Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Kale - 13.02.2016, 12:28:07
-
Onko kellään kokemuksia 205 / 60 / 16 renkaista v50:sä? Ovatko hiljaisemmat kuin 55-profiiliset? Tuleeko paljon mittarivirhettä?
-
Eikö kenelläkään ole tästä kokemusta? Mahtuuko siis edes pyörimään esteittä?
-
Kokemusta ei ole mutta rengasliinkeessä itselle sanottiin että ottaa edessä lokareihin kiinni kääntäessä nuo 60 profiiliset.
-
Oma auto V50 vm. 2012, talvirenkaat ovat 205-55R16, Rundon alumiinivanteilla (ei Volvon alkuperäiset). Ei muuta moitteen sanaa kuin että auton omin työkaluin ei renkaan vaihto onnistu, avain ei mahdu vanteen koloihin avaamaan muttereita. Alumiinivannehylsyllä ja siihen sopivalla vääntiöllä saa auki hyvin.
-
Eikö kenelläkään ole tästä kokemusta? Mahtuuko siis edes pyörimään esteittä?
En tiedä onko kysymys enää ajankohtainen, kokemusta löytyy hieman -12 V50 Drive:n kanssa kesärenkaista koosta 205*50*17.
Tulivat viime talvena käytettyä autoa ostaessa kaupassa mukana, ei luonnollisestikaan ollut mahdollisuutta testata ostaessa.
Eli pyörimään siis mahtui ongelmitta - mutta ainakin kyseiset käytetyt kumit aiheuttivat allelaiton jälkeen todella ikävää täristelyä kovemmissa nopeuksissa sekä voimakasta vetelyä urissa. Lisäksi hurjan rengasmetelin verrattuna nastoilla varustettuihin 195*65*15 -talvipyöriin (!).
Rengaskauppiaan kanssa tilannetta pohdittiin ja päädyin varmuuden vuoksi myös kesärenkaissa talvirenkaiden kokoon.
Ajettavuus ja ääniongelmat paranivat kertaheitolla, ainoastaan tietyillä tienpinnoilla auto tuntuu hieman vetelältä ja "heijaa" sivuttaissuunnassa,
eli ehkä kompromissi 16" 55-profiililla olisi ollut kesälle parempi jos olisi uskaltanut riskiä ottaa.
Muilla vastaavaa kokemusta 15" käyttäytymisestä tässä mallissa? (sorry, menee aavistuksen off-topic mutten viitsisi uutta threadia avata)