Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Peeveli. - 21.01.2016, 08:43:23

Otsikko: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: Peeveli. - 21.01.2016, 08:43:23
Uudenkarheassa V40:ssäni on tehdasasenteinen polttoainelämppäri. Koetin lukea myös auton käyttöohjekirjaa, mutta en ole edelleenkään varma osaanko käyttää lisälämppäriä oikein vai onko siinä sitten vikaa...Olen pitänyt autoani ns kylmässä parkkihallissa jossa nytkin joku -6 pakkasella, kun ulkona -20 lähellä. En ole ajastusta käyttänyt, mutta valikosta on aamuisin ollut kytkettynä automatiikasta kohta "lämmitin päällä". Lämmittimen pitäisi siis käynnistyä auton käyntiin starttaamisen jälkeen ja lämmittää moottori sekä sisätilat. Kovin hitaasti tuntuu nyt tuo koneen lämpötila nousevan, vaikka keulassa on laitettu maskinpeitteetkin. Jos lämmitys-ilmastointi-automatiikka on päällä, meinaa koneen lämmöt vähetä yli 20 asteen pakkasella ruuhkissa tyhjäkäynnillä, mutta jos käsisäädölle pistää ja puhallusta pienemmälle niin lämmöt pysyy. Onkohan tuossa lisäkamiinassa jotakin ongelmaa vai toimiiko nuo noin? Muistikuvani mukaan vm 2012 V40 D4:ssani asiaan ei edes tarvinnut kiinnittää huomiota vaan kaikki toimi huomaamatta. Olen koettanut välttää lyhyisä pätkäajoissa lisälämmittimen käyttöä laittamalla valikosta automatiikan pois.

Toinen kysymys: nyt olisi tarjouksessa merkkihuollossa ns. akun ylläpitolaturi asennettuna eli 423 eur. Muutamme ensi kuun lopulla uuteen taloon jossa on autokatos ja pistoketolppa, sellainen ajastettava ja max 2 tuntia virtaa kerrallaan antava. Onko tuommoisesta ylläpitolaturista osaltani mitään hyötyä, jos aika jää 2 tuntiin ja pakkasilla polttoainelämmittimen ajastaisi esilämmittämään autoa ennen liikkeellelähtöä? Työmatka-aika on noin 30 minuuttia ja 15 km suuntaansa, sisältäen jatkossa vajaat 10 liikennevalot seisomisineen. Toki pyrin nytkin ajamaan kerran viikossa motari-maantieajoa että kone/egr ei nokeentuisi, dpf polttaisi ja akku latautuisi. Työpaikalla -ainakin vielä- on lämmin parkkihalli. Siellä ei kuitenkaan ole virtapistoketta ruudussani eli en voi siellä käyttää tuota laturisysteemiä...Eli onkohan tuo ylläpitolaturi osaltani rahan hukkaa vai hyödyllinen kapine?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: Taavi.H - 21.01.2016, 09:09:47
Näistä uusista minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta (joku muu saa kertoa niitä) mutta yleistä viisastelua aiheesta:

Jos polttoainelämmitin toimisi oikein, niin kone lämpenee nopeasti ja ei pitäisi tulla ilmiötä että lämmöt laskee tyhjäkäynnillä. Jos asetukset on varmasti oikein, niin jossain on jotain vikaa mielestäni. Onhan tankissa varmasti talvilaatuista dieseliä? (pitäisi olla jo tähän aikaan, mutta ihan vaan varmistuksena...)

Jos lyhyt pätkäajo on ihan parin minuutin pyrähdyksiä, niin sitten tuo poiskytkentä voi olla perusteltua, mutta muuten pitäisin itse lämmitintä päällä. Hyvähän se vaan on että kone lämpenisi mahdollisimman pian normaaliin lämpötilaan.

Akun ylläpitolaturi on mielestäni aina hyvä kapistus pa-lämmittimen kanssa. Ja jos joka päivä tuon kaksi tuntia lataa, niin on siitä hyötyä. Eikä tuo 423€ hinta kovin paha ole, ottaen huomioon että yleismalliset ratkaisutkin (esim. defa) maksaa kaikkineen noin parisataa, pelkät osat siis.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: Vulva man - 22.01.2016, 06:20:16
Ylläpitolaturi on hyvä, asensin itsekin, kun tulee pätkäajoa. Mulla on myös tolpasta virta ja 2h antaa kellolla yhdellä kertaa. Sen vuoksi valitsin 10ah laturin, kun 4ah mielestäni pieni tuohon tolpan antamaan aikaan nähden. Nyt ei ole ollut ongelmia, pystyy lämmittämään näillä pakkasilla 3-4 neljä kertaa päivässä kun lataa sen 2h sillä 10ah:lla. Akun tosin vaihdoin samalla kerralla.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: -jadi- - 22.01.2016, 07:05:49
Näistä uusista minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta (joku muu saa kertoa niitä) mutta yleistä viisastelua aiheesta:

Jos polttoainelämmitin toimisi oikein, niin kone lämpenee nopeasti ja ei pitäisi tulla ilmiötä että lämmöt laskee tyhjäkäynnillä. Jos asetukset on varmasti oikein, niin jossain on jotain vikaa mielestäni. Onhan tankissa varmasti talvilaatuista dieseliä? (pitäisi olla jo tähän aikaan, mutta ihan vaan varmistuksena...)

Jos lyhyt pätkäajo on ihan parin minuutin pyrähdyksiä, niin sitten tuo poiskytkentä voi olla perusteltua, mutta muuten pitäisin itse lämmitintä päällä. Hyvähän se vaan on että kone lämpenisi mahdollisimman pian normaaliin lämpötilaan.

Akun ylläpitolaturi on mielestäni aina hyvä kapistus pa-lämmittimen kanssa. Ja jos joka päivä tuon kaksi tuntia lataa, niin on siitä hyötyä. Eikä tuo 423€ hinta kovin paha ole, ottaen huomioon että yleismalliset ratkaisutkin (esim. defa) maksaa kaikkineen noin parisataa, pelkät osat siis.
Kun laskee mikä on lämmityslaitteen teho vs. lisälämppärin teho+moottori tyhjäkäynnillä, niin kyllä se jäähdytysnesteen lämpötila vaan laskee, jossain viisari mittarissa ei varmasti näy mitään, mutta OBD-pistokkeeseen laitettu mittari kertoo todelliset tapahtumat heti eli ns. lehmänhäntä-ilmiö. Näin 5-sylinterisessä ja tuossa nykyaikaisemmassa pienempi kulutuksisessa VEA-motissa varmasti vieläkin selvempi ilmiö, luulisin.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: völvöxc60 - 22.01.2016, 08:57:00
Samaisesta valikosta näkee, että onko lämmitin päällä/poiskytketty ajon aikana. Eikös sieltä valikosta toisaalta löytynyt tuo taukolämmitin mikä automaattisesti ajonaikana lämmittää autoa?
Ilmeisesti tuon parkkihallin takia et käytä etukäteen tuota lämmitintä ::)
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: Peeveli. - 22.01.2016, 09:50:38
Aamusella lämmittimestä näki että kyllä se puhkuu, savu nousi edestä ja kone lämpeni aika nopsaan. Ulkona oli -25 ja parkkihallissa -8. Olen vielä tuossa lämpötilassa säälinyt akkua enkä ole käyttänyt esiajastettua lämmitystä. Hyvä tietää että akun ylläpitolaturin pitäisi olla sitten arvoltaan mieluummin 10 ah eikä 4...en tiedä mikä se Volvoliikkeiden tarjoushintaisen luokka on, pitää tarkistaa. Auton vasemman viiksen kautta olevassa valikossa löytyy se automatiikka-asetus eli päällä tai ei, sekä aika-ajastettu esilämmitys. Termiä taukolämmitys ei vaikuta olevan. kaipa se V40:ssä on normaalia, että automatiikan avulla lisälämmittimen puhkuessa ei mittaristossa pala sitä kolmen mutkittelevan nuolen merkkivalo-logoa. Noh, lämppäri toimii ja sisätilatkin lämpeni nopsaan joten varmaan ok.

Onhan se kyllä aika hassua lämmitellä tällaisilla lisäpolttimoilla autoa; eniten itseäni arveluttaa pidemmässä juoksussa tuon värkin toimintakunnossa pysyminen (mahdollinen karstoittuminen ja muut viat). Siinä mielessä joku bensakrematorio plus lohkolämppäri olisi huolettomampi mutta disukassa taas on toki monia hyviäkin puolia...
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: Tetsi - 22.01.2016, 10:21:55
Akun ylläpitolaturi on mielestäni aina hyvä kapistus pa-lämmittimen kanssa. Ja jos joka päivä tuon kaksi tuntia lataa, niin on siitä hyötyä. Eikä tuo 423€ hinta kovin paha ole, ottaen huomioon että yleismalliset ratkaisutkin (esim. defa) maksaa kaikkineen noin parisataa, pelkät osat siis.

Kyllä tuossa tienata voi jos ruuvari kädessä pysyy. Calixin tuotteen (BC1205) jonka mulle ovat merkkiliikkeessä laittaneet saa johtoineen (elementti+seinä) pariin sataan. Ei välttämättä puskuriin reikääkään tartte tehdä (http://www.motonet.fi/fi/tuote/454969/Calix-Mini-elementtikaapelin-teline-rekisterikilpeen). Kytketään yksi reikäliitin kiinni akun plus-napaan ja toinen johonkin auton runkoon yhteydessä olevan pultin/ruuvin alle.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: völvöxc60 - 22.01.2016, 10:49:11
Aamusella lämmittimestä näki että kyllä se puhkuu, savu nousi edestä ja kone lämpeni aika nopsaan. Ulkona oli -25 ja parkkihallissa -8. Olen vielä tuossa lämpötilassa säälinyt akkua enkä ole käyttänyt esiajastettua lämmitystä. Hyvä tietää että akun ylläpitolaturin pitäisi olla sitten arvoltaan mieluummin 10 ah eikä 4...en tiedä mikä se Volvoliikkeiden tarjoushintaisen luokka on, pitää tarkistaa. Auton vasemman viiksen kautta olevassa valikossa löytyy se automatiikka-asetus eli päällä tai ei, sekä aika-ajastettu esilämmitys. Termiä taukolämmitys ei vaikuta olevan. kaipa se V40:ssä on normaalia, että automatiikan avulla lisälämmittimen puhkuessa ei mittaristossa pala sitä kolmen mutkittelevan nuolen merkkivalo-logoa. Noh, lämppäri toimii ja sisätilatkin lämpeni nopsaan joten varmaan ok.

Onhan se kyllä aika hassua lämmitellä tällaisilla lisäpolttimoilla autoa; eniten itseäni arveluttaa pidemmässä juoksussa tuon värkin toimintakunnossa pysyminen (mahdollinen karstoittuminen ja muut viat). Siinä mielessä joku bensakrematorio plus lohkolämppäri olisi huolettomampi mutta disukassa taas on toki monia hyviäkin puolia...
Eikös Volvolla oleva laturi ole Calixin valmistama mikä on 6 amppeerin. Eli kyllä tuo nyt ihan riittävästi lataa.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: ReijoM - 23.01.2016, 08:38:08
Onko tuommoisesta ylläpitolaturista osaltani mitään hyötyä, jos aika jää 2 tuntiin ja pakkasilla polttoainelämmittimen ajastaisi esilämmittämään autoa ennen liikkeellelähtöä?

Nyt kun nämä pakkaset ovat taas joksikin aikaa ohitse, niin voi niputtaa omat kokemukset ylläpitolaturista/webastosta. Autona V60 D4 -15. Syksyllä paikallinen merkkihuolto asensi autoon Calix 1205 kiinteän akkulaturin, ei muuta ehdottanutkaan. Calixia saa myöhemmin täydennettyä vaikka moottorilämmittimellä/sisäpistokkeella, Volvon omaan ehkä ei, tosin tuo on 7A.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V60/Accessories/Document/VCC-482980/2015/D4/Automatic

Täällä JKLssä on ollut nyt tammikuussa noin kolme viikkoa putkeen pakkasta aamuisin parhaimmillaan 30 astetta, mutta varmaan joka aamu melkein 25, ainakin tuntuu siltä ;-) Työmatkaa minulla on 10 km suuntaansa ja ajoaikaa siihen menee 10-15 minuuttia. Webasto näyttää noilla pakkasilla pyörivän sen maksimiajat, onko se noin 50 minuuttia.

Webasto on minulla päällä aamuin/iltaisin vuorokaudessa sen puolitoista tuntia ja ajoa tulee yhteensä siis se puoli tuntia. Asun omakotitalossa joten kun tulen illalla kotiin, tökkään laturin johdon puskurissa olevaan pistokkeeseen kiinni ja irroitan sen kun lähden. Laturi lataa jos lataa, sen puolivuorokautta joka päivä. Siis näillä kovilla pakkasilla, pikkupakkasilla lataan ehkä kerran viikossa.

Joka aamu auto on ollut lämmin aamuin/illoin ja käyntiin on lähtenyt. Yhtenä aamuna olin unohtanut laittaa Webaston päälle, pakkasta oli 27 astetta. Ei mitään ongelmia käynnistymisessä silloinkaan, virtaa siis riitti. Olen näillä pakkasilla pitänyt myös ajonaikaisen lisälämmitin ominaisuuden päällä.

Suosittelen siis akkulaturin laittoa Webaston kaveriksi, vaikka latausaika olisi lyhyempikin. Kyllä se jotain sinne saanee ladattua, kun laitat se töpselin päähän useammin. Lataukseen laittohan ei eroa sähkölämmitykseen laitosta. Tosin tuolla ajosuoritteella keskikulutus kasvaa dramaattisesti, 20 km kohti Webasto päällä puolitoista tuntia.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: völvöxc60 - 23.01.2016, 08:52:39
Nyt kun nämä pakkaset ovat taas joksikin aikaa ohitse, niin voi niputtaa omat kokemukset ylläpitolaturista/webastosta. Autona V60 D4 -15. Syksyllä paikallinen merkkihuolto asensi autoon Calix 1205 kiinteän akkulaturin, ei muuta ehdottanutkaan. Calixia saa myöhemmin täydennettyä vaikka moottorilämmittimellä/sisäpistokkeella, Volvon omaan ehkä ei, tosin tuo on 7A.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V60/Accessories/Document/VCC-482980/2015/D4/Automatic

Tosiaan Volvon oma laturi onkin tuollainen. Näkyisi olevan samanlainen 7A V40:ssä.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V40(13-)/Accessories/Document/VCC-473200/2016
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: Peeveli. - 23.01.2016, 09:08:31
Kiitokset tiedosta sekä lisäkiitokset ReijoM:lle ja völvöxc60:lle myös laturin linkeistä. Jos mullekin tulee tuommoinen 7 ah:n kapine,niin max parinkin tunnin kertalataus riittänee jos vaikkapa joka päivä pistää johdon päähän (siis jos alan jatkossa esilämmittämään ajastettuna autoani autokatos-paikassa)?

Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: völvöxc60 - 23.01.2016, 09:31:52
Kiitokset tiedosta sekä lisäkiitokset ReijoM:lle ja völvöxc60:lle myös laturin linkeistä. Jos mullekin tulee tuommoinen 7 ah:n kapine,niin max parinkin tunnin kertalataus riittänee jos vaikkapa joka päivä pistää johdon päähän (siis jos alan jatkossa esilämmittämään ajastettuna autoani autokatos-paikassa)?
Kyllä tuo 7A 2 tunnin ylläpidolla riittää taatusti. Omalla 4A olen pärjännyt, kun viikonloppuna olen aamupäiväksi laittanut lataukseen :)
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: Peeveli. - 24.01.2016, 09:08:40
Vaikuttaisi Volvon oman ylläpitolaturin asennusohjeen mukaan olevan niin, että se ulkoinen virtapistoke-reikä tulisi rumasti etupuskurin sivupuolelle, mustalla muoviläpällä. Katselin esimerkkejä Nettiauton uudehkoista Volvoista. Oletteko saaneet tuon pistokkeen asennutettua muualle puskuriin, vaikkapa eteen alaritilän tienoille? Vaikuttaa vaan todella inhottavan näköiseltä rebel blue-värisessä autossa, "tökkäisee silmään"....
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: völvöxc60 - 24.01.2016, 09:14:12
Vaikuttaisi Volvon oman ylläpitolaturin asennusohjeen mukaan olevan niin, että se ulkoinen virtapistoke-reikä tulisi rumasti etupuskurin sivupuolelle, mustalla muoviläpällä. Katselin esimerkkejä Nettiauton uudehkoista Volvoista. Oletteko saaneet tuon pistokkeen asennutettua muualle puskuriin, vaikkapa eteen alaritilän tienoille? Vaikuttaa vaan todella inhottavan näköiseltä rebel blue-värisessä autossa, "tökkäisee silmään"....
Voihan sitä Volvolla kysäistä, että saisiko sen muuhun paikkaan. Tuossa emännän V40 se on juurikin tuolla vasemmalla puolen puskuria. Asennus on siisti, mutta hyppäähän se tuosta väristä silmään.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: ReijoM - 24.01.2016, 11:53:13
Oletteko saaneet tuon pistokkeen asennutettua muualle puskuriin, vaikkapa eteen alaritilän tienoille? Vaikuttaa vaan todella inhottavan näköiseltä rebel blue-värisessä autossa, "tökkäisee silmään"....

Omassa se on juuri Peevelin kuvaamassa paikassa mutta ei haittaa, kun auton väri on musta. Aikoinaan ostin uuden S60 Tampereen Käyttöautosta, johon pyysin laittamaan pistokkeen juuri puskurin alaosan ilmanottoaukon reunaan. Laittoivat mukisematta siihen mihin pyysin.

Onnistuu siis kyllä, jos viesti vaan menee asentajalle perille. Täällä JKLssä laturin laittoi asentaja joka varustelee uudet autot, ei siis "normaalit" asentajat.

Nykyisen auton ostin Hämeenlinnan Auto-Ilveksestä heinäkuussa ja laturin asennutin täällä JKLssä syksyllä.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: völvöxc60 - 24.01.2016, 12:37:29
Tuo paikka on Volvon "virallinen" paikka, mikä ohjeistakin löytyy. Siisti muttei huomaamaton ::)
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: Peeveli. - 24.01.2016, 19:58:14
Aikoinaan ostin uuden S60 Tampereen Käyttöautosta, johon pyysin laittamaan pistokkeen juuri puskurin alaosan ilmanottoaukon reunaan. Laittoivat mukisematta siihen mihin pyysin.

Onnistuu siis kyllä, jos viesti vaan menee asentajalle perille. Täällä JKLssä laturin laittoi asentaja joka varustelee uudet autot, ei siis "normaalit" asentajat.

Nykyisen auton ostin Hämeenlinnan Auto-Ilveksestä heinäkuussa ja laturin asennutin täällä JKLssä syksyllä.

Samasta paikasta siis ostit nykyisen kuin itsekin olen molemmat Volvoni ostanut. Oliko sullakin Kanasen Jari myyjänä?

Hyvä tietää että vaihtoehtoinenkin pistokkeen asennuskohta on olemassa, aion vaatia sen keulan alaritilän tienoolle eikä puskurin sivulle...
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: ReijoM - 24.01.2016, 20:23:11
Oliko sullakin Kanasen Jari myyjänä.

Minulla myyjänä oli Juuso Murtonen. Kauppa hoidettiin pitkälti sähköpostilla, vaihtoautona tulleen entisen S60 -12, Juuso näki livenä vasta kun tulin hakemaan tuon nykyisen.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: Peeveli. - 25.01.2016, 12:26:29
Sain Biliasta vastauksen pistokeasiaan: kuulemma V40:n jalankulkijan turvatyynyn takia etupuskurissa on muita vollemalleja enemmän antureita, joten Volvon akkulaturia ei voi asentaa muutoin kuin virtapistoke etupuskurin vasempaan sivuun. :-[ Se on varmasti jonkun mielestä se ja sama, mutta minulle ei auton ulkonäköön huomiota kiinnittävänä ole. Ruma musta motikka näyttää eri värisessä autossa kuin olisi iso pala maalia lähtenyt.  En tiedä asennutanko sitä enää...
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: Apok - 25.01.2016, 13:12:53
Sain Biliasta vastauksen pistokeasiaan: kuulemma V40:n jalankulkijan turvatyynyn takia etupuskurissa on muita vollemalleja enemmän antureita, joten Volvon akkulaturia ei voi asentaa muutoin kuin virtapistoke etupuskurin vasempaan sivuun. :-[ Se on varmasti jonkun mielestä se ja sama, mutta minulle ei auton ulkonäköön huomiota kiinnittävänä ole. Ruma musta motikka näyttää eri värisessä autossa kuin olisi iso pala maalia lähtenyt.  En tiedä asennutanko sitä enää...
Nopeastihan sen pistokkeen maalaa samaan väriin niin ei hypi silmille siitä puskurin nurkasta.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: völvöxc60 - 25.01.2016, 13:13:47
Nopeastihan sen pistokkeen maalaa samaan väriin niin ei hypi silmille siitä puskurin nurkasta.
+1 :)
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: Peeveli. - 26.01.2016, 08:09:26
Nopeastihan sen pistokkeen maalaa samaan väriin niin ei hypi silmille siitä puskurin nurkasta.

Joo-o...jos itse maalaisi tuon pistokkeen, saakohan marmorilta tai muualta tänä päivänä enää spray-pulloon auton sävyyn tarkalleen olevaa maalia? Mulle ainakin aikoinaan jo vuosituhannen vaihteessa merkkiliikkeessä ja parissa automaalaamossa sanottiin ei oota. En kyllä ala kiveniskemä-purkkimaalillakaan maalaamaan pensselillä...tietysti Bilia maalannee sen lisähintaan...
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: Itsok - 26.01.2016, 09:31:40
Mulla kaveri maalasi parkkitutkan antureita mulle kiveniskämä-purkkimaalilla. Oli vesiohenteista, niin ohenti sopivasti ja kynäruiskulla maalit ja lakat pintaan. tuli hyvä ja on kestänyt nyt pari vuotta jo hyvin.
Ja ainakin kymmenen vuotta vanhaan volvoon sai sinisen värikoodilla sävytetyn maalin spraypulloon kunnon maalikaupasta. Ja siis kyseessä metalliväri. Sävy ei ollut ihan tipalleen sama, mutta esim jossain lämmityspistokkeen kokoisessa osassa snadi ero ei kyllä näy. Maailikaupassa oli kyllä väristä parikin eri sävyä ja lähin siitä katsottiin. Mutta 10 vuotta aurinko tekee jokatapauksessa tehtävänsä...
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)
Kirjoitti: V-O - 27.01.2016, 22:30:33
Peeveli, ei muuta kuin auto vaihtoon. Mitenköhän tuossa edes maali pysyisi...? Meinaan kun sitä kantta "napsuttelee ja kolistelee", niin kariseekohan se maali helposti pois.

Mutta hmmm musta....