Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: keklol - 27.01.2016, 10:30:03
-
Auto on muutama kuukausi sitten hankittu V70 mk2 2007, 2.4 aut., ajettu noin 140tkm.
Minua on alkanut kiusaamaan moottorin mielestäni tavallista voimakkaampi tärinä, joka tuntuu auton sisätiloissa, ratissa ja istuimella.
Tärinä tuntuu selvästi jo tyhjäkäynnillä istuimessa asti, myös lämpimällä koneella. Onko tämä kyseisen vuosimallin ominaisuus vai olisiko jotakin pielessä?
Haljennut moottorin yläpuolinen tukikumi on vaihdettu, eikä se tuntunut vaikuttavan tärinään mitenkään. Jakohihnan vaihto on edellisen omistajan mukaan tehty noin 15 tuhatta kilometriä sitten.
-
Muut moottorin tuennat kunnossa?
-
alapuolella pohjapanssarin alla on toinen helposti tsekattava ja vaihdettava tukipusla
tämän näköinen:
(http://www.partsforvolvosonline.com/images/large_images/PFV904479_large.png)
Ja myös alipaineella toimiva kumityyny voi vuotaa ja aiheuttaa tärinää
-
Onko tosta kumityynyn toiminnasta jotain infoa jossain. Miksi hemmetissä se on alipaineella ja mitä siellä kumityynyssä sitten tapahtuu ja miksi? Volvo on ensimmäinen jossa kuulen moisen virityksen olevan. ::)
-
Mä oon käsittänyt et noi alipainetyynyt on vaan diesel malleissa? Voin olla kyllä väärässäkin.
-
Joo ne on diesel koneissa alipaineella. Bensoissa on vaan hydraulivaimennetut.
Kannattaa tarkistaa se jakopään puoleinen tukikumi. Ne hajoaa useammin kuin ne 2 muuta koneen etu ja takapuolella.
-
mulla oli 2.5t mallissa ensin pako vvt viallinen, tyhjäkäynti oli hieman "raskasta". oli vuotanut öljyäkin jo. lisäksi laturin vapaapyörä oli jumissa. vaihdoin sen myöhemmin jonka jälkeen hävisi tärinä ratista tyhjäkäynnillä. eli kaksi vikaa oli jotka molemman aiheutti jurnutusta.
-
No niin, moottorin tuet on tarkistettu ja haljennut alempi tukipusla on vaihdettu. Tärinässä ei tapahtunut huomattavaa muutosta.
Moottorista löytyi korjaamolla myös vikakoodeja, rajoitettu vääntömomentti tms. (en valitettavasti pistänyt ylös tarkkaa koodia :-\ ). Moottorin varoitusvalo käväisi myös päällä (johtui lambda-anturin signaalista), mutta ei ole palannut nollauksen jälkeen.
Mitähän tässä tutkisi seuraavaksi?
-
Täällä kanssa alkanut ratin ja penkin värinä tyhjäkäynnillä. Auto tosin V70 -02 D5 ja 400tkm mittarissa. Foorumilla paljon tarinaa tukikumien vaihdosta.
Onko kukaan saanut tuota tyhjäkäynnillä tapahtuvaa tärinää kuriin tukikumeja vaihtamalla (tai muulla tavoin)?
-
Vaihdoin omaan harmaakoppadieseliin kaikki moottorin tukikumet ja lopputulema oli sama kuin keklol:llakin eli ei mitään vaikutusta tärinöihin. Paljon on juttua ihmeparanemisista kun on kumeja vaihdeltu mutta niihin voinee suhtautua varauksella. Ilmeisesti kumet saa olla ihan totaalisen mäsänä ennenkuin alkaa tuntumaan ratin takana. Tuo sikalintan mainitsema alatuki on ihan höty uutenakin ja saa varmaan tippua tielle ennenkuin mitään huomaa (jos silloinkaan).
Tärinät ja tutinat tuntuvat näissä olevan hemmetin hankalasti korjattavia. Tutun mekaanikon mielestä nämä on suunniteltu niin ihmeellisesti tai suoraan sanottuna huonosti että joku hädintuskin havaittavissa oleva kuluminen jossain saattaa olla syypää onkelmaan. Korjaaminen saattaa vaatia osien vaihtelua yritys-erehdys periaatteella huomattavissa määrin.. Hänen suositus oli että ei kannata haaskata aikaa eikä ennenkaikkea rahaa vaan ajaa menemään vaan.
-
Morjes!
Itselläni on s60 2.4d 06. Moottorista kuuluu resonointia n. 1500rpm. Kun kiekat nostaa 1700rpm, ääni häviää. Alipainekumityynyt vaihdettiin ja kaikki moottorin tuennat tarkistettiin, ei vaikutusta.. Mikä ihme siellä voi metelöidä? Tää on sit ihan pelkkää arvailua mut voisiko pakosarja ääntää??
-
Remmiosasto kannattaa kaiken varulta ekana kattoa. Että väpättääkö tms. Sit kun tuo suurin huoli on hoidettu pois niin voi alkaa käydä läpi muita. Kokeile ottaa moottorin suojakoppa pois jne
-
Noniin, nyt on s60:sen konetilaa tutkittu ja äänen lähdettä ei vain löydy :-\.Vaihdoin laturin vapaakytkimen ja hihnat yms katsoin läpi ettei osu mihinkään. Moottorin suojakoppaa käytin irti. Kaikki moottorin tukikumit on kunnossa. Jotenkin kuulostaa että ääni tulee vänkärin puolelta moottorin etuosasta.. Voisiko EGR pitää tuommoista mekkalaa??
Kiitos vastauksista :)
-
Noniin, nyt on s60:sen konetilaa tutkittu ja äänen lähdettä ei vain löydy :-\.Vaihdoin laturin vapaakytkimen ja hihnat yms katsoin läpi ettei osu mihinkään. Moottorin suojakoppaa käytin irti. Kaikki moottorin tukikumit on kunnossa. Jotenkin kuulostaa että ääni tulee vänkärin puolelta moottorin etuosasta.. Voisiko EGR pitää tuommoista mekkalaa??
Kiitos vastauksista :)
Onko tämä harmaakoppainen? Jos on niin voisiko imusarjan läppiä ohjaava tanko resonoida väljistyessään.
-
On harmaakoppainen vm06 2.4d 163hv. Pitääpä tsekata tuo tanko.. Onko hankalassa paikassa??
-
Ei ole pahassa paikassa, vänkärin puolella imusarjan päässä, pitäisi näkyä kun ylhäältä katsoo.
-
Voisiko tärinä johtua ruiskutuksen epätasaisuudesta eli siis suuttimista ? Jos ei potki tasatahtia, uskoisin tärisevän. (Tämä on sitten ihan pähkäilyä !)
-
Voisiko tärinä johtua ruiskutuksen epätasaisuudesta eli siis suuttimista ? Jos ei potki tasatahtia, uskoisin tärisevän. (Tämä on sitten ihan pähkäilyä !)
Miksi ei. Onko muuten virisofta vai vakio?
-
Vakiomylly 163hp. Auto menee Torstaina pajalle tutkittavaksi. Saa nähä mitä sieltä löytyy.. :o
-
Vakiomylly 163hp. Auto menee Torstaina pajalle tutkittavaksi. Saa nähä mitä sieltä löytyy.. :o
Löytykö mitään?
-
Onko joku keksinyt syytä näihin tärinä ongelmiin tyhjäkäynnillä?
Tukikumit vaihdettu, apulaitehihna ei väpätä.
Aloin epäillä suutinvikaa.
Vidalla tein suutin testin ja 3 sylinterin suuttimen korjausarvo menee yli "sallitun". Vida sanoo, että 2,3 on maks korjaus arvo ehjällä suuttimella.
(https://thumb.ibb.co/csPFnc/suuttimet.jpg) (https://ibb.co/csPFnc)
-
Onko joku keksinyt syytä näihin tärinä ongelmiin tyhjäkäynnillä?
Tukikumit vaihdettu, apulaitehihna ei väpätä.
Aloin epäillä suutinvikaa.
Vidalla tein suutin testin ja 3 sylinterin suuttimen korjausarvo menee yli "sallitun". Vida sanoo, että 2,3 on maks korjaus arvo ehjällä suuttimella.
(https://thumb.ibb.co/csPFnc/suuttimet.jpg) (https://ibb.co/csPFnc)
Kokeile imeä tukikumin alipaineletkusta ilmaa moottorin ollessa pysäytettynä. Motonetista saa jopa alipainepåumpun, jolla voi imeä ilmaa. Tuloksena pitäisi olla, että sinne saa tyhjön, joka ei itsestään, vuodon kauta täyty. Alipainetyynyjen tarkoitus on keventää kuminvaraan laskeutumista ja tehdä vaimennuksesta siten ilmavaimennus.
-
Se on kokeiltu ja etummainen vuoti. Vaihdoin uuden, mutta ei vaikutusta.
-
Löytyikö tuohon tärinään syytä?
-
juu kiinnostas kans ku tärisee
-
Ainakaan minä en ole löytänyt syytä.
Vaihdoin sen suuttimen jonka korjausarvo oli yli toleranssien, mutta ei vaikuttanut mitenkään.
Sitten vaihdoin taaemman moottorin kumityynyn vaikka ei vuotanut.
Sillä tuntu, että tärinä väheni, mutta ei loppunut.
Viikon käytön jälkeen tärinä oli taas niinkuin ennen.
Löytyikö tuohon tärinään syytä?
-
Onko se etummainen alipainetyyny kans vaihdettu?