Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: 940 TURBO - 17.07.2011, 21:15:59

Otsikko: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 940 TURBO - 17.07.2011, 21:15:59
Lopultakin sain asennettua Large-kiinacoolerin 940 Turboon. Asennus sinänsä oli kohtalaisen helppo, tein ahtoputket Motonet- pakoputkikäyristä kaasulla hitsaten, saumat tasalle hioen, ja maalasin ne satiinin mustalla kilikali maalilla.  Tänään pääsin koeajolle, ja olin kyllä aika pettynyt :(. Volvo oli muuttunut kuminauhamaiseksi, paineet nousivat selvästi hitaammin kuin orkkiscoolerilla >:( Vanhalla coolerilla seisova lähtö oli jotenkin ripeämpi, kiinarilla jotenkin laiskanoloinen :o Paineet kyllä nousivat korkeammalle, noin 1,3 bar :n , ja meno oli railakasta, mutta se alakierrosten vääntö oli kadonnut tyystin ???

Moottorina toimii 230 ET, LH2.4 ohjauksella. Kansi (531 ) on portattu kevyesti lähinnä pakopuolelta, ja venttiiliseetit on 3-kulmaiset. Kone on n 280 tkm ajettu, rengastin ja laakeroin sen viime talvena. Nokkana toimii VX-3 ja Paineista vastaa Mitsun 15 G . Paineensäätö tapahtuu rajapaineventtiilin + Turbosmart bleederin avulla. Paineet on nyt selvästi liian suuret, pitänee laskea hiukka. Voimansiirrosta huolehtii AW-71

Millaisia kokemuksia muilla on näistä kiinacoolereista ? Lähinnä siis käytöksestä arkiliikenteessä, jossa tarvitaan alavääntöä.   

Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: hevonen - 17.07.2011, 21:36:50
Pistä T-nokka niin vääntää alhaalta... :) Eihän tuo kiinari mitään positiivista väännölle teekään mutta max tehot nousee. Virtaa paremmin josta itselläsikin on nyt kokemusta, ahdot nousevat samalla säädöllä ylemmäs----> ahdin pääsee vähemmällä kun orkkiscooleri ei ole tulppana.

Enkä nyt ihan piruuttanikaan kehottanut automaagissa tuota T-nokkaa laittamaan takaisin, vaikka se ei 230 et koneen vakio olekaan (A).
Aika halpa kokeilu, voit yllättyä iloisesti. :o Jos kerta alavääntöä kaipaat. ;)
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 940 TURBO - 17.07.2011, 22:30:42
Joo, T-nokka vois olla hyvä ratkaisu. Edellisessä 230 FT koneessa oli semmonen, ja oli kyllä vääntävä. Mutta vastapainoksi ylemmillä kierroksilla hyytyi... :'(

Johtuukohan tuo laiskuus nyt vain ja pelkästään Coolerin kasvaneesta tilavuudesta ? paine nousee hitaammin suuremmassa tilassa , eikö niin. Pitääpä painaa mietintämyssy päähän, eiköhän tuohon vaivaan joku lääke löydy ;)
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: The_OttoB - 17.07.2011, 23:00:07
Isot pojat kertoi aikoinaan että turbo+VX3+automaatti ei ole hyvä yhdistelmä, A-nokka automaattiin? Tai Y?
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: mikan - 18.07.2011, 00:25:05
Joo, T-nokka vois olla hyvä ratkaisu. Edellisessä 230 FT koneessa oli semmonen, ja oli kyllä vääntävä. Mutta vastapainoksi ylemmillä kierroksilla hyytyi... :'(

Kyllähän tuohon ratkaisu löytyy...
http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm

Ja sieltä hakemaan haluttuja ominaisuuksia.

Johtuukohan tuo laiskuus nyt vain ja pelkästään Coolerin kasvaneesta tilavuudesta ? paine nousee hitaammin suuremmassa tilassa , eikö niin. Pitääpä painaa mietintämyssy päähän, eiköhän tuohon vaivaan joku lääke löydy ;)

Saa coolerin tilavuus kasvaa melkoisesti, että se näkyy selvästi hidastuneena paineiden nousuna.
Laskeppas huviksesi millaisia kaasumääriä siellä imupuolella liikkuu 100% täytöksellä eri kierrosluvuilla. Niin sen jälkeen voi laskeskella miten paljon coolerin sisätilavuus on siitä kaasumassasta ja vertaa sitä sen jälkeen vaikkapa imupuolen putkiston tilavuuksiin.

Jos cooleri tuntuu hitaalle, niin veivaa paine-eromittari sen molemmille puolille ja mittaa coolerin dynaamiset painehäviöt.

Itse kun vaihdoin KL-racingin "mallisopivan", joka on about kaksinkertainen sisätilavuudeltaan alkuperäiseen nähden. Niin aavistelin, että se saattaa ehkä mahdollisesti tai sitten ei hidastaa turbon reagointia. Käytännössä kaikki oli plussaa, koska persdyno kertoi positiivisesta muutoksesta paikaltaan ja kuumassa lähdettäessä. Lisäksi se yläpäässä tukehtuminen katosi tai heikkeni erittäin selvästi.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: JuHaU - 18.07.2011, 00:29:46
Itsellä on myös positiivisia kokemuksia vakion coolerin vaihtamisesta kiinalaiseen. Ilman muita muutoksia maksimi ahtopaine nousi hieman muistaakseni noin 0.1 bar - ahtojen nousemiseen ei ollut vaikutusta.

Oletko tarkistanut, että kaikki letkut ovat kunnolla paikoillaan ja klemmarit tiukalla?
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 940 TURBO - 19.07.2011, 16:38:47
 :) Joo tiukalla on lemmarit.  olen nyt kurvaillut Volvolla pari päivää,ja jotenkin jo tottunut menoon,aikapian se vanha perstuntuma unohtuu. Eli kyllä tämä muuten ihan hyvä kampe on, paitsi ahtojen nousu kaasu pohjaan lintatessa paikoiltaan vois olla nopeempikin  :-\ Niin, yks jännä juttu tuli tuon kiinacoolerin asennuksen jälkeen, nimittäin tyhjäkäyntikierrokset tippui jonnekin 500-600 rpm ???, mistä lie johtuu, ei se kyllä sinänsä mitään haittaa.

Laitn kuvia asennuksesta kun ehdin :hello:
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 940 TURBO - 19.07.2011, 20:10:30
Tässäpä näitä kuvia asennuksistani:

http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/005.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/006.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/007-1.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/008-1.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/009.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/009.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/010.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/011.jpg
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 252R - 19.07.2011, 21:00:31
hetkinen, ethän ostanu tätä autoa holstinmäeltä? tutun näköinen pirssi :)

ja sori ot :)
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 144 - 19.07.2011, 21:03:53
:) Joo tiukalla on lemmarit.  olen nyt kurvaillut Volvolla pari päivää,ja jotenkin jo tottunut menoon,aikapian se vanha perstuntuma unohtuu. Eli kyllä tämä muuten ihan hyvä kampe on, paitsi ahtojen nousu kaasu pohjaan lintatessa paikoiltaan vois olla nopeempikin  :-\ Niin, yks jännä juttu tuli tuon kiinacoolerin asennuksen jälkeen, nimittäin tyhjäkäyntikierrokset tippui jonnekin 500-600 rpm ???, mistä lie johtuu, ei se kyllä sinänsä mitään haittaa.

Laitn kuvia asennuksesta kun ehdin :hello:

Eihän jääny mitään rättiä ahtoputkeen?
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 940 TURBO - 19.07.2011, 21:19:09
hetkinen, ethän ostanu tätä autoa holstinmäeltä? tutun näköinen pirssi :)

ja sori ot :)
;)No sieltäpä hyvinkin...
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: mikan - 19.07.2011, 22:36:37
Niin, yks jännä juttu tuli tuon kiinacoolerin asennuksen jälkeen, nimittäin tyhjäkäyntikierrokset tippui jonnekin 500-600 rpm ???, mistä lie johtuu, ei se kyllä sinänsä mitään haittaa.

Jos kierrokset tippuivat, niin kaikki ei ole kunnossa. Koska coolerilla ei ole mitään tekemistä tyhjäkäynnin kanssa.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 940 TURBO - 19.07.2011, 22:47:05
Jos kierrokset tippuivat, niin kaikki ei ole kunnossa. Koska coolerilla ei ole mitään tekemistä tyhjäkäynnin kanssa.

Siksipä sitä juuri ihmettelinkin :hello:
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 940 TURBO - 20.07.2011, 21:57:02
Kyllähän tuohon ratkaisu löytyy...
http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm

Ja sieltä hakemaan haluttuja ominaisuuksia.

Saa coolerin tilavuus kasvaa melkoisesti, että se näkyy selvästi hidastuneena paineiden nousuna.
Laskeppas huviksesi millaisia kaasumääriä siellä imupuolella liikkuu 100% täytöksellä eri kierrosluvuilla. Niin sen jälkeen voi laskeskella miten paljon coolerin sisätilavuus on siitä kaasumassasta ja vertaa sitä sen jälkeen vaikkapa imupuolen putkiston tilavuuksiin.

Jos cooleri tuntuu hitaalle, niin veivaa paine-eromittari sen molemmille puolille ja mittaa coolerin dynaamiset painehäviöt.

Joopasejoo... Nyt meni kyllä överiksi :2funny: Minulla kun ei ole käytettävissä laboratoriota, ainoastaan autotalli, ja normityökalut. Apuna kyllä toimii yli 30 vuoden kokemus erilaisista bensalla toimivista härpäkkeistä... ;)

Itse kun vaihdoin KL-racingin "mallisopivan", joka on about kaksinkertainen sisätilavuudeltaan alkuperäiseen nähden. Niin aavistelin, että se saattaa ehkä mahdollisesti tai sitten ei hidastaa turbon reagointia. Käytännössä kaikki oli plussaa, koska persdyno kertoi positiivisesta muutoksesta paikaltaan ja kuumassa lähdettäessä. Lisäksi se yläpäässä tukehtuminen katosi tai heikkeni erittäin selvästi.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: mikan - 20.07.2011, 22:48:39
Joopasejoo... Nyt meni kyllä överiksi :2funny: Minulla kun ei ole käytettävissä laboratoriota, ainoastaan autotalli, ja normityökalut. Apuna kyllä toimii yli 30 vuoden kokemus erilaisista bensalla toimivista härpäkkeistä... ;)
Ihan perusautotallikauraahan tuo paine-eromittaus on... 
Helpoin temppu tehdä se on läpinäkyvä putki U-mutkalla.   ;)

Ja millit muutat paineeksi tällä työkalulla.
http://www.convertworld.com/fi/paine/Senttimetri%C3%A4+vesipatsasta.html

Sitten kun aletaan mennä labrahommiin, niin sitten mittaillaan virtauksen laminaarisuutta coolerin sisällä yms. juttuja.    :o :D
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: Hegeh - 20.07.2011, 22:59:26
Jos kierrokset tippuivat, niin kaikki ei ole kunnossa. Koska coolerilla ei ole mitään tekemistä tyhjäkäynnin kanssa.
Oisko taas jotain tekemistä immun kanssa? virtaus paranee ja immu vittuilee? Ainakin mulla tuli immun kanssa riitely osaksi arkipäivää vaihdettuani jo "ylikokomitsun" eli 18T:n vakion tilalle. Nämä taas niitä villejä veikkauksia..  :idiot2:

edit.Ja vain hyviä kokemuksia kiinacoolereista, persdynon mukaan tuli lisää paukkua orggikseen verrattuna ja huomattavasti viileämpi(jopa kylmä) oli ajon jälkeen "kylmän" puolen ahtoputki. Nykyään Fin-Turbon valmistama kampe keulilla.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: mikan - 21.07.2011, 13:12:13
Oisko taas jotain tekemistä immun kanssa? virtaus paranee ja immu vittuilee? Ainakin mulla tuli immun kanssa riitely osaksi arkipäivää vaihdettuani jo "ylikokomitsun" eli 18T:n vakion tilalle. Nämä taas niitä villejä veikkauksia..  :idiot2:

edit.Ja vain hyviä kokemuksia kiinacoolereista, persdynon mukaan tuli lisää paukkua orggikseen verrattuna ja huomattavasti viileämpi(jopa kylmä) oli ajon jälkeen "kylmän" puolen ahtoputki. Nykyään Fin-Turbon valmistama kampe keulilla.

Öööö.... ei vaahteramäen eemelillä pitäisi olla mitään tekemistä kierrosluvun kanssa. Tai ainakaan en keksi mitään mekanismia, joka vaikuttaisi siihen Immun kautta (tosin se, etten keksi sitä, ei tarkoita, ettei sellaista olisi).

Kyllä, omassakin kontissa coolerin jälkeinen putkisto on kädellä kokeillen kylmä ajon jälkeen, mitä se ei ollut koskaan vakio coolerilla.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: Hegeh - 21.07.2011, 13:24:05
Öööö.... ei vaahteramäen eemelillä pitäisi olla mitään tekemistä kierrosluvun kanssa. Tai ainakaan en keksi mitään mekanismia, joka vaikuttaisi siihen Immun kautta (tosin se, etten keksi sitä, ei tarkoita, ettei sellaista olisi).

Kyllä, omassakin kontissa coolerin jälkeinen putkisto on kädellä kokeillen kylmä ajon jälkeen, mitä se ei ollut koskaan vakio coolerilla.
Niin itsellä tosiaan samaa vikaa kiihdytyksen jälkeen eli joko sammuu tai pysyy käynnissä noin 500rpm kierroksilla.. jos käyttää sammuksissa ja starttaa taas niin pyörii ihan normaalisti. En keksi mitään muutakaan syytä kuin immun aiheuttama häiriö, jonka ohjainlaite luokittelee sitten viaksi ja pistää vikakoodia (liian laiha tai rikas seos yleensä osakuormalla). Oireet tulivat heti kun vaihdoin ahtimen. Tämän taasen saisi toimimaan säätämällä kaasuläppää hitusen auki?
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: mikan - 22.07.2011, 00:04:33
Niin, täällä jossakin tai sitten museossa oli tuo tyhjäkäynnin perussäädön ohje.
Eli millä varveilla kone käy tyhjäkäyntiservon piuha irti?

Vaappuvaa tyhjäkäyntiä sain itse aikaiseksi huotusletku irti unohtuneena.
Ja samaten kun bypassin kanssa kikkailin (jäykempi jousi).
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: EVO8 - 22.07.2011, 14:46:36
Purista tyhjäkäyntimoottorille menevä letku tukkoon (kunnolla) ja säädä läppä niin että juuri ja juuri pysyy käynnissä. Varmista että läppäanturi pysyy tk asennossa ja säädä tarvittaessa.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 940 TURBO - 28.07.2011, 21:26:45
Tässäpä näitä kuvia asennuksistani:

http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/005.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/006.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/007-1.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/008-1.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/009.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/009.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/010.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/011.jpg

Tässä muutama kuva lopullisesta asennuksesta.  :

http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/008-2.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/007-2.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/006-2.jpg
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/005-1.jpg
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: InlineFour - 28.07.2011, 21:31:20
Nätti asennus.

Ei muuten varmast katsuri tiä ettei o orggis jossei o tarkemmi turbovolvoihin tutustunu.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 940 TURBO - 28.07.2011, 22:19:10
Nätti asennus.

Ei muuten varmast katsuri tiä ettei o orggis jossei o tarkemmi turbovolvoihin tutustunu.


 ;)  No semmoinen taka ajatus tässä kyllä olikin.... :pomo:
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 940 TURBO - 28.07.2011, 22:22:02
 ::) Vielä kun sais jostain semmoisen öljynvaihto-tarran, jollasia tuli ennen öljykanisterin mukana... ois niin orkkista, niin orkkista... ::)
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: tomimikael - 29.07.2011, 10:20:23
::) Vielä kun sais jostain semmoisen öljynvaihto-tarran, jollasia tuli ennen öljykanisterin mukana... ois niin orkkista, niin orkkista... ::)


Käy volvolta ostamassa ö-suodattimia, ja kärtä tarroja mukaan.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: Solmurauta - 29.07.2011, 20:33:45
(http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/007-1.jpg)

Olisi pitänyt silkkarimutkat olla vain kokonaan mustia.
Jos katsuri on vähänkään yhtä tarkkanäköinen kuin minä tulee hylky kun sininen paistaa mattamustan sprayn alta.  ;D
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: Hegeh - 30.07.2011, 20:14:47
(http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/007-1.jpg)

Olisi pitänyt silkkarimutkat olla vain kokonaan mustia.
Jos katsuri on vähänkään yhtä tarkkanäköinen kuin minä tulee hylky kun sininen paistaa mattamustan sprayn alta.  ;D
Mutta saahan konehuone ja putket olla minkä väriset hyvänsä, ei se väritys tee konetta viritetyksi. Näin sanoin viimeks ku uteli katsuri :D
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 940 TURBO - 30.07.2011, 20:30:16
Mutta saahan konehuone ja putket olla minkä väriset hyvänsä, ei se väritys tee konetta viritetyksi. Näin sanoin viimeks ku uteli katsuri :D

  ;DNiin justiisa... no meinaan kuitenkin varmuuden maksimoiseksi vaihtaa nuo rosteri lemamrit perinteisikis lemmareiksi, ja suihkauttaa mattamustaa silikonimutkien päälle, leimaan on vielä liki puolivuotta.... :pomo:
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: Hegeh - 30.07.2011, 20:40:26
pitää uskaltaa olla erilainen ja mennä vaikeimman kautta :D
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: Volvopoju - 04.12.2013, 20:31:13
Mistä porukka on hommannut? eBaystä kattelin ja monessa on kenno todella harvas. DNSF:sivulta lueskelin ja muutama saanut tieheällä kennolla olevan coolerin. Jos tietäis myyjän/"merkin" mitä lähtisi etsimään, niin olisi iso hyöty..  ::) useimmat ei edes ota kuvaa kennon tyypistä, eli melko varmaan harvaa on..
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: ässäarpa - 04.12.2013, 20:55:53
Kaveri tilasi ebayn kautta skylleen mallikohtaisen kiinacoolerikitin vahingossa kaksi kertaa. Molemmat tuli perille mutta kennot oli erillaiset.

Toisessa tiheämpi toisessa harvempi, eikä kumpikaan vastannut oikein kuvaa jolla niitä myytiin.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: vellu_volvo - 04.01.2014, 22:25:59
Kyselläänpäs hieman tyhmiä nyt täällä.
Eli b21a tarkotus ahtaa, tehotavoite 200-250hp ja mietin että minkä kokosen coolerin sinne tarviis hommailla? Mitenkä paljon huonompi vaihtoehto ois 740 vakio cooleri kuin kiinatuote? Ja 240:in keulaan pitäs saaha menemään.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: Miuzo - 04.01.2014, 23:02:04
Kyselläänpäs hieman tyhmiä nyt täällä.
Eli b21a tarkotus ahtaa, tehotavoite 200-250hp ja mietin että minkä kokosen coolerin sinne tarviis hommailla? Mitenkä paljon huonompi vaihtoehto ois 740 vakio cooleri kuin kiinatuote? Ja 240:in keulaan pitäs saaha menemään.

Eiköhän tollaseen kannata laittaa niin iso kun vaan löytää  ::) sinne 240 keulaan mahtuu kyllä aika vaivatta isohkokin cuuleri. Itsellä 450x300x76 3" lähdöillä kun sattu sopivaan hintaan löytymään  ;)
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: Volvopoju - 04.01.2014, 23:03:10
Olikos se että 1Bar ahdoilla pääsyt lentää vakio coolerista, kun ovat muovia. Lisäksi ei virtaa niin hyvin mitä kiinalainen.

Kannattaa suoraan ostaa se keulan kokonen 600x300x76mm.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: vellu_volvo - 04.01.2014, 23:03:54
Eiköhän tollaseen kannata laittaa niin iso kun vaan löytää  ::) sinne 240 keulaan mahtuu kyllä aika vaivatta isohkokin cuuleri. Itsellä 450x300x76 3" lähdöillä kun sattu sopivaan hintaan löytymään  ;)

Onko lähdöt taakse vai sivuille? Ja jouduitko leikkelemään peltejä asentaessa?v
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: miikel - 05.01.2014, 00:28:57
Vaikutusta varmaan ostatko coolerin missä on lähdöt sivuille, vaiko taakse :o
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: Volvopoju - 05.01.2014, 00:45:17
Vaikutusta varmaan ostatko coolerin missä on lähdöt sivuille, vaiko taakse :o

Meinas varmaan että tarviiko olla takalähdöt että mahtuu.. Vastauksen löytyy miuzon projektitopikista, olisko ollu joku 10-12sivu. En muista tarkemmin.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: vellu_volvo - 05.01.2014, 10:08:39
Meinas varmaan että tarviiko olla takalähdöt että mahtuu.. Vastauksen löytyy miuzon projektitopikista, olisko ollu joku 10-12sivu. En muista tarkemmin.
Juurikin tätä tarkoitin :) Ja kiitos linkistä, käyn kattomassa.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 8-pätkä - 05.01.2014, 10:36:21
Olikos se että 1Bar ahdoilla pääsyt lentää vakio coolerista, kun ovat muovia.
No ei ollut. Omassa käytössä jokainen kestänyt 1 bar ahtoa, kaveri ajaa jatkuvasti 1,2 barilla ilman mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: hyvoneju - 05.01.2014, 11:39:32
Olikos se että 1Bar ahdoilla pääsyt lentää vakio coolerista, kun ovat muovia. Lisäksi ei virtaa niin hyvin mitä kiinalainen.



Mulla on käyttö ruotsalaisessa parhaimmillaan ~1.4 bar , ja ilmeisesti +10 vuotta vanhat muovipäädyt on pysyneet paikoillaan ?
Varmaan tuollainen vähän isommilla pilleillä oleva kenno virtais paremmin  :(
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: vellu_volvo - 05.01.2014, 11:51:37
Eli mahtaa siis kestää ainakin tuommonen originaali versiokin. Minkä verran vaikuttaa suorituskykyyn vaikka mitsun 15 tai 16:sella jos vertaa kiinacooleerin, jos sitä nyt voi tällä tavalla verrata :o Koska ihan pelkästä käyttöautosta on siis kyse ja aika pienellä budjetilla mennään, niin ei kiinnostas turhaan maksaa, jos 100e halvemmalla saa yhtätoimivan ratkaisun.  :)
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: manipulaatiomies - 05.01.2014, 12:02:31
Onko kukaan ajellut lämpömittari ahtoputkessa ja vertaillut eri cuulereita? Jostain luin jonkun vertailleen erilaisia malleja näin ja lämpötilaerot oli yllättävän suuria, en vaan nyt muista missä moiseen juttuun törmäsin...
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: SirBBa - 05.01.2014, 12:28:02
Onko kukaan ajellut lämpömittari ahtoputkessa ja vertaillut eri cuulereita? Jostain luin jonkun vertailleen erilaisia malleja näin ja lämpötilaerot oli yllättävän suuria, en vaan nyt muista missä moiseen juttuun törmäsin...
Itse meinasin testata kunhan tuo cooleri saapuu.  :)
Toteutus vaan mietinnässä, että miten tuon mittaisin  :P
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: Kalamies - 05.01.2014, 12:58:02
Eikös se Mikan silloin mittaillut eroja modelpassaren ja originellin välillä?
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: sorvari - 05.01.2014, 12:58:56
joillakin on vissiin irronut noita päätyja vakiocoolerista?
itse ajoin 15-20tkm 1,2-1,6bar ahdoilla ja päädyt pysyi paikoillaan.
itse uskon että huonosti toimiva bypass/dumppi aiheuttaa päätyjen irtoamisen,
kaasuläpän sulkeutuessa tulee kovia paineiskuja.mulla on nyt alucooleri ja holset niin
viimeksi toissapäivänä lähti 90asteen kulma letku irti heti siitä turbon lähdöltä,muutaman kerran irronnut ja aina samasta paikasta.tein sorvilla hieman lisää pykäliä siihen jos alkais nyt pysymään.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: SirBBa - 05.01.2014, 13:03:55
Eikös se Mikan silloin mittaillut eroja modelpassaren ja originellin välillä?
Mitä mikan ei olisi mitannut ?  :pomo:

Jää kyllä varmaan mittaamatta meikäläiseltä kun ei löydy välineitä tuohon.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: vellu_volvo - 05.01.2014, 15:14:28
http://shop.wiltec.info/product_info.php/info/p2631_Universal-Ladeluftkuehler-LLK-Aluminium-Turbo-INTERCOOLER-No-002.html
Kukaan tilannu tuolta cooleria? Vähän mietityttää noi 80mm lähdöt, mutta toisaalta kylläpä ois edullinen ja saahan niitä supisteita :pomo:
Jos jollain ois sanoa kokemusta tuolta tilaamisesta, esim. postikulut muka vaan 5,50e suomeen? Tai sitten ymmärrän jotain pahasti väärin :D
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 855_T5R - 05.01.2014, 15:29:42
Olikos se että 1Bar ahdoilla pääsyt lentää vakio coolerista, kun ovat muovia. Lisäksi ei virtaa niin hyvin mitä kiinalainen.

Kannattaa suoraan ostaa se keulan kokonen 600x300x76mm.
Mutta laitappa tuommonen 600*300*76 kiina cooleri uusimpiin e tyyppihyväksyttyyn 940.. esim. Joutuu nähä ihansikana vaivaa ettei katsastusmies hoksais sitä sieltä... ja vaikka modelpassade cooleri on vähän tyyris ostaa mutsen saa sinne aika kivasti piiloon. Ja eikös se mallikohtanenki oo 600*400* riippuu minkä paksusen otat....
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: mikan - 05.01.2014, 16:21:57
Eikös se Mikan silloin mittaillut eroja modelpassaren ja originellin välillä?

Kyllä näin tein!  :)

Mitä mikan ei olisi mitannut ?  :pomo:
Maailmassa on paljon mitattavia asioita, jotka ovat mittauskalustoni ja taitojeni ulottumattomissa!  :D

Jää kyllä varmaan mittaamatta meikäläiseltä kun ei löydy välineitä tuohon.

Helppoa kuin heinän teko!  K-tyypin mittausanturi ja pikkuisen piuhaa ja mittari, ja se on siinä!
Tälläisellä pääsee jo pitkälle.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/493128/Digitaalinen-yleismittari-MY64


Ysiin ja seiskaan saa "malli-sopivia" coolereita, esim KL-racingilta tai do88:lta.  Jotka istuvat suhteellisen kivuttomasti paikalleen. Do88 cooleri istuu ysiin heittämällä, mutta on ohuempi kuin "ohut" KL-racing versio. Tosin tuo "ohuus" (50mm) haittaa vasta siellä 1,5 baarin ahtojen "paremmalla" puolella.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-940-med-ac-60mm-.html

http://www.do88.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=196&artnr=ICM-150&visa=1-200&Sort=Beskr&Visn=Lista1

Tai koko putki/letku-setti coolerin mukana.
http://www.do88.se/fi/artiklar/moottori-tuunaus/bigpack/bigpack-volvo-740-940-turbo-keskiliitanta-putkisarja.html

Joten noilla hinnoilla on turha lähteä etsimään mitään sopimatonta kiinaria ja ihmetellä katsurin ylimääräistä intoa tutkia sitä cooleria.

Vakio ysin/seiskan cooleri ei yksinkertaisesti jäähdytä riittävästi nostetuilla paineilla, ellei halua työntää jopa +110C lämpötilassa virtaavaa ilmaa sinne vinokoneeseen!
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: SirBBa - 05.01.2014, 16:37:24
Kyllä näin tein!  :)
Vieläkö data on tallessa ? :)
Maailmassa on paljon mitattavia asioita, jotka ovat mittauskalustoni ja taitojeni ulottumattomissa!  :D
Varmasti, mutta vinokone taitaa olla jo melko tuttu.  ???
Helppoa kuin heinän teko!  K-tyypin mittausanturi ja pikkuisen piuhaa ja mittari, ja se on siinä!
Tälläisellä pääsee jo pitkälle.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/493128/Digitaalinen-yleismittari-MY64
Ja syventävä kurssi sähkötekniikkaan.  ;D
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: mikan - 05.01.2014, 16:50:44
Vieläkö data on tallessa ? :) Varmasti, mutta vinokone taitaa olla jo melko tuttu.  ??? Ja syventävä kurssi sähkötekniikkaan.  ;D

Data on jossakin täällä foorumilla, ellei osa mennyt museon mukana.  Muistissa on jotakin.   :)
KL-racing coolerilla en koskaan päässyt yli +40C ilman lämppötilan yläpuolelle, vaikka ilmastointi oli päällä, laatikkoöljyt kuumia ja ulkona hellekeli (+27C) ja vakio työnsi siinä vaiheessa kaasuläpän etupuolelta mitattuna +110C asteista ilmaa koneeseen täysahdoilla.

Suusanallinen tulos on, vakio cooleri on täysin *aska!

Vinokone on mittausteknisessä mielessä "tuttu-juttu".   ;)

Tuo motonetin mittarilla mittaaminen on helppoa. Anturi paikalleen ja kiinni sinne missä halutaan mitata sitä lämpötilaa, mittari päälle ja lukee lukeman näytöstä. Ei sen monimutkaisempaa.  :)

Itseltä nimittäin löytyy juuri tuo mittari ja juurikin tuolla ne ahtolämpötilat on mitattu. Tietysti noita lämpötilamittareita löytyy sitten muitakin.  ;)

Mittaaminen se mittaajaansa opettaa!   :D
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: ässäarpa - 05.01.2014, 17:44:22
No ei ollut. Omassa käytössä jokainen kestänyt 1 bar ahtoa, kaveri ajaa jatkuvasti 1,2 barilla ilman mitään ongelmia.

Mulla 1.2 bar ahdoilla alkoi kaksin kappalein vuotamaan päädyn välistä.

Ei se vakio kuuleri huono ole, se vaan ei virtaa ja hajoaa helposti.  :2funny:
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: miikel - 05.01.2014, 18:40:35
Mulla 1.2 bar ahdoilla alkoi kaksin kappalein vuotamaan päädyn välistä.

Ei se vakio kuuleri huono ole, se vaan ei virtaa ja hajoaa helposti.  :2funny:

Korjaan. Ei kestä, ei virtaa, eikä jäähdytä! Muuten erittäin näppärä kapistus.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: Harri_82 - 05.01.2014, 19:56:19
http://shop.wiltec.info/product_info.php/info/p2631_Universal-Ladeluftkuehler-LLK-Aluminium-Turbo-INTERCOOLER-No-002.html
Kukaan tilannu tuolta cooleria? Vähän mietityttää noi 80mm lähdöt, mutta toisaalta kylläpä ois edullinen ja saahan niitä supisteita :pomo:
Jos jollain ois sanoa kokemusta tuolta tilaamisesta, esim. postikulut muka vaan 5,50e suomeen? Tai sitten ymmärrän jotain pahasti väärin :D

Hyövääkö tilata ulkomailta ku biltema myy 600x300x76 119 ekuun?

Mä kyselin katastusmieheltä et saako vaihtaa kiinakuulerin vuotavan orkkiksen tilalle tuohon omaan käyttikseen. Tuumas et kuhan se ei oo tehokkaampi ja samaan hengen vetoon tuumas ettei hän ainakaan erota syylärin ja ilmastoinnin kennon väliin et onko siellä orkkis kuuleri vai mikä.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: mikan - 05.01.2014, 20:01:29
 Coolerin vaihto = Moottorin muutos  -> Pitää osoittaa päästömääräysten täyttyminen-> Suomeksi VTT:n mittaus.    :idiot2:
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: jepajee - 05.01.2014, 20:03:23
Hyövääkö tilata ulkomailta ku biltema myy 600x300x76 119 ekuun?

Mä kyselin katastusmieheltä et saako vaihtaa kiinakuulerin vuotavan orkkiksen tilalle tuohon omaan käyttikseen. Tuumas et kuhan se ei oo tehokkaampi ja samaan hengen vetoon tuumas ettei hän ainakaan erota syylärin ja ilmastoinnin kennon väliin et onko siellä orkkis kuuleri vai mikä.

Tämä on taas niitä asioita jotka riippuu ihan sen katsurin v-mäisyydestä, että haluaako puuttua. Mulla pomppas katsastus toissa syksynä siitä ku oli jääny nypittyihin nastarenkaisiin taakse yks katkennu nasta. Ja viime syksynä oli lamda 0.6 niin vieressä seissu katsuri alko jo punasta tarraa huuvella, mutta katsastusta tekevä inssi ei sitä kuitenkaan halunnu antaa ku ei ollu muuta huomautettavaa ja käski vaan uusinta näytöön. Toiset haluaa puuttua näihin asioihin ja toiset ei.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: miikel - 05.01.2014, 20:15:09
Se ei ole yllätys, että on katsastusmiehestä kiinni mitä se huomaa ja mistä se jaksaa valittaa.
MUTTA kannattaako rakentaa auto mikä on laiton, mutta joku katsuri saattaa sen kerran hyväksyä. Todella mukava homma kun jonkun isomman muutoksen joutuu tekemään joka katsastukseen, kerran kun sen joku huomaa...
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: vellu_volvo - 06.01.2014, 00:03:49
Hyövääkö tilata ulkomailta ku biltema myy 600x300x76 119 ekuun?

Mä kyselin katastusmieheltä et saako vaihtaa kiinakuulerin vuotavan orkkiksen tilalle tuohon omaan käyttikseen. Tuumas et kuhan se ei oo tehokkaampi ja samaan hengen vetoon tuumas ettei hän ainakaan erota syylärin ja ilmastoinnin kennon väliin et onko siellä orkkis kuuleri vai mikä.
No eipä varmaan hyövytä, jos tuo 600 levvee mahtuu 200 keulaan S*
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: Harri_82 - 06.01.2014, 08:38:49
Coolerin vaihto = Moottorin muutos  -> Pitää osoittaa päästömääräysten täyttyminen-> Suomeksi VTT:n mittaus.    :idiot2:

Nuihan se virallisesti menee. Kahen vähäpäästöisen diisselin kohalla oon kyselly turbon ja kuuleri vaihosta niin molemmilla kerroilla on kerrottu et menee penkkilapulla ja muutoskatsastuksella. Toinen oli -91 golffi missä -97 tdi tekniikka ja toinen on sit tää nykynen käyttis (-95 945). Kyselin sitten et eikös meekkään samanlailla ku bensoissa niin katsurin mielestä -98 alkaen muuttuu käytäntö ja tulikos se sillon et pitää olla e-merkintä osissa.

No eipä varmaan hyövytä, jos tuo 600 levvee mahtuu 200 keulaan S*

Mahtuu se. Pikkasen tais joutua jotain peltiä leikkaan et meni. Mulla oli suorilla lähdöillä lähdöt alareunoissa joista 90 silikoonikurveilla eteenpäin. Tarkemmin sovittelemalla voi selvitä ilman pellin leikkelyä.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: Miuzo - 28.03.2014, 09:04:04
Mielenkiinnosta kyselen, että paljonko lienee merkitystä kummin päin cooleri on, mikäli lähdöt on jommassa kummassa ylä/alareunassa? Lämmin ilmahan pyrkii ylös ja vastaavasti kylmä alas. Eikö silloin teoriassa coolerin "pitää" olla lähdöt alareunassa. Tosin ilmamäärä kulkee koko kennoston läpi melko rivakasti joten ehtiikö tuo ero näkymään millään tavalla? 
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: AUH - 28.03.2014, 10:00:58
No jos lähdöt on yläreunassa niin kaikki öljy yms paska kerääntyy kätevästi sinne cuulerin pohjalle.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: The_OttoB - 28.03.2014, 10:13:15
Tosin ilmamäärä kulkee koko kennoston läpi melko rivakasti joten ehtiikö tuo ero näkymään millään tavalla?

No aatteleppa että siitä Coolerista menee läpi 6000 rpm yli 100 litraa ilmaa sekunnissa. Ei vaikuta.

Noissa mallikohtaisissa coolereissa säästää useita kymppejä  kun ei tarvitse säätää yleismallisten silikonimutkien kanssa. Lisäksi mallikohtaiselle saattaa olla jonkinasteinen jälleenmyyntiarvo? 

Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: 855_T5R - 14.04.2014, 13:57:24
Mä väkräsin just tuota kl racingin mallikohtasta cooleria 940 classiciin. Lähdöt pidennettiin 5cm ja ne kiinnityspellit coolerista ajoin pikkulentävällä kuuseen. Sitte siitä tuli bueno! Menee orggis paikalle ja kaikki muovit meni ilman silpomisia paikalleen. Ja muutenkaan ei tarttenu auton muoveja silpoa. Tosi siisti asennus tuli. Ja ei varmaan herätä kiinnostusta ku mustaksi maalattiin koko köntti. Ja lähdöt pidensin sillä ku jäi vähän syylärin taakse piiloon. Ja olisi varmasti mennyt ilman pidennyksiäkin, mutta jos sattuu että kesken kiireiden lentää ahtoputki irti nii kenen hermot riittää ahdata sitä letkua takasi cooleriin ellei pikkuse löysää syyläriä eteenpäin nojaan että olis tilaa. Ja muutenki paljo miellyttävämpi jumpata niitä ahtoputkia päällepois ku on reilut tilat.
Otsikko: Vs: Kiinacooler-kokemuksia
Kirjoitti: Sawo - 10.11.2015, 14:13:08
Nostellaas vanhaa aihetta.

Kellään kokemuksia noista Bilteman kennoista? Lähinnä tuo halvempi ja pienempi (140 x 550 x 65) kiinnostaa. Ei ole tosin Volvoon tulossa vaan t22-koriseen D4D-Avensikseen, jossa vakiokenno on kuskinpuolen eturenkaan edessä ja muutenkin kooltaan naurettavan pieni. Tuo Bilteman pikkukenno kuulemma sopii hyvin puskurin taakse huomaamattomasti. Tai sopii sinne paksumpikin, mutta en äkkiä googlettamalla löytänyt valmiita halppiskennoja.