Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: joonak - 18.07.2011, 17:18:05
-
Alkoi V50 pitämään outoa ääntä ja taitaapi olla öljynhuohotin tukossa / paskana. Kone vinkuu alle 2000 kierroksen ja vinkuna loppuu kun ottaa öljytikun pois. Alipainettahan työ tekee.
Eli pystyykö tuon huohottimen purkamaan ja putsaamaan? Vai onko se jotenkin mekaanisesti rikki ja tarvitsee ehjäystä? Löytyisiköhän jostain räjäytyskuvaa? Uusi Volvolla 250 euroa, Ebayssa 120 dollaria :o
-
Hetkinen, tuo siis tekee alipainetta kampikammioon... jos huohotin olisi tukossa niin eikös silloin pitäisi tulla ylipainetta?
edit. lisää järkeilyä: PCV venttiili on jäänyt auki jolloin tyhjäkäynnillä imusarjan alipaine tekee alipaineen kampikammioon????
-
Rikki menevä osa on venttiiliä käyttävä kumikalvo ja/tai kannesta suodatinjalkaan tuleva haitariletku joka on herkkä murtumaan. Kokeile vaikka ensin vaihtaa se letku ja jos ei auta niin suodatinjalka meni uusiksi. Työaika pajalla 2 h eli ei ole hirmuisen paha vaihtaa.
Minulla se hajosi toukokuussa ja pyysin vanhan osan itselle jos ehtisi kesälomilla tutkimaan, oliko kalvo rikki vai ei. En ole vielä ehtinyt...
-
Minulla on se kannesta tuleva letku kumia eli se on jo ilmeisesti aiemmin vaihdettu (olen auton toinen omistaja).
-
Uusi suodatinkotelo 235 euroa siniseltä, vaihto 0 euroa takuuseen liikkeessä (ei Volvon liike) josta ostin auton 1,5 kuukautta sitten. Samalla vaihdettiin koneeseen öljyt (kalliit Castrolit :o ). Auto oli pajalla tiistaista perjantaihin koska osa tuli vasta tänä aamuna mutta sain liikkestä käyttööni uuden turbo Astran siksi aikaa (ihan kiva ripeä peli mutta Volvoa tuli silti ikävä, Opelin ilmastointi oli perseestä).
Äsken kävin hakemassa auton liikkeestä ja hyvin tuntuu toimivan. Pyysin vanhan osan itselleni ja tein sille äsken ruumiinavauksen. Kalvohan sieltä oli rikki, itseasiassa kahdesta kohtaa. Kalvon päällä oleva korkki lähti helposti irti joten jos jostain saisi ostettua pelkän uuden kalvon tulisi tämän tyyppvian korjaaminen paljon nopeammaksi ja ennenkaikkea halvemmaksi. Pelkän kalvon saisi minun mielestäni uusittua öljynsuodatinkotelon ollessa paikallaan. Ehkäpä joku varaosavalmistaja alkaa valmistamaan tulevaisuudessa kalvoa tai keksimme siihen kalvon jostain muualta. Kelpaiskohan vanhan Strömpän kalvo :idiot2:
-
Vanha aihe mut läheltä liippaa.
Eli samat ongelmat kun aikasemmilla kirjottajilla. Voiko tuon huohotin pöntön jättää kokonaan pois ja laittaa vaikka suodattimet niihin huohotin lähtöihin tai laittaa vaikka kokonaan erillinen huohotus pönttö? onko noissa jotain miks ei tuolleen vois tehä?
moottori takaveto asennuksessa ni ei tarvitse välttämättä olla originelli mikäli muukin viritys toimii.