Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hirvivolvo - 26.01.2016, 10:55:02
-
Moro,
kuskinpuolen xenon (D1S) ei toimi, vaikka paikallaan on ehjä poltin. Oisko vinkkiä mistä lähteä vikaa etsimään??
-
Näyttääkö ajotietokone poltinvikaa? Vika voi olla ballastissa, tai sitten joku kosketushäiriö. Sammuiko se poltin laakista vai oireiliko se ensin jotenkin? Ja onhan autossasi linssiumpiot? Koska muutoin se poltintyyppi on d2r muistaakseni mikä sinne kuuluu.
-
Sulake ehjä?
-
Ajotietokone näyttää vikaa ja se sammui muistaakseni muutaman kerran aluksi, mutta lähti vielä uudelleen päälle. Joo aktiivixenon kyseessä, eli linssiumpiot. Sulake on ehjä ja senkin olen varalta vaihtanut. Oiskohan se vika tuossa ballastimessa, missähän kohtaa se mahtaa sijaita?
-
Ainakin mulla (bixenon) se on umpion alapuolella kiinni itse umpiossa. Näät sen kun käännät umpion päälaelleen. Tosin en tiiä sitten onko sille olemassa joku oma vikakoodi minkä antaa...? Meinaan se ballasti on jo kallis osa vaihtaa summassa. Onko varma, että kaikki liitokset ym on kunnolla kiinni? Mä varmaan käyttäisin sen volvolla (tai muu osaava paja) koodin luvussa jos sais jotain vihiä mihin asti se virta siellä kulkee...
Edit: näitä näkyy saavan myös muualta kuin volvolta ja veikkaan et hintaero on huomattava jos tilaa esim täältä http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Valeo%20LAD5GL%22
Toki täytyy ensin tutkia tarkkaan mikä ballastin tyyppi sulla on että osuu oikeaan... Jos se vika nyt ballastiin kohdistuu.
-
Kaikki liitokset PITÄISI olla kunnolla kiinni, pitää kaverilta lainata lukijaa jos sieltä jotain viitettä saisi. Mites toi umpio lähtikään irti, pitikö puskuri käyttää irti vai lähteekö ilman puskurin irroitusta?
-
Kokeileppa vaihtaa ballastit päittäin että siirtyykö vika toiselle puolelle. Näin selvitin ballasti ongelman pikkuveljen autosta (mazda) Se rikkinäinen ballasti haisi sähköiselle ainakin siinä autossa. Tästä on jo monta vuotta aikaa ja en muista tarkkaa hintaa mutta uus tais olla jotain tyyliin 800€. Ja siis tuolla hinnalla en viittaa mitä volvolla maksaisi vaan siihen että johtuen hinnasta ratkaisin asian repimällä loputkin alkuperäiset pois ja laittamalla tilalle cobran jälkiasennus xenonit missä oli miniballastit ja hyvin taitaa pelittää vielä tänä päivänäkin uudella omistajalla.
Esim tässä hyvä video puskurin irroitukseen. Toimii varmaankin myös faceliftissä https://www.youtube.com/watch?v=fjFhNIkgghQ (https://www.youtube.com/watch?v=fjFhNIkgghQ)
-
Noi listat on sitten "hiukan" kovempaa kiinni miltä tossa videossa näyttää jos ekaa kertaa niitä irrottelee, mutta kyllä ne noin lähtee.
-
Itse ainakin pikkasen lämmitin listoja ku meinasi maali alkaa niistä halkeilemaan irroituksessa.
-
Eipä tullut apuja vikakoodien luvusta kun lainasin kaverin MaxDiag Elitiä. Ilmanlaatu sensori rikki, parkkitutka 3 viallinen sekä pari koodia ECM:ltä kun ardicin automaattikäynnistys poistettu. Täytyy käyttää puskuri irti ja tutkia niitä ballasteja
-
Millä koneella sun auto on? Tuli vaan mieleen et millä oot saanu ylipäätään vaihdettua polttimon ilman umpion irroitusta? 2.5t ja bixenon yhdistelmä on kyl semmonen et en uhrannu ajatustakaan sille et olisin alkanu yrittämäänkään ilman umpioiden irroitusta.
Voihan se olla et jossain toisessa moottorissa on paremmin tilaa...? Oon muistaakseni lukenu et jossain dieselissä olis paremmin tilaa, ja voihan toi polttimon vaihtokin olla erilainen kun on hiukan erilainen umpio.
-
D5 on kone ja tosiaan aktiivi Xenonit. Ei siellä ole liikaa todellakaan tilaa kuskin puolella mutta kyllä sen sinne saa vaihdettua :P Apukuskin puolella on sitten enemmän tilaa, sen vaihtaa helposti
-
Tuolla on tarinaa ja hyviä kuvia ballastin vaihdosta: www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=59&t=3537#p106367
Ballastit on samassa paikassa kuvien umpioissa ja aloittajan aktiivisissa mutta en kyllä tullut tarkistaneeksi onko ne samat tyypiltään.
-
Lainataan vanhaa topikkia, kun en äkkiseltään löytänyt oikein muutakaan sopivaa. Eli ongelma vastaava kuin alkuperäisellä kysyjällä. Sen verran enemmän tutkittu kolarikorjauksen yhteydessä, että kokeilivat toisella ballastimella ja polttimolla eikä toimi. Toisella umpiolla toimi moitteetta, eli vika ilmeisesti umpion sisäisessä johdotuksessa.
Kysymys kuuluu, että onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja pääseekö umpion sisäiseen johdotukseen käsiksi jotenkin järkevästi? Ei tekisi mieli ensimmäisenä ostaa uutta umpiota, kun hinta taitaa olla jonkin matkaa toista tonnia, kun on kääntyvällä polttimolla.
Auto siis S60 -08 mutta vastaa kaiketi V70:stä.