Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Reeds - 14.02.2016, 13:29:47
-
Ajelin tuossa äsken kylillä ja alkoi haista nenään palaneen käryä..tuhkiksen takaa puski usvaa.Äkkiä sivuun ja tuhkis pohjineen irti.Sulakepaikka 25 ihan venyvää kuumaa mustunutta muovia.Tietenkään edes mitään pihtejä mukana että saisi nypättyä sulakkeen jämät pois.Sulake oli kyllä muuten ehjä ja oikealla ampeerimäärällä.Kaavion mukaan sillä paikalla on ne pakkoajovalot,käänsin katkaisijan parkeille ja savutus loppui.Muistui siinä sitten samalla mieleen viime kesä,jolloin puuhailin jotain keskikonsolin parissa ja oli sulakkeet näkyvillä.Ihmettelin silloin samaa sulakepohjaa,joka oli muuttanut oudosti muotoaan.Vaihdoin varmuudeksi uuden sulakkeen,se vanha piti tosin kiskoa pihdeillä hampaat irvessä ennen kuin irtosi.
Miksi sulakkeen pohja kuumenee noin rajusti ja miksi ilmiö ei polta sulaketta? Viallinen ajovalorele? Relehän naksahtaa kun kääntää ajovalot katkaisijasta sinne oikealle mutta entä se vasen asento,meneekö virta silloin vain katkaisijan kautta?Onneksi vika ei estä ajamista eikä niitä pakkovaloja edes tarvi.Vanhaa sulaketta ei saa enää edes irti,on niin tehokkaasti sulanut muovi ympärille,katkaisin vain sulakkeen langan ja katsoin etteivät alapuoliset liittimet ole oikosulussa.
-
Mulla kävi 242:n kanssa vähän samanlailla. Parkkien yms. mitä sen alimman sulakkeen takana onkaan, sulake kuumeni ihan hitokseen, sulatti paria johtoa ja vóilaa, parkit, mittarin valot ja muuta kivaa oli päällä. Vaihdoin sulakkeen (minkä olis mun järjen mukaan kuulunu palaa), putsasin kontaktipinnat ja eristin johdot uusiksi. Voisin veikata että kun mulla oli hapettunut se sulakkeenpidin, niin sullakin ollu huono kontakti?
-
Täytyypä tutkia kontaktipintoja kun tulee siihen hommaan vähän paremmat kelit.Sulakkeenkohta täytyy tosin ensin ajaa irti vaikka Dremelillä.Toisaalta ihmettelen jos olisi huono kontakti kun se edellinenkin sulake piti kiskoa irti tongeilla.No,kaikki on mahdollista.
-
Täällä olikin jo aihe valmiina. Oli käynyt just samalla tavalla. Aloin tuossa vaihtamaan bensapumpun relettä ja huomasin jotta mites tuo yksi sulake oli vähän ottanut lämpöä eikä lähtenyt pois ilman pihtejä.
-
Ahaa....alkaa haiskahtaa jonkun sortin tyyppivialta.Kattokaas nyt muutkin autoistanne onko sulakepaikka muuttanut muotoaan.
-
Vika koskee myös 740 faceliftiä, sama vika täällä.
:-\
-
Ei se vaadi kuin huonon kontaktin, että noi sulakkeet sulaa. Itsellä mersun webaston sulake sulanut vissiin kolme kertaa tänä talvena, ja ainavaan tuo silti toimii... Pitäis vissiin pikkuhiljaa vaihtaa sulakkeen pohja... ;D
-
Täällä 940 ja sulanut muovi pari vuotta sitten.
Ja sitä ennen 240 palanut takapuoli, kun istuimenlämmitin paloi osittaisessa oikosulussa
-
Sama vika -94 Ft autom. Voiko olla se että kun autoa startataan niin sähköt katkeaa ja sitten palaa vähän ryöpsähtämällä takasin.
Sulakkeelle tulee siis suurempi jännite kuin normaalisti hetken aikaa,se ei kumminkaan pala koska ei ole oikosulkua. Auto säköstä tietävät kertokaa mikä mättää.
-
Vika on ihan puhtaasti huono kontakti.
kohta jossa on huono kosketus=resistanssi(vastus). piste jossa on resistanssia aiheuttaa jännitehäviön , jännitehäviö x virta = teho joka muuttuu suoraan lämmöksi ja sulattaa kaiken ympäriltään.
esimerkki.
20A sulakepaikassa on huono kontakti ja se aiheuttaa 2voltin jännitehäviön. Sulakkeen takan oleva laite toimii edelleen "normaalisti" koska se saa auton käydessä 12v (jännite 14v auton käydessä vähennettynä 2v jännitehäviö sulakepohjassa).
Oletetaan että sulakkeen läpi menee 14A virta.
2v x 14A = 28W lämmitystehoa sulakkeen kantaan
-
Täällä kans 2:sta 940:stä sulanu tuo paikka :buck2:
-
Tervehdys!
Olen onnekkaasti päässyt kokemaan sulake nro: 25 kohdan kärähtämisen sulakerasiassa. Uutta sulaketta ei oikein voi laittaa koska rasian pistokekohdat on ihan vinossa ja jos uuden sulakkeen tunkee paikalleen, alkaa se heti lämmetä.
Mitä olette tämmöisessä tapauksessa tehneet? Ihan ensimmäisenä ei huvittaisi alkaa sulakerasiaa irroittamaan, taitaa olla varsin iso homma ja autokin on jo vanha.
-
Tervehdys!
Olen onnekkaasti päässyt kokemaan sulake nro: 25 kohdan kärähtämisen sulakerasiassa. Uutta sulaketta ei oikein voi laittaa koska rasian pistokekohdat on ihan vinossa ja jos uuden sulakkeen tunkee paikalleen, alkaa se heti lämmetä.
Mitä olette tämmöisessä tapauksessa tehneet? Ihan ensimmäisenä ei huvittaisi alkaa sulakerasiaa irroittamaan, taitaa olla varsin iso homma ja autokin on jo vanha.
Jätetty paikka tyhjäksi.
-
Ei ole kärähtänyt omassa autossa vielä, mutta rele/sulakepojhja on ollut irti lämppärikennon vaihdon yhteydessä. Keskikonsoli, radio ja alalokero sekä radion sivuilla olevat muovit piti muistaakseni irrottaa. Kohtuullinen homma tehdä ja auto pysyy ajokuntoisena vaikka muovit ovat irti jos ei kerralla ehdi tehdä kaikkea. Alla esimerkkikuva, siinä tosin riisuttu vähän enemmän kuin tarvetta:
(https://i.ibb.co/ZTzhGLm/DSC-0263.jpg) (https://ibb.co/ZTzhGLm)
-
Eli etupenkkejäkö ei tarvi irroittaa?
-
Ei ole pakko. Nekin lähtee yllättävän helposti jos haluaa tehdä suursiivouksen samalla.
-
Hyvä ja kiitokset tiedoista.