Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 08.02.2016, 10:12:01
-
Auto on toiminut ekaa katsastus reissua lukuunottamatta normaalisti (silloin teki saman, mutta alkoi kuitenkin lämpöjä sisällekin puhaltaa) tuolloin oli -24° pakkasta. Tänään teki koulumatkalla, ekan 6 km jälkeen lämmöt punaiselle, tiensivussa jäähdyttelyä ja nilkuttaen kotiin. Loppumatkasta mittarin neula laskeutui normiasentoon, muttei sisälle lämpöä ja ulkoflektin en kuullut käynnistyvän kertaakaan .
Kannesta en termostaatti koteloa pika vilkaisulla löytänyt eli missä se on ? Missäpä sijaitsee flektin anturi ? Jäähdyttimen puhallin lienee konehuoneessa numero 15 ?
-
Termari on siellä kannen oikeassa reunassa edestäpäin katsottuna. Ylävesiletkua seuraa niin löytyy.
Flektin anturi syylärissä muistaakseni siellä edestäpäin katottuna vasemmalla.
-
Termari on siellä kannen oikeassa reunassa edestäpäin katsottuna. Ylävesiletkua seuraa niin löytyy.
Flektin anturi syylärissä muistaakseni siellä edestäpäin katottuna vasemmalla.
Termari löytyi, hella Behr merkkinen oli. Kalantappokattila hukassa ja jouduin kuumailmapuhaltimella kokeilemaan avautuuko. eli ei kovin tarkkaa lämpötilaa saanut, mutta avautui kumminkin.
Toope kun oon, en tullut katsoneeksi tiivisteen paikkaa, mutta eli irtopaloina on termari, tiiviste, peltinen tukilaippa ja termarin koppa. Uuden termarin mukana tulleet tiivisteet ovat ihan erilaisia.
edit: Puutarhurin Jamie oliverin pannussa keitin tuon termarin ja noin 93° alkoi aukeamaan
-
Tiiviste tulee termarin ja sen peltilaipan väliin.
Tarviketermareiden mukana tulevat tiivisteet ei sovi. Ite oon aina kasannu vanhalla.
-
Itsellä käynyt samaa useemman kerran, lämmöt nousee, sisälle tulee kylmää.. Yhdessä kansipahvivaurio, yhdessä kannet halki.. Kansipahvivaurio saattoi tulla termarin jumittamisesta, en ole ihan 100% varma kun jokunen vuosi aikaa siitäkin.. Tuota missä kannet halki, niin teki satunnaisesti.. Välillä toimi 2kk normaalisti ja sit välillä taas päivän välein teki tuota.. Välillä tuon kanssa missä kannet halki, teki että vetäs punaselle ja ku antoi kierroksia niin laski normaaliin.. kierrokset kun laski niin taas nousi lämmöt..
-
Tuohon on edellisten omistajien toimesta tehty kansipahvin vaihto samalla kuin vesipumppu, yhdestä omasta porsi kansipahvi kun oli vesipumpusta muovisiivet irronneet. Öljyt näytti mustalle, pikkuhiljaahan tuo paisarin korkin ollessa auki liruttelee nesteitä ulos, mutta ei varsinaisesti kupli. Nyt on roksottanut pihalla tyhjää, mutta eihän silloin lämmötkään toisaalta nouse.
Flektin anturia en löytänyt mistään, ellei sit satu olemaan coolerin putkien vieressä . Apukuskin puolella on AC:n puhallin edessä . Kokeilen hyppylangalla ohittaa flektin releen seuraavaksi.
Edit: flekti lähtee pyörimään hyppylangalla
-
Niin, onkohan se kansi tarkastettu pahvinvaihdon yhteydessä vai vaihdettu vaan pahvi ja toivottu, että auttaa?
-
Niin, onkohan se kansi tarkastettu pahvinvaihdon yhteydessä vai vaihdettu vaan pahvi ja toivottu, että auttaa?
Näin juuri. Itselläkin oli edellis talvena aikasempi omistaja vaihtanu pahvit kun hävitti jäähdytysnestettä.. :juhau: Vaan kun vika olikin halkeamissa palotiloissa.
-
Joo näistä vanhemmista dieseleistä noita kansia on ruukannu mennä.
-
No ihmeellisintä ödeemassa on, että kun ajoin auton Hämeenlinnaan ammattikoululle ihmeteltäväksi, lämmöt pysyivä mittarin keskikohdalla kuin liimattuna.
-
Voisko olla lämpöanturi viallinen...
-
En löytänyt flektin lämpöanturia. Kyllä se taisi lämpäisenä käydä, ainakin paisarissa oli painetta. Lisäksi kun avasin termostaattikoteloa vaihtaakseni termarin, ei ylävesiletkussa ollut mitään. Tämän jälkeen uudet liemet sisään ja vajaa 100km ajoa ilman mitään oireita.
-
Flekti toki saattaa ottaa tiedon moottorin lämpötila anturista. Se taitaapi olla siinä termarikotelon kyljessä jos en ihan väärin muista.
-
Ei ollut termarikotelossa ?
-
Tänään tuli lohduttava viesti korjaamolta "kun pakokaasutesterillä mitattiin paisuntasäiliön "suulta" ja siitä ei pakokaasumittari antanut mitään arvoja (yleisesti jos kansi halki niin jäähdytysjärjestelmään tulee CO ja HC arvoja)
No tiedä sit onko vai ei , joskus oli yhdessä autossa ovela kansivika, joka ilmeni vain kuumassa kannessa
-
Mitataanko dieselissäkin HC arvoa? :juhau:
-
Saako niitä jäähdyttimen flektin pienoisreleitä mistään tarvikkeena ? En ole koskaan kuullut puhaltimen pyörivän, paitsi kun hyppylangalla releen ohitin.