Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ToniA - 24.01.2016, 15:28:37

Otsikko: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: ToniA - 24.01.2016, 15:28:37
'97 945 B230FK-koneella (mittarissa 307000 km) on käynyt epänormaalin epätasaista tyhjäkäyntiä pari viikkoa. Tällä viikolla sitten vikavalo syttyi kun auto oli käynyt pari minuuttia tyhjäkäyntiä lämpimänä. Ainoa vikakoodi on 1-1-3, eli  "Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)". Tässä autossa on muuten se ODB:n näköinen liitin etupenkkien välisessa säilytyskotelossa, hienosti siitäkin sai koodit irti ledillä (jossa 12V jännitteelle sopiva etuvastus) ja johdonpätkällä. Vikakoodin nollaukseksi riittää kun irroittaa hetkeksi sulakkeen numero 1.

Vaihdoin sitten lambdan (uusi on Motonetin numero 28-3434, aito Bosch) ja sytytystulpat sekä nollasin vikakoodin. Mutta ei, sama vika päällä, eli lämpimänä tyhjäkäynti täristää normaalia enemmän ja parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen valo syttyy.

Kokeilin myös miten eri sylinterien ruiskusuuttimen johdon irroitus vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Ykkösen johdon irroitus vaikutti huomattavasti vähemmän kuin sylinterien 2-4 irroitus, siis yksi kerrallaan. Pitäisikö tästä päätellä, että ykkösen suutin voisi olla tiensä päässä, tai ainakin ultraäänipesun tarpeessa? Tämäkin tuli luettua: http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Engine-Fuelinjection1.html#Injector_Cleaning

Muita huomioita:
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: puliukk0 - 24.01.2016, 15:42:52
Vikakoodihan vain ilmoittaa liian rikas tai laiha seos.
Ei välttämättä lambda vikaa. Ja varsinkin kun lambdan vaihdoit niin vikakoodin voi lukea "lambda anturi havainnut: liian rikas tai laiha seos".

Tarkasta IMM toiminta, ja vaikka putsaa se.
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: paasikivi - 24.01.2016, 17:37:14
Eiköhän sieltä ole pakosarjan tiivari vaan porsinu, tai DP:n pultit katki/löysällä.
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: paasikivi - 24.01.2016, 17:38:36
Tai voihan se olla imusarjankin tiivari, ihan perus ominaisuuksia siis.
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: ToniA - 24.01.2016, 18:40:41
Täytyypä katsoa ensi loppuviikosta, huomenna pitää lähteä työreissulle pariksi päiväksi.

DP:n pultit näyttäisivät olevan tiukalla ja ehjät. Tiivisteitä en ole vielä katsonut.

IMM näyttäisi olevan OK, sen verran mitä testausohjeet sanovat. Eli pinnistä 1 on 0 ohmia IMM:n runkoon. Pinnin 3 jännite oli aluksi 2.5 volttia kylmän koneen hiukan korkealla tyhjäkäynnillä, laski pikkuhiljaa kohti 2.4 volttia, mutta tyhjäkäynti ei silloinkaan vielä ollut ihan siellä missä se on lämpimällä koneella. Putsaus on vielä tekemättä.

Mutta tuo tosiaan ihmetyttää kun ykkösen suuttimen virrattomuus vaikuttaa tyhjäkäyntiin vähemmän kuin muiden sylinterien suuttimen johdon irroitus.
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: kimmoh - 24.01.2016, 20:11:26
IMM saattaa silti olla paska vaikka yleismittarilla mitaten näyttäisi toimivan. 1-1-3:sta lykkäs omaankin volleen kun Bilteman IMM sekos lopullisesti ;D

Imuvuodot olis syytä tutkia aina ensimmäisenä kun autossa on jotain käynti/seos vikaa.
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: TVS - 24.01.2016, 23:07:33
Imusarjan tiivisteeltähän tuo kuulostaa. Voi olla myös tulpanjohto, yleismittarilla irtojohdosta pitäisi löytyä alle 10kOhm ja se lukea ei pitäsi muuttua jos heiluttelet johtoa kevyesti.
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: ToniA - 26.01.2016, 10:11:30
Seuraava tyhmä kysymys... Motonet olisi lähellä, mutta niiden varaosaluettelo ei tarjoa imusarjan tiivistettä 900-sarjaan. Tiiviste on vissiin sama kaikissa B2x ja B2x0 -moottoreissa, ainakin tän mukaan: http://www.topautoosat.fi/elring-988638.html -> sopivat ajoneuvot.

Eli sopiiko tämä: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/271695/551581?ajoneuvo=651
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: TVS - 26.01.2016, 21:01:05
Käy, kaasarikoneen tiivisteestä joutuu saksimaan hitusen poies kun siinä on vesikierronkin tiivistys ja ruiskukoneissa ei vesikiertoa ole.
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: puliukk0 - 26.01.2016, 21:06:07
Käy, kaasarikoneen tiivisteestä joutuu saksimaan hitusen poies kun siinä on vesikierronkin tiivistys ja ruiskukoneissa ei vesikiertoa ole.

Ei sitä oo välttämättä pakko saksia, ei tuu hirveesti yli imusarjan välistä.  :)
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: TVS - 26.01.2016, 21:53:53
Ei sitä oo välttämättä pakko saksia, ei tuu hirveesti yli imusarjan välistä.  :)
Totta, mie oon vaan vaihellu viimeks semmosiin missä on optio lämpöaikakytkimelle niin siinä on sokea tulppa sillai että on pakko saksia että tiiviste sopii paikalleen kannen takapäässä.
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: puliukk0 - 26.01.2016, 22:33:38
Totta, mie oon vaan vaihellu viimeks semmosiin missä on optio lämpöaikakytkimelle niin siinä on sokea tulppa sillai että on pakko saksia että tiiviste sopii paikalleen kannen takapäässä.

Mietinkin, että onko jossain mallissa jotain edessä  :)
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: ToniA - 31.01.2016, 11:14:19
Turun Motonetissä ei ollut imusarjan tiivistettä, korjaushommat jatkuvat ensi viikonloppuna. Velipojan kanssa tutkittiin vielä vähän lisää

Vikavalon nollauksen jälkeen valo syttyy vasta useamman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen, mutta ei siis ajon aikana.
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: mikan - 31.01.2016, 16:36:18
Ja ensimmäiseksi pitää sanoa, ettei vikakoodeja nollata sulaketta irroittamalla!  :nuhtelu

Vikakoodit resetoidaan FAQ:n ohjeen mukaan (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg301898#msg301898), siksi ettei LH menetä säätöarvojaan.

1-1-3 on vaihtoehtoinen vikakoodi koodeille 2-3-1 ja 2-3-2 mutta sen trikkaustapa on erilainen.
Vähäisen LH kokemukseni mukaan se ilmentää vakavampaa lambda-säädön vikaa, johon säätö ei pääse kopille ilman rajoja ylittävää korjausta.

Ihan tälläisenä jokerina, tarkista bensanpaine suutin-tukista mittaamalla.  ::)
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: ToniA - 31.01.2016, 18:36:22
Voisinhan mä vaikka vaihtaa akun, sama ongelmahan siinäkin tulisi... Tänään ajettiin 90 km lenkki, valo ei syttynyt. Mutta olisi varmaan syttynyt jos olisi antanut käydä pari minuuttia epätasaista tyhjäkäyntiä, nyt korkeintaan seisottiin liikennevaloissa. No, homman selvittely jatkuu ensi viikonloppuna.
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: pertti - 31.01.2016, 19:16:50
Pakosarjan tivari tai hiushalkeama sarjassa sopii myös 1-1-3 viaksi.
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: The_OttoB - 31.01.2016, 19:39:32
Ja ensimmäiseksi pitää sanoa, ettei vikakoodeja nollata sulaketta irroittamalla!  :nuhtelu

Vikakoodit resetoidaan FAQ:n ohjeen mukaan (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg301898#msg301898), siksi ettei LH  laa  laa

Miksi ei saa poistaaa vikakoodeja sähköt katkaisemalla? Jos ne sopeutumat nollautuu tehdasasetuksiin niin eiköse ole ihan hyvä. Jos vaikka bensanpaineet on ollut tapissa niin eikö se sopeutuma ole lähtökohtaisesti väärin ja ollaan lambdaikkunan laidassa? Tai immu mittailee omiaan. Tai pakovuoto sotkee lambdaa?

Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: late2 - 31.01.2016, 19:41:42
Luultavasti valo syttyy myös maantieajossa. Kunhan ajat 3minuuttia tasaisella tai loivalla alamäellä ja pidät kaasun kokoajan
paikallaan. Jos välillä annat lisää bensaa, ajanlasku alkaa taas alusta.  Olettaen tietysti, että on ilmavuoto tai imm-vika laihalla käyden.
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: mikan - 31.01.2016, 21:10:46
Voisinhan mä vaikka vaihtaa akun, sama ongelmahan siinäkin tulisi... Tänään ajettiin 90 km lenkki, valo ei syttynyt. Mutta olisi varmaan syttynyt jos olisi antanut käydä pari minuuttia epätasaista tyhjäkäyntiä, nyt korkeintaan seisottiin liikennevaloissa. No, homman selvittely jatkuu ensi viikonloppuna.

Akun vaihto on kyllä harvoin tehty asia.

Koska jos olet vikakoodit onnistunut lukemaan, onnistut ne sitä kauttakin poistamaan.
Lukijan tekoon on ohjeet FAQ:ssa.

Luithan vikakoodit siten, että kaikki tuli luettua siten, että se sama 1-1-3 tulee uudelleen?
Kokemukseni mukaan tuo vikakoodi on harvoin ihan ypö yksin tai jos tulee, niin silloin lambda-signaali on mitä sattuu.

Joten tarkista tekemäsi liitokset huolellisesti ja se lambdan liitos kohta siellä konehuoneessa.
Yksi mahdollisuus tuohon vikakoodiin on se, ettei lambdan lämmitys toimi oikein ja silloin vikakoodi tulee nimenomaisesti tyhjäkäynnillä, koska tuolloin lambda ei lämpene riittävän nopeasti.

Kaksi valkoista johtoa on lämmitysvastus ja musta on varsinainen lambda-signaali. Eli auton puolelta toiseen valkoiseen pitää tulla 12V kun virrat kääntää päälle ja toinen pitää olla korin potentiaalissa.
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: TVS - 31.01.2016, 21:50:52
Miksi ei saa poistaaa vikakoodeja sähköt katkaisemalla? Jos ne sopeutumat nollautuu tehdasasetuksiin niin eiköse ole ihan hyvä. Jos vaikka bensanpaineet on ollut tapissa niin eikö se sopeutuma ole lähtökohtaisesti väärin ja ollaan lambdaikkunan laidassa? Tai immu mittailee omiaan. Tai pakovuoto sotkee lambdaa?
En tajua etenkään sen osin kun lambdasopeumakin hukkuu ainakin seoskoodin nollauksen yhteydessä...
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: mikan - 31.01.2016, 21:57:14
En tajua etenkään sen osin kun lambdasopeumakin hukkuu ainakin seoskoodin nollauksen yhteydessä...

Empä ole moista huomannut, lienen bini versio riippuvainen. Tai sitten vikakoodista kiinni.
Otsikko: Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
Kirjoitti: ToniA - 06.02.2016, 14:47:00
Kolmen euron vika se oli. Imusarjan tiiviste oli lommahtanut sisäänpäin ykköspytyn kohdalla, oli vissiin imusarjan etummainen pultti ollut löysällä.

Motonetin 27-1695 sopii tilalle, saksin siitä pois ne vesikierron rinkulat.

EDIT: Laitetaan nyt sitten kuvakin, vaikka en oikein tykkääkään näistä foorumeista joihin ei saa suoraan liitettyä kuvia

(https://cfthkw-dm2305.files.1drv.com/y3piRUwXP4o4z7-0jqEUeo1JvgtJkkHKvYrujBiHDdl5jGyM8pWs-Ow1AFA4BY6AzrAZZmX_VVKt8jRtP0fe2z8BQKndnblazbFIneaIGLIbTyWU7tG4jUljR23nNo3SaYch54c3emY0-PG33xFLVC_OyCy9MIbG1iyRgTN4uLklV0/WP_20160206_13_21_32_Pro.jpg?psid=1)