Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Xahhy - 15.07.2011, 20:46:19

Otsikko: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 15.07.2011, 20:46:19
Eli 2004 vuosimallin volvo tuli hankittua 2.0D konella pari viikkoa sitten. Nyt ongelmana kuitenkin käynnistys kylmänä. Eli kun laittaa käyntiin, niin kone yskii valtavasti ja päästää pakoputkesta sinistä pakokaasua runsaasti, kunnes antaa hetkellisesti lisäkierroksia. Sinistä "savua" tulee välillä kunnon pilvi myös kylmällä koneella kiihdytettäessä. Vaikka savutus lakkaa, niin yskiminen jatkuu niin kauan kunnes kone lämmin.

Mistä tuo yskiminen (joka ilmenee jokaisessa kylmäkäynnistyksessä) mahtaa johtua? Ulkona kuitenkin lämmintäkin 20 astetta, niin ei uskoisi koneen kovin kylmä kuitenkaan olevan, eikä siten hehkutulppia kannata syyttää, vai? Kertokaa viisaammat!
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 22.07.2011, 22:13:39
Auto kävi huollossa, löysivät irtonaisen liittimen konetilasta. Oli kuulemma polttoaineen lämpötila-anturi jäänyt irti öljyjä vaihtaessa. Toivottavasti vika johtui tuosta. Se selviää varmasti kun ilmat taas viilenee ja starttailee autoa taas kylmänä.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: VäLKKy - 23.07.2011, 12:30:41
Kas kun ei heittänyt mitään virheilmoitusta... ???
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 26.07.2011, 13:21:56
Ja sama peli jatkuu ainavain. Ei ollut syynä sitten se irronnut liitin. Vien takaisin huoltoon jospa ne keksisivät mikä sitä konetta yskittää kylmemmällä kelillä.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: tepa_kla - 26.07.2011, 17:23:02
Onko varmasti sinistä savua? Tarkottaisi sitä että öljy palaa ja se ei ole hyvä merkki.toimiiko auto lämpimänä normaalisti?
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: ouzo - 26.07.2011, 22:34:19
Itselläni on aivan samaa ongelmaa kyseissessä mallissa. Lämpimänä toimii aivan normaalista, mutta kun näilläkin helteillä koneen käynnistää ns. kylmänä niin pölläyttää hetkellisesti sinertävää savua putkestä ja auton käynti nykivää. Auto teki tätä talvelläkin jolloin vaihdettiin kaasuläppäkotelo joten en luulisin sen nyt taas olevan hajalla. Eikös näissä pienissä ole pösön moottori? Sitten nämä ongelmat ymmärtää;)
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: VäLKKy - 26.07.2011, 22:39:30
Paljonkos kyseisillä autoilla muuten on ajettu...?
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: ouzo - 27.07.2011, 11:25:45
no omalla autolla ainakin 230 000.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 27.07.2011, 20:37:00
Meikäläisen volvolla rullattu 204tkm. Vein tänään takaisin huoltoon ja sanoin, että koittavat jotain keksiä, eikai noinki uudessa autossa voi noin ruma tyhjäkäynti kylmänä olla  >:( Ja lämpöisenä tosiaan pelaa hienosti ja tehotkin on tallella.

Ja kyllä se melkoisen sinertävää puskee putkesta ulos. Voiko suuttimilla olla tällaisessa asiassa mitään tekemistä vian suhteen?  ???

Ouzo: Auttoiko talvella tuo kaasuläppäkotelon vaihtaminen tuohon kylmäkäyntiin?
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: tepa_kla - 27.07.2011, 22:05:00
Se on sammutusläppäkotelo.
Sitä voi itse kokeilla onko vaikka jotain jumitusta siellä, kotelo vain irti ja koitat jumiiko se läppä.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 27.07.2011, 22:45:57
Selvä peli. Pitääpä perehtyä asiaan, jollei tule tämänkään huoltokerran jälkeen kuntoon.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: (Miksu) - 28.07.2011, 00:40:32
Siitä läpästä voi huoleti hioa vähän reunoista pois, että se varmasti mahtuu siellä liikkumaan myös silloin, kun lämpölaajenemine/supistuminen sitä koteloa mahdollisesti uudelleenmuotoilee..
Jos en väärin muista, niin jossain törmäsin jopa tuollaiseen ohjeeseen, joka oli virallisen oloinen, mutta en kyllä muista missä oon törmännyt sellaiseen.

Sininen savu voi aivan hyvin johtua tosiaan öljyn palamisesta, mutta se ei välttämättä ole merkki moottorin viasta, vaan kiinni oleva läppä voi aiheuttaa niin suuren alipaineen, että venttiilin ohjurienkumien välistä imee öljyä.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: ouzo - 28.07.2011, 11:40:13
Joo siis talvella se tulikin sitten kuntoon, mutta talvella se teki sitä ennen kuin läppä vaihdettiin että kun auton käynnisti niin auto kävi noin 500 kierroksella ja kun yritti painaa kaasua niin sammui. Nyt ei ole sellaista tehnyt joten ajattelin että ei olisi tuossa kotelossa.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 05.08.2011, 19:54:26
Volvon sain huollosta, mutta samanlainen nykiminen jatkuu ainavain. Käytin volvon omassakin huollossa vikakoodin luvussa, mutta ei löytynyt mitään. Nyt on huoltoaika varattu kuun lopulle volvon omaan huoltoon, jospa ne jotain keksisi.

Pian lähtee auto vaihtoon, ellei ala pelaamaan  :-\
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 08.08.2011, 17:49:24
Kuinkas helppo homma tuo sammutusläppä kotelo on irroittaa ja testata sen toiminta? Itse kun en moottoreista paljoa tiedä. Missä päin konehuonetta se esim sijaitsee?  ???
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: tepa_kla - 09.08.2011, 04:58:37
Siinähän se on imusarjaa ennen kyseinen läppä, se kotelo on kolmella torx ruuvilla kiinni.testaa vaikka imemällä siihen koteloon menevään alipaineletkuun ja katso liikkuuko se läppä takertelematta, myös käsin sitä voi koittaa laittaa kiinni ja katsoa jumiiko kiinni asentoon.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 22.08.2011, 15:51:42
Volvosta mitattu hehkut, vaihdettu polttoaineen lämpötila anturi, EGR ja sammutusläppäkotelo tarkastettu, suuttimet mitattu, ja ehkä suurin yllätys: koneesta laskettu litra ylimääräistä öljyä ulos!

Olivat huollossa laittanut tosiaan litran verran liikaa öljyä, aika luotettavaa toimintaa. Tuntu jo hetken että ongelmat ovat nyt takanapäin, koska kone kävi jo muutaman kerran melkoisen nätisti kylmänäkin, mutta mutta..

..kaikesta huolimatta nykiminen kylmänä tyhjäkäynnillä jatkui taas tänään ja huomena vianmääritys Volvon omassa huollossa alkaa. Saas nähdä saako rahoille vastinetta  :)
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 08.09.2011, 14:06:58
Volvo oli pari viikkoa tuossa huollossa ja eipä nekään sieltä suurempia vikoja löytänyt. Suuttimille tehtiin jokin puhdistus ja tiivisteet ja osa putkista/letkuista vaihdettiin uusiin.

Autolla kävin lenkin heittämässä ja tehot olivat hukassa ja voimasavua tuli niin perkuleesti. Takaisin siniselle ne tarkistelivat alipainepuolen letkut ym. Kaikki kunnossa siltä osin. Sitten nollasivat jonkin ohjausyksikön muistin, joka on kuulemma "oppiva". Sen jälkeen savutus loppui ja ainakin suurin osa hevosista taas käytettävissä.

Tosin tuntuu, ettei väännä alakierroksilla ihan niin hyvin kuin ennen.. Nyt alkaa väännöt vasta n. 1800rpm ku ennen mielestäni alkoi tapahtumaan n. 1500rpm. Noh, ajellaan taas hetki ja toivotaan parasta samalla kun pelätään pahinta   ::)




EDIT: Ja Volvo lähti takas huoltoon. Ei toimi vieläkään.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: mdms - 17.09.2011, 00:31:00
Onko sulla käyntiääni normaali vai todella karhea ja äänekäs? Ihan kunnon nakutus.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 18.09.2011, 05:12:49
Onko sulla käyntiääni normaali vai todella karhea ja äänekäs? Ihan kunnon nakutus.

Kyllä se muuten melko normaalilta kuulostaa, mutta pätkii ikävästi. Nyt vaihtavat polttoaineen korkeapainepumpun.  Onneks menee liikkeen piikkiin, muuten ois talous sekaisin tämän auton kanssa  ;D
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 23.09.2011, 13:27:29
No kerrotaanpa taas vähän uutisia tästä murheenkryynistä.

Kävin tänään Volvolla taas vaihteeksi tiedustelemassa, että mikä on meikäläisen auton tilanne. Olivat kuulemma käyneet moottorin mekaanisent osat järjestään läpi ja mitanneet puristukset jne. Kaikki kunnossa.

Nyt tuli uusi vika-analyysi. 2. suutin kuulemma vuotaa, oli selvästi kastellut männänpäällisen. No nyt on uusi suutin tilauksessa. Mutta vaihtavat vain tuon yhden suuttimen, joka kuulostaa melko hölmöltä.

Miten mahtaa olla mahdollista, että suuttimet kävivät "koeponnistyksessa", eikä siellä tällaista vuotoa havaittu ollenkaan?! Mikä mahtaa olla todennäköisyys, että alkaa muutkin suuttimet vuotamaan tulevaisuudessa?

Polttoainepumppua eivät kuulemma vaihdakaan, vaikka suodatinkotelon pohjalta löytyi sitä messinkipaskaa. Sanoivat, että on normaalia sen moskan kertyminen suodatinkoteloon. Kuulostaa siltä, että yritetäänkö tuossa saada auto nyt mahdollisimman pienellä kustrannuksella "toimivaksi" ja sitten se laukeaa käsiin kun liikkeen lupaama takuuaika on loppu. Sanokaahan mielipiteitä te viisaammat. Itsellä alkaa pian usko loppumaan tähän autoon ja tuohon volvon huoltoon..
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: (Miksu) - 23.09.2011, 17:57:21
Ei oo vielä vastaan tullut tällästä autoa, jossa ei pientä metallisilppua olisi siellä suodatinkotelon pohjassa, en osaa sanoa, että mistä se sinne tulee, mutta jostain sitä tulee.

Kerran tuli vastaavalla koneella olevassa vastaan tilanne, jossa moottorin käynti oli tosi epätasaista ja rytkyttävää, suuttimet kävi testattavana ja saivat arvot, jotka vastasivat täysin ehjiä, moottorin käynti tuli kuntoon kuitenkin uusilla suuttimilla.
(Pakkohan siinä on joku juttu olla, joka on riipuksissa suuttimentestaajan laitteisiin, ehkäpä kaikkiin suuttimiin ei 100k€:n laite riitä vaan pitää olla miljoonan laite... tai vastaavaa)


Jos 2. suutin on todettu vuotavan, niin miksi sen rikkinäisen suuttimen vaihto vaikuttaa hölmöltä?
Käännä asia toisinpäin, maksaja olet sinä:  2. suutin rikki, kuulostaa hölmöltä vaihtaa myös ne ehjät..  Riippuu katsos näkökumasta
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 24.09.2011, 01:22:22
Jos 2. suutin on todettu vuotavan, niin miksi sen rikkinäisen suuttimen vaihto vaikuttaa hölmöltä?
Käännä asia toisinpäin, maksaja olet sinä:  2. suutin rikki, kuulostaa hölmöltä vaihtaa myös ne ehjät..  Riippuu katsos näkökumasta

Totta tuokin. Ja itse olen maksaja 500e:n asti.  Mutta kun näin maalaisen näkökulmasta ajattelee, että jos yksi suutin on tien päässä, niin alkaa ne muutkin suuttimet olemaan varmaan samassa kunnossa. Minulta tietty puuttuu asiantuntemus, mutta näin asian ajattelen  ???

Pääasia että sais auton joskus kuntoon ja edes jonki asteisen luottamuksen tuohon kärryyn parhaassa tapauksessa. Huollossa ollut kuitenkin nyt 1,5kk.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: (Miksu) - 24.09.2011, 13:52:34
Totta tuokin. Ja itse olen maksaja 500e:n asti.  Mutta kun näin maalaisen näkökulmasta ajattelee, että jos yksi suutin on tien päässä, niin alkaa ne muutkin suuttimet olemaan varmaan samassa kunnossa. Minulta tietty puuttuu asiantuntemus, mutta näin asian ajattelen  ???

Pääasia että sais auton joskus kuntoon ja edes jonki asteisen luottamuksen tuohon kärryyn parhaassa tapauksessa. Huollossa ollut kuitenkin nyt 1,5kk.

Sehän se käytetyn auton juttu justiin onkin, osat alkaa tulla hiljakseen tiensä päähän ja niitä joutuu uusimana välillä, hyvä, että saat nämä rempat liikkeen piikkiin (-500e)
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: popmka - 29.09.2011, 08:24:41
No niin ne vain nämä tyyppiviat on tuohon minunkin kotteroon pesiytyneet. :'(Ois pitänyt sittekin varmaan kokeilla meseä,kun niitä ei
kuulemma tarvi kuin huoltaa ja kilometritkin vaikka kuinka paljon vain lukema ;D
Minullakin tosiaan kylmänä tuprauttaa sinertävää,mutta ei joka käynnistyksellä.Ja ilmeisesti se tosiaan vuotaa ruiskuista polttoainetta
mäntien päälle,koska savu tosi kitkerän hajuista,mut ei pala öljyä eikä pinta laske tikussa. :o
Ostin piruuttani STP:N diisseliin tarkoitettua suuttimien puhistus ainetta polttoaineen sekkaan ja näyttäs että olis siitä jotain hyötyä??.
Täytyy seurata tilannetta,kun tietää mistä kyse.Täytyyhän sitä naapurille olla jotain ihmettelemistä,joko se nyt savuuttaa :2funny:
Hei laitappa tietoa auttoko se ruisku remontti??.
Semmonen kysymys,et onko sammutusläpän ohjausventtiili moottorin vasemmalla puolella laturin alla.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 29.09.2011, 21:04:16
Noniin, tänään aamulla menin sitten taas autoa huollosta hakemaan. Olin aikaisemmin ilmoittanut, että ardic (vai mikä se nyt onkaan) ei pelaa. No heti ensimmäisenä lähdin sitä testaamaan, laitoin sen päälle ja se löi aivan hirvean pilven tulemaan pellin alta ja sammui muutaman minuutin päästä. Ei muutakuin auto takaisin talliin ja pelti auki. Muutaman tunnin otti aikaa, niin oli uutta osaa taas pellin alla. Vaihtoivat ilmeisesti palokammion ja hehkut sinne ainakin. Nyt senki pitäisi pelata.

Auto oli tosiaan hieman lämmin ku sitä menin noutamaan ja ainakin silloin kävi todella nätisti. Ei minkäänlaista yskimistä eikä lainkaan sinistä savua. Huomenna aamulla sitten selviää miten käy kun on oikeasti kylmä kone. Pitää muistaa seurata, ettei öljyntaso ala taas itsekseen nousta.

Olivat jollain kameralla katsellut männän päällisiä ja olivat sitä kautta huomanneet, että 2. pytyn männänpäällinen oli märkä. Sen perusteella sitten vaihtoivat vain tuon yhden suuttimen.

Pieni yhteenveto tähän mennessä tehdyistä toimenpiteistä:

- 2. pytyn suutin vaihdettu
- Kaikki muut suuttimet puhdistettu ja testattu
- Uudet hehkut
- Puristukset ja ohivuodot mitattu
- Uudet öljyt koneeseen
- Ohjelmiston päivitys
- Ardicin huolto

Puristukset kuulemma olivat hyvät ja tasaiset, ohivuodot olivat kuulemma kuin uudessa koneessa, eli OK. Polttoainepumppua ei sitten jostain syystä vaihdettukaan. Väittivät sitä ehjäksi. Auton polttoainesuodatinta ei oltu vaihdettu 60tkm aikana, joten selittäisikö se tuon runsaan messinkipaskan suodatinkotelon pohjalla..

Sitten vielä kysymys tuosta polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä. Laitoin sen suorakäynnistyksellä päälle, mutta huollon jälkeenkin se sammui noin 5 minuutin tohinan jälkeen. Sammuuko se siksi, että kone ei näillä kelein tarvitse lämmitystä? Vai pitäisikö sen pöhistä se kokonainen tunti, ellei sitä itse ennen sitä sammuta?  ???
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: VäLKKy - 30.09.2011, 08:29:07
Sitten vielä kysymys tuosta polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä. Laitoin sen suorakäynnistyksellä päälle, mutta huollon jälkeenkin se sammui noin 5 minuutin tohinan jälkeen. Sammuuko se siksi, että kone ei näillä kelein tarvitse lämmitystä? Vai pitäisikö sen pöhistä se kokonainen tunti, ellei sitä itse ennen sitä sammuta?  ???

Kyllä sen pitäisi pöhistä maximiajan joka on ainakin uudemmissa 50 min. Olisko mahdollista että ulkolämpötila oli niin korkea että siksi sammui? ???
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 30.09.2011, 22:51:51
Kyllä sen pitäisi pöhistä maximiajan joka on ainakin uudemmissa 50 min. Olisko mahdollista että ulkolämpötila oli niin korkea että siksi sammui? ???

Tänään sain toimimaan. Ekalla kertaa pistitaas kunnon pilven ja sammui. Toisella yrittämällä lähti pöhisemään ja ensimmäisen 5min savutti aika rajusti, mutta sen jälkeen savutus lakkasi oikeastaan kokonaan. Mistä noiden kaasujen pitäisi tulla ulos..? Kun mulla lykkää suoraan konehuoneeseen (ainakin silloin kun on konepelti auki). Annoin pyöriä vajaan puolituntia, kerkis ainakin lämmetä kunnolla. Ja jospa ens kerralla sitten käynnistyisi ilman isoa pilveä  :)

Auton kylmäkäynnistyskin toimi nyt huomattavasti paremmin. Kone kyllä heiluu huomattavasti enemmän kylmänä kuin lämpöisenä. Mutta sinistä pakokaasua ei tullut tyhjäkäynnillä nyt lainkaan. Olisiko tuo koneen reiluhko heiluminen olisi jo kohtalaisen normaalia tässä koneessa, vaikka se heiluttaa koko koria niin, että varmasti huomaa jos istuu auton sisällä..?  ???

Mites popmkan auto nyt toimii? Oliko apua siitä puhdistusaineesta jota polttoaineen sekaan laitoit?
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: VäLKKy - 30.09.2011, 23:19:23
Mistä noiden kaasujen pitäisi tulla ulos..?

Paha sanoa kun ei oma (vielä ainakaan) savuta yhtään... *kop, kop* Sula läntti tulee kyllä siihen etupyörien kohdalle suunnilleen auton keskilinjalle. :)
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 12.11.2011, 12:43:45
Ardicin savutuksen syy selvisi: polttoainevuoto. Tihkuttaa ainetta lämmitimen päälle ja valuu pitkin konehuonetta -> höyrystyy savuna ilmaan. Onneks ei ole koko auto palanut. Maanantaina pitäisi ongelman korjaantua.  ;) Sen aikaa sulake irti, ettei lähde lämmitin pyörimään.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: popmka - 12.11.2011, 22:15:44
joo moikkelis taas en tiiä kumpi auttoi savuutus oireeseen ,mutta ajoin tankillisen shellin diisselillä ,sen jälkeen lopetti tuprauttamisen.Käy tosiaan sievemmin ja tasasemmin kylmänä.
Olen tosin palannut käyttämään teppo olilin löpöä,mut hyvin pelittää.
Sen oon kanssa laittanut merkille,että lokilämmityksen lähtee tosi nätisti hyräilemään ;)
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 13.11.2011, 17:26:15
joo moikkelis taas en tiiä kumpi auttoi savuutus oireeseen ,mutta ajoin tankillisen shellin diisselillä ,sen jälkeen lopetti tuprauttamisen.Käy tosiaan sievemmin ja tasasemmin kylmänä.

No sen on hyvä kuulla, että pelaa niinku pitää. Kyllä tuo omakin kärry viimeisen huollon jälkeen on toiminut vähintään kiitettävästi, lukuunottamatta nyt tuota vuotoa lämmittimen polttoainelinjassa. Toivottavasti huolettomia kilometrejä luvassa ainakin pari vuotta  8)
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: tepa_kla - 13.11.2011, 21:29:43
Vähän samoja oireita ollut mun volvossa. Yks erittäin pitkä ketjukin aiheesta.
Kylmänä kävi heikosti ja savutti sinistä, en edes tiedä mitä tein että nää oireet on kadonnu, ehkä nuo ilmanputsarilta lähtevien letkujen liittimet ollu vähän huonosti, muuta en ole keksinyt tälle ihme parantumiselle. Alavääntöä vieläkin kaipailen, parani hieman kun vaihdoin alipainepumpulta lähtevän letkun liittimen ,pääsi sieltä vuotamaan. Veikkaan että joku  hyvin pieni vika aiheuttaa tollaset huonot tyhjäkäynnit yms viat. Osia on ankarasti vaihettu arpomalla. Wetteri ny ei huomannu edes alipainevuotoa...
mikäs on auton tilanne tällä hetkellä?
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 14.11.2011, 13:08:49
Vähän samoja oireita ollut mun volvossa. Yks erittäin pitkä ketjukin aiheesta.
Kylmänä kävi heikosti ja savutti sinistä, en edes tiedä mitä tein että nää oireet on kadonnu, ehkä nuo ilmanputsarilta lähtevien letkujen liittimet ollu vähän huonosti, muuta en ole keksinyt tälle ihme parantumiselle. Alavääntöä vieläkin kaipailen, parani hieman kun vaihdoin alipainepumpulta lähtevän letkun liittimen ,pääsi sieltä vuotamaan. Veikkaan että joku  hyvin pieni vika aiheuttaa tollaset huonot tyhjäkäynnit yms viat. Osia on ankarasti vaihettu arpomalla. Wetteri ny ei huomannu edes alipainevuotoa...
mikäs on auton tilanne tällä hetkellä?

Tuota sun kirjoittamaa viestikejua luinkin aikaisemmin kun oli vähän samantapaiset nuo oireet tosiaan. Nyt olen autooni hyvin tyytyväinen. Lisälämmittimelle menevä lohjennut polttoaineletku vaihdettiin tänään ja samalla lakkasi tuo ardicin savutus. Itselläni tuntui alaväännöt olleen hukassa erään huollon jälkeen. Nollasivat ja päivittivät ilmeisesti moottorinohjausyksikön jonka jälkeen alkoi toimimaan paremmin. Nyt vääntää "vahvasti" 1600rpm jälkeen.

Missä kierrosalueella sun kone alkaa vetää iloisesti? Tosin sulla tais olla lastutettu, joten ei varmaan ihan vertailukelpoisia nämä toisiinsa nähden..
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: tepa_kla - 14.11.2011, 17:24:46
Vakiona ja rican softalla alkaa vetään 1500rpm alkaen, sitten rican käyrä nousee jyrkemmin.kylläpä omasa autosa ei tapahu juuri mitään, sittte siinä 1800-1900 kiekkaa jotain mutta ei kyllä ole sekään mitään erityistä.tutkin asiaa taaashuomenna...
tuo ardikki on outo, koska mullakin se savutti pari viikkoa ankarasti, ja sitten yhtäkkiä savutys loppui! Ja abc:ltä aina tankannut.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: VolvoSpecialist - 06.12.2011, 16:37:50
Sen verran tokaisen tähän väliin että S40 ja V50 2.0D malleissa on eberin lämmitin ja tankissa ei ole siirtopumppua.
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: Xahhy - 07.12.2011, 09:43:21
Sen verran tokaisen tähän väliin että S40 ja V50 2.0D malleissa on eberin lämmitin ja tankissa ei ole siirtopumppua.

Vai niin, tuo oli uusi tieto minulle. Luulin, että näissä Volvoissa on aina ardicin lämmittimet (niissä joissa se on tehdasasenteinen).

Kova naksutus kuuluu auton takaosasta kun lämmittimen päälle laittaa. Jos se ei ole siirtopumppu, niin mikäs siellä naksuttaa?  ???
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: VäLKKy - 07.12.2011, 09:59:03
Vai niin, tuo oli uusi tieto minulle. Luulin, että näissä Volvoissa on aina ardicin lämmittimet (niissä joissa se on tehdasasenteinen).

Kova naksutus kuuluu auton takaosasta kun lämmittimen päälle laittaa. Jos se ei ole siirtopumppu, niin mikäs siellä naksuttaa?  ???

Eberspächer lukee ainakin mulla pellin alla...siis -10 mallissa. :)

Samaa rupesin miettimään, tankin nurkilta tosiaan kuuluu naksutus...
Otsikko: Vs: S40 yskii kylmänä
Kirjoitti: tepa_kla - 07.12.2011, 11:52:20
Täälläki naksuu