Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: vesap - 17.07.2011, 22:49:25
-
Yksinkertaisesta hommasta tuli vaikea...
Tulppia vaihtelin, neljä viidestä sytytystulpasta tuli ulos kuten pitää. Tulppa nro. kaksi hieman vaivanloisesti, aluksi aivan kevyesti mutta jossain vaiheessa alkoi haraamaan vastaan. Mikä lie aiheuttanut. Huonoilla jengoilla tuskin on ollut, koska aluksi liikkui normaalisti.
Hetken nitkuttelin edestakas ja olin jo tyytyväinen, että nyt lähti. Niin lähti, mutta tulpan kierreosa jäi kanteen ja loput tulpan sisälmyksineen tulppa-avaimeen. Koskaan en ole vastaavaa nähnyt. Tulpat olivat näemmä Boscheja, mutta tuskin sillä on merkitystä.
Mites tästä eteenpäin aiheuttamatta suurempia tuhoja? Jokin työkalu jäljelle jääneeseen palaseen (tylppäkärkinen ruuvari, sopiva kuusikolo tiukasti)? Jotain irroittavaa ainetta, lämpöä...? Kannen aukaisu ja poisto väärältä puolelta? :-\
-
Saisikohan siihen poratuksi reiän alun ( ei läpi asti ) ja vastakierretapilla jämä pois ?
-
Reikähän siinä on jo, kun sisälmykset on poissa ja on läpikin asti, kun tulpan kärkikin tuli sisällön mukana. Sinänsä mukavaa, että nähtävästi mitään ei ole vielä tippunut konehuoneeseen, kun hajosi "ehjänä". Tosin tuossa kun väkivalloin yrittää tuota ulos, on hyvät mahdollisuudet saada metallipurua tippumaan, pitää ehkä tukkia se tulpan kärjen reikä jollain ennen yrityksiä.
Jotain ehdottamaasi operaatiota ajattelin.
-
Kokeilisin saada irrallaan olevan tulpan samaan tilaan kuin se mikä on koneessa ja sitten siihen testata että mikä vasenkätinen kierretappi tai vastakierretappi kävisi siihen hyvin. Mieluummin käyttäisin tuota vasenkätistä ja siihen sopivaa vasenkätistä ruuvia jolla sen irroittaisi tulpan ruuvaisi irti.
Reiän voisi tukkia esimerkiksi sinitarralla. Työntää vaan reilusti sinitarraa. Se on sopivan pehmeää jotta työkalut voi tehdä työtään mutta samalla estää mujun menemisen sylinteriin.
Ja sitten ennenkuin alat taas kääntämään tulppaa, sitä olisi hyvä saada naputeltua vasaralla, liitoksen molekyylit liikkeelle. Sitten crc:tä ja anna sen vaikuttaa riittävän kauan.
Sitten aukaisemaan tulppaa jännäkakka housussa :P
-
Itse en suosittelisi ensimmäisenä kokeilemaan vastakierretappia, etenkään ns. halpaa mallia, se kun katkeaa sinne, niin sitten tulee itku :(
Esim hyvälaatuinen 12-kulmainen torx, voisi olla toimiva, mutta noistakaan en suosittele käytettäväksi halvimpia malleja, se työkalun katkeaminen kun on edelleenkin sitten ikävää, tosin tuolaisen jämät saa helpommin pois, kuin vastakierretapin.
(http://www.samstagsales.com/images/xzn_tip.jpg)
-
Tuo voisikin tässä tapauksessa olla pätevä keino. Ei tarvitse huolehtia metallijäysteiden putoamista sylinteriin ja samalla kun tuota hakkaa paikalleen, saa tulppa iskuja ja molekyylit liikkeelle :). Tarvitsee vain selvitää minkä kokoinen torx sopii jämptisti :)
-
Näillä varmaan etenen. Jätin tuon päiväksi crc-kylpyyn (tukkien toki sen kärjen reiän). Illalla testailen torx -avain tms. menetelmää. Yksi keino mikä mieleen tuli, olisi ohentaa tuota tulpan jämää vaikka pyöreällä viilalla, jotta paine kantta vasten vähenee. Hidasta se on ja metallipurun riski lisääntyy.
Saas nähdä kuinka käy, vai matkaako auto lavetilla koneistamoon... Automaattia ja nelivetoista kun ei taida paljon auttaa hinailla.
Kiitoksia vinkeistä, ilmoittelen kuinka käy...
-
Biltemassa näytti olevan myynnissä irroitusöljyä, jossa on mukana jäädyttävää kemikaalia eli kun sillä suihkii kohde kutistuu ja öljy pääsee sinne "molekyylien" väliin ;)
Samaa tai ehkä hieman parempaa on myös Würthin hyllyssä, mutta sieltä ei yksityishenkilöt saa ostetuksi.
Tosiaan tuosta vastakierretapista ja sen katkeamisesta on omakohtaisia kokemuksia, pakosarjan laipan pultti katkesi ja vastakierretapilla koitin poistaa, katkesi tappikin ja sit ei auttanut kuin irroittaa pakosarja ja porailla kiroillen sitö kovaa tappia pois.
Tosin materiaalit ja laatu on varmaan parantunut vuodesta -82
-
Tosin materiaalit ja laatu on varmaan parantunut vuodesta -82
Kyllä ne nykyisetkin tapit katkeaa.. tuollaiseen 8milliseen pulttiin saa vain niin ohkaisen tapin, että se kyllä katkeaa, kun voimaa käyttää.. ja jumiutuneeseen pulttiin yleensä kun sitä voimaa joutuu käyttämään tosi paljon.
Eli vastakierretappi ei oikein hyvin toimi pulttiin joka on jumissa.. tai ainakin se pitää saada irtoamaan ennen kuin sillä vääntää.. eli kuumaa ja kylmää ensin, että irtoaa.
-
Hetken nitkuttelin edestakas ja olin jo tyytyväinen, että nyt lähti. Niin lähti, mutta tulpan kierreosa jäi kanteen ja loput tulpan sisälmyksineen tulppa-avaimeen. Koskaan en ole vastaavaa nähnyt. Tulpat olivat näemmä Boscheja, mutta tuskin sillä on merkitystä.
Aikalailla harvinainen tilanne :(. Tulpassa lienee ollut joku rakennevika tai sitä on väkivalloin murjottu jopmpaan kumpaan suuntaan. Mulle ei selvinnyt, mikä moottori on kyseessä, mutta ilmeisesti tähän alueelle kuuluva 5-sylinterinen bensiinimoottori, missä ne tulpat ovat melko syvissä rei'issä neljän venttiilin keskellä. "Nitkutus" on voinut olla tulpan ehjän osan myötäämistä, jos se on kierreosa on kunnolla jumissa.
Tuollainen voi olla hyvinkin tiukassa jos se alumiinikierre on jotenkin leikkaantunut siihen tulppaan kiinni. Kuumennus ja kylmennys auttavat usein tuollaiseen. Väkisin en sitä irrottaisi, koska voi olla nyt jo hieman vahingoittuneen kierteen meno.
Monesti olen katkenneisiin pultinpätkiin hitsannut ison mutterin päälle (mm. jarrujen ilmausruuvi) melko isolla virralla migillä. Lämpeneminen ja jäähtyminen irroittavat ruuvinpätkän löysään ja ruosteenirroitusöljy menee tuon lämmityksen jälkeen kierteisiinkin helposti. Tuollaista tulpanjämää ei ehkä mahdu hitsailemaan, vaanpitänee koittaa tuota 12-kulma-avainta tai vastakierretappia. Itse kiertäisin sitä tulppaa ensin sisäänpäin, koska se ole löysä siinä suunnassa.
Itse ehkä tekisin jostain työkalusta varren, joka sopii tulpanjämän päälle tukkien reiän ja ollen samalla renkaana tulpanämän ympärillä niin että tulpasta jää koko näkyvä pinta hitsattavaksi. Sitten hitsaisin sen hitsauspuikolla kiinni tulpanjämään. Hitsausta hieman liikaa, että lämpenee. Tuon jäähdyttyä laittaisin irroitusöljyä ja aloittaisin kiertämällä kiinnipäin. Saisi tuohon mutterinkin kun porasi ensin reiän riittävän isoksi. Tulpanjämän sisälle voisi laittaa jonkun rautatapin joka nojaa vaikka yläasennossa olevaan mäntään tms. mutta ei vahingossakaan tipahda palotilaan.
-
Mulle ei selvinnyt, mikä moottori on kyseessä, mutta ilmeisesti tähän alueelle kuuluva 5-sylinterinen bensiinimoottori, missä ne tulpat ovat melko syvissä rei'issä neljän venttiilin keskellä. "Nitkutus" on voinut olla tulpan ehjän osan myötäämistä, jos se on kierreosa on kunnolla jumissa.
Moottori on B5254T2. Tulpissa oli pitkä kierreosa, joten lieko sitten tuo mahdollisesti ylimenevä osa karstoittunut ja sen vuoksi haraa hyvän alun jälkeen vastaan. Motonetin sivuilta nyt tarkistin ja tuo tulppatyyppi näyttäisi olevan koneeseen kuitenkin ilmeisesti sopiva (FR7MPP10).
-
hmmm...voisko jotain ton tyylistä soveltaa?(http://www.elkris.fi/kuvat/tuotekuvat/kiinnitys/kiila_ankkuri_s-kak_tausta.jpg)
Jotain lisä holkkia ja tuplamutteria aattelin,että vois sitten aukipäin vääntää?Tiedä sitten löytyykö oikean kokoisia :(
-
hmmm...voisko jotain ton tyylistä soveltaa?
Jotain lisä holkkia ja tuplamutteria aattelin,että vois sitten aukipäin vääntää?Tiedä sitten löytyykö oikean kokoisia :(
Näissä vastakierretapeissa ym. on se ongelma, että saattavat turvottaa sitä tulpanjämää ja entisestäänkin kiristävät sitä tiukempaan.
-
Minä en ainakaan kiertäis sinne mitään vastakierre tappia se laajentaa sitä entisestään ja kierre leikkaa kovemmin kiinni.
Löytyy sellaisia tappisarjoja jolla noita saa irti
siihen sarjaan kuuluu useimmin poranteriä ja sellasia holkkeja millä se keskittää poran ja niitä tappeja mitä lyödään siihen reikään
voi olla kovin kiinni kun on alumiini kanteen leikannu jenga.
Tsemiä irroitukseen :-\
-
Kerrataan vielä että tärkein tekijä sen pultin irroitukseen on hakkaaminen. Pitää saada se kierteen välissä oleva hapettuma hajoamaan.
Eli kun olet kääntämässä sitä auki, hakkaat samaan aikaan vääntiöön vasaralla niin kauan kunnes se liikkuu kevyesti.
-
Kerrataan vielä että tärkein tekijä sen pultin irroitukseen on hakkaaminen. Pitää saada se kierteen välissä oleva hapettuma hajoamaan.
Eli kun olet kääntämässä sitä auki, hakkaat samaan aikaan vääntiöön vasaralla niin kauan kunnes se liikkuu kevyesti.
Hmm. Kun kyseessä on tulppa, niin väittäisin, ettei ole kyse mistään hapettumasta, ellei moottori ole seissyt sateessa ulkona tulpanreiät täynnä vettä ;).
En kyllä hakkaisikaan sitä tulpanjämää, kun voi olla edessä isompi remontti ja entinen kierre.
-
Lähti se loppukin sitten irti. Hiljalleen kiertäen, crc:tä välillä ruiskutellen ja kumivasaralla koputellen tuli pois. Vähän tuli metalli- tai alumiinipurua, mutta ne sai aika hyvin kerättyä. Uusi tulppa kiertyi paikalleen, kannen kierteet kestivät ainakin tuon 25 Nm väännön, eikä tulppa ole tullut muutaman kymmenen kilometrin ajelun jälkeen konepellistä läpi. :)
Boschin tulpat olivat tosiaan reilusti pidemmät kuin Volvon alkuperäiset, tuossa lienee ollut alkusyy ongelmaan. Kannen kierteistä ylimennyt osa päässyt tukkeutumaan kierteistä sen verran että teki ahdasta(?) Outoa tosin, että ongelma oli ongelma vain yhden tulpan kohdalla, kyllä niissä muissakin oli vähän vastetta pois otettaessa, mutta tulivat kuitenkin ilman suurempaa ponnistelua.
Vain Volvon originaali tulppia siis tästä etipäin...
-
Lähti se loppukin sitten irti. Hiljalleen kiertäen, crc:tä välillä ruiskutellen ja kumivasaralla koputellen tuli pois. Vähän tuli metalli- tai alumiinipurua, mutta ne sai aika hyvin kerättyä. Uusi tulppa kiertyi paikalleen, kannen kierteet kestivät ainakin tuon 25 Nm väännön, eikä tulppa ole tullut muutaman kymmenen kilometrin ajelun jälkeen konepellistä läpi. :)
Boschin tulpat olivat tosiaan reilusti pidemmät kuin Volvon alkuperäiset, tuossa lienee ollut alkusyy ongelmaan. Kannen kierteistä ylimennyt osa päässyt tukkeutumaan kierteistä sen verran että teki ahdasta(?) Outoa tosin, että ongelma oli ongelma vain yhden tulpan kohdalla, kyllä niissä muissakin oli vähän vastetta pois otettaessa, mutta tulivat kuitenkin ilman suurempaa ponnistelua.
Vain Volvon originaali tulppia siis tästä etipäin...
Tulpan sopivuuden määritelmiinhän kuuluu esim. juurikin kierteen pituus ja jos tulppa on sopiva, niin kierre on millilleen yhtä pitkä kuin alkuperäisessäkin.
Väittäisin siis, että boch:n tulppa joka siellä oli, ei ollut oikea