Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: rapeh58 - 19.01.2016, 07:13:19
-
manuaalisesti mitattuna moottorin lämpö normaali n.90c Kun päästöjä mitataan koneelle tulee lämpö lukemaksi 60c,missä vika volvo s40 118kw vm. 2000 :o
-
Mitä tarkoitat tuolla manuaalisella mittauksella ja mihin tulee 60c päästömittauksessa?
-
kapilaari mittari,jäähdytysneste imetään lämpö mittariin kuten pakkasnesteen mittaus
-
No mistäs tuolle koneelle tulee tuo 60c, eihän niitä lämpöjä mistään näe kun päästöjä otetaan?
-
kyllä se päästöjen puolesta läpi meni,ihmettelen vain miksi päästö mittauksen yhteydessä lukema on 60 vaikka oikea lämpö on 90.kuvitteleeko boksi koneen kylmäksi ,kyllähän kulutus on käsittääkseni suurempi jos kone on "kylmä".Katsastus mies siitä huomautti.joten kait se lämpö siellä jossain näkyi
-
Paisuntasäiliöhän sijaitsee näissä tulipellin vieressä oikean iskaritolpan takana, niin siellä saattaa paikastakin johtuen olla viileämpää se neste kuin mitä tietokone/lämpömittari näyttää.
-
Täh? Eihän se jäähdytysneste ole tasalämpöistä. Varsinkin talvella iso osa lämmöstä hukataan lämppärinkennoon. Termari on hyvinkin pienellä ja syylari viileä.
Toisaalta en käsittänyt paljoakaan alkuperäisestä ongelmasta...
-
Siis mikä mittari näyttää 60c, auton oma vai?
-
manuaalisesti mitattuna moottorin lämpö normaali n.90c Kun päästöjä mitataan koneelle tulee lämpö lukemaksi 60c,missä vika volvo s40 118kw vm. 2000 :o
Moottorin lämpö manuaalisesti mitattuna 90c, moottorinohjaus antaa 60c. Tämän ne mittaa ilmeisesti OBD-pistokeesta.
Mitä viisari mittaristossa näyttää kun moottori on 90?
Jos viisari näkymä on ok, niin voisiko olla että siellä on 2x j-nesteen lämpöantureita joista toinen (moottorinohjaukselle) pimeänä? :idiot2:
-
Moottorin lämpö manuaalisesti mitattuna 90c, moottorinohjaus antaa 60c. Tämän ne mittaa ilmeisesti OBD-pistokeesta.
Mitä viisari mittaristossa näyttää kun moottori on 90?
Jos viisari näkymä on ok, niin voisiko olla että siellä on 2x j-nesteen lämpöantureita joista toinen (moottorinohjaukselle) pimeänä? :idiot2:
Viisari näyttää tasan puoliväliä volvossa, jos moottorin lämpötila on +90°C.
Missä mitataan moottorin lämpötiloja päästömittauksessa? En oo ikinä ennen kuullut.
-
4. Mitataan päästöt korotetulla pyörintänopeudella. Korotetun pyörintänopeuden
päästötestissä ajoneuvon moottorin tulee olla normaalissa käyntilämpötilassa.
Tämä voidaan todeta mittaamalla öljyn tai jäähdytysnesteen lämpötila, tai muulla
tavalla jolla voidaan varmistua moottorin oikeasta käyntilämpötilasta. Päästöjen
mittaus tulee suorittaa vähintään 2000 rpm pyörintänopeudella.
Lähde: Haettu 3.2.2016, saatavilla linkistä:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/3fb9d1c954c8aab89c3d40b8cce5ca26/4756-Ottomoottorikayttoisten_pakokaasupaastojen_tarkastus.pdf (http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/3fb9d1c954c8aab89c3d40b8cce5ca26/4756-Ottomoottorikayttoisten_pakokaasupaastojen_tarkastus.pdf)
Tuon mukaan, moottorin pitää pakokaasumittauksen aikana olla normaalissa käyntilämpötilassa.
Se miten se mitataan, ei otettu kantaa -> Varmasti helpoin reitti on (uudemmissa) OBD-pistoolin kautta, koska sitä pitää käyttää kuitenkin paikallaan.
Näin ainakin voisi kuvitella. :o
-
Helpoiten todettu katsomalla lämpömittarista.
-
Eihän tuota lämpötilan mittausta kai enää missään käytetä pakokaasutestin yhteydessä, mutta itse testimasiina usein sellaisen anturin sisältää ja se useinmiten se anturi pitäisi tuikata öljytikun paikalle. Jos sellaista on käytetty, niin saamasi lukema on öljyn lämpötila öljypohjassa joka taas voi hyvinkin olla 60c vaikka jäähdytysneste on 90c. OBD testissä luetaan vaan mahdolliset vika/häiriökoodit, eikä muuta dataa.
Jos taas OBD mittaus tosiaan on antanut lämpötilaksi 60c ja oikeasti lämpö on 90c, niin lämpöanturihan siinä on rikki.
-
Eihän obd mittausta käytetä noin vanhoissa autoissa ja auton oma mittari nyt voi näyttää mitä näyttää...
Toisin sanoen ei vikaa missään.