Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: TVS - 11.02.2016, 14:04:45

Otsikko: LH2.4 EZK Wasted Spark eli Hukkakipinä
Kirjoitti: TVS - 11.02.2016, 14:04:45
Yhdistetty TVSn ja Tonin aiheet hukkakipinästä, molemmissa hyvää tietoa.

Näistähän on aika ajoin puhetta että vakio jakajasytkässä ei paukku riitä ja toisaalta EZK:hon ei saa suorasytkää. No, ei saa juu, mutta hukkakipinä on "the next best" ja semmosiahan saa. Arvelin tässä kuitenkin perustaa ketjun aiheelle, koska näitä kuitenkin jo ihmisillä on ja ymmärtääkseni käytännössä kaikki hukkakipinämodit mitä näihin on eri paikoissa myyty on eri versioita tästä samasta buchka-modista. Kiinnostaisi hieman ihmisten kokemukset aiheesta, itselleni olen moista vasta harkinnut ja suunnitellut, mutta toistaiseksi mennään vielä jakajalla ja katsotaan tuleeko sen kanssa jotain ongelmia. Tahtoisin kuulla ainakin mitä oli kokoonpano aiemmin, mitä ongelmia ilmeni ja milloin, ja miten asiat muuttuivat. Myös käytetyt puolat ja vahvistin olisi hieno kuulla.

Kertauksen vuoksi:
Esimerkiksi täältä (https://www.facebook.com/BuchkaEngineering/) voi tilata itselleen suoraan tuon syttykorttimodin(facebook-linkki-varoitus!), hintaan 65 dollaria postitettuna (11.2.2016 hinta) eli ihan kohtuuden rajoissa, näkyy jotkut myyvän näitä kalliimmallakin. Samalta kaverilta saa myös esim vilkkureleeseen lisäpalikkaa jolla vilkun "tönäisy" saa aikaiseksi 3 vilkautusta ja mitä kaikkea hassua custom-osaa löytyykään. :D. Ja täältä löytyy (https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjpmvag1e_KAhWEd5oKHXK0DlgQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fforums.turbobricks.com%2Fshowthread.php%3Ft%3D246170&usg=AFQjCNEhTLBeR7OoIMBu4dW8nFA_1wSLkg&sig2=tgNxtoMCi75D0NSLe4Uyzw&bvm=bv.113943164,d.bGs) turbobricksin keskustelut kun tuota hukkakipinäjudeemia on kehitelty ja jotakin rakennelmia joita kyseisellä ratkaisulla on toteutettu.

Arvelin eristää tämän omaksi aiheekseen irti LH-virityskeskustelusta, tämähän kuitenkin on eri asia kun modauksen kohteena on EZK  :P.

Tähän ei sotketa megaa tai mitään muutakaan vaihtoehtoista ohjausta
Otsikko: Vs: EZK ja hukkakipinävermeet (Buchka Spark, linkki jne)
Kirjoitti: Acke - 11.02.2016, 14:54:45
Minuakin kiinnostaisi kuulla  kokemuksia näistä. Tonilla ja Puliuk0lla taitaa olla hollantilaisen BTI:n setit, jotka ovat vähän kalliimpia.
Otsikko: Vs: EZK ja hukkakipinävermeet (Buchka Spark, linkki jne)
Kirjoitti: Kalamies - 11.02.2016, 15:08:29
Eikö Tonilla ole oma versionsa, josta taitaa olla parikin eri evoluutiota?  ???

Rupeaa hinnat olemaan näissäkin niin alhaisia, että vois hyvinkin omaan ritsaan harkita asentavansa. Ei tarvis ainakaan jakajankansia ja pyöriöitä enää vaihdella.
Otsikko: Vs: EZK ja hukkakipinävermeet (Buchka Spark, linkki jne)
Kirjoitti: Pekko-poika - 11.02.2016, 15:29:24
Mä mietin ja että olisko tohon omaan laittanu muun remmontin yhteydessä. Ku en oo ollenkaa vakuuttunu tosta jakasta, vaikka kaikki uutta ja hyvää kamaa onkin.

Mutta kun vielä ei ainakaan oo sen suuremmin tietoa/kokemusta näistä tihkunu, niin en "uskaltanu" alkaa laittelemaan...
Otsikko: Vs: EZK ja hukkakipinävermeet (Buchka Spark, linkki jne)
Kirjoitti: paasikivi - 23.02.2016, 14:39:42
Minä tilasin piirikortin naamakirjan linkin kautta ja loput:  http://www.topautoosat.fi/

Tossa osanumeroita, jos niistä olis vaikka jollekulle hyötyä:

Beru 0040401026 ( Bosch 0 227 100 200)
Bosch 1 237 000 039 
Bosch 1 287 013 005
Bosch 0 221 503 407

Onhan toi suorasytkä(vaikkakin hukkakipinä) ihan eri planeetalta virranjakajaan verrattuna.

Otsikko: Vs: EZK ja hukkakipinävermeet (Buchka Spark, linkki jne)
Kirjoitti: jepajee - 23.02.2016, 21:07:15
Itsellä oottanu tuo hukkakipinä modi jo puol vuotta asennusta+ että sais aikaseks hankittua puolan ja päätteen.
Otsikko: Vs: EZK ja hukkakipinävermeet (Buchka Spark, linkki jne)
Kirjoitti: mikan - 05.04.2016, 19:54:47
Minuakin kiinnostaisi kuulla  kokemuksia näistä. Tonilla ja Puliuk0lla taitaa olla hollantilaisen BTI:n setit, jotka ovat vähän kalliimpia.

Puliuk0lla toimii loistavasti, eli sen olemassa oloa ei edes huomaa mistään muusta kuin konepellin aukaisemalla.

Ainoa asia joka pitää muistaa on se, että sytkä pääte pitää laittaa johonkin muualle kuin turbon puolelle tai moottorin päälle, nimittäin sille tulee pian hiki ja se kuolee kuten venäläinen kilpasaunoja.

Orkkispaikka on sinällään oikein loistava, vaikka sen vuoksi vähän piuhajumppaa tuleekin.
Otsikko: LH2.4 Wasted Spark eli Hukkakipinä
Kirjoitti: Toni - 24.03.2017, 00:26:55
3-4 vuotta ajellut Hukkiksella ilman ongelmia. Ei ole katsurikaan sitä varmaan tajunut  :)
Otsikko: Vs: LH2.4 Wasted Spark eli Hukkakipinä
Kirjoitti: Juzi - 24.03.2017, 00:58:31
Kaverin 240 just tein ton hukkis modin ja auto tuntuu lähtevän jopa vähän herkemmin käymään ja käy kyllä hyvin.  :)

Omaan 240 kanssa hukkis tulossa, mutta ajattelin koittaa kauanko VAG 032 905 106B hukkis kestää ezk latausaikoja..
Otsikko: Vs: LH2.4 Wasted Spark eli Hukkakipinä
Kirjoitti: Ari E - 24.03.2017, 10:28:30
Mitä piirejä noissa käytetty? 
Otsikko: Vs: LH2.4 Wasted Spark eli Hukkakipinä
Kirjoitti: puliukk0 - 24.03.2017, 17:28:14
BTI hollannista tekee noita kortteja johtosarjalla ja valmiilla liittimillä. Pari kolvausta boxin sisällä, ohjeet saa mukana.

Vissiin Tonikin BTI:n korttia käyttänyt buchkan jälkeen?
Otsikko: Vs: LH2.4 Wasted Spark eli Hukkakipinä
Kirjoitti: Juzi - 24.03.2017, 17:34:09
Ite tilasin täältä: https://cflomoto.com/collections/frontpage/products/lh2-4-ezk-wasted-spark-conversion-board
Otsikko: Vs: LH2.4 EZK Wasted Spark eli Hukkakipinä
Kirjoitti: Egez - 27.03.2017, 11:18:26
Mulla on ollut Buchkan boardi kiinni jo 1500km, hyvin on tähän asti pelannut. Väsäilin kiinni ihan harrastemielessä, yhdessä illassa onnistui asennus kun teki johtosarjan valmiiksi. Mulla on 960 sytkäpääte kiinni vakion paikalla, ja vanha roikkuu vieressä irrallaan kierrosluku tietoa varten. Puola on koneen päällä olevassa rosterilevyssä kiinni, alla on 2x yhteen hitsatut M6 jatkomutterit. Toin piuhat EZK purkista läpi EGR pinnejä käyttäen. 240 lohkojakajan piuhat ovat pituudeltaan aikalailla passelit tälläkin setillä.
(http://i.imgur.com/Udx1LIO.jpg)
Otsikko: Vs: LH2.4 EZK Wasted Spark eli Hukkakipinä
Kirjoitti: puliukk0 - 27.03.2017, 21:13:12
Tässä tuo oma kiinnitys ja Bijlsma Technical Innovationsin romuilla näkemys aiheesta.

(http://i557.photobucket.com/albums/ss19/puliukk0/PPW/IMG_20150331_025536854_zpseyorsgaj.jpg) (http://s557.photobucket.com/user/puliukk0/media/PPW/IMG_20150331_025536854_zpseyorsgaj.jpg.html)
(http://i557.photobucket.com/albums/ss19/puliukk0/PPW/IMG_20150515_210901664_zpsie6lmvnj.jpg) (http://s557.photobucket.com/user/puliukk0/media/PPW/IMG_20150515_210901664_zpsie6lmvnj.jpg.html)

Tässä tuo BTI johtosarja:
(http://i557.photobucket.com/albums/ss19/puliukk0/PPW/IMG_20150330_184828984_zpsjjvckjhb.jpg) (http://s557.photobucket.com/user/puliukk0/media/PPW/IMG_20150330_184828984_zpsjjvckjhb.jpg.html)

2015 hinta ollut:

-Plug&Wiring loom, €45,00 including 21% Dutch Tax
-Wasted Spark PCB with connectors, €55,00 including 21% Dutch Tax

Johtosarja menee orkkis sytkävahvistimelle, sitten orkkispuolalle. Puolalle rele mistä repii sen kärjen pois, niin toimii kiekkamittari kivasti.
Eli bolt on muutamaa piuhan kolvaamista ja reiän poraamista EZK:n lukuunottamatta.
Otsikko: Vs: LH2.4 EZK Wasted Spark eli Hukkakipinä
Kirjoitti: vesterinen_99 - 11.11.2021, 14:32:55
Ei kehdannut alottaa uutta aihetta tälle, mutta meneehän tämä kokemuksienkin puolesta  :D
Eli mulla meni ajosta yhtäkkiä launch control päälle, eikä lähde pois. BTI:n kortti ja hukkakipinä.
Piuhat ja katkaisijat katoin ehjäks enkä ole vielä sen syvemmälle asiaan paneutunut. Päällä siis tuo 3000rpm asetus, katkasijasta sen kyllä saa nostettua 4000.
Onko ideoita?
Otsikko: Vs: LH2.4 EZK Wasted Spark eli Hukkakipinä
Kirjoitti: Toni - 11.11.2021, 16:01:20
Vanhemmissa korteissa oli joku resetointi ongelma, Faba siitä kertoili mutten tähän hätään nyt löytänyt sitä viestiä mikä oli jutun juuri.