Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: svart - 27.01.2016, 23:03:40

Otsikko: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: svart - 27.01.2016, 23:03:40
Aloitetaas iha alusta:
Elikkä webasto toimi milloin toimi, ja nyt auton ollessa määrä aikais huollossa todettiin vikakoodien ja testerin mukasn lämpötila anturia syylliseksi. Noh, uusi anturi mukaan ja meininki oli vaihtaa se itse. Webaston purettua huomasin että palopesäkin on halki sen keraamisen kikkareen osalta. Joten anturit takas kauppaan ja uutta poltto yksikköä tilaamaan jossa siis tulee uusi hehku ja tuo kyseinen anturi mukana.
Vaihdoin sen nyt maanantaina ja ma iltana töissä lähtiessä ajastin webaston ja kaikki toimi ja kerkesin jo iloita että kunnossa on. Mutta tiistai iltana töistä kotia lähtiesä ei ollutkaan lämmittänyt ajastettuna, no autolle päästyä viiksestä manuaalisesti päälle ja läksi käyntiin kitkerän savun pöllähdyksen saattelemana. En kerennyt autoa edes putsata lumista kun jo webasto sammutti ite ittensä.

Vikakoodi: CPM-B1D3392   Flame interruption during normal operation. Component Failures. Performance or incorrect operation     

Luin tuon kotimatkalla ja nollasin tiedon, ja nyt keskiviikko aamuna peruutin auton tallista pihalle ja testerillä lukemia tarkkaillen rupesin tutkimaan mitä oikeen tapahtuu.  Aika porinan saattelema läksi käyntiin ja jälleen kitkerää savua puski lokasuojatilasta ja konepeitonkin alta siihen malliin että heikompaa ois hirvittäny, mutta jäi käymää ja savu hälveni ja ääni muuttui normaaliksi eikä mitään poikkeavaa enää esiintyny kun 40 min istuin webasto päällä autossa paikoillaan dataa tutkien.
No nyt ke illalla taas ei ollut lämmittänyt töistä lähtiessä ja jälleen sama vikakoodi. Viiksestä päälle auto vielä sammuksissa niin läksi päälle ja datan mukaan kaikki näytti olevan päällä webastossa mitä kuuluukin jälleen kitkerän savu verhon saattelemana. Sammui hetken päästä kun olin jo ajamasa kotia päin, viiksestä päälle takas ja muutama minuutti ja taas sammu, tätä pari-kolme-neljä kertaa ennen kuin jäi päälle ja oli päällä sitten ihan normaalisti kunnes veden lämmöt oli n. 87°c jonka jälkeen sammutti itse itsensä kuten kuuluukin.
Datan mukaan vesipumppupyöri, puhaltimet, hehkut, p-a:n esilämmitykset, vedenlämmöt ym. kaikki tuntuis olevan ok.

Mutta mitäs nyt?

Imu ilma putkikaan ei ole rytyssä eikä myöskään pakoputki.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Ribbe - 31.01.2016, 14:47:57
Vikakoodista en osaa sanoa, mutta savuoireita oli omassa. Syynä oli polttoaineletkun liittimessä ollut murtuma. Veti sieltä ilmaa. Liitin oli tankin puoli päässä.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: svart - 03.02.2016, 17:49:25
No niin weba taas pöydällä. Ja selvittely jatkuu.

Polttoainetta tulee, webalta liitimeltä nopeammin  kuin 1sek/tippa, ei ihan norona. Vaikuttais ihan ok. Vai kuinka.
Vesipumppu pyörii myös fyysisesti. Tarkistin kun en luottanut pelkkään dataan tällä erää.
Paloolmaouhallin pyörii.

Palopesä siis uusi kuten hehku ja lämpö anturi

Sitten havaintoja. Eli savua tulee syttymis hetkellä sitte ihan sikana polttoainetta näkyy tihkuvan myös pakoputken lähdöstä webastosta seuraavaksi.  Eli ainakin soppaa saa ja voimakkaasti tuo nafta on haissut aina kun se on syttynyt tässä viikon aikana.

Kahvitauko ja palastelen sen taas hetken päästä osiksi niin hyviä vinkkejä tähän hätään jos on niin saa kertoa mitä tarkastan. Ilmanoton rassaan ekaks ettei siellä ole mitään...
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: svart - 03.02.2016, 21:55:55
Jahas jahas. Nyt pidetään peukkuja. Oli suihku putkessa 0.2mm ero uuden ja vanhan osan eroa. Vaihdettu vanhasta palopesästä suutin kikkare ja huomenna toivotaan että alkais toimia nyt.
Tuo opalopesä oli saksasta tilattu ja piti olla samanlainen muuten mutta oli volskin varaosanumerolla. No olihan siinä tuollanen ero siis ainakin.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Finsan - 25.02.2021, 18:33:53
Korjaantuiko vika suihkuputken vaihdolla? Itselläni on täysin samat oireet ja sama vikakoodi sama auto.
Laite alkaa olemaan uusittu osa osalta, ohjainlaitetta lukuun ottamatta.

Viime kesänä huollossa vaihtoivat hehkuvian takia poltin yksikön. Tuon remontin jälkeen on vaihdettu paloilmapuhallin, palopesä ja polttoainelinjaa on koeponnisteltu paineilmalla vuotojen varalta ja selvää vikaa ei tunnu löytyvän.

Edelleen joka käynnistyskerralla antaa mojovat savut.

Huollosta antoivat tilausvahvistuksen polttimesta ja siitä ilmenee että poltin mikä autoon on laitettu on osanumeroltaan volvon.

WEB9021763A   Webasto - Poltin TT-V Volvo (diesel)

Joten olettaisin että siellä nyt on oikea osa laitettuna, ja tietenkin vanha osa on jo hävitetty korjaamolta niin en pääse mittailemaan siitäkään mitään suihkuputken kokoja..

Mistä vikaa vielä etsisi?


 
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: janne81 - 26.02.2021, 04:44:37
Mulla on omassa sama poltin ja käynnistyessään savuttaa. Vaihdoin suuttimen vanhasta, mutta ei auttanut mitään.
Katsoin kuvia niin vanhassa originaali polttimessa on enemmän ilmaaukkoja paloilmalle kuin tuossa 9021763A polttimessa.
Aion kokeilla vanhasta laittaa putkiosan jossa on ne paloilman aukot, infoan sitten asiasta.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Finsan - 01.03.2021, 07:44:33
Ilmottelehan kuinka käy. Jos tuo osoittautuu toimivaksi korjaukseksi niin mitä tässä on tehtävissä kun minulla ei enää tuota poltin putkea ole. Romut jäi huoltoon...
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Beagle - 04.03.2021, 03:38:14
Ilmottelehan kuinka käy. Jos tuo osoittautuu toimivaksi korjaukseksi niin mitä tässä on tehtävissä kun minulla ei enää tuota poltin putkea ole. Romut jäi huoltoon...

Sinuna ottaisin yhteyttä Nivalaan. Siellä on se guru näiden lämmittimien osalta.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Machist - 25.01.2023, 08:32:01
Selvisikö tämä ongelma koskaan?

Minulla on ihan tulterä Thermo Top VEVO ja se antaa vikakoodin CPM-B1D3392.
Volvolla ohjelmoitu ja siltä osin ok, mutta seoksen säätöä ei saatu tehtyä kun ei syty.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: jak900 - 25.01.2023, 09:55:43
Seokseen tuo koodi viittaa. Imu / pakopuoli tukossa, ei saa riittävästi polttoainetta. Thermotesterillä testaamaan ja tutkimaan.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Machist - 25.01.2023, 13:47:20
Seokseen tuo koodi viittaa. Imu / pakopuoli tukossa, ei saa riittävästi polttoainetta. Thermotesterillä testaamaan ja tutkimaan.

Imuputki ihan uusi ei tukossa/rutussa.
Pakopuoli myös ok.

Polttoainetta tulee kyllä kun valuu pakoputken liitännästä.

Mistähän tuon Thermotesterin nyt tähän hätään löytäisi?
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: jak900 - 25.01.2023, 14:43:57
Löytyy testeri ja jos Turun kulmilla niin saadaan testattua.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Machist - 25.01.2023, 14:45:37
On vähän turhan kaukana.
Pohjois-Karjalassa olen 100km Joensuusta  :-[
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: hessu80 - 25.01.2023, 16:22:42
Imuputki ihan uusi ei tukossa/rutussa.
Pakopuoli myös ok.

Polttoainetta tulee kyllä kun valuu pakoputken liitännästä.

Mistähän tuon Thermotesterin nyt tähän hätään löytäisi?
Olisko käynyt niin huono tuuri, että hehkutulppa on uutuuttaan rikki. Tuo TT-VEVO on tosi yksinkertainen laite. Polttoaine työnnetään sellaiseen teräshuopaan, jota kuumennetaan hehkutulpalla. Jos hehku lämpiää, niin pakkohan sen on syttyä tai antaa vähintäänkin savumerkkejä.

Oliko softan laittaja tietoinen, että TT-V malli vaihtui TT-VEVOon? Jos ne latasi siihen auton tiedoilla TT-V:n softan, niin ei se silloin toimi.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Machist - 25.01.2023, 16:30:48
Kyllä se savumerkkejä antaa ja savutti todella runsaasti kun lähdin Volvolta ja pysähdyin liikennevaloihin. Oli näköjään se automaatti käynnistys päällä.
Tieto oli että VEVOon vaihtui ja softa meni sisään ongemitta.

Kasaan illalla lämmittimen takaisin ja testaan vielä, että mitä se tuumaa.
Tilasin varulta myös ODB kaapelin, niin jos ei muuta keksi niin tutkin sitten itse sillä hyppylanka viritelmällä.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Machist - 25.01.2023, 22:45:45
Lämmitin irroitettu ja kasattu takaisin.
- polttoaineputki/linja tarkastettu
- imuilma/pakoputki tarkastettu. Ilma virtaa läpi
- johtosarja mitattu ja liittimet tutkittu.

Kaikki on Ok.

Testasin ilman sisälokaria ja lämmitin lähti heti toimimaan, mutta savuttaa rajusti.
Savua tulee niin paljon, etä sisälokasuoja jos paikallaan niin imee varmasti savut imuputkeen -> olisikko vikakoodi tullut tästä kun happi ei riitä palamiseen?

Sama savutus tapahtui eilen heti kun lähdin Volvo huollon pihasta ( lämmitin käynnistyy auton mukana, vaikka valikosta tämä kytketty pois päältä? Bugi?)

Parin käynnistyksen jälkeen ei savuta niin rajusti, mutta selvästi saa liikaa ainetta.

Pakoputken purin ja tukin, eikä siinäkään ole reikää, joten liitoksesta se vuotaa ilmeisesti savut tuonne?
Jännä että ei puhalla itse pakoputkesta??
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Ande92 - 25.01.2023, 23:05:53
Tuleekohan webaston polttoainepumppu vaihtaa samalla ku webaston malli vaihtuu? Voikohan vika johtua väärästä pumpusta?
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Machist - 26.01.2023, 07:03:43
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115873.0

"Volvo käyttää aina V mallin Webaston yhteydessä DP40 polttoainepumppua. Siinä on täysin samat ominaisuudet kuin tuossa uudemassa DP42 polttoainepumpussa, jota käytetään uudempien Evo lämmittimien yhteydessä. DP40 on vain kolme kertaa kestävämpi ja kalliimpi kuin tuo uuden mallin halvalla tehty DP42 polttoainepumppu. Eli on aivan turhaa rahan haaskausta vaihtaa Webaston paras polttoainepumppu huonompaan sekä halvempaan Webaston vaihdon yhteydessä."
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: jak900 - 26.01.2023, 07:48:36
Kannattaa varmistaa että palopäässä ei ole polttoaine linjassa venttiiliä, pumppu sen mukaan. Näitä tt-v malleja on sekä venttiilillä ja ilman.

IMPORTANT
The DP40 (ID No. 9002853_) may not be used for the
heater with solenoid fuel valve, as otherwise fuel may escape!
The DP41 (ID No. 9009529_) may not be used for heaters
without solenoid fuel valve or for petrol heaters, as
otherwise fuel may escape.
WARNING
The use of the DP42 and DP30 is prohibited for the Thermo
Top V heaters.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: hessu80 - 26.01.2023, 08:15:49
Sama savutus tapahtui eilen heti kun lähdin Volvo huollon pihasta ( lämmitin käynnistyy auton mukana, vaikka valikosta tämä kytketty pois päältä? Bugi?)
Softien asennuksen jälkeen automaattikäynnistys on oletusarvoisesti päällä. Käytä valikosta automaattikäynnistys ON ja OFF, niin vasta sitten OFF asetus rekisteröityy webastolle.

Erikoiselta vaikuttaa, kun savu ei löydä pakoputkeen. Tuleeko putkesta auton alta kuitenkin ilmaa, kun paloilmapuhallin lähtee päälle? 
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: jak900 - 26.01.2023, 08:38:27
Aika monesti imuputki tukossa tai pakopuoli. Pakoputken haitari kun on poikki niin vetää suoraan pakokaasut imupuolelle ja savuttaa sen vuoksi ja lykkää toiminta häiriön päälle. Kannattaa kokeilla nostaa paloilma puhaltimen kierroksia, samalla seos laihenee.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Machist - 26.01.2023, 12:19:41
Lainaus
Softien asennuksen jälkeen automaattikäynnistys on oletusarvoisesti päällä. Käytä valikosta automaattikäynnistys ON ja OFF, niin vasta sitten OFF asetus rekisteröityy webastolle.

Erikoiselta vaikuttaa, kun savu ei löydä pakoputkeen. Tuleeko putkesta auton alta kuitenkin ilmaa, kun paloilmapuhallin lähtee päälle?

Okei, täytyypä kokeilla tuota muuttaa, jos se alkaisi sitten totella.

Putkesta kyllä puhaltaa ilmaa, mutta savut jää lokarin sisään.

Lainaus
Aika monesti imuputki tukossa tai pakopuoli. Pakoputken haitari kun on poikki niin vetää suoraan pakokaasut imupuolelle ja savuttaa sen vuoksi ja lykkää toiminta häiriön päälle. Kannattaa kokeilla nostaa paloilma puhaltimen kierroksia, samalla seos laihenee.

Imuputki on uusi ja ei rutussa/tukossa. Ilma kulkee läpi ilman vastusta jos putkeen puhaltaa.
Pakoputken haitari on täysin kunnossa, otin sen villan pois ja tarkastin.
Liitoskin pitäisi olla tiiviisti kiiinni, mutta jostain välistä fuskaa..

Ensi viikolla olisi uusintayritys tuon seoksen säädön suhteen.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: merkku - 26.01.2023, 12:29:57
asennustahnaa voi laittaa pakoputken ja rungon nipan väliin, jos ei ole. Ainakin kun itselle asentelin pakuun lämmittimen niin ohjeissa oli, että pitää tuollaista käyttää https://www.motonet.fi/fi/tuote/606057/CRC-Pakoputken-asennustahna-150g

Jos on klemmarilla pakoputken kiinnitys.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: jak900 - 26.01.2023, 12:57:00
Eihän se pakopuoli sitten ole kunnossa jos savut tulee ulos lokasuojan sisään eikä putken päästä ulos?
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Machist - 06.02.2023, 09:20:48
Kylläpä se nyt toimi normaalisti ja mitään vikaa ei tosiaan löytynyt  :idiot2:

(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3658.jpeg)

Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: jak900 - 06.02.2023, 10:46:52
Paloilmapuhallin todennäköisesti jo hiukan tehoton, noissa on puhallin nopeus alkuperäisillä seoksilla noin 35.5%, uudemmissa jo paljon suurempi.
Nopeuden nostolla pelastaa vielä tilanteen ja jos oikein karstainen niin polttelee se niitäkin mahdollisesti pois
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Machist - 06.02.2023, 10:53:25
Paloilmapuhallin todennäköisesti jo hiukan tehoton, noissa on puhallin nopeus alkuperäisillä seoksilla noin 35.5%, uudemmissa jo paljon suurempi.
Nopeuden nostolla pelastaa vielä tilanteen ja jos oikein karstainen niin polttelee se niitäkin mahdollisesti pois

Lämmitin on ihan tuliterä ja pari kertaa käytetty tulilla ennen säätöä.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: jak900 - 06.02.2023, 11:29:52
No sepä selittää tuon prosentti luvun, monissa vielä korkeampi. Hyvä että pelaa nyt.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: Machist - 21.02.2023, 07:20:20
Hyvin on toiminut!
Ainoastaan akku on alkanut oireilla ja täytyy ladata muutaman kerran viikkoon.

Johtuu tietysti siitä että ajomatka on 30km suuntaansa, niin eihän se kerkee ladata kunnolla.
Otsikko: Vs: V70 D5 2008 Thermo top V: vikakoodia CPM-B1D3392
Kirjoitti: hessu80 - 21.02.2023, 19:13:58
Hyvin on toiminut!
Ainoastaan akku on alkanut oireilla ja täytyy ladata muutaman kerran viikkoon.

Johtuu tietysti siitä että ajomatka on 30km suuntaansa, niin eihän se kerkee ladata kunnolla.
Laita uusi AGM akku, niin ei tarvi tuskailla latauksen suhteen moneen vuoteen.