Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: st3b3 - 28.01.2016, 15:52:59
-
Eli eli. Monella tuntuis olevan samaa ongelmaa ja oikeeta vastausta en tahtonut löytää. Oisaisiko joku sanua miksi pitkäkatoissa (ainakin) roikkuu vasen puoli perästä alempana? Olen ihmetellyt asiaa ja en oikee oo hiffannu sitä. Lesjöfarkun jouset ja kyb gas a just iskarit uudet. Mutta miksi näissä on se aina vinossa? Voiko liittyä panhardtankoon? :'(
-
Tankki vasemmalla ja tankki täynnä?
-
Voi toki vaikuttaa asiaan. En ole edes uusilla jousilla ja iskareilla vielä kokeillut kun auto saa olla talven pukeilla mutta alkuperäisillä ei kyllä suorassa ollut :)
-
Tankki täyteen ja iso kuski niin on melkein 200 kiloa enemmän vasemmalla. Sitä kun jatkuu vuosikausia niin alkaahan se roikkumaan.
-
Tankki täyteen ja iso kuski niin on melkein 200 kiloa enemmän vasemmalla. Sitä kun jatkuu vuosikausia niin alkaahan se roikkumaan.
Aloituspostauksessa taidettiin mainita uudet jouset + iskarit. Puslien kuluman en oikein jaksaisi uskoa vaikuttavan silmin huomattavasti. Joku viitseliäs vois koittaa swapata jouset ja iskarit puolelta toiselle, niin saatais selvyys tähänkin... Mun farkku kulkee kanssa aika tasasen vinossa vasemmalle.
-
Aloituspostauksessa taidettiin mainita uudet jouset + iskarit. Puslien kuluman en oikein jaksaisi uskoa vaikuttavan silmin huomattavasti. Joku viitseliäs vois koittaa swapata jouset ja iskarit puolelta toiselle, niin saatais selvyys tähänkin... Mun farkku kulkee kanssa aika tasasen vinossa vasemmalle.
Tuota jousien vaihtoa tuli kokeiltua puolelta toiselle, ei ainakaan itellä auttanut "kallellaan" kulkemiseen. Tuohon allekirjoituksen ex-TD:hen tuli aikoinaan vaihdettua kaikki iskarit ja kaikki jouset, ja edelleen se vaan kulki kallellaan :-\ Sama riesa on tässä nykyisessäkin classicissa, ehkä vain hieman lievempänä.
-
Vinossa kulkee omakin... Iskarit ja jouset uusittu... oli tankki tyhjä tai täys nii vinossa on
-
Isoveljen Fiat Mirafior muuttui suorassa seisovaksi kun otettiin panhard irti.
Ja pysyi suorassa, kunnes uuden panhardin kanssa ensimmäisen kerran takapää jousti.
Kulkeeko 960:t vinossa?
-
Ei vaan täysin suorassa
-
Ei vaan täysin suorassa
Niin?
Mikäs on 960:in ja 940:in taka-akseliston ero?
-
Niin?
Mikäs on 960:in ja 940:in taka-akseliston ero?
Nivot?
-
Nivot?
Niin 960:n retkuperällähän ei ole asian kanssa mitään tekemistä?
-
multilinkki
-
eiköhä 960 jäykällä akselilla kulje vinossa.. ja multi linkit suorassa ???
-
eiköhä 960 jäykällä akselilla kulje vinossa.. ja multi linkit suorassa ???
Jäykistelyperähän on vain vanhakoppasessa farmarissa.
-
eiköhä 960 jäykällä akselilla kulje vinossa.. ja multi linkit suorassa ???
No tätä hieman ajoin takaa.
Väsätkääpäs joku watt-linkki ja kattokaa sitten kulkeeko vinossa.
-
Niin 960:n retkuperällähän ei ole asian kanssa mitään tekemistä?
Ei ainakaan tuossa autossa mikä mulla on pihassa. 960 farkussa siis.
-
Ei ainakaan tuossa autossa mikä mulla on pihassa. 960 farkussa siis.
Eli kulkee sekin vinossa?
-
Oon ja ihmetelly että miks toi oma ysi on vasemmalle kallellaan. Meinasin jopa että jousi on poikki vasemmalla, mutta eipä ollutkaan. Eikä polttoainemäärällä oo tässäkään mitään väliä.
Outoa, koska minusta aiemmat seiskat on kyllä seistä pönöttäneet ihan suorassa.
Täytyy panna madallusjousi vaan oikeaan takanurkkaan :D
Sama homma on melkein kaikissa vakiopakoilla olevissa HJ60/61 Land Cruisereissa. Ja niihin teki Vallilan takomo semmosia takajousipakkoja että auto oikeni suoraan. Vasemman puolen jousipakan jousilatit oli näissä siis erilaisia, ja jotkut sai autonsa vielä hienommin vasemmalle kenolleen, ku laitto pakat vika puolille :D
-
Eli kulkee sekin vinossa?
En ole kiinnittänyt huomiota. Nivot kai periaatteessa pumppaa sen suoraan.
-
En tiiä mikä lie noissa pitää persettä kenollaan.
-
En ole kiinnittänyt huomiota. Nivot kai periaatteessa pumppaa sen suoraan.
Omassa on tavalliset iskarit ja ihan suorassa menee. Kai se panhardi kampeaa jäykkäperäistä.
-
Omassa on tavalliset iskarit ja ihan suorassa menee. Kai se panhardi kampeaa jäykkäperäistä.
Entäs toi mun nivomatic-jäykkäperä? ;)
-
Jaa niin joo ::).
Paljon mahdollista. Nivoissahan on perus korkeus joihin ne pyrkii.
-
Tere.
Omassani havaittu sama ongelma,vasemmalle kenollaan.
Havainnot:nostettaessa ylös keskeltä takaa on keula edelleen vasemmalle kenossa mutta
taka-akseli on korista mitatessa suorassa.
Viittaisi mielestäni siihen,että kaltevuus johtuu vasemmasata etunurkasta...ainakin omassani.
Kaikki iskarit on vastikään uusittu ja jouset olivat ehjät/katkeamattomat???
-
Johtunee ihan puhtaasti panhardista
-
Johtunee ihan puhtaasti panhardista
Tere.En ymmärrä miten se voi vaikuttaa asentoon jos nostan keskeltä takaa.
Vastaavasti nostettaessa keskeltä edestä on auto suorassa kun on takapyörien varassa.
-
Mun jäykkäperä pitkäkatto 960 on kans hieman vinossa uusillakin jousilla. Kulkee kuitenkin suoraan. Outo juttu.
-
Joutu ihan tämän topicin innoittamana ottamaan mitan käteen ja pyörimään autoa ympäri, ei ole näköjään omassa ysissä milliäkään puolien välillä heittoa. Kohtuu uudet jouset, iskarit yms kilkkeet.
-
Joutu ihan tämän topicin innoittamana ottamaan mitan käteen ja pyörimään autoa ympäri, ei ole näköjään omassa ysissä milliäkään puolien välillä heittoa. Kohtuu uudet jouset, iskarit yms kilkkeet.
Kun tätäkin mietin, että onko kuolleen alustan jättämä harhakuva?
Sulla taitaa olla alusta matalampi kuin vakio? Ettei jäykemmät jouset & iskarit pitäs auton suorassa.
Hyvä keli ois, niin äkkiäkös panhardin toisen pään käyttäs irti.
-
nyt on auto ajossa ja mittailin nyt sitten uusilla jousilla ja iskareilla niin on vieläkin vasen kulma alempana? aika outo juttu, täytynee vaihdella jossain vaiheessa panhardin puslat koska eihän mikään muu siihen voi vaikuttaa kun panhardi, vaikka sen päätehtävä on pitää akseli keskellä mutta luulempa että se vaikuttaa tähän korkeusongelmaankin, koska on kuskin puolelta korissa kiinni ja apparin puolella akselissa se panhardi, tai laitan kuskin takanurkkaan jääkiekon jousen päälle :)
-
Mulla on farkussa urtsipuslat panhardissa, kuollut alusta ja vasen nurkka alempana. Onhan se mahdollista että panhard kantaa oikeaa puolta. Huomenna jos muisti pelaa niin tulee mittauksia aiheesta.
-
Mulla on farkussa urtsipuslat panhardissa, kuollut alusta ja vasen nurkka alempana. Onhan se mahdollista että panhard kantaa oikeaa puolta. Huomenna jos muisti pelaa niin tulee mittauksia aiheesta.
Ainakin mun 760 on tasasen vinossa, vaikka tekis mitä. Tuli nelipilarissa kokeiltua orkkis panhardilla, ilman panhardia ja säädetyllä panhardilla. Olkoot.
-
Tere.
Viitaan aiempaan kirjoitukseeni tässä ketjussa.
Kannattais kokeilla,ettei etsi vikaa väärästä päästä autoa.
-
Tää on jo sen verran jännä homma että alkaa kohta oikeesti kiinnostamaan mistä tuo johtuu :) kuitenkin arvelisin sen johtuvan takaa, koska se on mitä ilmeimmin aina vasen puoli ja lähes kaikilla. Etupäässä pitäisi olla jo näkyvästi jotain vikaa että takapäässä sen noin huomaisi :) jospa ruottinpojilla on ollu rapula kun ovat muottia painaneet.. 8)