Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Kantti740 - 20.01.2016, 09:37:42
-
Tervehdys viisaammat
Tässä eilen kun autoni oli viikonpäivät seissyt pakkasessa ja pari tuntia oltuaan piuhan perässä lämmityksessä täräytin laitteen tulille, niin tuo vikavalo alkoi loistamaan.Lähdin ajamaan ja auto pelasi ihan normaalisti ja tehotkin olivat tallella, mutta jokin häiriö tuolla moottorinohjauspuolella on. Tosin, joskus aiemmin
lämpöisenä käynnistettäessä tuo valo paloi jonkin aikaa ja sammui sitten kun polkaisi hieman kaasua ja koneen käynnistyksen yhteydessä kierrokset nousivat hitaasti.
Tyhjäkäynti vaeltelee hieman, mutta kone pysyy käynnissä vaihde päällä (on automat) ja ei sammahda. En ole mikään sähkötekniikan nero, eli en tiedä/osaa lukea vikakoodeja tuolta konehuoneen boksista, mutta sieltä varmaan täytyisi lähteä vikaa analysoimaan.
-90 740 B230F Kartanovolle
-
Vikakoodeista olisi kyllä hyvä aloittaa. Faq puolella on hyvät ohjeet:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
-
Vähän samaa ongelmaa eli auto 740/ B 200 F/ 90. Lambda valo syttyy normaalissa tasaisessa ajossa ja auto sammuu. Lähtee vähän vaivalloisesti käymään, mutta käy. Vikakoodi 1-1-1, eli ei vikaa. Katsastuksessa päästöt erittäin hyvät. Lambda-valo sammuu, kun irroittaa maajohdon hetkeksi. Vika ilmenee säännöllisen epäsäännöllisesti ja on esim. moottoritiellä ja ruuhkaliikenteessä todella ikävä.Olisin todella kiitollinen kokemuksista ja neuvoista, kun oma järki ei riitä. Auto siis käy, vaikka lambda-valo palaa kun se on kerran sammunut.
-
Silloin kun lambdavalo palaa, katso vikakoodit myös muista mittausnastoista kuin 2.
-
Jatkoin harrastusta ja vaihdoin uuden Boschin lambda-anturin. Auto toimi n. viikon virheettömästi ja sitten taas valo syttyi ja auto sammui. Mittailin´vikakoodit; napa 2 1-1-1, ei vissiin vikaa ja napa 6 1-4-4. Nollasin koodit ja lambda valo sammui. Irroitin vielä varmuuden vuoksi maajohdon akulta muutamaksi sekunniksi. Nyt ajetaan ja odotetaan seuraavaa valomerkkiä. Odottaessa etsin varmuuden vuoksi uutta ilmamääränmittaria ja ruiskun boksia. Hyvät neuvot ja vihjeet kelpaavat edelleen. Jk. vain navat 2 ja 6 ovat käytössä.
-
1-4-4 fuel injection system:
Bad fuel injection relay; faulty wiring from LH to EZK; bad LH module
Eli uudelle boksille saattaa tulla käyttöä ellei ole johtovika tai rele.
-
Kiitokset neuvoista. En tiedä, löytyikö vika, mutta oireet hävisivät kun vaihdoin uuden valkoisen Bosch ruiskunreleen sinne keskikonsoliin. Tarvikerele, joka sekin oli uusi, toimi ajoittain, eli auto sammui, mutta käynnistyi hetken kuluttua, eikä jättänyt vikakoodia kuin muutaman kerran. Taitaa olla syytä uskoa, että käyntiongelmiin kannattaa ensin vaihtaa alkuperäinen ruiskun rele.