Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: tonsku78 - 26.01.2016, 18:32:20
-
Moi,
on tuollanen -73 1800es projekti loppusuoralla, mutta ruiskun kanssa ongelmaa...eli multa puuttuu thermo time switch/thermal timer anturi kokonaan, enkä löydä sellasta mistään.
Voiko sen jättää kokonaan pois käytöstä(jos otan viidennen suuttimen johdon myös pois), tai löytyisköhän joltakulta sellanen varastosta?
T: Toni
0440-378822(klo12 jälkeen/tai viestiä)
-
Meneekö siihen anturiin johto startin solenoidilta? Jos noin niin sen voinee korvata vaikka painonapilla kabiinin puollella jolloin voi nappia painamalla antaa 5. suuttimen kautta "ryyppyä"
-
Ei välttämättä ole tarpeellinen ja voi kytkeä suoraan startin solenoidiin. Mutta mulla saattaapi olla yks jemmassa.
-
Skandix myy siihen, alkuperäisen lisäksi, myös muutossarjaa. Pitkässä juoksussa voipi olla järkevä?
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injectors/idle-control-valve-air-supply/1049063/?bi=0019f22d884ea1ce47a1235d3d5619c7
-
Ei välttämättä ole tarpeellinen ja voi kytkeä suoraan startin solenoidiin. Mutta mulla saattaapi olla yks jemmassa.
Jos kytkee suoraan startin solenoidiin niin eikö se silloin saa lisäbensaa kuumanakin käynnistettäessä?
-
Jos kytkee suoraan startin solenoidiin niin eikö se silloin saa lisäbensaa kuumanakin käynnistettäessä?
Jep. Ei hyvä ratkasu.
Skandix myy siihen, alkuperäisen lisäksi, myös muutossarjaa. Pitkässä juoksussa voipi olla järkevä?
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injectors/idle-control-valve-air-supply/1049063/?bi=0019f22d884ea1ce47a1235d3d5619c7
Tuolla taas mitään tekemistä 5 suuttimen kanssa. Tuo nostaa vain tyhjäkäyntiä.
5 (kylmäkäynnistys suutin) toimii erillisellä lämpötila katkasijalla?
-
Luulisi tuon jotain viisasta tekevän, kun sillä korvataan nimenomaan tuo thermal switch? Joka on vahaelementillä toimiva ja maksaa ihan perkeleesti :)
-
Luulisi tuon jotain viisasta tekevän, kun sillä korvataan nimenomaan tuo thermal switch?
Voin olla aivan väärässä, mutta D-jet käyttäisi mekaanista tyhjäkäyntiventtiiliä ja tuo olisi vain elektroninen korvaaja sille?
"Complete conversion kit to electrical Idle control valve for D-Jetronic engines"
Kuvassa näkyvät sähköt on vain releelle? En saa mistään tuota manuaalia löydettyä. Ettei korvaisi mitään lämpötila-anturia?
Elektroniset (k-jet jne) toimii yleensä niin että 12v (releellä kuvassa) syötetään kun auto pistetään käyntiin, ja sitten 12v lämmitetään bimetallia(?) jolloin sulkee venttiilin.
Eli ei kaipaa mitään lämpötilatietoa itsessään, kuten uudemmissa ruiskuissa sitä sitten ohjataan.
K-jet käyttää samanlaista kylmäkäyntisuutinta jolle on (sama tai samantyylinen) erillinen lämpötila-anturi.
-
Niin minä tuon käsitän, lienee antaa tarvittavat tiedot "sähköisessä" muodossa sitten Djetillekin, myös lisärikastussuuttimelle?
-
Niin minä tuon käsitän, lienee antaa tarvittavat tiedot "sähköisessä" muodossa sitten Djetillekin, myös lisärikastussuuttimelle?
Olen tyhmä mutten tajua mistä se kaivaisi sen tiedon...
Mutta joo, asiaan. Kesäautossa tuskin tarvetta kyseiselle venttiilille. Toinen reitti on korvata katkasija toisen mallisella (elektronisella).
Helpoin ja halvin on pistää katkasijan taakse JOS joskus tarvitsee, epäilen. :)
-
Jep. Ei hyvä ratkasu.
Tuolla taas mitään tekemistä 5 suuttimen kanssa. Tuo nostaa vain tyhjäkäyntiä.
5 (kylmäkäynnistys suutin) toimii erillisellä lämpötila katkasijalla?
Pah se venttiili on aika pitkään auki sillä lämpöaikakytkimellä. Joissakin on vielä lisäimpulssirele lisäämässä aukioloa lämpöaikakytkimen lisäksi.
K-jetiisä toiminta sama, mutta liittimet eri.
-
Pah se venttiili on aika pitkään auki sillä lämpöaikakytkimellä. Joissakin on vielä lisäimpulssirele lisäämässä aukioloa lämpöaikakytkimen lisäksi.
K-jetiisä toiminta sama, mutta liittimet eri.
Asia selvä.
Oletin vain toimivan kuten KE-jet Turbo Escortissa. Kytkin oli rikki niin pistin katkasijan hyttiin, sillä sai auton lähes sammumaan tyhjäkäynnillä (lämmin kone) painaessa yli pari sekkaa. Täysillä ahdoilla (1.5bar) T03 ahtimella sai myös kivasti laajakaistan tappiin rikkaalle. Siinä (Ford) se toimi kylmässä n. 5s ajan (startin jälkeen) manuskan mukaan.
Sama suutin siinä oli kun muissakin K-jet.
Eli tälläinen: linkki (http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=93)
"Thermo-time switch lets the cold-start injector have ground only when the temperature is below 35 celsius and only for a maximum of 8 seconds. "
D-jetissä sama alkumalleissa (startin ajan maadottaa suutinta), myöhemmissä releen kautta. Eli ketjun alottaja, voi kytkeä sen suoraan starttiin jos haluaa. Vähän hölmöä ehkä kesällä heittää paljoa bensaa.
"This is the province of the Cold Start Injector (aka "the fifth injector" or Cold Start Valve). It receives power from the starter solenoid only when the motor is being cranked over. In earlier models, the power is routed through a third FI relay activated by the ECU. In actual practice, the Cold Start Injector simply fires for a few seconds whenever the motor is cranked, regardless of temperature.
In later cars, the third relay is absent and power is supplied directly from the solenoid. The circuit is completed by a ground routed through the Thermo Time Switch, which senses coolant temperature. If the coolant is hotter than 95 degrees F., the Thermo Time Switch opens and no ground is supplied. If you've ever flooded a warm motor by pumping the gas out of turn, this should make perfect sense to you."
-
Tuo aux air valve(ei siis idle control valve), mikä tuossa sarjassa on, sehän on vain kytkin ja sellaisena se toimiikin. Ihan niinkuin se alkuperäinenkin. Tuossa se vahaelementti on korvattu lämmityselementillä.
Yksinkertaiset vehkeet eivät kikkaile tuon enempiä, se on "on/off"
-
Tuo aux air valve(ei siis idle control valve), mikä tuossa sarjassa on, sehän on vain kytkin ja sellaisena se toimiikin. Ihan niinkuin se alkuperäinenkin. Tuossa se vahaelementti on korvattu lämmityselementillä.
Yksinkertaiset vehkeet eivät kikkaile tuon enempiä, se on "on/off"
Aux air valve on sama kuin idle control valve. Päästää ilmaa kylmänä ohitseen (nostaa kierroksia), orkkiksena mekaaninen mikä tunnistaa koneen lämpöä vahaelementillä.
Elektroninen lämpeää sähköllä. Siksi tuo rele sarja.
Viides bensasuutin (kylmäkäynnistyssuutin/cold start valve) taas lisää bensaa kylmästarttauksissa. Nämä kaksi eri järjestelmää.
Sähköinen:
(http://megasquirt.free.fr/sources/MS/manual/v22manual/auxaireg.gif)
Mekaaninen (orkkis):
(https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSTqSFrV4SYx8d34RYhrbPyXAtbpiKiiif-cprf5D3dfu6tlmA5uw)
-
Oli miten oli, conversion kit on tehty korvaamaan tuo vahaklöntti. Noita alkuperäisiä saa näköjään fixattuina 180€:oon(+100€ pantti vaihtosasta+lähettelyt) ja "uusia"(lie kuinka vanhoja) 380€:sta ylöspäin
-
Skandix myy siihen, alkuperäisen lisäksi, myös muutossarjaa. Pitkässä juoksussa voipi olla järkevä?
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injectors/idle-control-valve-air-supply/1049063/?bi=0019f22d884ea1ce47a1235d3d5619c7
Oon nikkaroinut tuollaisen lisäilmaluistiviritelmän 164 E moottoriin. Mitähän virkaa toi rele toimittaa? Jännitteen voi hyvin napata vaikka puolalta.
-
Oli miten oli, conversion kit on tehty korvaamaan tuo vahaklöntti. Noita alkuperäisiä saa näköjään fixattuina 180€:oon(+100€ pantti vaihtosasta+lähettelyt) ja "uusia"(lie kuinka vanhoja) 380€:sta ylöspäin
No ei ihan sama asia. Kun ei liity koko topikkiin mitenkään tämä lisäilmaluisti/tyhjäkäyntisäädin juttu.
Oon nikkaroinut tuollaisen lisäilmaluistiviritelmän 164 E moottoriin. Mitähän virkaa toi rele toimittaa? Jännitteen voi hyvin napata vaikka puolalta.
Luultavasti haukkaa sähköä jonkun verran niin suojeltu virtalukkoa tai vastaavaa mistä sen ryöstää. Releellä akusta ja signaali muualta niin ei rasitu.
Ei kai siinä kummempia.
Mutta aloittajalle edelleen: vanhemmissa startista suoraan, uudemmissa releen kautta mikä on yhteydessä lämpökatkasijaan. Kesäautossa toimii kyllä luultavasti ilmankin.
-
Sitähän tässä kysyttiin, lämpöaikakytkintä? Mutta kylmäkäynnistysventtiili löytyy D-jetistä, ihan niinkuin K-jetistäkin. Mutta, tosiaan ovat eri mokkuloita.
-
Oli miten oli, conversion kit on tehty korvaamaan tuo vahaklöntti. Noita alkuperäisiä saa näköjään fixattuina 180€:oon(+100€ pantti vaihtosasta+lähettelyt) ja "uusia"(lie kuinka vanhoja) 380€:sta ylöspäin
Olet tämän asian suhteen täysin oikeassa.
Se ei vaan ikävä kyllä liity tähän topikin lämpöaikakytkimeen mitenkään :) Lämpöaikakytkin ohjaa bensan saantia ja tuo alunperin vahaklöntillä toimiva venttiili ilman saantia. Ihan just kuten Puliukko tuossa on yrittänyt selventää.
-
Kyllä, väärässä olin :) Puhuin ihan eriasiasta.
Katsoin sekä boschin, että vdo:n varaosanumeroilla, tätä tarvittavaa osaa ja uusia/käytettyjä löytyy. Hintaa vaan on ihan hitokseen :D
Luulisi vdo:n valikoimasta löytyvän sopivilla spekseillä löytyvä korvaava tuote! Tuossa alkuperäisessä systeemissäkin näkyy olevan sovite anturille.
-
Eikö tuohon voi vaan ottaa korvaavan osan jostain tusina B200E koneesta ja ajella taas vuosikymmenet tyytyväisenä?
-
Eikö tuohon voi vaan ottaa korvaavan osan jostain tusina B200E koneesta ja ajella taas vuosikymmenet tyytyväisenä?
Djetin termisessä aikakytkimessä on pienempi kierre kuin vinokoneen vastaavassa. Liitin tais olla myös kapeampi, en muista ihan 100%varmuudella. Vaatisi siis adapteriholkin tai kanteen isomman kierteen ja mahdollisen liitinmuutoksen. Museostatus kärsii aikalailla :)
-
Mulla oli aikoinaan tuo aikakytkin korvattu nappulalla rattiakselin alla.
Mielestäni oli hyvä systeemi kun pystyy itse säätämään kuinka paljon "ryyppyä" haluaa antaa...
-
Kiitos kaikille vastauksista....
Eli jos oikeen ymmärsin, tulppaan aikakytkimen paikan, ja laitan sen napin taakse, ryypyn pitäisi toimia, ja se ei sotke "ECUn" muuta toimintaa?
-
Kiitos kaikille vastauksista....
Eli jos oikeen ymmärsin, tulppaan aikakytkimen paikan, ja laitan sen napin taakse, ryypyn pitäisi toimia, ja se ei sotke "ECUn" muuta toimintaa?
Ei sotke ecun toimintaa.
-
Tämä selvä, hieno homma...
Pitääkö paikkansa että 164:ssa on samat suuttimet, jotkut myyjät väittävät ettei sovi p1800 malliin, ja toiset myyvät samoina...Varmistelen vaan kun tämä ensimmäinen volvo jota rakennan.