Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: v0lv0245 - 15.02.2016, 14:58:55

Otsikko: B280F to 140-sarjalaiseen
Kirjoitti: v0lv0245 - 15.02.2016, 14:58:55
Otsikon mukainen kombinaatio tuli mieleen, kun on ylimääräinen PRV-moottori varastossa. Tuossahan ei ole muuta askarruttavaa, kun iskutilavuuden liiallinen kasvu.
Eli onko mitään mahdollisuuksia saada leimattua?

Speksit:
B20E 1973                   B280F 1990
124 hp (DIN)               147 hp (DIN)     ero +18,5% / 20%
17,0 kpm                     24,0 kpm          ero +41%
1,990 dm3                   2,849 dm3        ero +43% / 25%
155 kg                        150 kg              ero -3%
Otsikko: Vs: B280F to 140-sarjalaiseen
Kirjoitti: TOK - 15.02.2016, 15:09:03
Mahtuuko satasarjan etulokarien väliin? Eikös se konehuone ole aika lailla kapeampi kuin 200-sarjassa.

Seikkailunhaluinen voisi leimata lyhytiskuisella kampiakselilla pienentäen iskutilavuutta.

Vois olla hieno projekti S*
Otsikko: Vs: B280F to 140-sarjalaiseen
Kirjoitti: v0lv0245 - 15.02.2016, 15:25:59
En ole mitannut, mutta kyllä siinä voi kenkälusikkaa tarvita ;). Lähinnä se askarruttaa saako leimaan.

Niinpä.

Toivottavasti tulee...
Otsikko: Vs: B280F to 140-sarjalaiseen
Kirjoitti: Lankku - 15.02.2016, 22:38:29
Poikkeuslupahakemuksella ja oikeanlaisella selityksellä voi saada iskutilavuuden kelpaamaan. Muuten ei, ellei pysty osoittamaan että iskutilavuus on pienennetty 2,5 litraan.
Otsikko: Vs: B280F to 140-sarjalaiseen
Kirjoitti: v0lv0245 - 16.02.2016, 08:10:47
Poikkeuslupahakemuksella ja oikeanlaisella selityksellä voi saada iskutilavuuden kelpaamaan. Muuten ei, ellei pysty osoittamaan että iskutilavuus on pienennetty 2,5 litraan.

Kiitos, pitää tepastella konttorille asiaa selvittelemään.
Otsikko: Vs: B280F to 140-sarjalaiseen
Kirjoitti: Kulmamies - 16.02.2016, 08:44:34
Paperisodan puolesta menee varmaan just noin kuin Lankku sanoi. Teknisesti haasteita saattaa aiheuttaa öljypohjan ja ohjauslaitteiden keskinäinen asema. Eikö näissä koneissa ole sellainen valtava säiliö siinä ö-pohjan etuosassa? Siinä kohdin menee just se keskimmäinen raidetanko :-\
Otsikko: Vs: B280F to 140-sarjalaiseen
Kirjoitti: v0lv0245 - 16.02.2016, 09:57:57
En ole vielä sen tarkemmin tarkastellut fyysistä mahtumista. Sen aika on sitten, jos insinöörit näyttää edes vaalean vihreää valoa swapille. Kyllä on öljypohja siinä edessä, mutta se on peltiä, joten on muokattavissa. Onhan myös noissa muissa PRV-moottoreissa erilaisia kampikammiota, joten sieltäkin voi löytyä ratkaisuja.