Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: luchadore - 15.07.2011, 22:19:54
-
Moi !
Sellaista kysyisin viisaammilta kun otin tänään amasta moottorin irti, laitoin pukkiin. Öljyt oli otettu pois koneesta. Kun pyöritin konetta tuulettimen ropellista, niin kuului kauhea suhina joka puristustahdin aikana bensapumpun reijästä, eli vuotaa männänrenkaiden läpi. Kysymys kuuluukin että onko se normaalia, vai meneekö männänrenkaat uusiksi ?
En ole ennen moottoria purkanut niin en tiedä yhtään kuinka tiiviit niiden pitää olla. Vaikka maalaisjärki sanoisi että kun siellä ei ole öljyä niin tuleehan ilma sieltä läpi varmaankin herkästi ???
Asia on sen puoleen kiireinen että huomenna tarkoitus jo kasata kone jos ei tarvitse mäntiä ja kampiakselia irroittaa.
Alkuperäinen tarkoitus oli siis purkaa vaan kansi ja öljypohja pois ja puhdistaa kaikki kanavat ja muutenkin, maalata lohko ja kasata uusilla tiivisteillä.
Kiitokset vastauksista ! Pahoittelut tietämättömyydestäni :(
-
Suhina on mielestäni paremminkin merkki siitä, että moottori on kunnossa. Jos vuotaisivat enemmän, niin silloin ei suhinaa ehtisi muodostua, vaan paine karkaisi nopeammin.
-
Ohivuoto/puristusmittaus antaa tietoa eniten :)
-
Sylinterit näyttivät ainakin hyvältä, ovat ilmeisesti hoonattu edellisen omistajan toimesta hiljattain. En tehnyt renkaille mitään, mutta uutta kantta laittaessa napsahti yksi kannenpultti poikki >:( hittolainen :-[ Kasasin koneen siitä huolimatta ja kun aikani räpelsin sain sen myös tulille. Tosin hyvin epämääräisesti kun on ilmeisesti vähän väljät SU:t.
En ainakaan huomannut että olisi vuotanut ja kyllä se kuullostikin siltä että puristukset on todellakin tallella. Pultti katkesi vasemmalta takanta, eli lähimpänä kuskia oleva. Onko tuosta suurikin vahinko, kun tuntui kyllä kuitenkin ettei vuoda ?? katkesi vielä silleen että n.2cm pätkä jäi lohkon sisään n.1cm syvyyteen, millä ihmeellä sen sieltä saa pois ?
-
katkesi vielä silleen että n.2cm pätkä jäi lohkon sisään n.1cm syvyyteen, millä ihmeellä sen sieltä saa pois ?
Laita viestiä nimimerkille hyvoneju, niin kuulet yhden ratkaisun.
-
mul on kaks rartkaisua:
1. vakaakätinen hitsaaja hitsaa kasaa siihen pultin päähän ja lopuksi vielä mutterin jolla sitten pyörittää tapin pois
2. poraa sisään jääneeseen tappiin reiän johon pyörittää vastakierretapin ja sillä poistaa katkenneen pultin
Olis kolmaskin mutta se on jo ammattisalaisuus ;)
-
Mietin tuota hitsaamis-vaihtoehtoa, mutta on niin syvällä ettei kasa kestäisi kuitenkaan. Poraamista pitää kokeilla irrallaan olevaan osaan pultista, että pystyykö siihen, eikös nuo ole aika kovaa tavaraa. Auto nyt kuitenkin kasassa ja tänään ajelin ensimmäisen kunnon koeajon, ei ainakaan toistaiseksi vuoda. Saa nytten kestää tuolleen vähän aikaa, pitänee tilata uudet pultit kaikki 10 kpl, ja sitten purkaa uudestaan.
Oli melkoinen säätö SU:illa ja sytkällä että sai toimimaan :D mutta nyt repii vauhtia siihen tahtiin että alkaa olla säädöt kohdillaan. Etsin muuten foorumilta venttiilien välyksiä mutten löytänyt sitten mistään.. Osaako kukaan sanoa paljonko ne pitää olla, säädin ne kasatessa sillon suunilleen 0,35mm, kylmänä siis ???
Edit: Epäilys on että kun uusi kansi on n.3mm matalempi, niin onko mahdollista että kannenpultti olisi kiertynyt pohjaan, ja siksi katkesi, ei nimittäin ollut edes määrämomentissa vielä ? Tai sitten oli vaan väsyneet pultit.
-
Kannenpulttien kierre lohkossa pitää "avata" putsata, kierretapilla pohjaan asti sillon viimeistään kun asennetaan paljon madallettua kantta . Lohkossa, kierteen loppuosa joka on "normaalikannella käyttämätöntä aluetta" on useinkin likanen ja aiheuttaa pultin kiristysvaiheessa ongelmia ,pultti tiukkenee ,mutta kansi ei kiristy . Odotettavissa on kannentiivisteongelmia.
Kannattaa myös kokeilla kiertää pultti paikalleen ilman kantta ja mitata se ja verrata kannen korkeuteen.
Yksi hyvin yleinen tapa on myös laittaa kannenpultin alle TERÄS prikka ,sellanen karkastu ,ei mitään "kilotavaraa"
-
Kannenpulttien kierre lohkossa pitää "avata" putsata, kierretapilla pohjaan asti sillon viimeistään kun asennetaan paljon madallettua kantta . Lohkossa, kierteen loppuosa joka on "normaalikannella käyttämätöntä aluetta" on useinkin likanen ja aiheuttaa pultin kiristysvaiheessa ongelmia ,pultti tiukkenee ,mutta kansi ei kiristy . Odotettavissa on kannentiivisteongelmia.
Kannattaa myös kokeilla kiertää pultti paikalleen ilman kantta ja mitata se ja verrata kannen korkeuteen.
Yksi hyvin yleinen tapa on myös laittaa kannenpultin alle TERÄS prikka ,sellanen karkastu ,ei mitään "kilotavaraa"
Itse käytin kierteen puhdistajana ihan sitä samaa kansipulttia kun sattu olee hieman vaikea löytää sopivaa kierretappia. Ja käytin voiteluaineena wd40:stä. Tuli kierteet hyvään kuntoon ja kansi on pitänyt toistaiseksi ihan hyvin. Ja pyörittelin sitä pulttia pikku hiljaa syvemmälle lisäten öljyä muutaman minuutin välein.
-
Hyvän puhdistus tapin saa vanhasta kannen pultista (jos sattuu pyöriin nurkissa), kun tekee rälläkällä kaks pysty suuntaista viiltoa molemmin puolin kierrettä (ohuella laikalla) ja siistii purseet pois esim teräsharjalaikalla. ylimääränen möhnä ja ruoste jää hienosti uriin.
Kototalli mekaanikon niksi ;)