Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Autoilija6 - 16.07.2011, 15:46:36

Otsikko: 850 ilmastointi ei toimi
Kirjoitti: Autoilija6 - 16.07.2011, 15:46:36
Omistan Volvo 850 GLT -92 ja sen manuaali-ilmastointi ei toimi. Yksi syy on ainakin, että aineet ovat vähissä, koska moottorin takaosassa ilmastointinesteputkessa oleva paineanturi (Pressostat A/C) on auki. Kun tämän anturin harmaaseen johtoon antaa "ynnäsähköä", kompura käynnistyy, joten kompura ollenee kunnossa.

Nyt ihmetyttääkin se, että saman anturin vihreään johtimeen ei tule virtaa / jännitettä, vaikka ilmastoinnin kytkimen kääntää päälle. Kytkentäkaaviosta ilmenee, että kytkimen ja ko. paineanturin välillä on rele (vaihdettu) ja High-pressure sensor AC. Missä ko. sensori tarkalleen sijaitsee ja mikä sen tehtävä on? Joka tapauksessa näyttää siltä, että virrat katoaa ko. härpäkkeelle.

Kun tuon toiminnan saisi varmistettua, voisikin käydä seuraavaksi täyttämässä jäähdytysaineet järjestelmään.
Otsikko: Vs: 850 ilmastointi ei toimi
Kirjoitti: (Miksu) - 17.07.2011, 10:09:00
Omistan Volvo 850 GLT -92 ja sen manuaali-ilmastointi ei toimi. Yksi syy on ainakin, että aineet ovat vähissä, koska moottorin takaosassa ilmastointinesteputkessa oleva paineanturi (Pressostat A/C) on auki. Kun tämän anturin harmaaseen johtoon antaa "ynnäsähköä", kompura käynnistyy, joten kompura ollenee kunnossa.

Nyt ihmetyttääkin se, että saman anturin vihreään johtimeen ei tule virtaa / jännitettä, vaikka ilmastoinnin kytkimen kääntää päälle. Kytkentäkaaviosta ilmenee, että kytkimen ja ko. paineanturin välillä on rele (vaihdettu) ja High-pressure sensor AC. Missä ko. sensori tarkalleen sijaitsee ja mikä sen tehtävä on? Joka tapauksessa näyttää siltä, että virrat katoaa ko. härpäkkeelle.

Kun tuon toiminnan saisi varmistettua, voisikin käydä seuraavaksi täyttämässä jäähdytysaineet järjestelmään.

Juuri viimeviikolla katseltiin työkaverin samanikäistä volvoa ilmastoinnin osalta.
Pressostaatti aukeaa 1,6bar:ssa ja sulkeutuu 3,2bar:ssa
Korkeapainepuolen katkaisin on kolme-toiminen
Kompuran ohjaus: piiri sulkeutuu, kun paine nousee yli 2 bar (alle 2bar on avoin piiri)
Kompuran ohjaus: piiri aukeaa, kun paine nousee yli 30bar
Flektin ohjaus: Flekti käynnistyy, kun paine yli 16.5bar

Eli, jos järjestelmän paine korkeapainepuolella on alle 2bar, on korkeapainepuolen kytkin avoin
Otsikko: Vs: 850 ilmastointi ei toimi
Kirjoitti: Autoilija6 - 17.07.2011, 13:04:59
Juuri viimeviikolla katseltiin työkaverin samanikäistä volvoa ilmastoinnin osalta.
Pressostaatti aukeaa 1,6bar:ssa ja sulkeutuu 3,2bar:ssa
Korkeapainepuolen katkaisin on kolme-toiminen
Kompuran ohjaus: piiri sulkeutuu, kun paine nousee yli 2 bar (alle 2bar on avoin piiri)
Kompuran ohjaus: piiri aukeaa, kun paine nousee yli 30bar
Flektin ohjaus: Flekti käynnistyy, kun paine yli 16.5bar

Eli, jos järjestelmän paine korkeapainepuolella on alle 2bar, on korkeapainepuolen kytkin avoin

Tuo mainitsemasi toiminta selittäisikin virtojen häviämisen em. välille kun paineita ei ole nyt riittävästi. Täytyykin käydä ilmastointihuollossa täyttämässä järjestelmä ja katsoa mitä tapahtuu.
Onhan muuten seuraava kaavio soveltuva tähän vuosimalliin? http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/AC-HeaterSystem-Manual.pdf (http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/AC-HeaterSystem-Manual.pdf)
Otsikko: Vs: 850 ilmastointi ei toimi
Kirjoitti: (Miksu) - 17.07.2011, 13:58:46
Onhan muuten seuraava kaavio soveltuva tähän vuosimalliin? http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/AC-HeaterSystem-Manual.pdf (http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/AC-HeaterSystem-Manual.pdf)

Se on ehkä soveltuva, mutta ei näytä kyllä samalta, kuin se viimeviikolla katsomani volvon oma kaavio..
Se, että se ei näytä samalta, ei tarkoita sitä, etteikö siinä olisi kaikki kytkennät samoin, kun komponenttien sijoittelu voi olla erilainen, jos joku muu taho on tehnyt sen kaavion.