Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Mikksu - 01.02.2016, 01:50:10
-
Eli -87 vuoden 240 akku alkanut tyhjenemään noin viikko sitten siten että ei lähde ajamattoman päivän jälkeen enää käyntiin. Kaapeleilla käyntiin laitettaessa kyllä pystyy ajamaan eli laturi lataa tarpeeksi mutta varaus taitaa purkautua jostakin. Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään ensimmäisenä? Vanhassa volvossa oli sama vika mutta ongelmaksi paljastui virtaa väärään suuntaan päästävä laturi diodisillan hajottua kun vikavalot paloi mittaristossa auton ollessa sammuksissa. Nyt ei vikavalot pala mutta pitäisikö laturista lähteä liikkeelle? Akku on biltemasta hankittu melko uusi ja jaksoi sillä reilu viikko sitten kunnon pakkasillakin lähteä kuin palmun alta joten akku tuskin on sökö.
-
Voidaan arvailla koko sähköjärjestelmä läpi tai sitten yleismittarilla tekemään tutkimuksia. :)
Mittaat latausjännitteen, virrankulutuksen virrat pois päältä ja sitten vaikka akun kenkä ajon jälkeen irti ja aamulla kokeilet onko virtaa.
-
Kun on se yleismittari kädessä niin samoin tein mittaa purkausvirran kun sen akunkengän irrottaa.
Jos on liikaa virrankulutusta niin sulakkeita yksitellen pois, kun virta vähenee on virrankuluttaja selvinnyt.
-
Mittailin tänään niin kyllä sieltä 130mA edestä lähti virtaa kun auto oli sammuksissa ja laitoin amppeeri mittarin akun navan ja kengän väliin. Tämän jälkeen menin tekemään mittaukset sulaketaulusta ottamalla sulakkeet yksi kerrallaan pois ja mittaamalla virran niin ylhäältä katsoen 8. sulakkeen läpi meni se 130mA. Sulaketaulun kansi on omasta volvosta jäänyt matkan varrelle mutta netistä löysin manuaalin jonka mukaan 8. sulake olisi "Interior light, Glove box light, Trunk light, Engine compartment light, Central locking, El. radio antenna, clock" Noista voin heti sanoa että ei ole mikään valoista ja keskuslukitusta ei autossa ole. Vaikka radio on 1 sulakkeen takana niin soitin on tosiaan vaihdettu johonkin kosketusnäytölliseen että jotain patentteja voi siellä päin olla. Soittimelle menee kyllä virta virtojen ollessa pois päältä koska soittimessa palaa merkkivalo aina joten voikohan soitin purkaa jostain virtaa?
-
eikö soittimesta häviä valo kun painat sammutusnappia pitkään
-
eikö soittimesta häviä valo kun painat sammutusnappia pitkään
Ei vaan punainen led palaa virtanapissa vaikka virrat olisi pois. Eli soittimelle ei ole vedetty herätettä virtalukolta. Tuo valo itsessään ei tietenkään kuluta juuri yhtään virtaa mutta mahtaako soittimessa joku muu viedä tai onko joku kytkentä mennyt vituralleen kun nyt alkanut syödä akkua.
-
Ei vaan punainen led palaa virtanapissa vaikka virrat olisi pois. Eli soittimelle ei ole vedetty herätettä virtalukolta. Tuo valo itsessään ei tietenkään kuluta juuri yhtään virtaa mutta mahtaako soittimessa joku muu viedä tai onko joku kytkentä mennyt vituralleen kun nyt alkanut syödä akkua.
epäilen että joo,ota heräte virtalukon radioasennon takaa niin ei ainakaan hävitä sitäkautta.
-
Keskuslukitus yleensä 8 takaa purkaa akun. Oletko kattonut ovipahvien alta ettei ole keskuslukitusta (tunteehan sen kun nostaa lukitusnappia)? Itse joskus kuvittelin ettei ole, mutta pahvit pois ja moottorit oli ovissa.
-
Hmm, 130 mA tarkoittaisi että noin 8 tunnissa kuluu akusta yksi ampeeritunti eli 3 Ah vuorokaudessa. Suhteessa noin 60 Ah tyypilliseen kapasiteettiin ei pitäisi päivän seisonnan tuntua akussa.
Paljonko on latausjännite auton käydessä? Akun navoissa pitäisi näkyä noin 14 V.
-
Hmm, 130 mA tarkoittaisi että noin 8 tunnissa kuluu akusta yksi ampeeritunti eli 3 Ah vuorokaudessa. Suhteessa noin 60 Ah tyypilliseen kapasiteettiin ei pitäisi päivän seisonnan tuntua akussa.
Paljonko on latausjännite auton käydessä? Akun navoissa pitäisi näkyä noin 14 V.
Totta, en tosin tiedä kuinka täynnä akku oli kun viime viikolla ei tullut montaa kertaa ajettua. Eilen ajoin reilun tunnin niin tänään lähti kyllä taas ongelmitta käymään.
Auton käydessä puhallin ja ajovalot päällä latausjännite oli 13,8v pintaan, taitaa olla ok. Auton sammuttamisen jälkeen jännite laski akussa vartissa 12,7v pintaan.
Täytyy huomenna ottaa ainakin ensiksi soitin irti ja katsoa 8 sulakkeen läpi kulkevaa virtaa sen jälkeen.
-
Auton käydessä puhallin ja ajovalot päällä latausjännite oli 13,8v pintaan, taitaa olla ok. Auton sammuttamisen jälkeen jännite laski akussa vartissa 12,7v pintaan.
Ihan jees lukemia.
-
Kyllä se soitin oli mikä sitä akkua söi, ilman soitinta virrankulutus akulta oli vain muutama mA. Nyt pitäisi sitten varmaan laittaa soittimelle herätevirta virtalukon takaa. Voiko joku vääntää rautalangasta miten toi herätevirran ottaminen käytännössä tapahtuu ja milta johdolta virtalukosta se otetaan? Itse en tosiaan ole mikään guru näissä sähköasioissa.
(http://i1269.photobucket.com/albums/jj585/mikael105/Mobile%20Uploads/Screenshot_20160202-200532_zpsfj6fn8pt.png) (http://s1269.photobucket.com/user/mikael105/media/Mobile%20Uploads/Screenshot_20160202-200532_zpsfj6fn8pt.png.html)
Sitten vielä tuosta soittimesta sellainen kysymys kun siinä on nuo kuvan mukaiset kytkennät ja 4 ja 7 kytkentä on kytketty samaan johtoon niin kun tuo 4 taitaa olla muistin kytkentä eli sille pitää mennä koko ajan virta ja nyt menee silloin myös 7 kytkennälle, niin onkohan tuo 7 sitten virtajohto jolle pitäisi vetää se heräte? 8 on aika varmasti maajohto, se on musta paksumpi johdin.
-
4 jatkuva virta ja 7 sellaiseen johtoon mihin tulee virtaa avain ykkös asennossa.
-
se musta on miinus,ota heräte sulakerasialta semmoselta sulakkeelta mihin tulee virta kun avain on radio tai virrat päällä asennossa,eikös ne mankan virtajohdot ole keltainen ja punainen?
-
huikkoster jo kerkesikin vastaamaan ennen mua ;)
-
Kyllä se soitin oli mikä sitä akkua söi, ilman soitinta virrankulutus akulta oli vain muutama mA. Nyt pitäisi sitten varmaan laittaa soittimelle herätevirta virtalukon takaa. Voiko joku vääntää rautalangasta miten toi herätevirran ottaminen käytännössä tapahtuu ja milta johdolta virtalukosta se otetaan? Itse en tosiaan ole mikään guru näissä sähköasioissa.
(http://i1269.photobucket.com/albums/jj585/mikael105/Mobile%20Uploads/Screenshot_20160202-200532_zpsfj6fn8pt.png) (http://s1269.photobucket.com/user/mikael105/media/Mobile%20Uploads/Screenshot_20160202-200532_zpsfj6fn8pt.png.html)
Sitten vielä tuosta soittimesta sellainen kysymys kun siinä on nuo kuvan mukaiset kytkennät ja 4 ja 7 kytkentä on kytketty samaan johtoon niin kun tuo 4 taitaa olla muistin kytkentä eli sille pitää mennä koko ajan virta ja nyt menee silloin myös 7 kytkennälle, niin onkohan tuo 7 sitten virtajohto jolle pitäisi vetää se heräte? 8 on aika varmasti maajohto, se on musta paksumpi johdin.
Minkälainen johdotus siellä nyt on?
Helpoin laittaa adapteri auton johtojen ja mankan väliin.
-
eiköhän se auton oma sarja oo jo tuhottu ;)
-
Joo johdot on kyllä mallia patentti. Johtosarja oli vedetty matkustajan puolelta kokonaan poikki ja aika monta irtopiuhaa revin myös pois sieltä.
Tyhmä kysymys mutta varmistan vielä: eli vedänkö vaan yksinkertaisesti mankan virtapuihan irti johtosarjasta ja laitan sen sellaiseen sulakkeeseen kiinni mihin tulee virrat avainta kääntämällä?
-
Kyllä :)
-
Joo johdot on kyllä mallia patentti. Johtosarja oli vedetty matkustajan puolelta kokonaan poikki ja aika monta irtopiuhaa revin myös pois sieltä.
Tyhmä kysymys mutta varmistan vielä: eli vedänkö vaan yksinkertaisesti mankan virtapuihan irti johtosarjasta ja laitan sen sellaiseen sulakkeeseen kiinni mihin tulee virrat avainta kääntämällä?
Jos alkuperäisestä johtosarjasta on ees jotain jäljellä ja jos haluat käyttää niitä johtoja niin tuolta http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/240%20Wiring%20Diagrams/Volvo%20240%201987.pdf sivulta 11 näkyy radion johtojen värit
-
Laitoin 1. sulakkeen kautta nyt mankkaan virrat ja auto sammuksissa on akun purkausvirta enää 10mA luokkaa. Kiitos kaikille avusta