Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 03.02.2016, 19:33:21
-
Olen laitattanut perheemme Volvoihin aika usein tarvikeosia, joista ainakin Gatesin hihnat ja ATEn ohjausosat taitavat olla hyvin lähellä alkuperäisiä.
Entä jarrulevyt? Mitä suosittelette S80 Volvoon taakse?
Miten iso voi olla hintaero Siniseltä ostetun alkuperäisosan ja varaosaliikkeestä ostetun Brembon tai TWR:n jarrulevyn välillä?
-
jos käsijarrun toiminnalla ei ole niin väliä on sama mitä laittaa taakse... trw olis oma valinta. mutta ei alkuperänen oo sen kalliimpaa.
-
jos käsijarrun toiminnalla ei ole niin väliä on sama mitä laittaa taakse... trw olis oma valinta. mutta ei alkuperänen oo sen kalliimpaa.
Ahaa.
Eivätkö alkuperäiset takajarrulevyt ole sen kalliimmat kuin tarvikelevyt?
Mikä tarvikelevy on hyvä tai edes OK?
-
Siirsin tämän oikeaan osioon ja muokkasin otsikkoa hieman.
-
Osta alkuperäiset mikäli mahdollista. Tässä yksi esimerkki syistä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=74507.msg1061047673#msg1061047673
Ulkomailta tilaamalla eivät edes maksa turhan paljon. Niihin "sama tehdas, sama laatu" juttuihin suhtautuisin varauksella.
-
Autodoc.fi valikoimiin kuuluu myös ATE-merkkiset jarruosat. Nehän on orikinaal :)
-
Autodoc.fi valikoimiin kuuluu myös ATE-merkkiset jarruosat. Nehän on orikinaal :)
Eli sininen laatikko jonka kyljessä lukee Volvo, original parts ;D
-
Noo.. eihän tuosta puutu kuin Volvo teksti :P
(http://i213.photobucket.com/albums/cc60/Juha82/Mobile%20Uploads/20160204_133009.jpg) (http://s213.photobucket.com/user/Juha82/media/Mobile%20Uploads/20160204_133009.jpg.html)
-
Eli sininen laatikko jonka kyljessä lukee Volvo, original parts ;D
Ate ja brembo ainakin tekee volvolle niitä originaali laatikkoon laitettavia osia.
-
Ate ja brembo ainakin tekee volvolle niitä originaali laatikkoon laitettavia osia.
Tätä minä vähän hain, vaikka kyllä halusin tietää senkin, kuinka suuria erot tarvikeosien kestossa ovat alkuperäisiin.
Tai näihin "alkuperäisinä" pidettäviin.
ATE on ainakin kohtalaisen kallis, joten voi olla suht hyväkin. Aikoinaan tilasin Saksasta ATEn ohjaustehostinpumpun.
Tuli nopeasti ja oli puolta halvempi kuin Sinisellä. :)
-
Jokuhan ne oem-osatkin valmistaa ja pakkaa sitten volvon laatikkoon. Tämän valmistajankaan tietäminen ei tuo kuitenkaan lopullista auvoa. Ongelma muodostuu siinä vaiheessa, kun saattavat omiin laatikoihinsa välillä syystä tai toisesta pakata muiden tekemiä osia.
Oe-osat on sitten uskoakseni aina tuota "parempaa" osaa?
-
ATE on ainakin kohtalaisen kallis...
Ei itseasiassa kovinkaan kallista.. Juurikin tuolla autodocilla esimerkiksi hinnoiteltu hyvinkin edullisiksi.
Käsijarrukengissä ATE:n leimat ja laatikossa "Made in Germany".
-
Ate ja brembo ainakin tekee volvolle niitä originaali laatikkoon laitettavia osia.
Mahtaakohan Girling kuulua vielä joukkoon..?
-
Hmm.
Onko olemassa oikeata "OEM" -nimistä jarrulevyä?
-
Hmm.
Onko olemassa oikeata "OEM" -nimistä jarrulevyä?
Voi ollakin mutta varsinaisesti tuota lyhennettä käytetään alkuperäisvaraosien synonyyminä.
Tämä "sama tehdas, sama laatu" asia on aina aika-ajoin esillä. Itse en millään jaksa uskoa että laatustandardit ovat molemmissa samat. Autonvalmistaja on voinut investoida valmistustyökaluihin ja laitteisiin (turvatakseen osien saatavuuden) jolloin he päättävät mihin tarkoitukseen niitä käytetään. Aftermarket varaosat on siis voitu valmistaa aivan muilla koneilla ja laitteilla ja työkaluilla tai jopa ostaa kokonaan toiselta valmistajalta ja ovat vain pakatut sitten vaikkapa ate leimoilla ate laatikoihin. Itse esimerkiksi ostin volvo oem johtosarjan joka oli valmistettu guanzhoussa kiinassa. Jos tuo kyseinen pulju myy jotain volvoon sopivaa tarvikejohtosarjaa niin aika sinisilmäinen on joka uskoo että se on oem johtosarjaa vastaava laatumielessä..
-
Hmm.
Onko olemassa oikeata "OEM" -nimistä jarrulevyä?
On ja se myydään aina sen merkin varaosatiskiltä mihin sitä olet hakemassa.
Valmisti alkuperäisen varaosan kukahyvään niissä on laaduntarkkailu ihan erilainen kuin niissä valmistajan omiin paketteihin menevien, vaikka ei nekään mitään sekundaa ole vaan valmistaja antaa speksit alihankkijalle ja tämä tekee niiden mukaan ja jos eivät ole toleranssissa menevät hylkyyn tai sitten alihankkijan omien rajojen sisässä omiiin lootiin ja varaosa tiskille... tästä toleranssin erosta juuri johtuu se että isojen volvojen käsi/seisontajarru ei toimi koskaan koska se mekanismi on niin saamarin tarkka.
-
varmasti on hyviäkin tarvikeosia ja joskus jopa parempia kuin oem osat. mutta millä ne hyvät erottaa huonoista.. oem osien laatu sensijaan on aina sama ostitpa netistä toiselta puolelta palloa tai lähimmästä merkkiliikkeestä.
Tarvikeosien valmistajalla ja myyjällä on vapaat kädet laadun suhteen kun taas oem osien kanssa kaikki on dokumentoitu ja määritelty tiukasti. prosessikuvaus melkeinpä määrittelee tehtaan vessapaperin pehmeydenkin;-) hyvä esimerkki oli bridgestonen ensiasennusrenkaat yhdessä mun prätkässä. Ne oli aivan erit kuin rengasliikkeissä myytävät "vastaavat" bridgestonet. Jopa vyöhykkeiden määrä oli eri ja luonnollisesti kovuudet. Prätkäalan lehdet oli lopulta huomanneet mystisen pienen kirjainyhdistelmän joilla renkaat pystyi erottamaan toisistaan. Kävi ilmi että yamaha oli halunnut parempaa kestävyyttä ja teetättänyt oman version :) ilmeisesti tällainen versiointi on jopa renkaissa tuikitavallista koska kumpikaan pukari ei vaivautunut markkinointimateriaaleissaan asiasta mitään sanomaan edes pienellä printillä
Edit: niin muuten noiden renkaiden tapauksessa se tehtaan versio oli huonompi ;D sporttipyörässä kulutuskestävyys ei ole tärkein..
Edit edit: voi h*mmetti. Olin tuohon ekaan edittiin laittanut väärin. siis se tarvikerangas oli parempi. oem rengas oli kauhea. mutta tässä mun kirjoituksessa olikin pääpointti siinä että tarviketavara voi olla aika eri kamaa vaikka on sama tehdas ja sama komponentti nimellisesti
-
Tulipa sattuneista syistä tarkasteltua alkuperäisen pyörännavan ja SKF -merkkisen tarvike pyörännavan eroja. siis pyöränlaakeri kyseessä. Alkuperäisessä laippa johon vanne pultataan kiinni on kevennetty. SKF tarvikenavassa laippa on tasavahva ilman mitään kevennyksiä. Syyt voi hyvin arvata. SKF on oikaissut koneistuksen (lue: hinnan) vähentämiseksi. Volvo sensijaan on keventänyt tuota laippaa pyörivien massojen ja jousitetun massan vähentämiseksi. Saavutettu etu ei ehkä ole ollut suurensuuri mutta silti Volvo ei ole tinkinyt.
Että tässä se taas nähtiin tämä "sama tehdas, sama laatu" asia.
Edit: tarkemmin katsottuna oem navan laippa on valua. Jokatapauksessa kevennetty kun taas skf tarvikkeesta kevennys puuttuu tyystin. Skf on tehnyt laipan koneistamalla. Painossa varmasti selvä ero. Sata/satoja grammoja(?)