Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ToniA - 24.01.2016, 15:28:37
-
'97 945 B230FK-koneella (mittarissa 307000 km) on käynyt epänormaalin epätasaista tyhjäkäyntiä pari viikkoa. Tällä viikolla sitten vikavalo syttyi kun auto oli käynyt pari minuuttia tyhjäkäyntiä lämpimänä. Ainoa vikakoodi on 1-1-3, eli "Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)". Tässä autossa on muuten se ODB:n näköinen liitin etupenkkien välisessa säilytyskotelossa, hienosti siitäkin sai koodit irti ledillä (jossa 12V jännitteelle sopiva etuvastus) ja johdonpätkällä. Vikakoodin nollaukseksi riittää kun irroittaa hetkeksi sulakkeen numero 1.
Vaihdoin sitten lambdan (uusi on Motonetin numero 28-3434, aito Bosch) ja sytytystulpat sekä nollasin vikakoodin. Mutta ei, sama vika päällä, eli lämpimänä tyhjäkäynti täristää normaalia enemmän ja parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen valo syttyy.
Kokeilin myös miten eri sylinterien ruiskusuuttimen johdon irroitus vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Ykkösen johdon irroitus vaikutti huomattavasti vähemmän kuin sylinterien 2-4 irroitus, siis yksi kerrallaan. Pitäisikö tästä päätellä, että ykkösen suutin voisi olla tiensä päässä, tai ainakin ultraäänipesun tarpeessa? Tämäkin tuli luettua: http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Engine-Fuelinjection1.html#Injector_Cleaning
Muita huomioita:
- Auto toimii muuten aivan normaalisti, käy ja kukkuu, tehot tallella, starttaa hyvin kylmänäkin
- Kylmänä tyhjäkäynti ei täristä yhtä paljon kuin lämpimänä
- Vikakoodin nollauksen jälkeen vika ei tullut päälle koeajolenkillä, vaan vasta kun jätin auton käymään
- Lämpimän auton pakokaasut tyhjäkäynnillä eivät haise bensalle, eli ei se ainakaan ole mitenkään törkyrikkaalla
- Kaikki sytytystulpat näyttivät keskenään samanlaisilta, eli posliinieriste oli sellainen maitokahvin värinen, ei juurikaan karstaa missään
-
Vikakoodihan vain ilmoittaa liian rikas tai laiha seos.
Ei välttämättä lambda vikaa. Ja varsinkin kun lambdan vaihdoit niin vikakoodin voi lukea "lambda anturi havainnut: liian rikas tai laiha seos".
Tarkasta IMM toiminta, ja vaikka putsaa se.
-
Eiköhän sieltä ole pakosarjan tiivari vaan porsinu, tai DP:n pultit katki/löysällä.
-
Tai voihan se olla imusarjankin tiivari, ihan perus ominaisuuksia siis.
-
Täytyypä katsoa ensi loppuviikosta, huomenna pitää lähteä työreissulle pariksi päiväksi.
DP:n pultit näyttäisivät olevan tiukalla ja ehjät. Tiivisteitä en ole vielä katsonut.
IMM näyttäisi olevan OK, sen verran mitä testausohjeet sanovat. Eli pinnistä 1 on 0 ohmia IMM:n runkoon. Pinnin 3 jännite oli aluksi 2.5 volttia kylmän koneen hiukan korkealla tyhjäkäynnillä, laski pikkuhiljaa kohti 2.4 volttia, mutta tyhjäkäynti ei silloinkaan vielä ollut ihan siellä missä se on lämpimällä koneella. Putsaus on vielä tekemättä.
Mutta tuo tosiaan ihmetyttää kun ykkösen suuttimen virrattomuus vaikuttaa tyhjäkäyntiin vähemmän kuin muiden sylinterien suuttimen johdon irroitus.
-
IMM saattaa silti olla paska vaikka yleismittarilla mitaten näyttäisi toimivan. 1-1-3:sta lykkäs omaankin volleen kun Bilteman IMM sekos lopullisesti ;D
Imuvuodot olis syytä tutkia aina ensimmäisenä kun autossa on jotain käynti/seos vikaa.
-
Imusarjan tiivisteeltähän tuo kuulostaa. Voi olla myös tulpanjohto, yleismittarilla irtojohdosta pitäisi löytyä alle 10kOhm ja se lukea ei pitäsi muuttua jos heiluttelet johtoa kevyesti.
-
Seuraava tyhmä kysymys... Motonet olisi lähellä, mutta niiden varaosaluettelo ei tarjoa imusarjan tiivistettä 900-sarjaan. Tiiviste on vissiin sama kaikissa B2x ja B2x0 -moottoreissa, ainakin tän mukaan: http://www.topautoosat.fi/elring-988638.html -> sopivat ajoneuvot.
Eli sopiiko tämä: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/271695/551581?ajoneuvo=651
-
Käy, kaasarikoneen tiivisteestä joutuu saksimaan hitusen poies kun siinä on vesikierronkin tiivistys ja ruiskukoneissa ei vesikiertoa ole.
-
Käy, kaasarikoneen tiivisteestä joutuu saksimaan hitusen poies kun siinä on vesikierronkin tiivistys ja ruiskukoneissa ei vesikiertoa ole.
Ei sitä oo välttämättä pakko saksia, ei tuu hirveesti yli imusarjan välistä. :)
-
Ei sitä oo välttämättä pakko saksia, ei tuu hirveesti yli imusarjan välistä. :)
Totta, mie oon vaan vaihellu viimeks semmosiin missä on optio lämpöaikakytkimelle niin siinä on sokea tulppa sillai että on pakko saksia että tiiviste sopii paikalleen kannen takapäässä.
-
Totta, mie oon vaan vaihellu viimeks semmosiin missä on optio lämpöaikakytkimelle niin siinä on sokea tulppa sillai että on pakko saksia että tiiviste sopii paikalleen kannen takapäässä.
Mietinkin, että onko jossain mallissa jotain edessä :)
-
Turun Motonetissä ei ollut imusarjan tiivistettä, korjaushommat jatkuvat ensi viikonloppuna. Velipojan kanssa tutkittiin vielä vähän lisää
- Kipinä tuntuisi olevan kohdallaan, räpsyy kuuluvasti kun vetää tulpanjohtoa vähän irti
- Ja tosiaan ykkösen tulpanjohdon tai suuttimen johdon irroitus ei juuri vaikuta tyhjäkäyntiin, muiden sylinterien kyllä
- Ykkönen käy kyllä vähän isommilla kierroksilla, kaasua sellaiset 2000 rpm ja suuttimen johdon irroitus vaikuttaa varsin tuntuvasti käyntiin
- Letkulla kuunneltuna kaikki suuttimet napsuttavat samalla tavalla tyhjäkäynnillä, eikä ykkössylinterin imusarjan juuresta kuultu ylimääräistä suhinaa
Vikavalon nollauksen jälkeen valo syttyy vasta useamman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen, mutta ei siis ajon aikana.
-
Ja ensimmäiseksi pitää sanoa, ettei vikakoodeja nollata sulaketta irroittamalla! :nuhtelu
Vikakoodit resetoidaan FAQ:n ohjeen mukaan (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg301898#msg301898), siksi ettei LH menetä säätöarvojaan.
1-1-3 on vaihtoehtoinen vikakoodi koodeille 2-3-1 ja 2-3-2 mutta sen trikkaustapa on erilainen.
Vähäisen LH kokemukseni mukaan se ilmentää vakavampaa lambda-säädön vikaa, johon säätö ei pääse kopille ilman rajoja ylittävää korjausta.
Ihan tälläisenä jokerina, tarkista bensanpaine suutin-tukista mittaamalla. ::)
-
Voisinhan mä vaikka vaihtaa akun, sama ongelmahan siinäkin tulisi... Tänään ajettiin 90 km lenkki, valo ei syttynyt. Mutta olisi varmaan syttynyt jos olisi antanut käydä pari minuuttia epätasaista tyhjäkäyntiä, nyt korkeintaan seisottiin liikennevaloissa. No, homman selvittely jatkuu ensi viikonloppuna.
-
Pakosarjan tivari tai hiushalkeama sarjassa sopii myös 1-1-3 viaksi.
-
Ja ensimmäiseksi pitää sanoa, ettei vikakoodeja nollata sulaketta irroittamalla! :nuhtelu
Vikakoodit resetoidaan FAQ:n ohjeen mukaan (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg301898#msg301898), siksi ettei LH laa laa
Miksi ei saa poistaaa vikakoodeja sähköt katkaisemalla? Jos ne sopeutumat nollautuu tehdasasetuksiin niin eiköse ole ihan hyvä. Jos vaikka bensanpaineet on ollut tapissa niin eikö se sopeutuma ole lähtökohtaisesti väärin ja ollaan lambdaikkunan laidassa? Tai immu mittailee omiaan. Tai pakovuoto sotkee lambdaa?
-
Luultavasti valo syttyy myös maantieajossa. Kunhan ajat 3minuuttia tasaisella tai loivalla alamäellä ja pidät kaasun kokoajan
paikallaan. Jos välillä annat lisää bensaa, ajanlasku alkaa taas alusta. Olettaen tietysti, että on ilmavuoto tai imm-vika laihalla käyden.
-
Voisinhan mä vaikka vaihtaa akun, sama ongelmahan siinäkin tulisi... Tänään ajettiin 90 km lenkki, valo ei syttynyt. Mutta olisi varmaan syttynyt jos olisi antanut käydä pari minuuttia epätasaista tyhjäkäyntiä, nyt korkeintaan seisottiin liikennevaloissa. No, homman selvittely jatkuu ensi viikonloppuna.
Akun vaihto on kyllä harvoin tehty asia.
Koska jos olet vikakoodit onnistunut lukemaan, onnistut ne sitä kauttakin poistamaan.
Lukijan tekoon on ohjeet FAQ:ssa.
Luithan vikakoodit siten, että kaikki tuli luettua siten, että se sama 1-1-3 tulee uudelleen?
Kokemukseni mukaan tuo vikakoodi on harvoin ihan ypö yksin tai jos tulee, niin silloin lambda-signaali on mitä sattuu.
Joten tarkista tekemäsi liitokset huolellisesti ja se lambdan liitos kohta siellä konehuoneessa.
Yksi mahdollisuus tuohon vikakoodiin on se, ettei lambdan lämmitys toimi oikein ja silloin vikakoodi tulee nimenomaisesti tyhjäkäynnillä, koska tuolloin lambda ei lämpene riittävän nopeasti.
Kaksi valkoista johtoa on lämmitysvastus ja musta on varsinainen lambda-signaali. Eli auton puolelta toiseen valkoiseen pitää tulla 12V kun virrat kääntää päälle ja toinen pitää olla korin potentiaalissa.
-
Miksi ei saa poistaaa vikakoodeja sähköt katkaisemalla? Jos ne sopeutumat nollautuu tehdasasetuksiin niin eiköse ole ihan hyvä. Jos vaikka bensanpaineet on ollut tapissa niin eikö se sopeutuma ole lähtökohtaisesti väärin ja ollaan lambdaikkunan laidassa? Tai immu mittailee omiaan. Tai pakovuoto sotkee lambdaa?
En tajua etenkään sen osin kun lambdasopeumakin hukkuu ainakin seoskoodin nollauksen yhteydessä...
-
En tajua etenkään sen osin kun lambdasopeumakin hukkuu ainakin seoskoodin nollauksen yhteydessä...
Empä ole moista huomannut, lienen bini versio riippuvainen. Tai sitten vikakoodista kiinni.
-
Kolmen euron vika se oli. Imusarjan tiiviste oli lommahtanut sisäänpäin ykköspytyn kohdalla, oli vissiin imusarjan etummainen pultti ollut löysällä.
Motonetin 27-1695 sopii tilalle, saksin siitä pois ne vesikierron rinkulat.
EDIT: Laitetaan nyt sitten kuvakin, vaikka en oikein tykkääkään näistä foorumeista joihin ei saa suoraan liitettyä kuvia
(https://cfthkw-dm2305.files.1drv.com/y3piRUwXP4o4z7-0jqEUeo1JvgtJkkHKvYrujBiHDdl5jGyM8pWs-Ow1AFA4BY6AzrAZZmX_VVKt8jRtP0fe2z8BQKndnblazbFIneaIGLIbTyWU7tG4jUljR23nNo3SaYch54c3emY0-PG33xFLVC_OyCy9MIbG1iyRgTN4uLklV0/WP_20160206_13_21_32_Pro.jpg?psid=1)