Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: RAUTANEITO - 03.02.2016, 17:59:52
-
morsesta..
mitenkäs tuossa toimii tuo polttoainepumppu, että 2 asennollako sen pitäs ruveta pumppaa? ja onko se pumppu tankissa kiinni vai jossain muualla? ku suojatinta rupesin vaihtaa nii ee tuu löpöö yhtään ku laitoin virtoja ja yritin tartatakkin..
ja tuli samalla huomattua että turbolle menevä kudosletku vuotaa niin kestääköhän hydrauliikka letku siinä vai pitääkö olla ihan samaa ainesta ku vanaha?
-
sitä saa starta ja pitkäääään,itse aina laitan uuden suodattimen täyteen uutta naftaa niin pääsee paljon helpommalla! ;)
-
sitä saa starta ja pitkäääään,itse aina laitan uuden suodattimen täyteen uutta naftaa niin pääsee paljon helpommalla! ;)
niin muttakun en laittanu uutta vielä paikalleen niin katoin että tuleeko sieltä ees mitään nii ee tullu :idiot2:
-
niin muttakun en laittanu uutta vielä paikalleen niin katoin että tuleeko sieltä ees mitään nii ee tullu :idiot2:
niin mutta kun ei ole sähköistä pumppua niin ei voi tulla mitään,toimiiko auto vai ihmetteletkö sitä niinkuin muuten vaan?
-
niin mutta kun ei ole sähköistä pumppua niin ei voi tulla mitään,toimiiko auto vai ihmetteletkö sitä niinkuin muuten vaan?
ahaa no sitten.. :D eikun sain halavalla rojektiks niin tässä pikkuhiljaa yrittäs ruveta käynnistelemään, niiin tuli tässä mieleen kun en ole ennen perehtyny nuihin vanhempiin volvoihin niinkään..
edit: mistäs sitä sitten ehtii vikkaa jos ei tulekkaan löppöö, niin tietää jos valamiiks kun huomenna vasta kerkee takas työpöövän äärelle.
-
sammutin siinä pumpussa,tulee 1-johto,mutta laita naftaa täyteen se uusi suodatin niin käy ainakin hetken ja alkaa imemään tankista nopeammin,paineilmaa tankkiin ja suuttimista putkea löysälle jne...
-
Oman kokemuksen mukaan ei noita kovinkaan pitkään tarvitse sahailla suodattimen vaihdon jälkeen, vaikka sitä ei täyttäisi löpöllä. Näissä on se siirtopumppu itse syöttöpumpussa. Voihan sen suodattimen täyttää löpöllä jos ei muuten ala käynnistyä ja startatessa löysäillä suutinputkia, kuten tuolla ehdotettukin. Turbon paineputkena toimii myös hydrauliletku.
sammutinsolenoidi kannattaa tarkastaa että sinne tulee 12v virrat päällä, jos ei ala käynnistyä, tai kokeilee vaikka akulta hyppyjohdolla että naksahtaa...aika nopeasti tuon pitäisi lähteä käymään vaikka vähän ilmaa olisikin...
-
aivan näin,joskus sahattu pidempään joskus lähtenyt nopeemmin,mutta yleisesti ottaen kun nämä vielä kävivät huolloissa ja niitä näki useamman päivässä niin ne oli vähän niin ja näin,riippuen tietysti monesta asiasta kuten hehkut ym,sitten oli myös niitä mitkä oli niin väljiä ettei sitten lähtenyt niinkuin millään kylmänä, uusia vaihtokoneitakin laitettiin näihin aikanaan aikapaljonkin,se oli sitä hyvää aikaa se,120tkm huollossa oli todella hyvä aika aluksi ja sekin sitten aikanaan kutistui olemattomiin,siinä oli mm,jako/pumpunhihna,venttiilien säätö +suodattimet jne,sitten kun laitetaan vähän iskaria ja perseen heloja,tuulilasia kytkintä jne,siihenaikaan vielä taksitkin oli suurimmaksi osaksi manuaaleja,ja nyt puhun nimenomaan 240/740 sarjasta,940 sarjaa ei vielä ollut olemassakaan.
-
Taitaa tuo D24 kone silti olla melko samanlainen Bosch VE6 pumppuineen ja suodatintelineineen korista riippumatta. Samaa pumppua löytyy myös monesta muustakin moottorista. Tuon moottorin kuntoon vaikuttaa melko paljon myös sen käyttäjä. Väärinkäytöllähän saa kaiken rikottua.
Tuo pumppuhan ilmaa itsensä automaattisesti ja ilmausruuveja siinä ei ole. Ainahan noita dieseleitä saa suodattimen vaihdoin tai vedenpoiston jälkeen vähän sahata ja kyllä ne sitten ovat käynnistyneet kun ilmat saanut pois...
-
Jos kone on kylmä (=pyörii hitaasti startilla) ja sitä on vielä startattu pumppukin tyhjäksi ja suti on irti jne niin kyllä voi varautua että yhden akun saa tyhjäks hangata ennenko sieltä lähtee tavaraa tulemaan. Helpottaa kun löysää kaikkien (tai niin monen kun sovinnolla saa) suutinputkien liitokset ja starttailee. Suti kannattaa ehdottomasti täyttää etukäteen niin ei tartte hangata starttia ihan punahehkuun.
-
Taitaa tuo D24 kone silti olla melko samanlainen Bosch VE6 pumppuineen ja suodatintelineineen korista riippumatta. Samaa pumppua löytyy myös monesta muustakin moottorista. Tuon moottorin kuntoon vaikuttaa melko paljon myös sen käyttäjä. Väärinkäytöllähän saa kaiken rikottua.
Tuo pumppuhan ilmaa itsensä automaattisesti ja ilmausruuveja siinä ei ole. Ainahan noita dieseleitä saa suodattimen vaihdoin tai vedenpoiston jälkeen vähän sahata ja kyllä ne sitten ovat käynnistyneet kun ilmat saanut pois...
totta joka sana,ja takseja nämä suurimmaksi osaksi olivat ja sen tietää kun kuljettajat vaihtuu miten näillä yleensä mennään,meille tuli viiminen 240nen taksiin vuonna -86 kun oli etelässäkin se kova talvi,auto oli viikon vanha ja ei lähtenyt niillä pakkasilla päivän seisonnan jälkeen käymään,ulalta toinen taksi antamaan virtaa ja ei,sitten hinattiin ja takapyörät tuli nahkoineen kun oli öljytkin niin niin kankeet,sitten se loppujen lopuksi saatiin hinaamalla käymään ja sen jälkeen se kävikin putkeen seuraavat 2viikkoa,lohkolämmitintä tässä ei ekana talvena ollut mutta toisena kyllä,mutta hyviä vehkeitä olivat ;)
-
Menee vähän ot mutta eipä muuten lähde sen paremmin d24 sukuinen esikammio 1.9 volkkarin dieselkään -20 pakkasesta käyntiin ilman lohkaria. Japanindieselit kopio VE pumpuilla taas toimivat paljon paremmin pakkasella.
-
Menee vähän ot mutta eipä muuten lähde sen paremmin d24 sukuinen esikammio 1.9 volkkarin dieselkään -20 pakkasesta käyntiin ilman lohkaria. Japanindieselit kopio VE pumpuilla taas toimivat paljon paremmin pakkasella.
Kyllä täälläpäin on lähteny -28 jopa toimimattomalla vahapatruunasydeemillä, että en tiedä miksei ne ehjänä lähtisi käymään? Öljyt eio ehkä semmosessa leikissä syytä olla ihan 15w-40....
-
Tuli huomattua tartatessa että vuotaa löpöö siitä pumpun kaasuvivun tapista boorien alta saako korjattua vai koko pumppu vaihtoon?
Niin ja ei ees yritä käynnistyä. On painetta annettu tankkiin, avattu suuttimia ja laitettu suodatin löpöö täyteen.
-
Tuli huomattua tartatessa että vuotaa löpöö siitä pumpun kaasuvivun tapista boorien alta saako korjattua vai koko pumppu vaihtoon?
Niin ja ei ees yritä käynnistyä. On painetta annettu tankkiin, avattu suuttimia ja laitettu suodatin löpöö täyteen.
ja tavaraa ei tule ylös?toimiiko hehkut?
-
Kyllä sieltä tuli suuttimien liittimille jonnii verran. Pitää tarkistaa vielä ne hehkut mut vaikuttaako ne hehkut näillä pikkupakkasilla niin paljon ettei eea yrittäs hörähtää?
-
kyllä se noissa vaikuttaa,koska se auto on viimeksi käynyt ja mitä sillä on ajettu?
-
kyllä se noissa vaikuttaa,koska se auto on viimeksi käynyt ja mitä sillä on ajettu?
No se on seissy ulkotallissa 5vuotta, kaverilta jolta ostin nii oli motarilla ruvennu kiihtymää ja päästäny turbo öljyt koneeseen niin sen jälkeen ei oo ajettu muutaku yrittäneet tartata pari kwrtaa . Mut sitte vaihoin turbon laakerit ja tiivisteet että jos pitää öljyt oikeessa paikassa.. ja vahoin myös öljyt,suodattimet, jokahihnan ja rullan vasta.
-
onko ajotus kohdallaan (pumpunhihna)
-
onko ajotus kohdallaan (pumpunhihna)
Mitenkäs sen pumpun hihnan saa vaihettua näppeesti ja samalla tarkistettua? On meinaan aika ahtaan tuntune paikka.
-
Muovinen suojakoppa irti ja nokka-akselista takapäästä hihnapyörän irroitus ja vaihtaa uuden hihnan. Ennakkohan on säädettävä tuon homman jälkeen uusiksi. Siihen kaasuakseliin pystyy vaihtamaan tiivisteen, mutta vaatii pumpun kannen irroituksen.
toimiiko se sammutinsolenoidi ja saa virtaa ?
Kyllä täälläpäin on lähteny -28 jopa toimimattomalla vahapatruunasydeemillä, että en tiedä miksei ne ehjänä lähtisi käymään? Öljyt eio ehkä semmosessa leikissä syytä olla ihan 15w-40....
Öljyt eivät ainakaan olleet mitään 15w40 litkua...muutenkaan koneella ollut kilometrejä kuin 250tkm-300tkm väliltä, että ei sen ihan väljäkään pitänyt olla...
-
Muovinen suojakoppa irti ja nokka-akselista takapäästä hihnapyörän irroitus ja vaihtaa uuden hihnan. Ennakkohan on säädettä tuon homman jälkeen uusiksi. Siihen kaasuakseliin pystyy vaihtamaan tiivisteen, mutta vaatii pumpun kannen irroituksen.
toimiiko se sammutinsolenoidi ja saa virtaa ?
Öljyt eivät ainakaan olleet mitään 15w40 litkua...muutenkaan koneella ollut kilometrejä kuin 250tkm-300tkm väliltä, että ei sen ihan väljäkään pitänyt olla...
Mitenkä sinne taipuu ku eihän sen ja tulipellin välis oo paljo tilaa? Ja tuli siihen sammutin johtoon virta
-
Ihan hyvinhän sinne 19mm lenkkiavaimilla pääsee käsiksi, mutta jos se remmi ei ihan löysällä/rispaantunut ole niin ei sitä heti varmaan tarvitse vaihtaa. Napsahtaako se solenoidi jos ottaa johdon irti ja koskettaa sitä lattaliitintä ?
ilmavaivalle tai väärälle ennakollehan tuo vika kuulostaa, tai sitten ei hehkuta...
-
Ihan hyvinhän sinne 19mm lenkkiavaimilla pääsee käsiksi, mutta jos se remmi ei ihan löysällä/rispaantunut ole niin ei sitä heti varmaan tarvitse vaihtaa. Napsahtaako se solenoidi jos ottaa johdon irti ja koskettaa sitä lattaliitintä ?
ilmavaivalle tai väärälle ennakollehan tuo vika kuulostaa, tai sitten ei hehkuta...
Eipä tuo tainna muu naksahtaa ku hehkunrele ku käänti virrat avaimesta, en muistanu tarkistaa sitä muutenku että virrat tulee siihen johtoon.
Saakos niitä solenoideja ihan varaosaliikkeestä yleismallina vai pittääkö ruveta tilluu hommiin? Pittää huomenna paremmin katella.
-
Tuossa samanlainen solenoidi...vaikka harvemmin nuo näistä taitaa hajota...hehkut ja ilmavuodot kannattaa ensin tutkia
http://www.startax.net/?mid=10&pid=113&tuotenumero=0330001015&lang=fi&id=
tuo solenoidi on kans hankala irroittaa pumppu paikallaan kun avain ei sinne meinaa kunnolla mahtua...
-
Onkos siinä pumpunkannen irrootuksessa muutaku ruuvaa irti?
Edit: sain auki ja kiinni kun vähän näpräs eka..
-
No se on seissy ulkotallissa 5vuotta, kaverilta jolta ostin nii oli motarilla ruvennu kiihtymää ja päästäny turbo öljyt koneeseen niin sen jälkeen ei oo ajettu muutaku yrittäneet tartata pari kwrtaa . Mut sitte vaihoin turbon laakerit ja tiivisteet että jos pitää öljyt oikeessa paikassa.. ja vahoin myös öljyt,suodattimet, jokahihnan ja rullan vasta.
Viime syksynä hommasin 240 pakun, joka ilmeisesti seisonnu jonkun aikaa käyttämättömänä. Startin voimalla ei jaksanu lähtee käyntiin, vaikka ratterista otti apuvirtaa. No onneksi isäukko sattu tulemaan naperolla ja eikun köyttä volvon ja naperon väliin ja alta parikyt metriä ja deeku tulille :) tämän jälkeen on lähteny käymään ominvoimin startilla :2funny:
Toinen oli hiluxi josta puuttu moottori ja sattu olemaan mätä hiakevani joka seissy muutaman vuoden käyttämättä, eikun mylly hiluxin keulalle ja startilla höyläämään. Ainetta tuli suihkun putkista mutta ei luvannukkaan ja eikun köyttä hiluxin keulaan ja solalle ja siitä se hiluxikin joutu nöyrtymään ja alko käymään :o
-
(http://s2.postimg.org/po7n93ngl/14546682232712055413717.jpg) (http://postimg.org/image/po7n93ngl/)
Kait se tuo on pumpun jakomerkki?
Edit: haittaakos käynnistystä jos se letku on irrallaan mikä tulee venttiilikopan keskeltä? Vai tuleeko se putsariin kiinni vai mihinkä? Ja tartatessa tulee vähän savua siitä
-
Venakopan keskellä moottorin huohotinletku, ei haittaa vaikka irti.
-
Kun suutinputkia löysää nii pitäskö sieltä tulla löpöö suihkuna?ku se moottorin tahtiin töpeksii
Edit: kait se silti hörähtäs?
Edit2: pumpun päällä ahtokaran kansi nii siitä lähtee banjoliittimellä letkun pätkä niin mihkä se pitäs tulla ku on poikki?
Edit3: vaikuttaako vieläkin hehkut käyntiin lähtöön vaikka oli iso masteri 2m päästä keulasta puhaltamassa koko päivän koneeseen päin
-
Kun suutinputkia löysää nii pitäskö sieltä tulla löpöö suihkuna?ku se moottorin tahtiin töpeksii
Edit: kait se silti hörähtäs?
Edit2: pumpun päällä ahtokaran kansi nii siitä lähtee banjoliittimellä letkun pätkä niin mihkä se pitäs tulla ku on poikki?
Edit3: vaikuttaako vieläkin hehkut käyntiin lähtöön vaikka oli iso masteri 2m päästä keulasta puhaltamassa koko päivän koneeseen päin
vaikuttaa kyllä,jos hehkut ei toimi niin ei lähde käyntiin,tuleeko hehkuille virta,pari kun on pimeenä niin kyllä se vaikeeta on.
-
Kun suutinputkia löysää nii pitäskö sieltä tulla löpöö suihkuna?ku se moottorin tahtiin töpeksii
Noinhan sen kuuluukin toimia että puristustahtien mukaan syöttää soppaa suuttimiin. Toiminta nestepäässä on aika samanlainen kuin virranjakaja bensakoneessa.
(http://www.netikka.net/vepiku/viritys/perussyotto.jpg)
Jos kyseessä tuo ylempi banjopultti niin siihen pitää tulla letku imusarjalta, mutta ei se käynnistymiseen mitään vaikuta vaikka puuttuisikin. Ajossa ei vaan ahtopainesyöttö toimi. Tuo alempi iso banjopultti (17mm) on polttoaineen-paluulinja. Paluussa on sitten myös kuristin tuossa banjopultissa, joita ei saa sotkea eri pumppujen kanssa keskenään.
vaikuttaa kyllä,jos hehkut ei toimi niin ei lähde käyntiin,tuleeko hehkuille virta,pari kun on pimeenä niin kyllä se vaikeeta on.
Esikammiodiesel on tosiaan huono käynnistymään ilman hehkua.
-
pitääpä yrittää kaikkien hehkujen liittimet puhistaa jos on huono kosketus ku näyttää olevan ruostetta ulkopinnassa, on vaan muutamassa melko ahas paikka..
Eikös ylkyn piippari asennolla saa testattua onko ne ehjät?
-
Jos virtakiskot on hehkuissa kiinni niin ei niitä pysty oikein mittaamaan. Itse olen hehkuja testannut laittamalla akkuun johdoilla kiinni ja katsonut alkaako kärki punertumaan/kuumentumaan. Vastusmittauksellahan noita hehkuja voi myös kokeilla mutta ne virtakiskot on silti irroitettava.
yksi vaihtoehto on myös puhaltaa kuumailmapuhaltimella lämmintä ilmaa imusarjaan ja startata samalla...
-
muistaakseni se kutosen hehku oli kaikkein mielenkiintoisin ;) juu tietenkin kisko pois välistä niin saa mitattua hehku kerrallaan,niin ja sehän nyt oli mitattu että virta hehkuille tulee.
-
muistaakseni se kutosen hehku oli kaikkein mielenkiintoisin ;) juu tietenkin kisko pois välistä niin saa mitattua hehku kerrallaan,niin ja sehän nyt oli mitattu että virta hehkuille tulee.
nii nii emmä ny aatellukkaa kiskot paikallaan mitata :D kahtoo ottaako irti vai mittaako paikallaan, sen näkkee huomenna.. joo kyllä niille tuli virrat
-
muistaakseni se kutosen hehku oli kaikkein mielenkiintoisin ;) juu tietenkin kisko pois välistä niin saa mitattua hehku kerrallaan,niin ja sehän nyt oli mitattu että virta hehkuille tulee.
Se on tosiaan vähän hankala kun siinä se virtakisko kiertää pumpun puolelta ja tulee sitten 6:sen hehkutulppaan. Tosin ei siitä viimeisestä hehkusta tarvitse sitä 8mm mutteria kokonaan auki ruuvata vaan vähän löysää sitä. Siinä on virtakiskossa hahlo jolloin se lähtee varovasti vetämällä irti siitä hehkutulpasta. Nuo tulpat saattavat myös olla hiukan tiukassa riippuen milloin on vaihdettu.
-
muistaakseni se kutosen hehku oli kaikkein mielenkiintoisin ;) juu tietenkin kisko pois välistä niin saa mitattua hehku kerrallaan,niin ja sehän nyt oli mitattu että virta hehkuille tulee.
Kutosen hehku on ihan ok vaihtaa, vitonen on semmonen mihin ei edes tämmönen hiton pitkäkynt....sorminen ylety mitään kautta edes koskemaan.
Ja ei, tuo ei lähde edes +15 kelistä käymään jollei hehkut toimi ollenkaan. Sensijaan 3 ensimmäistä helpoiten mitattavaa riittää kyllä, virrankulutus on helpointa mitata eli testata jollakin irto sähköjohdolla, eli tarjoat hehkulle suoraan virtaa akulta, räsähtää ihan selkeästi jos hehku ottaa virtaa.
-
(http://s17.postimg.org/w8w85h2mz/14548472260921826028974.jpg) (http://postimg.org/image/w8w85h2mz/)
Siinä ois 5 hehkua ku ee oikee taipunu kutoselle enää ;D
edit:
Mitenkäs noi hehkujen käret että saako niitä pois mitenkää?
-
Joo vetämällä saatiin käyntiin mut kierrokset huuti ja turbo suhis hoosiannaa, sitten toisella vedolla sama homma ja avaimeta sammuksiin, sen jälkeen vielä avaimesta saatiin käyntiin ja pyöri tyhjäkäyntiä ehkä 4 sekunttia jonka jälkeen taas rupes huutamaan ja samalla lykkäs oikeen kunnon mustat savut ja eikä sammunu avaimesta enää.
Liekkö jostai saa öljyä koneeseen?
Imusarjan sisäpuolella reunoilla ujosti öljyä, ellei oo sitten entisiä
-
Ettei olisi kaasuakseli väärällä boorilla tai syöttöä liikaa ?...vähäinen öljymäärä imusarjassa ei haittaa mitään ja varmaankin osa on sinne aikaisemmin kertynyttä...
-
Ettei olisi kaasuakseli väärällä boorilla tai syöttöä liikaa ?...vähäinen öljymäärä imusarjassa ei haittaa mitään ja varmaankin osa on sinne aikaisemmin kertynyttä...
Pitää vielä se akseli tarkistaa että menikö oikein.
Syöttöjä tohon on varmasti ruuvattu aika paljon että pitää huomenna ruuvata pienemmälle niin saa nähhä mitä tekkee.
MInkäs takia huohotin letkusta tulee vähä öljyä?
-
Aika varmasti tuo vika liian kovassa syötössä/kaasuakselissa. Joskus säädin omaakin autoa, niin sekin otti kierroksia liikaa kun oli tuo akseli väärällä boorilla. Ainahan vanhan dieselmoottorin huohottimessa vähän öljyä on.
-
Olikos se että syötöt laskee kun ruuvia aukastaan? Ja tulihan se pumpunkans kiinni silleen että siitä pumpusta pitää meisselillä työntää sitä klipsiä samalla kun kantta laskee paikalleen
Edit: mistäs muualta vois päästä öljyä männille kun turbolta?
(http://s13.postimg.org/pzep02utv/1455175672483791707361.jpg) (http://postimg.org/image/pzep02utv/)
Ykkös venttiilillä tuota öljyä on
-
Juu aukipäin pyörittämällä syöttö vähenee.
Siellä vaikuttaisi nyt olevan ainakin parikin eri vikaa päällänsä. Eli jo edellä mainitusti kaasuakseli väärällä boorilla ja viimeksi kun ei ole sammunut avaimesta on ns. ottanut hullut eli käynyt öljyllä. Jos se turbo valskaa öljyä imupuolelle kertyy öljyä imusarjaan ja jossakin vaiheessa moottori imaisee ne sisäänsä ja käy täysillä kierroksilla niin kauan kun poltettavaa öljyä piisaa. Tai jos huohotinletku on paikoillaan ja kone väljä niin öljyä kertyy imupuolelle ja huutaa niin kauan kuin öljyä piisaa, pahimmassa tapauksessa imee kaikki öljyt imupuolelle ja koneesta tulee kerrasta vainaa. Hullut ottanut kone ei sammu avaimesta vaan on sammutettava vaihteella tai ilmanotto tukkimalla.
Huohotinletkusta jos tulee öljyä niin kone on väljä eli puristuspaineet karkaa kampikammioon, väljä moottori on huono lähtemään käyntiin, tehoja kateissa ja kuluttaa öljyä. Väljässä dieselissä huohotusletkua ei kannata vetää alkuperäisen mukaisesti imupuolelle vaan erilliseen öljynkeruusäiliöön. Säiliöksi kelpaa vaikka tyhjä öljykanisteri, jonka saa kiinni johonkinpäin konehuonetta. Huohotusletku korkista kanisterin sisään ja kanisterin yläosaan reikä, josta toinen vähintään yhtä suuri letku ulkoilmaan auton alle. Nyt ei pääse öljyä imupuolelle huohotuksen kautta ja säiliöön kertyneet öljyt voi kaataa takaisin moottoriin.
Ja pumpun ajoitus on luultavasti muuttunut kun olet jakohihnan vaihtanut, nokankaan ajoitus ei välttämättä ole kohdallaan. Noissa kun nokka lukitaan hihnan vaihdossa takapäästään oikeaan asentoon, eli takapäästä syöttöpumpun remmiä pyörittävä hihnapyörä pois ja nokan päässä on hahlo johon laitetaan esim. lattaraudan pätkä niin että hahlo on venttiilikopan tiivistepinnan suuntainen. Pumpun ajoitus jos on myöhäisellä niin kylmäkäynnistyvyys on huono tai surkea ja kone käy pehmeästi, sopivalla ajoituksella käyntiääni on "terävä".
-
Juu aukipäin pyörittämällä syöttö vähenee.
Siellä vaikuttaisi nyt olevan ainakin parikin eri vikaa päällänsä. Eli jo edellä mainitusti kaasuakseli väärällä boorilla ja viimeksi kun ei ole sammunut avaimesta on ns. ottanut hullut eli käynyt öljyllä. Jos se turbo valskaa öljyä imupuolelle kertyy öljyä imusarjaan ja jossakin vaiheessa moottori imaisee ne sisäänsä ja käy täysillä kierroksilla niin kauan kun poltettavaa öljyä piisaa. Tai jos huohotinletku on paikoillaan ja kone väljä niin öljyä kertyy imupuolelle ja huutaa niin kauan kuin öljyä piisaa, pahimmassa tapauksessa imee kaikki öljyt imupuolelle ja koneesta tulee kerrasta vainaa. Hullut ottanut kone ei sammu avaimesta vaan on sammutettava vaihteella tai ilmanotto tukkimalla.
Huohotinletkusta jos tulee öljyä niin kone on väljä eli puristuspaineet karkaa kampikammioon, väljä moottori on huono lähtemään käyntiin, tehoja kateissa ja kuluttaa öljyä. Väljässä dieselissä huohotusletkua ei kannata vetää alkuperäisen mukaisesti imupuolelle vaan erilliseen öljynkeruusäiliöön. Säiliöksi kelpaa vaikka tyhjä öljykanisteri, jonka saa kiinni johonkinpäin konehuonetta. Huohotusletku korkista kanisterin sisään ja kanisterin yläosaan reikä, josta toinen vähintään yhtä suuri letku ulkoilmaan auton alle. Nyt ei pääse öljyä imupuolelle huohotuksen kautta ja säiliöön kertyneet öljyt voi kaataa takaisin moottoriin.
Ja pumpun ajoitus on luultavasti muuttunut kun olet jakohihnan vaihtanut, nokankaan ajoitus ei välttämättä ole kohdallaan. Noissa kun nokka lukitaan hihnan vaihdossa takapäästään oikeaan asentoon, eli takapäästä syöttöpumpun remmiä pyörittävä hihnapyörä pois ja nokan päässä on hahlo johon laitetaan esim. lattaraudan pätkä niin että hahlo on venttiilikopan tiivistepinnan suuntainen. Pumpun ajoitus jos on myöhäisellä niin kylmäkäynnistyvyys on huono tai surkea ja kone käy pehmeästi, sopivalla ajoituksella käyntiääni on "terävä".
just näin O0
-
Voiko turbo päästää öljyä läpi jos on liian notkeeta öljyä? Vaihoin aikasemmi uuvet liukulaakerit ja tiivisteet siihen. oli turbo ihan öljyssä ku purin äsken pois. Eikös se öljy keskitä sitten sen turbon akselin? Oli nääs meleko vetistä öljyä.
Edit: voipko tän muuttaa väliaikasesti vapariks jos kahtelis toista turboo..
-
T3 garrettissa on liukulaakerit ja öljynpaine tekee sinne öljykalvon, laakerin ja akselin väliin. Ei kai sitä governoria ole väännetty sillä ruuvimeisselillä, vai mitä tuolla hahlolla tarkoitetaan ?...Itse olen sen pumpun kannen irroittanut niin, että naputtanut kaasuakselin sisään ja nostanut kantta samalla. Se governorsäädin/kaasuakseli ei ainakaan oman kokemuksen mukaan edes lähde irti pumpusta ellei sitä akselia naputa sisään.
D24 toimii hyvin 10W30 tai 10W40 öljyillä...
-
Morjes.
Ohitettiin turbo tästä ja saatiin tartattua pitkän hankauksen jälkee käyntiin asti, mut probleema jatkuu edelleen.
Auto lähtee käyntiin nii se samantein nostaa kiekat about 2500 ja nousee siiitä pikku hiljaa n.3000-3500, eikä vastaa kaasuun, mutta avaimesta sammuu.
Onko sielä pumpun puolella jotai häikkää? Syöttöjä ruuvattu reippaasti pienemmäks.
-
Liikkuuko se kaasuakseli suht kevyesti vai onko jäykkä ?
Mikäli se on jäykkä liikuttaa niin kaasuvivusto on saattanut irrota siitä kuulasta, mikä tulee kaasuluistiin kiinni ja se luisti on jumittunut yhteen asentoon. Tai sitten kaasuvipu on vain väärällä poorilla. Ellei sitä pumppua ole menty purkamaan, niin silloin tuo väärä poori on todennäköisempi. Kaasuvipu/governor voi olla myös väärinpäin, jos se pumpun kansi on joskus avattu.
-
Se on kevyt. Pumpun kantta on käytetty auki. Kumpaan suuntaan sen kaasuvivun nivelen pitäs olla sielä pumpun sisällä jos sitä tarkotat? Se on nyt eestä katottuna vasemmalla.
Edit: pumpun sisällä on kaks läpykkää niin pitäskö sen vas. puoleisen liikkua ollenkaan kun kansi on irti, vai sitten vasta kun kone pyörittää
-
Tuossa kuvassa on mielestäni governorin/akselin oikea asento. Sammuksissa pumpun sisällä ei liiku muut kuin ne kaasuvivuston osat.
(http://bricofoy.free.fr/voiture/pompe/dsc05404.jpg)
Tuolla näkyy myös nuo muut pumpun osat:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/ve-injector-pump-rebuild-in-colour_topic17456.html
onko sitä kaasuakselia koitettu kääntää eri pooreille että onko vaikutusta ?
-
On koitettu ja tällä hetkellä ei oo koko vipu edes paikallaan.
-
Se on varmaan sitten joku häikkä siellä pumpun sisäpuolen vivustoissa. Governor on huonosti kiinni tai joku osa puuttuu/väärin laitettu. Pumpun kansi kannattaa avata ja alkaa etsiä sieltä vikaa.
liikkuuko muuten se ahtopainesäädön seurantatappi siellä LDA tornin sisällä kun kaasua painaa ?...sen pitäisi tulla ulospäin kun kaasu on pohjassa...tuo tappi siis seuraa sitä karan uraa.
-
Pitäskö sen tapin liikkua vaikka ei oo turbo paikallaan? Nyt sen sai tyhjäkäynnille mutta ei vastaa vieläkään kaasuun vaikka 2 irrotettu kansi. Syöttöjä kun vähän lisää nii ottaa kierrokset ison piikin ja eikä laskeudu ennenku laittaa syötöt ihan pienelle.
-
Kyllä sen tapin kuuluisi tulla ulospäin siellä sisäpuolella kun kaasuvipua vetää. Tässähän on varmaan edelleen se turbon syöttöpumppu ?...ahtopaine painaa ainoastaan sitä kalvoa/ahtokaraa alaspäin ja se tappi liikkuu kun kaasua painaa. Kannattaa kokeilla käännellä sitä kalvohässäkkää eri asentoihin koska se aiheutti omassa autossa joskus muistaakseni jonkun häiriön, ettei ottanut kierroksia ja käänsi eri asentoon niin alkoi toimia.
Kuva LDA-toiminnasta ja tuo numerolla 4 oleva osa on se tappi, joka liikkuu kaasuttaessa:
(http://home.wavecable.com/~gregandjenn/VE_Pump/VE_Pump.JPG)