Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Lasu - 19.02.2016, 11:52:43

Otsikko: Volvon lohkolämmitin
Kirjoitti: Lasu - 19.02.2016, 11:52:43
Tervehdys klubilaiset!Onko joku Teistä törmännyt sellaiseen asiaan,että voiko Volvon lohkolämmitin,joka on se pyöreä levy lohkon kyljessä,rikkoutua seuraavasti:suoralla sähköllä toimii hyvin ja sulakkeet kestää,mutta kun on kellokytkimen takana,niin vikavirtasuoja heittää kellon pois päältä puolentunnin-2 tunnin päästä,ennenkuin edes sähköä menee lämmittimille.Auto on Volvo S80 2.4 aut. vm.2001. Taitaa se lohkolämmitin olla tehdasasennus.Kiitoksia etukäteen vastaajille ja hyvää kevään odotusta!
Otsikko: Vs: Volvon lohkolämmitin
Kirjoitti: SPK - 19.02.2016, 15:57:08
Oletko kokeillut toista rasiaa/kellokytkintä? Voi olla, että vika ei ole autossa taikka lohkolämmittemessä, vaan esim. kellokytkimessä.
Otsikko: Vs: Volvon lohkolämmitin
Kirjoitti: Lasu - 19.02.2016, 16:49:14
Kyllä on kokeiltu kahta eri tolppaa ja sama juttu,toinen autoistamme toimii ihan O.K molemmissa tolpissa.
Otsikko: Vs: Volvon lohkolämmitin
Kirjoitti: kjamppa - 19.02.2016, 21:57:05
Kokeile pistää lohkolämppärin johdon pistotulppa toisinpäin kellokytkimeen ja kato toimiiko sitten. Vikavirtasuojan laukeaminen tarkoittaa kyllä sitä, että vastus tai panssarijohto vuotaa vaiheesta suojamaahan. Jos on hyvä säkä niin pelkkä johto ja selviät sen vaihtamisella. Itse korjasin yhdestä autosta vian niin, että putsasin autossa olevat johtoliittimet ja sisäpistokkeen Y-haaran vedellä ja huuhtelin tislatulla vedellä. Sitten osat kuivumaan. Parin päivän päästä osat kiinni ja on pelannut. Oli kai suolavettä päässyt liittimiin (Calix).
Otsikko: Vs: Volvon lohkolämmitin
Kirjoitti: Lasu - 19.02.2016, 22:17:36
Juu,täytyy kokeilla kääntää pistotulppaa huomenna.Olen kyllä uusinut tolppajohdon ja auton puskurista haaroittimelle menevän liitäntäjohdon,en ymmärrä enää yhtään mitään? ??? :idiot2: :'(
Otsikko: Vs: Volvon lohkolämmitin
Kirjoitti: Justus - 20.02.2016, 15:47:10
Kokeile pelkkää kellokytkintä ilman kuormaa. Laukooko vikavirtaa sittenkin? Veikkaan kuitenkin vuotoa sen jälkeisissä kaapeleissa. Vikavirtasuoja havaitsee myös sen jälkeisen nollan ja maan vuodon, koska se mittaa summavirtaa ja jos summavirta ei ole alle 30mA laukaisee se kuorman pois.
Otsikko: Vs: Volvon lohkolämmitin
Kirjoitti: Lasu - 20.02.2016, 16:14:23
Terve taas!Pistotulppaa on käännetty rasiassa ja ei auttanut,mittailin ohmimittarilla ja nollan ja vaiheen välinen oli n. 133 ohmia ja maan ja vaiheen ja maan ja nollan välillä oli n.82 kilo-ohmia.Eikö näissä pitäisi olla ääretön vastus mitattaessa mittarilla,vai olenko väärässä???
Otsikko: Vs: Volvon lohkolämmitin
Kirjoitti: Lasu - 20.02.2016, 16:15:34
Niin ja sisätilanlämppäri oli irti sisäpistokkeesta ja sitä kokeiltu erikseen ja toimii.
(kirjoitusvirheen korjausviesti poistettu ja tämä korjattu / Acke)
Otsikko: Vs: Volvon lohkolämmitin
Kirjoitti: Jorma - 23.02.2016, 13:31:12
Tervehdys klubilaiset!Onko joku Teistä törmännyt sellaiseen asiaan,että voiko Volvon lohkolämmitin,joka on se pyöreä levy lohkon kyljessä,rikkoutua seuraavasti:suoralla sähköllä toimii hyvin ja sulakkeet kestää,mutta kun on kellokytkimen takana,niin vikavirtasuoja heittää kellon pois päältä puolentunnin-2 tunnin päästä,ennenkuin edes sähköä menee lämmittimille.Auto on Volvo S80 2.4 aut. vm.2001. Taitaa se lohkolämmitin olla tehdasasennus.Kiitoksia etukäteen vastaajille ja hyvää kevään odotusta!

Kiinnitin tässä huomiota, että kellokytkin on luultavasti kiinteä (tolppa) joka on yhdessä paikkaa ja "suora syöttö" on jossain muualla. Jos näin niin voiko olla, että autossa on "vähän" vikaa ja vuoto on todellinen, mutta ns. suoran syötön vikavirran mittaus (eri kuin kellokytkin?) on vähän epäherkempi eikä laukea tai suojausta ei ole lainkaan. Vika pitää olla tosi iso jotta sulakkeet palaisi. Yleisin ongelma lienee, että auton päässä oleva kytkentäpiste on likainen, mutta tässähän se on vaihdettu uuteen. 82kOhm vastus on pienehkö, todellisuudessa lienee vieläkin pienempi koska mittarin liittimien ylimenovastus harhauttaa monesti, vaikea saada kunnon kosketusta jos kummassakin kädessä on mittapää. Mittari tietysti vaikuttaa. 15 euron tarvikemittari voi näyttää aika lailla omiaan.
Otsikko: Vs: Volvon lohkolämmitin
Kirjoitti: Lasu - 25.02.2016, 17:17:36
No,se on nyt todettu,että säteilylämmitin on rikki ja uusi on auton takapenkillä odottamassa huomista asennusta.Tolpassa on vikavirtasuoja ja kello ja suoralla sähköllä tarkoitin pistorasiaa,missä on sulake perässä.Mittariin voi varmaankin luottaa,se on luotettavaa Fluke-sarjaa malliltaan Fluke 111. :)
Otsikko: Vs: Volvon lohkolämmitin
Kirjoitti: Jorma - 27.02.2016, 05:58:46
No,se on nyt todettu,että säteilylämmitin on rikki ja uusi on auton takapenkillä odottamassa huomista asennusta.Tolpassa on vikavirtasuoja ja kello ja suoralla sähköllä tarkoitin pistorasiaa,missä on sulake perässä.Mittariin voi varmaankin luottaa,se on luotettavaa Fluke-sarjaa malliltaan Fluke 111. :)

Hyvä että selvis. Fluket on laatukamaa, itsellä 25 vuotta vanha Fluke 23. Sulakkeet ei tosiaan pala kuin oikosulussa tai jos maavuoto on muuta kuin "vuoto" eli menee suojamaan kautta oikosulkuun (taitaa olla harvinaisia).