Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jone - 22.01.2016, 14:40:18

Otsikko: 940 mikä ja onko tärkeä?
Kirjoitti: jone - 22.01.2016, 14:40:18
Eli mikä on tuo musta muovipönttö ysin konehuoneessa akun vieressä, tulee ainakin imusarjalta pari letkua siihen? 98 on tuo vuosimalli autossa. Ja onko tärkeä? Vai voiko tulpata, kun katkes nippa akkua vaihtaessa.
Otsikko: Vs: 940 mikä ja onko tärkeä?
Kirjoitti: TOK - 22.01.2016, 14:47:07
Kuulostaa EVAP-pöntöltä. Imee bensatankista höyryjä aktiivihiileen ja päästää niitä sitten lämpimän moottorin imuilmaan.

Jos on pöntön ja imusarjan välissä letkurikko, niin hörii ylimääräistä imuilmaa sieltä, eli kannattaa minimissään tulpata imusarjan puolelta. Ekoteko olisi pitää se ehjänä niin bensahöyryt poltetaan koneessa.
Otsikko: Vs: 940 mikä ja onko tärkeä?
Kirjoitti: jone - 22.01.2016, 18:55:21
Kiitoksia vastauksesta. Jotain tämmöistä arvelinkin ja pakko oli tulpata kun katkesi se ylempi lähtö siitä pöntöltä. Arvelin vaan että onko tuosta mitä haittaa jos tulppaanit, hyvin kyllä pelaa eli ei varmaan vaikutusta mihinkään. Ja joo ekoteko ajaa ysillä
Otsikko: Vs: 940 mikä ja onko tärkeä?
Kirjoitti: TOK - 22.01.2016, 18:58:34
Onhan se suuressa mittakaavassa yhtä ekologinen kuin uudet autot, kun ysikanttikaan ei ole mikään lyijybensakaasari enää. Siellähän on tuon EVAPin lisäksi kattia ja EGR:ää ja pulsairia ja ties mitä.
Otsikko: Vs: 940 mikä ja onko tärkeä?
Kirjoitti: jone - 22.01.2016, 19:36:51
Niin ja tosiaan onhan vanhan auton liikenteessä pito paljon suurempi ekoteko kuin ostaa uusi auto. Miettii esim. Paljonko jonkun hybridi valmistus saastuttaa kaiken kaikkiaan...