Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: hansibal - 05.02.2016, 12:49:26
-
Elikkäs vedon puute vaivaa autoa. Voi ajaa suht normaalisti mutta ohittaan ei tohdi lähteä kuin mopoautoa tai traktoria! Ei vastaa kaasuun. Merkkiliikeen huollossa nostettiin kädet ylös kun ei ole mitään vikakoodeja. Kaasupoljin ja naftansuodatin on vaihdettu ilman muutoksia. Hiukkassuodattimella on ajettu n.20 000 km. Kaikki lukemat ok..ei turbo vuotoja ym. ::)
Olisko porukalla tietoo/epäilyjä mikä vaivaa??
-
Elikkäs vedon puute vaivaa autoa. Voi ajaa suht normaalisti mutta ohittaan ei tohdi lähteä kuin mopoautoa tai traktoria! Ei vastaa kaasuun. Merkkiliikeen huollossa nostettiin kädet ylös kun ei ole mitään vikakoodeja. Kaasupoljin ja naftansuodatin on vaihdettu ilman muutoksia. Hiukkassuodattimella on ajettu n.20 000 km. Kaikki lukemat ok..ei turbo vuotoja ym. ::)
Olisko porukalla tietoo/epäilyjä mikä vaivaa??
Ei ole yllätys, että merkkiliike nostaa kädet pystyyn kun ei ole vikakoodeja niin auto on kunnossa >:(
Mutta lukemat eivät varmasti ole ok jos auto ei kulje, livearvoista vaan pitää tietää mitä ne kuuluu olla. Itse epäilisin DPF:n lämpötila-anturia, turbon alipainesolenoidia, EGR tai maffia. Missäpäin auto liikkuu?
-
Myönsivät kylläkin että autossa on vikaa,mutta olivat sitä mieltä ettei kannata turhaan alkaa kokeileen osien vaihtamista kun ei tiedä vikaa. Täytyisi saada vikakoodi näkyviin ja jatkaa ajoa vain normaalisti.
Volvo pörrää keski-pohjanmaan alueella.
-
Myönsivät kylläkin että autossa on vikaa,mutta olivat sitä mieltä ettei kannata turhaan alkaa kokeileen osien vaihtamista kun ei tiedä vikaa. Täytyisi saada vikakoodi näkyviin ja jatkaa ajoa vain normaalisti.
Volvo pörrää keski-pohjanmaan alueella.
Vikavalot olisi jo syttynyt jos olisivat syttyäkseen eli livedataa pitää seurata ja tehdä pikku testejä, muuten homma ei selviä. Auto toimii mielestään nyt oikein ja sen vuoksi valoja ei syty, kovin tyypillistä.
Olen Seinäjoelle tulossa tämän kuun aikana ehkä loppupuolella, niin jos vika ei ole selvinnyt niin voisin vilaista.
-
lämpötila-anturi OK,turbo ahtaa reilun kilon,egr:hän ei vaikuta tehoihin.Maffista ei varmuutta..arvot kyllä muuttuu..
Paljon pitää olla kaasupolkimen arvot..nyt 7-68%..samat oli molemmilla polkimilla..vanhalla ja uudella!
-
lämpötila-anturi OK,turbo ahtaa reilun kilon,egr:hän ei vaikuta tehoihin.Maffista ei varmuutta..arvot kyllä muuttuu..
Paljon pitää olla kaasupolkimen arvot..nyt 7-68%..samat oli molemmilla polkimilla..vanhalla ja uudella!
Mikä tuo arvo on? Kaasupolkimen asento? Kuormitus? EGR vaikuttaa tehoihin ollessaan rikki, muuten ei. Jos ahtaa reilun kilon niin normaalissa on ahdot ja tällöin myös tehotkin, koska kulkevat käsi kädessä. Teeppä niin, että vaikka kolmosella 1000rpm ja kaasu pohjaan: pitäisi 1500rpm herätä selvästi ja 2000rpm ahdot yli kilon. Jos ei niin ahtosolenoidia epäilisin.
-
(http://s24.postimg.org/uuvkzaba9/635906961348350978.jpg) (http://postimg.org/image/uuvkzaba9/)
(http://s29.postimg.org/l3393cfir/635906961395498266.jpg) (http://postimg.org/image/l3393cfir/)
elikkäs tuommosta dataa volvo pukkas pihalle.
egr venttiili käytetty pesurissa ja turbon säädin uusittu.....vielä herää epäilys onkohan sittenkin hiukkassuodatin tukossa...kuiteski vaan noin 20 000 ku ajettu vaihdon jälkeen...eikä mitään vikakoodeja/varoitusvaloja edelleenkään näkyvissä???
-
(http://s24.postimg.org/uuvkzaba9/635906961348350978.jpg) (http://postimg.org/image/uuvkzaba9/)
(http://s29.postimg.org/l3393cfir/635906961395498266.jpg) (http://postimg.org/image/l3393cfir/)
elikkäs tuommosta dataa volvo pukkas pihalle.
egr venttiili käytetty pesurissa ja turbon säädin uusittu.....vielä herää epäilys onkohan sittenkin hiukkassuodatin tukossa...kuiteski vaan noin 20 000 ku ajettu vaihdon jälkeen...eikä mitään vikakoodeja/varoitusvaloja edelleenkään näkyvissä???
Liian paljon dataa tuossa listassa, on vaikea saada selkoa. Vedä vain yksi veto 1000rpm --> 4500rpm vaikka 3. vaihteella ja listaan mukaan ahdot. Siten seuraava vastaava veto ja listaan syötöt.
Dpf ainakin polttelee lämpötilasta päätellen ja jos polttelee koko ajan niin varmasti onkin tehoton, koska ohjelma rajoittaa tuolloin menoa. Dpf paine-ero tyhjäkäynnillä ja sammuksissa?
-
nyt on vaihdettu hiukkassuodatin ja hieman parani vedot....nyt jo huomaa pienen nykäisyn kun painaa kaasun pohjaan. ei kylläkään ole lähelläkään normaalia .
-
nyt on vaihdettu hiukkassuodatin ja hieman parani vedot....nyt jo huomaa pienen nykäisyn kun painaa kaasun pohjaan. ei kylläkään ole lähelläkään normaalia .
Sait ilmeisesti takuuseen? Millä perusteella tultiin tuohon, että vaihdetaan suodatin? Eropaine ei ainakaan sitä puoltanut noiden vetojen perusteella. Vieläkin ääni ahtosolenoidille.
-
tuo ahtosolenoidikin on vaihdettu,turbon siivekkeet liikkuu kevyesti. nuo kaasupolkimen arvot vähän mietityttää...7% tyhjäkäynnillä ja n.70% kaasupohjassa. täyden hinnan joutu maksaan suodattimesta.
-
tuo ahtosolenoidikin on vaihdettu,turbon siivekkeet liikkuu kevyesti. nuo kaasupolkimen arvot vähän mietityttää...7% tyhjäkäynnillä ja n.70% kaasupohjassa. täyden hinnan joutu maksaan suodattimesta.
Ei kannata kokeilemalla osia vaihtaa, koska noiden arvojen perusteella esim. DPF oli kunnossa. Onko tuo kaasupolkimen arvot asento prosenteissa vai mikä? Jos on asento niin ompa oudot arvot ja voisi hyvinkin selittää laiskan menon. Kaasupolkimen voisi kalibroida (en ole koskaan tehnyt, en tiedä onko mahdollista). Jos nuo arvot on kaasuläpän asento niin kuulostaa normaalilta.
-
no tuo DPF tuli vähän silleen vaihdossa kun kokeiltiin myös vaihtaa polttoaineen suodatin joka ei pelittänyt ollenkaan niin DPF tuli korvauksena. nuista arvoista ja kaliproinnista pitää vielä kysellä asentajalta...ite en ymmärrä yhtikäs mittään ;)
-
Polkimen prosentit ja ei pysy vidalla kalibroimaan.
-
Polkimen prosentit ja ei pysy vidalla kalibroimaan.
Hyvä tieto. Melkeinpä itse lähtisin johtosarjaa tutkimaan polkimelta eculle, ne menee kuitenkin sinne suoraan. Syöttöjännite polkimella 5V, joka polkimen kautta kiertää signaalijohtimelle. Nuo kun mittailee.
-
Eikö tossa kuvassa näyttäisi ahdot jäävähän aika alas.
Sininen on mitattu ja suurimmillaanhan se nousee jonkin verran yli tuon kuvan puoliväliin, joka on puolet 942 - 1667 mbar:sta, eli sellanen 1300mbar absoluuttista painetta, jolloin ahto olis suhteellisella paineella vaan 0,3bar ruudun puolivälissä.
Voisko vuotaa ahdot jostain.. esimerkiksi se metalliputki, joka nousee öljynsuodattimen vierestä, niitä on ollu halki kiinnityskorvan kohdasta.. tai sitten cooleri, ei niitä hirveesti oo rikki ollu, mutta joskus kuitenki.
Vai katonko näin just heränneenä kieroon, :D
-
Samaa itsekin katsoin, mutta on kerrottu, että ahtaa normisti ja sen vuoksi pyysinkin uutta vetoa alhaalta ylös kohtuu suurella vaihteella, jolloin pyynti ja toteutuman eron näkisi selvästi. Ylhäällähän ahtoja voi olla normaalisti jos ahdin vaan jaksaa työntää mahdollisesta vuodosta huolimatta.
-
ahtopuolen putket tutkittu...ei vuotoja ::) uusi veto tehdään kun huollon lomat ohi ;)
-
vika paikallistettu ja vedot löytyneet.....TURBOhan se syyllinen oli :-\
-
Saako udella paljonko on matkaa tehty ennen kuin turbo antautui?