Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: herwanni - 30.01.2016, 18:02:40
-
moro...pirssi on 850 2.4 -96 stw...olen kahlannut varmaan kaikki aihetta koskevat ketjut läpi mutta silti heitän oman volvon vikani tähän seinälle kun kesällä syttyi absin valo ja sammui aina silloin tällöin ja "rytkytteli" abseja jarrutettaessa. Väliin putos nopeusmittari pois pelistä mutta kun sammutin auton ja starttasin uudestaan niin nopeusmittari aina heräs henkiin,en hokannu silloin katsoa että olikos yhteyttä abs valoon. Syyskesästä nollasin kaikki vikakoodit ja luin sit uudestaan niin herjasi oikean etupyörän signaalin puuttumista ja oletin että hammaskehä entinen joten hommasin ne. No tänään sit pajalla vaihdoin hammaskehän vaikka entinenkin oli kyllä ehjä ja abs valo palaa aina vain. Nollasin vikakoodit ja kävin heittään pikkulenkin autolla ja sen jälkeen antoi koodin 443, eli siis elektroninen tai mekaaninen vika abs hydrauliyksiköllä tai jotain jne joten irrotin ohjausboxin ja sahasin auki mutta kaikki juotokset silmämääräisesti ehjiä ja kaikilla antureilla oli vastusta kun boxin pistokkeelta mittasin ja virtakin tulee boxille. Ei löydy vikaa joten pitäskö kuitenkin ottaa vielä tuo boxi irti ja tinailla kaikki läpi? katsastus häämöttäs...kiitos vinkeistä jo etukäteen....
-
Pitäisi löytyä OMA osio abs vioista, tuon selostuksen mukaan joudut avaamaan uudestaan, tai testaa toisella käytetyllä ???
-
moi..pahoitteluni tuosta sekavasta aloitusviestistä,minut haukuttiinkin jo idiootiksi yhdessä eilen illalla saapuneessa yksityisviestissä.Kiitos lähettäjälle.Laitoin pirusillaan akun yöksi laturiin ja aamulla kun starttasin niin abs valo sammui eka kertaa puoleen vuoteen,tästä jo kerkesin innostua mutta parin sadan metrin ajon jälkeen syttyi valo uudestaan.Akun jännite näyttää 12.51 ja käynnissä ollessa 13,73 joten ei luulis siinä olevan vikaa.Irrotin sit boxin ja aukaisin uudemman kerran.Suurennuslasilla katsottuna näytti niinkuin pumpun liittimet olisivat murtuneet.Tinasin uudestaan mutta ei tullu kyllä mitenkään hyvät omasta mielestäni.Pitäisi olla tinaimuri että sais vanhat tinat pois.Rakoja ei nyt näy mutta sameat on tinaukset.EI vaikutusta asiaan.Valo palaa aina vain.Luin vikakoodit ja nyt näytti edelleen 443 koodia sekä nyt myös että jarruvalokatkaisimella ei signaalia.No eihän ne jarruvalot sit pelannutkaan kun tarkistin.Irrotin katkaisimen ja purin sen ja sieltä oli kaksi tinniä niin paskottunu että ei pelannut,nyt pelaa.Liekkö vika tuli vain sattumalta kun eilen jarruttelin ja poljin jarrupoljinta vähän reippaammin.Joka tapauksessa vieläkin näyttää vikakoodia 443 ja abs pumppu surisee kun syöttää akulta suoraan virtaa joten siinä ei vikaa.Ei kai se auta kun ottaa uudestaan abs boxi irti ja tutkia vielä tinauksia jne.Voiko vika olla muualla kun kumminkin näyttää tuota yhtä koodia vain.Pitääkö se sit toimiva boxi hommata jostain.Näyttää 150euron hujatteilla pyörivän romiksella boxit vaan mistäpä niistä tietää mitä ne on?
-
Kartelli noilla purkamoilla hinnoittelun suhteen, SAMA hinta kunnosta riippumatta JOKA puljussa.
Satkulla ostin ja vaihtotakuu osalla, omani sain sillä kuntoon.
-
boxi tuli tinaamalla kuntoon...oli pumpulle lähtevät juotokset kumminki murtuneet...tinasin paremmin ja nyt pelittää...saa nähä kuin kauan...nyt äkkiä konttorille.... :D kiitos vastanneelle.... :)
-
eipä se vielä 100% kuntoon tullutkaan..puoli päivää pelas hyvin vaan sitten rupes välillä sytytteleen absin valoa..sammu kun samutti autonkin ja starttas uudestaa...välillä tykytteli abseja päälle ihan kevyessäkin jarrutuksessa..luin vikakoodit niin herjas 443 absilla elektroninen tai mekaaninen vika ja uutena oli tullu kuskin puolen etupää....ei signaalia...eli boxin haamuviat jatkuvat edelleen...pitää koittaa käyä konttorilla kun satunnaista on tuo valon sytyttely...jos ei tuu leimaa niin pitää ottaa boxi uusinta käsittelyyn... :D vedin muuten päivällä peräkärryä kun tuo abs vika ilmaanti uudestaan mutta en jaksa uskoa että se vaikuittais asiaan...
-
Noin tein kanssa ja ensin tinailin, katsastaa kun piti ja niin hain purkamolta ehjän :)
-
:D niin kai se on itekki kohta tehtävä
-
Tinaimuri vois olla jees, tarttii saada vanhat hapettuneet tinat pois.
-
joo pitää käydä ostamassa jos koittas vielä tinailla ite ja jotain puhdistuskamaa.
-
Moro..
Tämän (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.0) olet varmaan lukenut. Kuvassa ne kohdat jotka ainakin kannattaa käydä kortilta "suurennuslasin" kanssa läpi. Putsaus ja kunnollinen uudelleenjuottaminen. Voihan vika olla jossain muualla, mutta viankuvauksen muuttuessa boksiin koskettaessa epäilisin sen tuolta löytyvän...kolvailuhan ei juuri mitään maksa.
-
".kolvailuhan ei juuri mitään maksa."
Ei maksa, sen kunnon tarkistus ei kotikonstein onnistu kuin kiinni laittamisella, niin taas irti ja tinaten ja taas .. :)
-
Tinasin just äsken uudelleen oikein huolella kaikki epäilyttävät paikat.Ensin otin tinaimurilla vanhat pois ja sit puhdistin jollakin elektroniikan puhdistusaineella kaikki ennen tinausta.Pitää illan päälle kun kerkeää käyä testaamassa.Nyt tuli kyllä omasta mielestä hyvä mutta saa nähä. ???
-
Mulla oli puimurissa piirikortti vika, 5v piiri ja pelkästään +/- 10% vaihtelu volteissa antoi vikakoodin. Kylmäsprayllä sai etittyä vikakohdan ja tv-asentaja kaveri tinasi uudestaan. Tämä herra sanoi että uudelleen tinaus ei toimi jos vanhoja tinoja poista monikerroslevystä. Uusi kortti olisi maksanut n.5000€, mielellään maksoin 50€ 10 minuutin hommasta.
-
miten se sillä kylmäspraylla löytyi se vika? Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen.
-
Eilen tinasin erityisellä huolellisuudella boxin mutta ei.Välillä vikavalo poissa ja välillä palaa.Vauhista kun heittää virrat avaimesta pois päältä ja heti takas päälle niin abs valo sammuu.Pysyy määrittelemättömän ajan poissa.Jarruttaessa rykii toisinaan abseja päälle vaikkei valo palakkaan ihan siis kevyelläkin painalluksella.Myös nopeusmittari oli aamulla pois pelistä samaan aikaan kun valo paloi mutta heräs henkiin kun tosiaan vauhista virrat pois ja päälle.En ole löytänyt oikein mitään tiettyä logiikkaa valon syttymisen kanssa.Ihme homma.Vikakooit luin niin siellähän oli taas pitkä lista koodeja.Oli vasemman etupyörän signal faultteja,joku ebd faulty signal ja paljon muita.Ei edes muista kaikkia.Nollasin pois.Oisko nämä nyt niitä haamuvikoja koska alkuviikosta oli vain yksi vika se 443 elektroninen tai mekaaninen vika absyksiköllä.Nyt ei sitä vikaa ilmaannu ollenkaan enää.Töissä tuli puhetta työkaverin kanssa aiheesta niin hänellä oli volkkarista penkinlämmitin kyrvähtäny ja se oli jostain syystä polttanut abs valoa.Hoksasin että niinhän mullakin on mykkänä kuskin penkinlämmitin.Kotiin lähtiessä nappasin lämmittimen pois päältä kun se on ollut päällä katkaisimesta vaikka ei itse lämmitys toimikkaan.Penkin lämmittimen kun sammutin niin abs valo ei ilmaantunut enää koko kotimatkalla mutta en vielä usko että tällä olisi yhteys asiaan.En tiedä että mistä löytäisi vian.Ilmeisesti boxi,mittaristo tai virtalukon pohja mutta avaimien heiluttelu ei kyllä vaikuta asiaan muutoin kun virrat sammuttamalla vauhissa.
-
miten se sillä kylmäspraylla löytyi se vika? Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen.
Kylmä kutistaa halkemaa että saa kontaktia.
-
ok.niinpä tietysti. :)
-
http://www.autopurkaamot.com/varaosahaku/?m=8,725&k=6,559&lajittelu=varaosanimi_d
Kun tinaus muuttuu työlääksi ja lähenee katsastus, käytettyä kokeile, voihan tuosta hinnasta yrittää tinkiäkin :)
-
On mulla toimivasta autosta purettu boxi jo tiedossa mutta tutkitaan nyt vielä. ;D ;D
-
Yhden boxin korjasin. Kyllä se on vaan että saa ne vanhat tinat sieltä pois kun ekalla sulatuksella ne pohjimmat tinat ovat vielä siellä (riippuen sulatuksesta toki mutta kun otin sillä halppis manuaali imurilla) on se pääasia.
Sit tuossa kun huohotusjärjestelmää ja laturin vaihtelin plussa keleillä niin sen jälkeen taas vinoili kummallisesti heti sen jälkeen ABS valoa... noh korjaantu kun yhdellä ajolla runttas jarrua tavan omaista enemmän ja useammin aina kun pystyi myös silloin kun abs valo ei palanut.. ei antanut vikakoodejakaan kun abs valo paloi, joten joku mekaaninen jumittuminen.
Nyt ei oo pariin päivään valoa vilkutellut kun kerran vain vilahti mutta pysyi piilossa kun runttas.
-
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille.Auto on kunnossa.Nyt toimii jumalattoman boxi jumpan jälkeen.Toistaiseksi pärjättiin vielä vanhalla boxilla ja sitkeällä tinaamisella. ;)
-
Eli siis auto on sikäli kunnossa että valo pysyy poissa suurimman osan aikaa mutta 1/10 jarrutuksesta tekee edelleen sen että kun kävelyvauhdista jarruttaa niin abs rutisee vaikka ihan kevyestikkin painaisi jarrua.Valo ei syty läheskään aina tämän jälkeen ja jos syttyy niin herjaa vasemman puolen eturengasta. Left Front wheel sensor signal, fault in circuit. Jospa tähän leiman sais kunhan ei just rullien päällä rupeis tykyttään katastusasemalla.Autoon siis uusittu molemmat puolen hammaskehät eteen ja kaikilta antureilta on mitattu toimiva yhteys boxille ja kaikki anturit näyttävät suurinpiirtein samaa vastusta boxin liittimeltä mitatessa.Boxi on tinattu.Ei vaan enää keksi miksi tekee tuota.Anturin päätkin puhdistettu.Ja aina nimenomaan näyttää vikaa tonne vasempaan etunurkkaan.Raidetangon pää siellä näytti olevan vähän väljä joten sen joutuu kans katsastukseen uusiin.
-
Jos anturit samat niin vaihda keskenään (pysyykö vika samalla puolella), on niitä johtojakin hajonnut, vaihda hyvä mies jo se toinen boksi ja sillä kokeile ???
-
Ittellä nykyään tapana iskeä Enston SR1 liitosrasvat liittimiin autossa. Ekana vedän kontaktisprayta mutta voi olla jo vainoharhaista hommaa. Toki silmämääräinen tarkistus liittimeen ekana ettei nyt räjähtäneen näköinen kuten joskus aina kun ihmettelee miks joku asia ei toimi..
-
anturit vaihdettu.Vika edelleen samalla puolella.Anturin liittimelle nyt mitattu toimiva yhteys abs boxin liittimeen numero 11 mutta anturin liittimen toiselta johdolta ei enää tulekkaa yhteyttä boxin liittimeen numero 4.Seurasin johtoa sulakeboxille.Varmaan täytyy rueta se repimään auki seuraavaksi.Tuntuu vain aika tiukassa olevan että mitenkähän sinne alle pääsee käsiksi?
Muokattu: Eikus juu ne käykin nuo johdot vain kääntymässä tuolla sulakeboxin sisällä ja siellä näytti olevan kutistesukkaliitokset missä vaihtuu eri johdoiksi.En löytänyt katkeamapaikkaa johdossa ja tuossa mittaillessa yhteys taas olikin tuonne boxin liittimelle nro.4.Jossain on kosketusvikaa.Täytyy tutkia.Uusia vaikka koko johto.
Tehtaan kutistesukka liitos poistettu ja laitettu uusi tilalle ja tuntus toimivan.Ei oo absin valoa sen koommin näkyny.Jospa pysyiskin poissa.