Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jamo57 - 21.01.2016, 12:35:47
-
Tervehdys! Olisko heittää jotain "diagnoosia" laatikkoa vaivaavaan ongelmaan? D-asennossa pysähdyksistä lähtiessä auto ei lähde liikkeelle vaan jää paikoilleen ts. tyhjäkäynnillä auto pysyy paikoillaan! Kaasulla sitten lähtee nytkähtäen liikkeelle.
-
Kenelläkään muulla ei ole ollut vastaavaa? Ostin näköjään pommin!
-
Paljonko autolla on ajettu? Vaihtuuko muut vaihteet ajossa normaalisti ja pehmeästi? Toimiiko R-vaihde normaalisti?
-
Mittarissa kohta 223tkm! Tuontiauto, tiedä sit noista kilsoista! Toisinaan vaihtaa pehmeästi, toisinaan ei! R-vaihde pelittää normaalisti. Auttaisikohan lodjun pesu ja sitten uudet öljyt sisään??
-
5 vai 6 lovinen aski? Venttiilipöytä jumittaa. Vaihda öljyt huuhtelemalla. Paljonko niitä kierroksia pitää olla ennenkuin liikahtaa?
-
5-lovinen aski. Onko kokemusta tästä? http://www.oilpoint.fi/fi/palvelut/automaattivaihteiston-oljynvaihto/
-
5-lovinen aski. Onko kokemusta tästä? http://www.oilpoint.fi/fi/palvelut/automaattivaihteiston-oljynvaihto/
En lähtisi vaihdattamaan mitään universaaliöljyjä askiin. Vain ATF3309 luokituksen mukaista öljyä kyseiseen laatikkoon. Huuhteluvaihto onnistuu useissa valtuutetuissa liikkeissä, tai sen voi tehdä varsin helposti itse.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40722.0
-
Jos käsitin oikein tossa tehdään huuhtelupesu jollain kemikaalilla ja sitten uudet öljyt (Mobil ATF 3309) sisään! :)
-
Bemarimiehet tuota suosittelevat, rikkinäistä askiahan tuo ei korjaa mutta tapauksessasi epäilisin että uudet öljyt auttavat ainakin jonkinverran.
Entäs tuo neutral control? Mitenhän sen laita, aiheuttaisiko se moista eli nakkaisi vapaalle ja kytkeytyy vasta kun annat jenkaa.
-
Neutral controlin ohjelmointi pois pelistä voisi auttaa kummasti. Kyllä niitä samoja ongelmia on ollut monilla, ehkä jopa suurimmalla osalla. Sen verran yleisiä ovat ongelmat näissä laatikoissa, että menee melkein jo ominaisuutena. Tämän ominaisuuden saa sentään ohjelmoitua pois. Laatikko siis vaihtaa vapaalle aina jarrulla paikallaan seistessä ja ehkä joskus uutena vaihteen takaisin kytkeytyminen jarrua nostettaessa on tapahtunut nopeasti ja huomaamatta, mutta kun paikat kuluu, niin näissä laatikoissa etenkin tuo vapaalta vaihteelle kytkeytyminen muuttuu hitaaksi ja nytkähtäväksi.
Venttiilipöydän vaihdolla sitten kerrotun perusteella yleensä korjaantuu muidenkin vaihtojen välillä tapahtuvat nytkähtelyt ja muut häiriöt, joskin niidenkin "ominaisuuksien" kanssa voi helposti elää, kunhan ei pahoinpitele laatikkoa ankaralla kaasun käytöllä silloin, kun arpomista vaihteiden välillä tapahtuu.
-
Jos käsitin oikein tossa tehdään huuhtelupesu jollain kemikaalilla ja sitten uudet öljyt (Mobil ATF 3309) sisään! :)
Joo luinkin näköjään hieman huolimattomasti. Huonon öljyn ongelmat tulee kyllä korjattua ihan normaalilla huuhteluvaihdollakin, mutta kulunutta venttiilipöytää ei kyllä korjaa muu kuin sen vaihto (jos autossasi on siitä kyse).
-
Täytyy katsoa mitä normi huuhteluvaihto auttaa. Sen verran vielä asiasta, että manuaalipuolella nykäystä ei tapahdu, lähtee ykkösellä pehmeästi.
-
Neutral control noiden tietojen perusteella. Uudet öljyt ja nc pois ja oppimisen resetointi. Siitä se suttaantuu.
-
Onks tämä Neutral Control joku laatikon ominaisuus?
-
NC siis vaihtaa vaihteen vapaalle aina paikallaan seistessä jarrua vasten, esim. liikennevaloissa ja jarrua löysätessä vaihteen pitäisi mennä huomaamatta päälle ja matka jatkuu. Näin siis uutena, mutta vanhemmiten tuo kytkeytyminen hidastuu ja aiheuttaa juurikin nykiviä liikkeellelähtöjä, kun kuljettaja kerkeää painamaan kaasua ennenkuin vaihde on kytkeytynyt. Ihan ominaisuus siis.
En tosin ymmärrä mikä tuon idea on ollut alunperin, marginaalinen polttoaineen säästyminen...?
-
Ok. Välillä on tunne niinkuin jarrut jäis jumiin.