Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: sjs - 19.01.2016, 18:00:09
-
Eli vähän ruvennut toi pakoputken koko mietityttään.
408hv mitattiin tosta avatarin alla olevasta raakkineesta 3" HST rännillä, tuskin ahdistaa hirveesti.
Samankokoinen ränni veneiden B230FT+penta+HX35 ja AQ171Turbo koneissa. 1,6bar ahtoa 8v koneessa ja 16v syötetään 2,1bar, eli tehoa pitäis olla 350hv ja 520hv laskennallisesti.
Missäköhän vaiheessa 3" rööri rupeaa ahdistamaan, 500hv pitäis varmaan vielä mennä?
Autossahan sitä rööriä tulee se 4m nurkilla, mutta veneissä ei oo kun reilu metri, ja sit sielläkin varmasti vetolaite ahdistaa eniten. Mutta autoista kelpaa kokemukset.
Ei haluais veneeseen ahtimelta sellaista 1m HST pätkää ja sit peräpeilistä suora 4" rööri läpi, se nimittäin EI ole hiljainen. :D
-
3" rööri ei vielä 575hp tehoilla merkittävästi ainakaan ahdistanut allekirjoituksen kulkineessa.
-
Meidän 242 kilpurissa oli 3" putkella 216kmh loppunopeutta vartilla. Suunilleen sama setuppi 3.5" putkella 217kmh. Tuskin on putki ainakaan paljoa ahdistanut. Penkkihevosista ei oo tietoa eikä kiinnostusta, mutta eiköhän tohon vauhtii jotain voimaakin tartte.
Jos pakokaasut tulee vetolaitteen kautta ulos niin tuskin on väliä minkä kokoista putkea on ennen sitä käytössä. Se vetolaite siellä kuitenkin eniten vastustaa.
-
Jes, hyvä tietää, noin vähän itsekin arvelin että ei se 3" rööri vielä 500-550hv haarukassa ahdista mitenkään.
Autoa silmälläpitäen eniten kyselin, mutta veneet siinä sivussa. Vetolaite siel tosiaan ahdistaa aika nopeasti, niin jos menee tukkoon väsään sinne 3" rööristä sähköläpän peräpeiliin tai keksin jotain muuta. :)
-
Riippuu paljon mutkien säteestä ja määrästä, sekä puhaltaako hukkis putkeen vaiko ulkoilmaan. Mut joo ei varmaan jossain 500hp kantturoilla vielä ahdista jos suoraa torvea ja hukkis ulos puhaltava, toki helppo mitata ja kannattaa haarukoida se vastapaine nollan nurkille. Isolla vastapaineella menettää momenttia...
Esmes lambdamutusta, jarrunipasta ja jarruputkesta helppo askarrella, eikä montaa euroa maksa. Pätkä letkua ja jokin painemittari tuohon perään...
-
Mulla on käytössä ahtimen sisäinenhukkaportti joten luonnollisesti myös sen kaasut kulkee putkiston läpi.
-
Itseä kiinnostaisi kokemukset siitä että miten pitkälle putkea on järkevää viedä vaikka nyt 3" kokoisena ahtimelta taaksepäin. Eli missä kohtaa kaasu on jäähtynyt jo niin paljon että putken supistaminen 3" -> 2,5" ei ahdista menoa. Monesti tuo halkaisijan pienentäminen auton takapäässä helpottaisi akselin ylityksen tekoa aikalailla eikä lisääntynyt maavarakaan pahasta ole putken alla.
-
Meidän 242:ssa on hukkaportin puhallus samaan putkeen kuin muutkin kaasut ja putkessa luonnollisesti änkkäri. Ei sitä jaksa leimatussa katuautossa kuunnella ulkoilmaan puhaltavan mökää.. Oikeat kilpurit on sitten erikseen.
-
Omissa autoissa puhaltaa kaikissa hukkaportti pakoputkeen sillä kohtaa jossa dp kääntyy auton alle, mutta noin pienillä putkilla ja tehoilla ei ole tullut kokeiltua putkikoon vaikutuksia ::)
Itseä kiinnostaisi kokemukset siitä että miten pitkälle putkea on järkevää viedä vaikka nyt 3" kokoisena ahtimelta taaksepäin. Eli missä kohtaa kaasu on jäähtynyt jo niin paljon että putken supistaminen 3" -> 2,5" ei ahdista menoa. Monesti tuo halkaisijan pienentäminen auton takapäässä helpottaisi akselin ylityksen tekoa aikalailla eikä lisääntynyt maavarakaan pahasta ole putken alla.
boost testaili ja jo 450hv teholuokassa bensalla tinakutosessa 2,5" läpivirtaava takapönttö ahdisti selvästi. Pöntön poistolla ahtopaine nousi 0,1bar, tehoa tuli lisää 30hv ja vääntöä 50Nm.
-
boost testaili ja jo 450hv teholuokassa bensalla tinakutosessa 2,5" läpivirtaava takapönttö ahdisti selvästi. Pöntön poistolla ahtopaine nousi 0,1bar, tehoa tuli lisää 30hv ja vääntöä 50Nm.
Eli tästä voimme päätellä että 3" läpeensä niin on ainakin varman päälle. Tosin portti tulee varmaan ainakin alkuun puhaltamaan ulos, katsoo kauanko sitä jaksaa sitten kuunnella.
-
Juu, mulla on allekirjoituksen 340 volvossa 3" taka-akselin yli (3 90ast mutkaa ennen sitä, yks heti ahtimelta DP:lle ja toinen ja kolmas DP:ltä kardaanin alle), takapenkin alla Evo9 läppä-kiertoilma änkkäri, eli siellä on läppä suljettuna ja "kiertoilma" päällä kruisaillessa ja luukku auki ni 3" läppä aukeaa ja suora läpi puhallus. Takakontin alla menee 3->2,5" ja jakautuu sit 2x2". Tuolla 408hv.
Toi 2,5" osan vois ehkä tosta ottaa veke ja vaihtaa suoraan 3->2x2" ni ei ainakaan ahdistais yhtä paljon. Ja sit "pappa-mutkat" vielä noiden HST bling ulostulojen tilalle, ni sleepperi kuva paranee. ;)
-
Tähän on olemassa myös laskukaava. Tosin vanhanliiton miehenä tämä pätee vapareihin. Moottorintilavuus kertaa 1.25 =X. Tulos on tuumina niinkun pitääkin.
Jostain varmaankin löytyy kaava myös ahdetun moottorin putkelle.
-
Tähän on olemassa myös laskukaava. Tosin vanhanliiton miehenä tämä pätee vapareihin. Moottorintilavuus kertaa 1.25 =X. Tulos on tuumina niinkun pitääkin.
Jostain varmaankin löytyy kaava myös ahdetun moottorin putkelle.
Kyllä sitten kaverin Chevyssä ahdistaa putki ja kovin tällähetkellä... Siinä 2x 2.5". Tolla laskukaavalla pitäis olla 9.25" putkea. :P
-
Kyllä sitten kaverin Chevyssä ahdistaa putki ja kovin tällähetkellä... Siinä 2x 2.5". Tolla laskukaavalla pitäis olla 9.25" putkea. :P
Niin ei varmaan suoraan iskutilavuudesta voi kauheasti laskea , halutusta tehosta ehkä insinöörit laskee ???
Mutta tämähän oli nyt turbokoneille , tämä topic ?
-
Niin ei varmaan suoraan iskutilavuudesta voi kauheasti laskea , halutusta tehosta ehkä insinöörit laskee ???
Jep. Sitä ajoin takaa.
-
Kyllä sitten kaverin Chevyssä ahdistaa putki ja kovin tällähetkellä... Siinä 2x 2.5". Tolla laskukaavalla pitäis olla 9.25" putkea. :P
Kävikö mielessä, että kasikoneissa lähtee kaks putkee? joten tuo pitää jakaa kahdella. Nämä laskelmat ei tietenkään vastaa totuutta mutta antaa suuntaa.
-
Kävikö mielessä, että kasikoneissa lähtee kaks putkee? joten tuo pitää jakaa kahdella. Nämä laskelmat ei tietenkään vastaa totuutta mutta antaa suuntaa.
Joten isolohko kaseissa pitäis ton kaavan mukaan olla 2x4"-5" Putkea? Ei kyllä mun mielestä ole suuntaa antava..
-
Kävikö mielessä, että kasikoneissa lähtee kaks putkee? joten tuo pitää jakaa kahdella. Nämä laskelmat ei tietenkään vastaa totuutta mutta antaa suuntaa.
Kävikö mielessä että jos putken halkaisia kaksinkertaistuu, niin poikkipinta-ala nelinkertaistuu. Kaava antaa "järkeviä" tuloksia kun lasketaan 1.6-2.5 litran tilavuudella?
muokkaus: virittäjän käsikirjoissa olevat kaavat ovat erittäin suurpiirteisiä muutenkin.
-
Joten isolohko kaseissa pitäis ton kaavan mukaan olla 2x4"-5" Putkea? Ei kyllä mun mielestä ole suuntaa antava..
Kyllä se suuntaa antaa. Esimerkkinä otetaan vaikkapa joku yksi litranen kone. Siihen perään SUORA 1.25" putki. Ei tämä ole mitään insinööritietoo vaan luettua materiaalia vuosien takaa.
V8 koneet on oma maailmansa niin niitä ei kannata sotkee tähän. Niitä on niin monta jo tehty samoin kun putkiakin.
Tämä mun kaava pätee joissain tapauksissa mutta se antaa suuntaa kuitenkin. Ei aleta liiotteleen ja laskeen väärin.
-
Just just, että mun 3litrases vapari mersussa pitäs siis olla 3.75" putki ettei ahdistais ;D
Litratilavuushan ei kerro yhtään mitää, vaan se poltettu polttoaine ja hyötysuhde. Eli tehon mukaan sitä pelataan.
-
Kyllä se suuntaa antaa. Esimerkkinä otetaan vaikkapa joku yksi litranen kone. Siihen perään SUORA 1.25" putki. Ei tämä ole mitään insinööritietoo vaan luettua materiaalia vuosien takaa.
V8 koneet on oma maailmansa niin niitä ei kannata sotkee tähän. Niitä on niin monta jo tehty samoin kun putkiakin.
Tämä mun kaava pätee joissain tapauksissa mutta se antaa suuntaa kuitenkin. Ei aleta liiotteleen ja laskeen väärin.
Nuo esimerkit on laskettu sinun kaavallasi ja sinun ohjeillasi. Ei niissä ole mitään liioittelua tai väärin laskemista. Edelleen tuo kaava on niin suurpiirteinen että se ei anna etes suuntaa kun tilavuus alkaa reilummin kasvamaan, koska se ei ota huomioon putken pinta-alan suhdetta sen halkaisijaan kuten edellä mainitsin.
Esim 3" putki on jo ~40% suurempi pinta-alaltaan kuin 2.5". Jos 2.0 mootttori(suositus "1.25xV kaavalla" 2.5" putki) antaa tehoa vaikka 150hp ja samalla viritysasteella 3l moottori (3.75" putki) 225hp niin 50%/75hp tehon lisäyksen takia pitäisi laittaa 120% isompi putki? Kuulostaako järkevältä?
Mutta jos lasketaan noilla tiedoilla että teho X vaatii putkesta pinta-alaa Y niin saadaan esimerkin koneelle 3l 3" putki, joka on jo kokonsa puolesta suhteessa esimerkin tehoon ja pinta-alaan paljon järkevämmällä suunnalla. Ja jos muutetaan lähtötietoa järkevämmäksi, esim 150hp/2.25" putki, ollaan vieläkin realistissa lukemissa?
-
3" rööri ei vielä 575hp tehoilla merkittävästi ainakaan ahdistanut allekirjoituksen kulkineessa.
Onko kokeiltu samalla setupilla mutta isommalla röörillä? Vai onko millä mitattu/testattu? Voihan sitä olla vaikka 800hp penkitetty 3" putkella mutta kysymys kuuluukiin että paljonko olisi ollut 3,5-4" putkella/Dp:llä? Huono sanoa että ahdistaako jos ei ole kokeiltu isommalla tai jotain muita luotettavia mittaustapoja..
-
Heitän hatusta kaavan. Korjatkaa kerrointa jos siltä näyttää
Imetty ilmamäärä (g/s) x 8
=PAKOPUTEN POIKKIPINTA-ALA mm2
Esimerkki:
Kone haukkaa ilmaa 500g/s
Pakoputken poikkipinta-alan tulisi olla 4070mm2 eli noin 3" putkea
bonus kysymys:
-Paljonko ahdettu mäntämoottori tuottaa tehoa 500g/s hengityksellä?
-
Mietin noiden suutinlaskurien pohjalta:
Jos ajaisi 12,5AFR seoksella, niin tuo ilmamassa vastaisi 40g/s bensaa. Bensan tiheys 0,75kg/L. ->3,2L/min=3200cc/min. Laskuri näyttää jotain luokkaa 610hp noilla tiedoilla eli sinne päin ainakin :/
-
Mietin noiden suutinlaskurien pohjalta:
Jos ajaisi 12,5AFR seoksella, niin tuo ilmamassa vastaisi 40g/s bensaa. Bensan tiheys 0,75kg/L. ->3,2L/min=3200cc/min. Laskuri näyttää jotain luokkaa 610hp noilla tiedoilla eli sinne päin ainakin :/
Aika hyvin päätelty.
Ollaan alueella.
Mitään tarkkaa lukua ei toki voi antaa mutta optimi oloissa kaiken toimiessa 500g/s voidaan saada ~600hv
Mitä putken kokoon tulee niin käytettävä polttoainekkin vaikuttaa. E85 tuottaa enemmän savuja kuin bensa
-
Onko kokeiltu samalla setupilla mutta isommalla röörillä? Vai onko millä mitattu/testattu? Voihan sitä olla vaikka 800hp penkitetty 3" putkella mutta kysymys kuuluukiin että paljonko olisi ollut 3,5-4" putkella/Dp:llä? Huono sanoa että ahdistaako jos ei ole kokeiltu isommalla tai jotain muita luotettavia mittaustapoja..
Ei ole kokeiltu isommalla putkella mutta ottaen huomioon että kyseessä on 2.3 litranen vinokone vakiolla 16v kannella jossa on vakiot nokat ja ahtopainekkin oli maltilliset 2bar niin tuskin sieltä hirveästi enempää olisi tullut.
-
Nyt saatu käytännön kokemuksia, ei ainakaan tunnu 3" ränninpätlä AQ171 vinokonetta ahdistavan.
n. 2000kg painava vene (Finncraft SeaRunner 22HT) ja AQ171A+HX40 kokoinen ahdin megaruitalla ja VAG 1,8T suorasytkällä + meriesi IC.
Lähtee kun rusakko puskasta plaaniin, oikeastaan rykäisee ihan saamarin paljon paremmin kun 5,0 tai 5,7L 225-320hv GM V8 ja 5700rpm otti about 0,5-0,6bar ahtopaineella, enemmänkin olisi ottanut mutta välitys rupesi loppumaan kesken eikä bensa ja sytkäkartat olleet ihan kohdallaan (n.40h etsin maavikaa joka aiheutti sytkän pätkimistä matka-ajossa, oli lopulta joko puolien tai boksin tai anturien maadiotus rengasliittimessä).
Vertauksesksi sama vene ottaa 225hv 5,0L kaasari V8 koneella ja 1,61 perävälityksellä ja 21" nousuisella potkurilla 40kn. Tässä 2,15 välitys ja 23" potkuri. Laskennallinen nopeus AQ171turbolla n46kn, eli siihen tarvitaan noin 300-320hv potkuriakseli tehoa. Ahtopaine maltillinen ja pakolämmöt 650ºc E85 polttoaineella.
Pitää etsiä isompi noususempi potkuri tai vaihtaa pidempi perävälitys.
-
https://www.youtube.com/watch?v=_PVXvHkr-Vs (https://www.youtube.com/watch?v=_PVXvHkr-Vs)
Tuossa testataan käytännössä, putkiston koon vaikutus tehoon.