Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: -Monni - 26.01.2016, 14:55:10

Otsikko: b200k kipinävika
Kirjoitti: -Monni - 26.01.2016, 14:55:10
Volvo 240 -87 b200k koneella.
Ongelma on se, että kipinää ei tule. Virrat laittaessa päälle tulee tulppaan kipinä, onko tämä nomaalia? Startatessa kuitenkaan ei kipinää tule ollenkaan.
Vaihdettuja osia:
Tulpat
virranjakajan kansi ja pyörijä
sytytysmoduuli
Kokeiltu eri tulpanjohdoilla ja puolalla
Oisko kellään mitään aavistusta?
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: jen - 26.01.2016, 15:07:16
ei pitäs tulla kipinää ennenkuin starttaa,virtalukonpohja?
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: Elk - 26.01.2016, 16:51:59
ei pitäs tulla kipinää ennenkuin starttaa,virtalukonpohja?
Ääni tälle.
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: -Monni - 26.01.2016, 19:15:23
Pittää kokkeilla.
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: -Monni - 26.01.2016, 23:24:38
Kokeiltu eri virtalukollakin ja pohjaan ruiskittu kontaktispreitä, ei vaikutusta. Onko tässä mallissa HALL- anturia virranjakajassa? Jakajaan tulee kolmejohtoinen liitin. Voiko se olla rikki?
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: temle - 27.01.2016, 07:26:39
Onko jotain kierroslukumittaria kiinni puolassa ota irti , koita ohittaa virtalukko eli suorat virrat puolalle  niin tuleeko kipinä , rintapellissä oleva sähköliitoshärpäke koneeen sähköt.boxin ja  jakajan välinen piuha .maavika .
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: -Monni - 27.01.2016, 09:38:54
Ok, mistäs tuota maavikaa kannattaisi alkaa etsimään?
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: temle - 27.01.2016, 11:03:33
Oliko kierroslukumittaria .onko sähkökaaviota .katso konehuoneen sähköt .laita puolaan vain sähköt katso tuleeko kipinä .puolassa johdot oikein päin .jos joudut irrottaa tulipellistä johtohässäkän varo voi jäädä käteen.ota sytytyspuoli  omaan osioon eli sähköt konehuoneessa .tuliko vika yhtäkkiä .naksuuko solenoidi kaasarisa  kun kääntää virta avainta.
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: -Monni - 27.01.2016, 16:25:57
Kokeiltu antaa puolalle suoraa virtaa, ei kipinää. Edelleen käy kipinä tulpassa kun laittaa virrat päälle, ei kuitenkaan joka kerta.  Moottorin ja puolan maadoitus kunnossa. Solenoidi naksahtaa kaasarissa kun laittaa virrat päälle. Kierroslukumittari poistettu käytöstä.
Edit. Virranjakajalle tulee virtaa. Voiko pyörijän maadoituksessa olla vikaa?
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: temle - 27.01.2016, 18:21:13
Kato virranjakajan kunto sisältä ja boxin  maadoitus .onko jakaja hirveen kulunu ja  ilmaväli oikea. Onko tulipellissä olevassa liittimessä kaikki  johdot ok .vanhana aika rapiaa tavaraa .kuinka paljon voltteja tulee puolalle .boxilta jakajaan menevät johdot .onko puolan johto ok .tuleeko puolan keskeltä kipinä .boxissa 6 napaa .1 on puola 1 .2on maa 4 puola 15  virtalukko 3 on - 6 jakajan keskel johdoissa ja 5 on +ja vasen puoli eli jakaja vasen johdoista+.
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: -Monni - 27.01.2016, 19:16:40
Virranjakajan kansi on uusi. Mites tuon ilmavälin voi kattoa? 12 volttia tulee puolalle.
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: lassii - 27.01.2016, 19:24:21
Mikäli autolla on paljon ajettu niin jakaja on voinut kulua. Jos jakajan akseli on mennyt väljäks niin varmaan katkoo kipiniää. Jakajan runkohan saa maan lohkosta ja jos kontaktia ei ole niin ei tule kipinääkään.

Puolasta on turha mitata voltteja koska tietääkseni mikään tavallinen yleismittari ei kestä sitä volttimäärää mitä puola antaa. Puolahan antaa jokunkun 10k-20k volttia. Kipiniän voi toki mitata puolan johdosta ja sillä saa selvyden onko puola kunnossa vai ei. Sen pitäis riittää.

Puolan kunnosta kertoo myös se jos lämpiää kuumaks kun autoo sahaa käyntiin. Toki puola lämpiää mutta jos käsi palaa niin se ei ole normaalia.

Jossain on joku katkos koska kun autoa starttaa niin heittää kipinän mutta ei enää sen jälkeen. Tämä taas viittaa siihen, että puola kyllä lataantuu tauon aikana mutta ei enää sen jälkeen. Mun veikkaus on kulunut jakaja, siihen ei auta mitkään poppakonstit vaan toinen jakaja.

Viisaammat jatkaa.
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: temle - 27.01.2016, 19:30:53
Onko jakajassa paljon klappia .kato välys vaikka rakotulkilla .ilmaväli väkäsen ja jakajan rungon välistä ei virtoja päällä .
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: -Monni - 27.01.2016, 19:35:30
Onhan tuolla jo ajettu 470 tkm. Voiko joku kertoa tarkemmin tuosta jakajan vaihdosta? Mittasin tosiaan virranjakajan kannen sisältä keskeltä, että tulee 12v. Ei myöskään ole puola lämmennyt paljoa.
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: temle - 27.01.2016, 19:42:36
Pyöritä kone merkeihin .irrota johdot jakajasta , avaa lohkosta pultti ja nosta jakaja pois , uusi tilalle parempi .koita se  onko väljä sivuttain että heiluuko .jakajan pystyy korjaamaan mutta vaatii sorvaria holkin tekoon .
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: s73 - 27.01.2016, 19:50:31
Eikö jakajassa ole hall-anturi?
Anturi on voinut mennä noilla kilometreillä.
Voit tuon jakajan väljyyden katsoa, en kuitenkaan usko siihen.
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: jar-ii - 27.01.2016, 20:18:15
http://m.motonet.fi/fi/tuote/108002

Tämä on voinut myös palaa. Yhdelle foorumilaiselle viikko sitten möin ja kipinä palasi  :)

Edit. Luin uudestaan ja sehän oli vaihdettu. Joko kipinä oli tarkastettu suoraan puolalta?
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: estate - 27.01.2016, 23:26:48
Väljää saa olla todella paljon ennenkuin lakkaa antamasta käskyä moduulille. Tuleeko myös sytytysmoduulille virta ja sen maa on korissa kiinni? Moduulin virta haarautuu puolan virtajohdosta. Moduulin pinnit: 7 kierroslukutieto kierroslukumittarille, 6 signaali hall-anturilta, 5 +12V hall-anturille, 4 käyttöjännite +12V, 3 maa, 2 maa ja 1 puolan miinukselle. Tarkasta, että myös jakajan liittimeen tulee virta ja maa moduulilta (muistaakseni reunimmaiset pinnit). Hall-anturin voi testata yksinkertaisesti koskettamalla 0,5-1,0 millisellä liuskamitalla tai ruuvarin kärjellä anturia, pitäisi antaa kipinä puolan korkeajännitejohdosta. Tai virittää led-polttimon liittimen maan ja signaalin väliin ja katsoo välkkyykö ledi startatessa.
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: -Monni - 01.02.2016, 19:57:12
Kipinä löytyi vaihtamalla hall anturille menevän risaisen johdon. Nyt ei kuitenkaan lähde käyntiin. Kaasariin asti tulee letkusta bensaa. Mittaan puristuspaineet, kun saan jonkun kaveriksi. Kuitenkin 470 tkm jo ajettu. Oisko jollaki muita ideoita?
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: Elk - 01.02.2016, 20:12:57
Kovasti kuulostas nyt siltä että jälkikäynnin estosolenoidi kaasarin kyljessä ei saa virtaa. Sulakkeen 13 takana on tuo ja mm. vilkut.
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: jen - 01.02.2016, 20:16:19
tohon puristuspaineisiin en usko jos ei hihna oo menny poikki,jos vaikka yhdessä pytyssä ei ois paineita ollenkaan niin kyllä se silti käymään lähtee,käy vaan kolmella ja kilon parin erot ei vaikuta käyntiinlähtöön mitenkään,sitten kun alkaa olemaan puristuksissa tarpeeksi eroa niin tyhjäkäynnistä tulee huono(venttiilivikanen)startatessa jo kuulee sen onko puristuksia niinpaljon että pitäs käymään lähteä sen puolesta.
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: -Monni - 04.02.2016, 13:57:15
Kyllä kaasarille tulee virtaa. Mittasin kaasarin pakosarjan puolelta kahdesta liittimestä ja kumpaankin tuli virta avaimen ollessa 2. asennossa.
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: zarkuss - 11.02.2016, 10:23:42
Siinä etupenkkien alla on maadoituspisteet ainakin,putsaa ne.  Meillä oli yks kilpavolvo josta hukku kipinä virranjakajan kanteen eli puola anto nallia mut se ei lähteny virranjakajasta tulpille kun meni takavaloissa kytkennät vahingossa väärin. Eli niinkin ihmeelliselle kuin se kuulostaakin niin jos takavalojen kytkennät väärin tai oikosessa niin koko auto on mykkänä.
Otsikko: Vs: b200k kipinävika
Kirjoitti: -Monni - 11.02.2016, 15:25:47
Kipinähän siis löytyi jo. Ei vaan lähde käyntiin. Kaasarille tulee bensaa, mutta tulpat ei kyllä kastu vaikka pitemmästikin starttaa. Kokeiltiin tulpanreijästä laittaa muutamaan pyttyyn bensaa, mutta ei ees hörähtäny.