Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autohifi => Aiheen aloitti: mikkomokko - 24.01.2016, 18:42:44
-
Sellaista piti ruveta kyselemään kun laitoin tuossa v 70 mk vm 01 Volvon ja rupesin siihen NS normi soitinta asentamaan ja hainkin Motonetistä kehikon, adapeterin iso liittimestä Volvoon ja atenni adapterin. Kaikki meni siihen asti hyvin mutta Volvossani ei ollut kun se vihreä liitin ja sitten kaksi pyöreää ilmesestin ns din liittimiä.
Eli viratapuolen johdot ok adapterin kanssa mutta äänet ei. eli onko kellään tietoa onko olemassa siitä pyöreästä liittimestä adapteria normi liittimeen? ja en tarkoita RCA liittimeksi ja voiko sen toisen pyöreän ja puhelin varustukseen tulevan jättää vain kytkemättä? Tarkoitus on että suoraan normi soittimesta menisi Vollen omille kaiuttimille ja soittimen ulostulost vedän RCA piuhalla konttiin jonne vaffari ja erillinen subbari.
-
Sulla on siellä apparin penkin alla alkuperäinen vahvistin, saat siihenkin adapterin jotta se vahvari pysyy käytössä myös jälkiasennusmankalla. Sen takia siel mankan takana on se din liitin eikä sitä volvon "neliön" mallista liitintä.
http://www.hifikulma.fi/epages/Kaupat.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/FOHI/Products/20-262
Väittää ettei kävisi kuin uudempiin, mutta noita saa kyllä muualtakin kun jaksaa ettiä, täälläkin taitaa olla näistä juttua tuolla topikissa mikä koskee v70 mk2 äänentoiston parannusta. jos ei muuten löydy niin uskon et yhteistyökumppani sercap tekee sulle oikeen liittimen.
-
joo tuota itekkin oon katelllu mutta kun ei olisi tarkoitus olla noita rca-liittimiä mutta saahen sen tuosta kun laittaa sivuleikkureilla pokki ja sokeripalaa välin, tai jos jaksaa hidistellä niin kolvaa johtoihin rca-t...
-
Nyt en täysin ymmärrä mitä haet tolla? Se menee alkuperäisesti jo linjatasoisena sille alkuperäiselle vahvarille. Jos haluut suoraan mankalta signaalin kaiuttimille niin joudut kaivamaan sieltä vahvarista oviin lähtevät johdot ja liittämään ne soittimeen. Tolla adapterilla näin ei tarvii tehä ja kaikenlisäks siin on vahvari välissä.
-
eli aattelin yhdistää Volvon vahvariin suoraan mankan johdoista ja sitten laittaisin mankan RCA liittimistä piuhan konttiin erilliselle vaffarille ja siitä subille, mankassa ei ole juin rca paikat front ja sub. mankan saisi ilmesesti suoraan laitettua tolla muuntopiuhalla mutta kun haluaisin sen erillisen subin omalla vahvarilla. Eli ajattelin kyhätä Volvon 6-pin liittimestä tuohon harmaaseen liittimeen jolloin Volvon vahvari hoitaisi omat kaiuttimet ja Mankan RCA:n saisin sinne Subille...
(http://s28.postimg.org/51bm1dgcp/20160125_094026.jpg) (http://postimg.org/image/51bm1dgcp/)
-
Hmmm... En oo nyt mikään expertti sanomaan noista volvon vahvareista, mutta epäilen että se ei toimi/ siinä tulee helvetinmoinen häiriö kun linjatasoinen signaali on murto-osa normaalista kaiutin signaalista. Periaatteessa linjamuuntimen kautta toi vois onnistua... Mulla olis semmonen muistikuva et sieltä volvon vahvarilta saa adapterilla tarvittaessa linjalähdön toiselle vahvarille. Tosin ongelma tulee soittimen kanssa jos siinä ei tosiaan ole kun front ja sub?
-
Mankassa rca vaihtoehdot 2 jack ja 4 jack eli saisin mankan tolla 4-pin to rca "palikalla" ilmeisesti toimimaan?? mutta sitten sen erillisen vaffarin ja subin asennu??? osaatkos sanoa voisko esim vollen "takapilarissa" olevista kaiuttimista "varastaa" äänet sille vaffarille???
-
En nyt mene varmaksi sanomaan, siinä itse elementissä taisi olla joku komponentti mikä suodatti alimmat taajuudet pois sieltä, eli sen puolesta pitäis onnistua, mut kun se on jo valmiiksi vahvistimen kautta niin en osaa sanoa miten se linjamuunnin toimii tämmösessä tapauksessa, soita vaikka autostudiolle niin ne osaa antaa sulle varman vastauksen.
-
hitto sellanen tuli mieleen että voinhan kai varastaa noista mankan orkkis johdoista sellasella palikalla missä on left ja right ja ulos lähtee rca, ilmesesti onnistuu suoraan mankkaan laittaa se muunnin mitä ehdotit alunperin kun siinä mankassa optio 4-jank ( ks kuva)?
(http://s7.postimg.org/q9wa2m5jb/20160125_101345.jpg) (http://postimg.org/image/q9wa2m5jb/)
Alkaa olla ikävä autoja joissa hienoin sähkölaite oli savukkeen sytytin 8)
-
pitäis onnistua joo noin. En tiiä pitäiskö se sillon ottaa takalähdöstä linjamuuntimelle koska etulähtö on käytössä jo rca muodossa. En tiiä ymmärtääkö se mankka tommosta. Ja s/w pitäis saada toimii takalähtönä?
-
eli mankan omiin "karvoihin" liittää esim tuo http://www.kauppasatama.fi/tuote/CAR-AX03/Lf-adapteri ja siitä sitten etiäppäin vaffarille jne
-
joo näin käsitin että s/w toimis takalähtönä tuossa 4 jack hommassa
-
joo toimii takalähtönä se s/w sain pengottua ohjekirjan KO rammariin ja muistin että mankassa on toiminto sub on/off pitäneee ruveta hommaa se palikka ja kokeilee :) kiitos kovasti vinkeistä... Hyvä homma etten ketellu eilen sivuleikkureita, kun kävi sekin mielessä 8)
-
eli mankan omiin "karvoihin" liittää esim tuo http://www.kauppasatama.fi/tuote/CAR-AX03/Lf-adapteri ja siitä sitten etiäppäin vaffarille jne
Niin, ite ostaisen ehkä vähän laadukkaamman ja mielellään aktiivisen niin saat herätteen suoraan siitä.
-
Mä oon nyt varmaan pihalla kuin lumiukko tästä tarkoitusperästä mutta . . .
Käytät Volvon vahvistimen soittamaan etukaiuttimet. Se onnistuu varmaankin tuollasella DIN>RCA sovitteella. Käytät vain ne etukaiuttimien paikat.
Takakaiuttimet saat soitettua soittimesta pienellä johtotyöllä, koska soittimelta pitää jatkaa johdot vahvistimelta tuleviin johtoihin. Siis vahvistimelta vaan raakasti poikki ja yhdistelemään.
Subin RCA suoraan soittimesta erilliselle vahvistimmelle ja herätejohdon saa meneen taakse samalla kertaa. Myydään myös sellasia RCA johtoja missä kulkee mukana heräte johto. Esim! (https://www.powerset.fi/connection_bt2_550)
Mutta jos haluat ne takakanavatkin soittaa sen vahvistimen kautta niin sitten tollanen linjamuunnin on ainoo vaihtoehto.
Kuulostaisko yhtään järkeenkäyvältä? Noin mä sen aatoksissani tekisin mutta, ei ole kokemusta Volvon omista vahvistimista.
Itselläni on vallan erillinen vahvistin, ei siis mikään alkuperänen. Tosin soittimessakin 3 paria RCA lähtöjä. 6 kanavaa sillastettu soittamaan 3 kanavaisena. Takakaiuttimet ei lainkaan käytössä.
Ja sellaisena pikku tietona niistä D pilarin diskanteista, ne on samassa linjassa etukaiuttimien kanssa.
-
Kyllä mulla D-pilarin kajarit mykistyy kun kääntää faderit eteen. V70N -00
-
Mä oon nyt varmaan pihalla kuin lumiukko tästä tarkoitusperästä mutta . . .
Käytät Volvon vahvistimen soittamaan etukaiuttimet. Se onnistuu varmaankin tuollasella DIN>RCA sovitteella. Käytät vain ne etukaiuttimien paikat.
Takakaiuttimet saat soitettua soittimesta pienellä johtotyöllä, koska soittimelta pitää jatkaa johdot vahvistimelta tuleviin johtoihin. Siis vahvistimelta vaan raakasti poikki ja yhdistelemään.
Subin RCA suoraan soittimesta erilliselle vahvistimmelle ja herätejohdon saa meneen taakse samalla kertaa. Myydään myös sellasia RCA johtoja missä kulkee mukana heräte johto. Esim! (https://www.powerset.fi/connection_bt2_550)
Mutta jos haluat ne takakanavatkin soittaa sen vahvistimen kautta niin sitten tollanen linjamuunnin on ainoo vaihtoehto.
Kuulostaisko yhtään järkeenkäyvältä? Noin mä sen aatoksissani tekisin mutta, ei ole kokemusta Volvon omista vahvistimista.
Itselläni on vallan erillinen vahvistin, ei siis mikään alkuperänen. Tosin soittimessakin 3 paria RCA lähtöjä. 6 kanavaa sillastettu soittamaan 3 kanavaisena. Takakaiuttimet ei lainkaan käytössä.
Ja sellaisena pikku tietona niistä D pilarin diskanteista, ne on samassa linjassa etukaiuttimien kanssa.
Juu, ite mietin vaan omaa projektiani kun aikanaan tein, siinä jäi vakio soitin niin en muistanu et noissa jälkiasennusmankoissahan on aina se herätejohdon pätkä valmiina.
Noista takapään diskanteista, kyl mulla ne on takakanavassa pakosti koska ne kiljuis niin helvetisti muuten, mulla on edessä rainbow (en nyt muista mallia mut se ~200€ testivoittaja sarja) niin se on huomattavasti epäherkempi kuin vakiot, eli jos käännän faderin keskelle, takaa kuuluu selkeesti kovempaa, joten jos ne d-pilarin skobet olis etukanavassa niin kyl ne siel kovaa huutais verrattuna etupäähän, kaikki on siis vahvistettu autostudion 100.4 vahvarilla. Ja se takapää on nyt vahvistettu vaan ja ainoastaan sen takia, että jos joskus sinne jotain innostun laittaa niin eipähän tarvii alkaa johtotöihin...
-
Mä kun laitoin vahvistimen omaani niin vahvisti myös ne diskantit, oli pakko nypätä liittimet irti(enkä niillä muutenkaan mitään tee). Ja kuten jo mainitsin niin mulla ei ole kuin soittimen kautta takakaiuttimet ja nekin mykistetty laittamalla soittimesta vahvistin vallan kiinni.
Olisko joku Goranin kukkanen taas. :P
-
Mä kun laitoin vahvistimen omaani niin vahvisti myös ne diskantit, oli pakko nypätä liittimet irti(enkä niillä muutenkaan mitään tee). Ja kuten jo mainitsin niin mulla ei ole kuin soittimen kautta takakaiuttimet ja nekin mykistetty laittamalla soittimesta vahvistin vallan kiinni.
Olisko joku Goranin kukkanen taas. :P
Siinä on varmaan tosiaan ollu göran vähä maanantai fiiliksissä kun on johtoja kytkenyt. No onneksi kuitenkin noinkin vähäpätöinen johto :)
-
Siinä on varmaan tosiaan ollu göran vähä maanantai fiiliksissä kun on johtoja kytkenyt. No onneksi kuitenkin noinkin vähäpätöinen johto :)
Tää jää mua kyllä nyt vaivaamaan niin paljon että pitää oikeen testata että vieläkö ne kihisee kun laittaa johdot kiinni. :D Kun/jos mä oikein muistan, niin taakse säätämällä ei kihissy. Mutta se alkoi heti kun laitto vahvistimen ja tehot vaan "tuplaantu".
-
Tulipas tää diskantti asiakin eilen tutkittua. Häpeäkseni pitää todeta että kyllä muut olivat oikeessa ja mä väärässä. :-[ Enpäs tiedä mitä mä sillon aikoinaan oon tehny.
Mutta edelleen ne on järkyttävät kihisijät.
Onko aloittaja saanut asian ratkeamaan?
-
Joo sain homman toimimaan juutikin niin että Vollen oma vaffari hoitaa omat kaiuttimet ja mankan karvoista linjamuuntimen kautta erillis vaffarille jne ja rokki soi!! kiitos vinkeistä :)