Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jan2009 - 18.07.2011, 10:03:44
-
moikka!
autooni volvo v70 2.5tdi -00 automaattiin meinasin vaihtaa uuden egr-venttiilin niin onko helppo homma vaihtaa?
uuden ostin ja katselin moottoriin niin ainakin se on hyvällä kohdalla...
-
Eihän se ole kuin muutamalla (kahdella muistaakseni) ruuvilla kiinni molemmissa päissä, tosin joku niistä oli hieman ahtaassa kolossa.
Jos uuden mukana ei tullut tiivisteitä, niin ne myös hankintaan.
-
joo ostin siihen myös tiivisteet siniseltä. täytyy tutkailla sitä.
-
Sen verran toki täsmennyksenä, että mä en ole vaihtanut koskaan egr-venttiiliä, pari kertaa tosin irroittanut ja uudelleen kiinnittänyt saman venttiilin. Samassa yhteydessä vaihdoin tiivisteet sellaisiin jämäkämpiin, joissa ei ole reikää keskellä. :smoke: :D
Mutta ihan helposti se sieltä lähtee, joku kuusiokolo/torx avain tarvitaan. En muista että kumpi enkä kyllä kokoakaan. Ja tuollaisessa paikkaa saa koko ajan sen verran lämpöä, että tuskin ovat pahasti ruosteella kiinni pultit. CRC:tä tai vastaavaa toki kannattaa käyttää reilusti tarpeen mukaan.
-
edellista kompaten EGR-venttiilin vaihto on rahan haaskausta..
EGR umpeen laipoilla ja kaikki paranee..
-
Ja sitten muistetaan se että egr:n tulppaus -00 mallissa sytyttää vikavalon.
Softattava jotta saa oleen palamatta.
EGR umpeen laipoilla ja kaikki paranee..
Kerroppa nyt kaikki mitä paranee ja millä on oikeesti jotain apuakin. ::)
-
EGR:n tulppaus parantaa oikeasti alavääntöjä, siis sillä alueella kun ahdin ei vielä tee työtään. Voi tosin olla, että automaattilaatikollisessa autossa ei eroa juuri käytännössä huomaa.
Mutta kuten pomo sanoi, noissa uudemmissa (msa 15.8) sytyttää vikavalon ja vaatii uutta softaa koneeseen jos ei sitä jaksa katsella.
-
Saahan sen lampun pois.
Vai oonko nyt taas väärässä kun en oo kiisselimies?
-
Saahan sen lampun pois, mutta...
1) Katsastusmies saattaa haluta, että toi lamppu syttyy kun virrat pistää päälle.
2) jos autoon tulee muutakin vikaa kun tällaine itseaiheutettu, niin tuon lampun olemassaolo on ihan kiva juttu.
-
ei meikäläisellä ainakaan mitään valoja syty vaikka tulppasin keväällä :)
-
ei meikäläisellä ainakaan mitään valoja syty vaikka tulppasin keväällä :)
Msa 15.8:ssa pitäis syttyä ja msa 15.7:ssa ei.
Tuo uudempi järjestelmä on -99 mallista lähtien.
-
Msa 15.8:ssa pitäis syttyä ja msa 15.7:ssa ei.
Tuo uudempi järjestelmä on -99 mallista lähtien.
Juuri näin. Ja jos 15.8 ECUlla ei syty, niin sitten siinä on varmaan jo virisoftaa päiviteltynä.
-
joo uudemmalla tuo 2000vm härveli tosiaan on. päivityksistä en osaa sanoa mitään mutta valoja ei kuitenkaan sytytä. ei tuo mikään raketti ilman evryä kyllä ollut ::)
-
Joo ei munkaan kulje kun 200. :2funny:
Minen oo ainakaan virittäny. :(
-
Mikä valo syttyy kun on häiriötä EGR -venttiilissä?
-
Eikös se moottorin vikavalo ole?
-
Service valo vai ?
Vai onko moottorille oma häiriö valo? Kenties jokin moottorisymboli.
-
Service valo vai ?
Vai onko moottorille oma häiriö valo? Kenties jokin moottorisymboli.
Ei service.
Sellanen moottorin kuva juuri.
-
Ilmeisesti vanhemmassa (-97) ei tuota valoa ole. Koitin syynätä mittaristoa mutten erottanut moottorisymbolia.
Koitin hakea tietoa tuosta EGR venttiilistä, erityisesti näissä vanhemmissa. Liekö taitamattomuus haun käytössä vai mikä kun en oikein löytänyt mitään. Ehkä vanhan sivuston puolelta olisi löytynyt paremmin.
Omassani on pieni alipainepumppu joka jää joskus surisemaan koneen sammuttamisen jälkeen. Tutkailin että pumpulta menee letku ilmaan, EGR venttiiliin sekä johonkin mustaan sylinterinmalliseen mötikkään etukulmassa. Jos tuolle mötikälle menevän kumisen liittimen puristaa lyttyyn loppuu surina pian, muuten pitää ääntä aika pitkään.
Olen ihmetellyt mikä tuo mahtaa olla ja miksi tekee niin, jotenkin sellainen ajatus on että venttiili olisi entrauksen tarpeessa. Olen lueskellut, että venttiilin voi tukkia sen aiheuttamatta sanomista katsastuksessa. Alipainepumppu liittyy kai jotenkin venttiilin säätelyyn, mutta mikä tuon mustan mötikän virka on järjestelmässä?
-
Jos uudemmalla järjestelmällä tulppaa niin jääkö vain valo palamaan vai lyökö oikein vikatilan päälle eikä nosta kierroksia niinkuin silloin kun egr temppuilee ajossa muutenkin? Entäs savutus ja kulutuksen kasvu, palautuuko normaaliin vai vasta ohjelmoinnin jälkeen? Rauman volvolle tuosta ohjelmoinnista soitin mutta alkoi tottakai sanomaan että he eivät sitä tee koska se menee virityksen puolelle. Olisiko kenelläkään mielessä/kokemuksia jostain hyvästä viripajasta satakunnassa tai jopa omakohtaista kokemusta tuosta ventiilin pois ohjelmoinnista täälläpäin?
-
Jättää valon möllöttämään, toimii ihan normaalisti.
-
Pistin tänään peltilätkät väliin, löi oikein vikatilan päälle joka myös on ja pysyy niin kauan kuin moottorin sammuttaa. Ei lähde hetken kaasuttelun jälkeen niinkuin ennen. Ja autona S80 2001, eli tälläisessä ei ainakaan toiminut.
-
Egr:n ei pitäis aiheuttaa tuommosta vikatilaa. Ootko lukenu vikakoodeja? Tarkistappa ensimmäisenä map-anturin letku ja letkulähtö. Löytyy imusarjan vänkärin puolen päästä. Vaihda letku ja 2mm poranterällä kairaa se letkulähtö auki, näissä on melkeen yleisin vika että nippa on tukossa.
-
Vikakoodit luettu ja herjasi egr:ää ja ahtopaineensäädintä. Koko imusarja on pesty pari viikkoa aikaa kuumavesipesurilla ja liuotinaineella, samalla tarkistin että letkusta kulkee ilma kunnolla.
-
Vikakoodit luettu ja herjasi egr:ää ja ahtopaineensäädintä. Koko imusarja on pesty pari viikkoa aikaa kuumavesipesurilla ja liuotinaineella, samalla tarkistin että letkusta kulkee ilma kunnolla.
onko tarkkoja vikakoodeja? Muutaman tiiän kenellä resu ilmamassamittari on aiheuttanu vikakoodia egr:ltä ja "ahtopaineen säätö, kohtuuton arvo".
-
Moro.
Tuos lueskelin noita juttujanne... Itellä kans ollu sellanen onkelma tuon v70 2.5TDI vm.-99 että kylmänä kun lyö käymään pihaan niin moottorinvikavalo syttyy.... Joskus sammuu kun ajelee jonkin aikaa... Jos kylmänä lähtee liikenteeseen niin valo ei edes syty... Kävin luetuttamassa vikakoodit ja sinne EGR suuntaan mentiin... Millä aineella se olis paras puhdistaa? Toisaalta... Voiko vika olla siinä ihmeen magneettiventtiilissä johon menee EGR:ltä joku ihmeen ilmaletku, se oli korjaajan veikkaus... Sanoi että puhdistaa se mutta millä aineella tohtii suhutella noita em. komponentteja??
Puhutuaan tuosta tulppauksestakin,mutta kannattaako se oikeasti? Ja miten se sitten käytännössä tapahtuu??
Kiitos vaivannäöstänne :hello: