Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tomhut - 15.02.2016, 17:40:32
-
Kyseessä Volvo V70 2.4t, ajettu 285000 km. Tänään ajellessa kuului moottorista jokin surittava ääni painaessa kaasua. Pihaan päästyä aukaisin konepellin ja huomasin, että paisuntasäiliöstä puskee ruskeaa mönjää.
Heti tuli mieleen, että kannentiiviste on mennyt. Mönjää puski jonkin aikaa ja sitten loppui. Öljytaso on ok, tikun yläreunassa. Lämmöt ok. Eli: onko muuta (halvempaa) mahdollisuutta, kuin kannentiiviste?
Voiko tehdä noin, jos laittaa liikaa öljyä koneeseen?
-
Mikäli autosi on automaatti niin saattanut vaihdelaatikon öljynjäähdytin joka on syylärin päädyn sisällä pettää ja sekoittaa vaihteistoöljyt ja jäähdytysnesteet keskenään.
-
Kyllä on automaatti.
-
Tarkastappas silloin miltä automaatti laatikon öljy näyttää ja sen määrä
-
Kävin ajamassa koneen lämpimäksi ja tarkistin: pinta on just min-merkin yläpuolella eli ei se laatikko ainakaan ihan kuiva ole (vielä).
-
Kävin ajamassa koneen lämpimäksi ja tarkistin: pinta on just min-merkin yläpuolella eli ei se laatikko ainakaan ihan kuiva ole (vielä).
Kannattaa kiinnittää huomiota myös näkyykö veden merkkejä laatikkoöljyssä. Se syylärineste nimittäin tuhoaa automaattilaatikon hyvin nopeasti jos sillä ajelee vettä seassa.
-
Kyllä se neste punaiselta näytti siinä tikussa, mutta en osaa sanoa, onko seassa jäähdytysnestettä.
-
Voi olla myös moottorin öljylauhdutin joka sijaitsee öljypohjassa tyhjennyspropun vieressä.
-
Juuri tuo moottorin öljylauhdutin paljastui syyksi. Uusi tilattu ja odotellaan, jahka päästään vaihtohommiin...
-
Otitko jäähdyttimen irti vai kuinka totesit vian olevan siinä? Ihan mielenkiinnosta vaan..
-
Vika oli siis moottoriöljyn öljynlauhduttimessa, ei automaattilaatikon öljynlauhduttimessa, joka sijaitsee jäähdyttimen sisällä. Tämä moottoriöljyn öljynlauhdutin sijaitsee öljypropun vieressä, se on kiinni öljypohjassa.
Näin ainakin käsitin (tieto tuli viisaammalta taholta).
-
Juu kyllä mutta miten tuo paljastui nyt vialliseksi?
-
Sitä täytyy kysyä parilta Volvo-mieheltä, jotka älysivät irrottaa sen lauhduttimen ja tutkia sitä.
Taisivat työntää paineella ilmaan siihen lauhduttimeen ja huomasivat, että se vuotaa / tekee kuplia veteen?
-
Juurikin näin. Vesipitoinen öljy tuoksui moottori öljylle ja näin viittaisi muuhun kuin automaattiaskin öljyyn. Käytettiin lauhdutin ( tai jäähdytin) pöydällä ja valmisteltiin testipenkkiin -> paineilma nippa toiseen vesinippaan ja toinen tukkoon. Paketti vesisankkoon ja ~1,5bar painetta ja alkoi kuplia nousta öljypuolen reiästä. Oletamme lauhduttimen vialliseksi!
-
Ok. Selvä juttu.