Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: etuveto - 09.02.2016, 18:08:19
-
Kyseessä -10 V70 2.4D.
Kuva moottorin apukuskin puolelta, kuvassa oikeasta laidasta tulee ilmanputsarilta kova musta kanava, joka ympyröidyssä kohdassa vaihtuu pehmeäksi putkeksi. Äkkiseltään katsottuna koko pehmeä putki on öljyn peitossa aivan kuin öljyä vuotaisi liitoksesta, mikä ihmetyttää, koska käsittääkseni kyseessä on ilmakanava. En tiedä, liittyykö tähän vai ei, mutta kun autosta vaihdettiin termarivian takia termostaattikotelo ja samalla putsattiin EGR-venttiilli ja läppäkotelo, niin seuraavana päivänä syttyi ajotietokoneeseen "Moottorijärjestelmä vaatii huollon" -ilmoitus. Mitään oireita en ole havainnut ilmoituksen jälkeen vaikka ensimmäisen kerran tulikin moottoritiellä ajaessa, nyt ilmoittaa aina heti käynnistyksen yhteydessä.
(http://s15.postimg.org/3qryvu0cn/v70.jpg) (http://postimg.org/image/3qryvu0cn/)
-
Muistaakseni huohotin yhtyy tuohon putkeen ennen tuota liitosta, eli lienee huohottimesta tullutta öljyä.
Kosteus liitoksen jälkeen antaa vihjettä, että liitos vuotaa. Onko klemmari piukassa?
-
Vaihdettiinko öljyt samalla? Jos vaihdettiin ni varmaan desi liikaa sytyttää heti moottorin vian.
-
Kannattaa piakkoin vika selvittää, sillä aina kun ilmoitus tulee niin DPF polttoa ei suoriteta ja kohta saat painia lisää vielä yhden ilmoituksen kanssa kun se menee tukkoon. Huohotin minustakin tuo on ja öljyhöyryähän sieltä tulee eli onko tosiaan se liitos tiivis. Toisaalta vaikka ei olisi niin ei herjaa siitä vaan jostain muusta. Vikakoodien lukuun lähtisin niin ei tarvitse arpoa.
-
Sain klemmaria jonkin verran kiristettyä eli vaikka ei varsinaisesti löysällä ollut, niin ilmeisesti tuolta on päässyt jotain tihkumaan. Sen jälkeen kävin ajelulla ja tarkoituksella sekä ajoin isoilla kierroksilla että kiihdyttelin isolla vaihteella matalilta kierroksilta (googletettuja ohjeita, jos esim. turbon siivet jumissa), minkä jälkeen "nollasin huoltovalon" eli virrat päälle --> trippi pohjaan --> käynnistysnappia kunnes Info-valo vilkahtaa kolmesti (moottorin vikavalohan ei siis ole missään vaiheessa palanut) ja kaiken tämän jälkeen "Moottorijärjestelmä vaatii huollon" -ilmoitus hävisi. Toki en ole tämän jälkeen ajanut kuin n. ½ tuntia ja startannut auton kahdesti, joten en osaa vielä sanoa, tuleeko hetikohta takaisin.
Vikakoodit jäi tällä kertaa siis lukematta, mutta jos ilmoitus palaa, niin täytyy koodit luetuttaa. Joko herjaa antoi siis tuo vuotava liitos tai turbon siivekkeet oli jumissa, toivottavasti ei toistu. Jotenkin itse liitän tämän tuohon juuri ennen ilmoituksen ilmaantumista tehtyyn EGR-venttiilin puhdistukseen.
-
Toivotaan, että vika hävisi. Turbon siivet ei tuossa mallissa voi oikeastaan jumiutua, koska siipiä ohjaa sähköservo, mikä runttaa siivet laidasta laitaan ja jos ei pääse niin yleensä rattaat lyö yli servosta. Jumiavat siivet ovat alipainekäyttöisien turbojen riesa. EGR siellä varmaan kummitteli, mutta tokeni ronkkimisesta :)