Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: hjpl - 20.01.2016, 20:39:08

Otsikko: Moottorin vikavalo ja vika koodi P0098
Kirjoitti: hjpl - 20.01.2016, 20:39:08
Hei,

Nyt taas pakkasella lämpötilan pudotessa alle -20 syttyi moottorin vikavalo. Tuo taas sammunee aikanaan kun auto on riittävän pitkään lämpöisessä tms.
Teki sen saman edellisillä pakkasilla. Nuyt on vain katsatus perjantaina, joten ilmat tuskin lämpenevät ennen katsastusta..
No vikakoodi on siis P0098 IAT Sensor 2 Circuit High. Sain sen nollattua mutta uudelleenkäynnistyksen jälkeen vikavalo syttyi taas. Sama koodi palasi eli pelkällä nollauksella tuo ei poistu. Onko tähän ideoita vai pitääkö siirtää katsastusta lämpöisille keleille?

auto on vm-08 V70 2.0D
Otsikko: Vs: Moottorin vikavalo ja vika koodi P0098
Kirjoitti: time - 20.01.2016, 21:10:01
Netistä löyty vikakoodilistaa ja siinä on: anturi 2 imuilman lämpötila korkea, eli voisi olla mm. säätöläppä ei toimi, anturi viallinen, kosketusvikaa tjms..VD40 auttaa moneen paikkaan ensihätään.
Otsikko: Vs: Moottorin vikavalo ja vika koodi P0098
Kirjoitti: volvotdi - 20.01.2016, 21:19:28
Hei,

Nyt taas pakkasella lämpötilan pudotessa alle -20 syttyi moottorin vikavalo. Tuo taas sammunee aikanaan kun auto on riittävän pitkään lämpöisessä tms.
Teki sen saman edellisillä pakkasilla. Nuyt on vain katsatus perjantaina, joten ilmat tuskin lämpenevät ennen katsastusta..
No vikakoodi on siis P0098 IAT Sensor 2 Circuit High. Sain sen nollattua mutta uudelleenkäynnistyksen jälkeen vikavalo syttyi taas. Sama koodi palasi eli pelkällä nollauksella tuo ei poistu. Onko tähän ideoita vai pitääkö siirtää katsastusta lämpöisille keleille?

auto on vm-08 V70 2.0D

Ahtoilman lämpötilaa herjaa eli joko anturi rikki tai liittimessä kosketushäikkää. Jos valo palaa niin katsastukseen ei kannata mennä, hylky tulee. Mutta koska testeri ei ole ollut Vida tai muu luotettava niin toinen ilman lämpötila-anturi on maf:ssa, joten putsaile sekin liitin varmuudeksi.
Otsikko: Vs: Moottorin vikavalo ja vika koodi P0098
Kirjoitti: hjpl - 20.01.2016, 22:58:21
Tuota siis missä tuo/nuo anturit ovat ?
MAF in anturi litin lienee se joka tulee jostain alhaalta ja johto kääntyy jyrkästi ja liittyy MAFiin suoraan ylhäältä.
Eli irti ja WD40 tai vastaavaa mutta missä tuo toinen mainittu anturi on?

Vika tulee siis päälle kun lämpötila on -20 tai alle ja katoaa kun on ollut pidempään lämmintä tai auto seissut koko päivän lämpimässä