Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jamppa77 - 02.02.2016, 20:22:26
-
Ei liene mikään monimutkainen homma vaihtaa, nimittäin molemmista laakereista kuuluu rohinaa.
Kertokaas mitä merkkejä kannattaa suosia, laakereita kun näyttää löytyvän jos minkä merkkistä.
Aiemmin vaihdoin eteen SKF.n laakerin, näyttää vain takapyörän laakeritkin olevan aika imelän hintaisia vaikka pakkohan ne on vaihtaa.
Laittakaas suosituksia.
-
Ei liene mikään monimutkainen homma vaihtaa, nimittäin molemmista laakereista kuuluu rohinaa.
Kertokaas mitä merkkejä kannattaa suosia, laakereita kun näyttää löytyvän jos minkä merkkistä.
Aiemmin vaihdoin eteen SKF.n laakerin, näyttää vain takapyörän laakeritkin olevan aika imelän hintaisia vaikka pakkohan ne on vaihtaa.
Laittakaas suosituksia.
Jatkan samaa ketjua. Onko paha homma vaihtaa itse pihalla koska huomasin että vasen takalaakeri rohisee kun tein käsijarruremonttia?
-
SKF on laadultaan alkuperäistä vastaava, ellei jopa ole alkuperäinen. Luulisi että Volvo ja Svenska KullagerFabriken kulkisi vähän käsi kädessä.
https://www.youtube.com/watch?v=6PWXNrxbnhA | Jos osaa käsijarrun huoltaa, niin pyöränlaakerin vaihtokin onnistuu.
Jotenkin muistikuva olisi, että nuo kiinnityspultit tulee uusia vaihdon yhteydessä, ehkä tulevat mukana paketissa?
-
SKF on laadultaan alkuperäistä vastaava, ellei jopa ole alkuperäinen. Luulisi että Volvo ja Svenska KullagerFabriken kulkisi vähän käsi kädessä.
https://www.youtube.com/watch?v=6PWXNrxbnhA | Jos osaa käsijarrun huoltaa, niin pyöränlaakerin vaihtokin onnistuu.
Jotenkin muistikuva olisi, että nuo kiinnityspultit tulee uusia vaihdon yhteydessä, ehkä tulevat mukana paketissa?
Kiitos Kraft. Löysin juuri itsekin tämän tällaisen vanhan keskustelun jossa tosi hyvin asia käytiin läpi. Vaihdan sen itse. Ellei uudet käsijarrukengät ala pitämään niin samalla pieni hiota ja brääkcleaneriä sinne niin jospa sekin tulisi kuntoon.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12608.0
-
Käsijarrukengät kannattaa aina ottaa siniseltä, itsellä on kaksi kertaa ollut jotkin tarvikkeet, ja aina on irronnut se kitkapinta niistä jonkin ajan kuluttua, volvolaiset ovat pitäneet, vaikka ovatkin made in china/india. Volvot muutenkin tosi hankalia tuon käsijarrun suhteen.
Ja tosiaan niin laakeripaketeissa pitäisi AINA tulla mukana uudet pultit napoja varten koska momenttipultit. SKF:ssä ainakin tulee.
-
Nykyisin on aika paljon laatupoikkeamia noissa orkkis kengissäkin, hyviä tarvike kenkiä esim. Bosch ja lpr.... trw:t.ollut huonoja vaikka pitäisi olla oe laatua...
-
Autodocilta sai tilattua ATE -merkkiset kengät ja ne todnäk on ihan alkuperäiset ilman Volvo leimaa.
Sopivat hyvin paikalleen ja sai säädettyä hyvin pitäviksi.
Niin ja ainakin FAG etupyörän laakerin mukana tuli myös uudet ruuvit.
-
Autodocilta sai tilattua ATE -merkkiset kengät ja ne todnäk on ihan alkuperäiset ilman Volvo leimaa.
Sopivat hyvin paikalleen ja sai säädettyä hyvin pitäviksi.
Niin ja ainakin FAG etupyörän laakerin mukana tuli myös uudet ruuvit.
Jännä että ainakin kuvien perusteella Skruvatilta näyttäis tulevan uudet pultit etulaakerin mukana muttei takalaakerin.
-
Laakeri vaihdettu omaan -02 vuotiseen seitenkymppiin.
Homma tuli tehtyä pihalla kaatosateessa ja ukkosessa mutta onnistui kuitenkin oikein hyvin. Laakerin pultit lähti kohtuudella auki ja tosiaan se tukivarren takana oleva alapultti oli haaste, kun sinne ei lenkkikään mahtunut enempi avattaessa väliin. Keksin kopauttaa laakerin irti kun muut pultit oli auki, ja vedin sitä ulospäin sen minkä pystyi, ja siis sain tällä tavoin tilaa pyörittää sen pultin auki kun lukitsin toisella pultilla laakerin niin ettei se pyörinyt mukana tai tukeudu tiukahkoa pulttia auki väännettäessä käsijarrukenkiin.
Uusia pultteja ei tullut mukana, ne näköjään kuuluvat etulaakeriin tai sitten nelivetoisen takalaakeriin. Myös tuolla videolla ei ollut uusia pultteja josta oli hyvä apu. Laakeri tuli Skruvatilta.
Samalla tuli laitettua ne säätöpalat käsijarrupaloihin ja näin sekin alkoi pitämään kuten kuului.
Kiitos vaan foorumilaisille hyvistä neuvoista.