Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ruattinlaiva - 19.01.2016, 19:23:06

Otsikko: Geartronic hervoton
Kirjoitti: Ruattinlaiva - 19.01.2016, 19:23:06
Löytysikö täältä asiantuntevaa lausuntoa, mistä kannattaisi lähteä purkamaan autoa. Kyseessä on 07' V70 AWD D5 automaattilaatikolla. Vaihdevipu on aivan tunnoton, eli se heiluu P-R-D välillä kuin siinä ei olisi mitään jatkeena. Ilmeísesti siis vaihdelaatikolle menevä vaijeri on irronnut? Mistä kautta tuonne pääsee käsiksi, pitänee purkaa koko keskikonsoli?

Sellaisen huomion tein, että kun yritettiin saada autoa liikkeelle, kaveri painoi jarrua ja kävin konehuoneen kautta siirtämässä vaihteensiirtäjän P-asennosta peruutusvaihteelle, niin saatiin auto sentään liikkumaan. Tästä huolimatta en saanut muita vaihteita kytkettyä konehuoneesta käsin, aivan kuin siirtäjä ei olisi liikkunut yhtään enempää. Mahtaako siis olla jostain jäässä? Ei tosin auttanut, vaikka oli tässä lääniä veivata autoa pakki päällä kiertäen kehää pikkuteillä. Moottorin lämmöt ainakin ovat aivan normaalit. Ulkona on tosiaan pakkasta siinä 25-35 välillä ollut...

Laatikon öljyt vaihdettiin kesällä liikkeessä, joten ei pitäisi olla siitä kiinni... tai sitten juuri siitä?
Otsikko: Vs: Geartronic hervoton
Kirjoitti: Ruattinlaiva - 19.01.2016, 22:04:56
No niin, sen verran kerkesin vielä kurkata vaihdekepin juureen, että siellähän on sellainen musta muoviboksi, jossa vaihdekeppi liikkuu. Tuolla boksin sisällä on sellainen härpäke mihin vaijeri vaihdelaatikosta tulee. Tämä systeemi on jotenkin vinksallaan, olisiko haljennut muoviosa pakkasessa tai jotain muuta vastaavaa. Siitä vaijerin päästä vetämällä/työntämällä vaihteet pelaavat normaalisti, mutta keppi on ihan holtiton. Onneksi ei sentään ole vaihdelaatikossa vikaa  :)

Tietääkö kukaan, voiko tuota mustaa muoviboksia purkaa jotenkin jotta näkisi sen sisälle, mistä kiikastaa? Se vaijerin päässä liikkuva "härpäke" on jotenkin sen tuntuinen, että se kiilautuu jonnekin väliin kun yrittää siirtää R--> P vaihdekeppiä.