Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: time - 19.01.2016, 20:49:03
-
Onko volvoihin laitettu säteilylämmittimiä lohkoon ja mistä lähtien ? Mulla 2,4 bensa -01 ja en tiedä, onko lyöty lohkon kupeeseen vai onko säteilijä ? Altahan sen kai näkisi, mutta en saa sitä helposti niin ylös. Kone kyllä kai lämpenee jonkun verran vaikka normaalia rutinaa ei kuulukkaan piuhassa ollessaan.
-
säteilijä siellä on ;)
-
Mulla -02 ja on letkulämmitin (Calix).
Lohkolämmitintähän näissä alumiinikoneissa ei enää ole.
-
Jos on letkulämmitin, niin mistäkohtaa mahtaa löytyä, sama myös säteilijän kans.
-
Letkulämmitin sijaitsee moottorin lohkon kyljessä, takapuolella, öljynjäähdyttimen vieressä.
-
Ok. Pitääpä tutkia että mikä siellä on ja toimiiko se. Kiitti tiedoista ja jos tulee jotain mieleen, otan kernaasti tietoja vastaan ko. asiasta.
-
Suppealla otannalla Calix = RE480 eli letkulämmitin ja Defa = suurella todennäköisyydellä säteilijä.
Defa ~400W
Calix ~550W
-
^ Jep.
-
Suppealla otannalla Calix = RE480 eli letkulämmitin ja Defa = suurella todennäköisyydellä säteilijä.
Defa ~400W
Calix ~550W
Itellä calixi, mutta en nähnyt mitään mötikkää tms öljyjäähdyttimen luona. Eli silloin autossani on säteilijä?
-
Itellä calixi, mutta en nähnyt mitään mötikkää tms öljyjäähdyttimen luona. Eli silloin autossani on säteilijä?
Kyllä taitaa olla näin..
Säteilijän elementti piilotettu koneen kylkeen vetarin yläpuolelle.
-
Mulla sama vuosimalli.Siinä oli säteiliä joka oli aivan onneton.Vaihdoin letkulämmittimen ja lämmittää paljon paremmin.
-
Tepa3, oliko defan se säteilijä ? Mulla galix, mutta en näe koneen taakse, että mikä siellä on ja voisi kai olettaa, että on letkulämmitin, vai onko galixilla molempiakin..?
-
Googlella en löytänyt calixilta ku letkulämppäriä tai sit en osaa katsoa kun en iha täysillä näistä ymmärrä. Pitänee vielä katsoa jossain vaiheessa sinne auton pohjaan.
-
Volvon omat lämmittimet on Calixia joten kyllä niiltä saa säteilylämmittimiä.
-
Jep. Jos siis on säteilymallia, niin menee vaihtoon letkumalliksi. V-loppuna selviää enemmän.
-
Volvon omat lämmittimet on Calixia joten kyllä niiltä saa säteilylämmittimiä.
Ihanaa. Eiköhän tuolla jotenkin pärjää.
-
http://www.tt-thermo.fi/
-
Calixi ei sivujen mukaan tarjoa muuta kuin letkulämmitintä. Juurikin tuota Re480, Volvoon.
Taitaapi olla niin että säteilijöitä (Mvp 324) eivät enää edes valmista. Vanhoja voi toki olla vielä autoissa kiinni.
-
Ei ole tainnut pariin vuoteen olla enää Calixilla säteilylämmitintä luettelossa ainakaan Volvoihin. Sen korvaaminen letkulämppärillä on kuitenkin pieni vaiva. Tai no sama vaiva kuin laittais letkulämppärin muutenkin, mutta johtoja ei tarvitse vaihtaa.
-
Perutaan puheita. Näköjään Calixilta tarjotaan kysyjän autoon vain letkulämppäriä. Omassa edellisessä oli uutena laitettu vielä Calixin säteilylämmitin.
Miten muuten tuommoinen letkulämmitin jos sitä pitää vaikka yön yli roikassa?
-
...pitää moottorin lämpöisenä, kuluttaa virtaa. Ei siinä muuta, ei keitä, jos ei vatteja ole paljon. :pomo:
-
Miten muuten tuommoinen letkulämmitin jos sitä pitää vaikka yön yli roikassa?
Nesteet saattaa kiehua..
-
Nesteet saattaa kiehua..
Kai siellä elementissä jokin anturi on?
-
Nesteet saattaa kiehua..
550W, niin ei kiehu.
-
Letkulämppärissä tuppaa tulemaan väkisinkin kiertoa kun lämmin vesi laajenee joten se ajaa vähän eteenpäin sitä lämpöä...
-
Kai siellä elementissä jokin anturi on?
Ei ole sisällä muuta kuin vastuskieppi.
Mutta tosiaan ei ala nesteet kiehua 550Watilla ja pienellä langalla.
-
Ei ole sisällä muuta kuin vastuskieppi.
Mutta tosiaan ei ala nesteet kiehua 550Watilla ja pienellä langalla.
Tämä selvä :)
Tuossa emännän V40:ssä on Calixin letkulämmitin Eeberin lisäksi. Pienimmillä pakkasilla kotona on tullut käytettyä tuota letkulämmitintä. 2h lämmityksen jälkeen paisuntasäiliön neste on todella lämmintä! Ilmeisesti se on normaalia, kun ei muuta kiertoa ole kuin tuo laajeneminen?
-
Eipä ole muuten tullut kokeiltua omassa kuinka lämpöistä on paisarissa tuon kahden tunnin jälkeen..
Calixin valikoimiin kuuluu myös erillinen kiertovesipumppu. Ettei siellä nelikymppisessä olisi myös sellainen?
-
Mulla paloi kaksi noita letkulämppäreitä lyhyellä aikavälillä. Poltti sulaketta kun laittoi piuhan seinään. Kun käänsi 180 astetta, niin ei polttanut.
Nyt TT-Thermo, jota en ole pakkasilla päässyt kokeilemaan, kun olen itse lämpimässä.
Oma mielipide tuosta letkumallista on, että on täysi susi. Netistä löytyy juttua sen kestävyydestä.
-
Eikös sen lämmittimen letkun pidäkkin olla vastuksesta ylöspäin ja sivusta tulee kylmä sisään, mutta mihin se lämminvesi menee ekana ?
-
mulla on Calix.Hain sen motonetistä.Mukana autokohtainen asennusohje.Asennuspaikka vissiin tärkeä sen takia,ettei mitkään auton tunnistimet ole liian lähellä ja luule että on"kesä".
-
Ei tuo 2.5T lämpene näillä ~-20c pakkasilla ECU:n lämpötila-anturin mittapisteestä mitattuna yli +15c vaikka olisi koko yön lämmityksessä ja kuumana laitettu piuhaan.
Ecu kyllä saa mun puolesta luulla vaikka mitä, kunhan koko moottorin lämpötila on tasainen, eikä vaan tuon mittauspisteen kohdalta. Jo vaan mittapiste on lämmin ja muu kattila edelleen kylmä, niin käynnistysongelmiahan siitä seuraa.
Itse en ole moisiin ongelmiin törmännyt tässä autossa. Toisaalta lämmitys aikakin on yleensä vähintään sen tunnin. Mielellään ylikin.
-
TT-Thermon saa Defa-liitännällä, joten haaroitussarjalla saa sekä TT:n, että alkuperäisen säteilylämppärin toimimaan yhdellä kertaa.
TT:ssä on kiertovesipumppu ja termostaatti. Jos sulakkeet kestää niin 1000 W malli on ok. 1500 W saattaa pätkiä termostaattia turhan usein, ainakin mersun koneessa.
-
TT-Thermon saa Defa-liitännällä, joten haaroitussarjalla saa sekä TT:n, että alkuperäisen säteilylämppärin toimimaan yhdellä kertaa.
TT:ssä on kiertovesipumppu ja termostaatti. Jos sulakkeet kestää niin 1000 W malli on ok. 1500 W saattaa pätkiä termostaattia turhan usein, ainakin mersun koneessa.
Jos ei muuta ole tuon 1000W TT:n kanssa, niin 6A pärjää hyvin.
-
Minä kun en sähköissä ole mikään guru niin paljonko 16A tolppasulake kestää?
-
Minä kun en sähköissä ole mikään guru niin paljonko 16A tolppasulake kestää?
Se kestää noin 3500 W
-
Kiitoksia. Eli ei pitäisi olla mitään hätää 550w+1600w.
Aihe vähän karkaa mutta.. Mitenkäs silloin jos, sanotaan vaikka että piha-alueella on kymmeniä paikkoja ja kaikilla esimerkiksi saman suuruinen kuorma samaan aikaan päällä, niin kuinkas tolpille tuleva kaapelointi jaksaa silloin? Ja minkälaiset paukut siellä toisessa päässä mahtaa olla..?
Työmaalla kun väittävät että kaapelit napsuu jos käyttää sisälämmitintä.
-
Se kestää noin 3500 W
Tarkalleen 230Vx16A=3680W resistiivistä kuormaa.
-
Kiitoksia. Eli ei pitäisi olla mitään hätää 550w+1600w.
Aihe vähän karkaa mutta.. Mitenkäs silloin jos, sanotaan vaikka että piha-alueella on kymmeniä paikkoja ja kaikilla esimerkiksi saman suuruinen kuorma samaan aikaan päällä, niin kuinkas tolpille tuleva kaapelointi jaksaa silloin? Ja minkälaiset paukut siellä toisessa päässä mahtaa olla..?
Työmaalla kun väittävät että kaapelit napsuu jos käyttää sisälämmitintä.
Sitä on vaikea mennä sanomaan että missä kestää sulakkeet ja missä ei, kyllä kai uudemmissa rakennuksissa on otettu huomioon sisälämmittimien käyttökin, meidän taloyhtiössä on sisälämmittimien käyttö kielletty, mutta kyllä meitä käyttäjiä on useita siitä huolimatta, ja silti ei ole kymmenen vuoden aikana yhtään sulaketta palanut ;)
-
Meillä, jos todetaan sisälämppärin käyttö, niin menettää koko autopaikan. Onneksi on 2 tallia. ;D
-
Mitenkäs silloin jos, sanotaan vaikka että piha-alueella on kymmeniä paikkoja ja kaikilla esimerkiksi saman suuruinen kuorma samaan aikaan päällä, niin kuinkas tolpille tuleva kaapelointi jaksaa silloin? Ja minkälaiset paukut siellä toisessa päässä mahtaa olla..?
Yleensä tehty päin persettä.
Tolpassa voi olla 16 A nalli, mutta sitten voi olla esim. 5 tolppaa = 10 autoa ja nuo 5 tolppaa on 20 A sulakkeen takana = 10 autolle 4600 W tehonkestoa...
-
Niin.. Paikkahan on wanha ja kaapeloinnitkin varmasti sen mukaiset. Onneksi oma sisälämmitin on kaksiasentoinen 800/1600W. Kotipihassa kakkosella ja työpaikalla ykkösellä.
-
Yleensä tehty päin persettä.
Tolpassa voi olla 16 A nalli, mutta sitten voi olla esim. 5 tolppaa = 10 autoa ja nuo 5 tolppaa on 20 A sulakkeen takana = 10 autolle 4600 W tehonkestoa...
Ei se noin mee, syöttö on kolmivaiheinen. Eli tässä tapauksessa kokonaisteho on 13,8kW. Nykyään ei juurikaan käytetä näissä 20A sulakkeita vaan vähintään 25A ja suurempia, riippuen tolppien määrästä ja sallitaanko sisätilalämppäriä. Yleensä kuitenkin mitoitetaan nuo niin, että on lämppärit, mutta ei niin, että laikki tolpat olis yhtä aikaa täysillä kuormilla käytettävissä.
Vanhat asennukset on sit asia erikseen, niitä ei yleensä ole mitoitettu sisätilalämppärikäyttöä silmällä pitäen.
Aina kun valittajia löytyy, että miksi ei.... Niin pitää ottaa huomioon, että kiinteistön pääsulakkeita pitäisi sitten suurentaa ja sitämyöten maksaa suuremmasta liittymästä, joka ei ole taloudellisesti kannattavaa. Harvemmin asukkaat on halukkaita maksamaan korkeampaa hintaa autopaikasta, tai joissain taloyhtiöissä korkeampaa vastiketta tämän takia.
-
Meillä oli töissä vanhat tolpat missä ei ollut tolppa kohtaisia sulakkeita. Sisätilalämmitin kielto oli, mutta välillä itselläkin unohtui lämmitin päälle. Tarpeeksi monta unohtajaa, niin poltti sitten keskuksesta ison sulakkeen ja reilut 100 paikkaa oli pimeänä!
Tuota tapahtui todella usein, niin kyllästyivät ja asensivat tolppakohtaiset sulakkeet. Kooltaan olivat 6A, joten kyllä muistuttivat äkkiä, jos sisätilalämmitin oli jommallakummalla jäänyt päälle!
-
Eihän nuo sisätilan lämppärit ota maksimitehoa kuin ~20 asteen pakkasella. Sisällä oleva ptc-vastus hoitaa tehon säädön. Tosin nyt on kyllä ollut poikkeuksellisen kauan yli 20 pakkasta myös etelässä.
-
Eihän nuo sisätilan lämppärit ota maksimitehoa kuin ~20 asteen pakkasella. Sisällä oleva ptc-vastus hoitaa tehon säädön. Tosin nyt on kyllä ollut poikkeuksellisen kauan yli 20 pakkasta myös etelässä.
Kaikissa lämppäreissä ei ole ptc-vastusta, varsinkaan vanhemmissa.
-
Meidän taloyhtiössä suurin vastustus tulee niiltä joilla ei ole autoa, ja kaikkein innokkaimpia sisälämmittimen käyttäjiä ovat hallituksen jäsenet ::)