Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: pimpelipompeli - 19.02.2016, 13:11:17
-
Vm 2008 S80 volvossa on ilmennyt mielenkiintoinen ulkolämpötilamittarin väärin näyttäminen, mittarin mukaan on keskimäärin 7 astetta lämpimämpää, kuin todellisuudessa on;
Tallissa n. 0 astetta lämmintä, tökätään autocom kiinni
-Coolant temperature näyttää +1
-Evaporator temperature +1,64
-Intake air temperature +1
-Air temperature sensor -5.24
-Outdoor temperature +7 astetta, kun virrat kääntää päälle lävähtää näyttöön +18, josta lasketaan vähän ajan kuluttua tuohon +7. Tämä on ilmeisesti joku laskennallinen keskiarvo jostakin, sillä jos ulkolämpötilaanturin jättää pois niin painutaan pikkuhiljaa -40C lukemaan.
Tähän mennessä olen vaihtanut peiliin lämpötila-anturin, purkanut kuskin oven ja tutkiskellut johtosarjojen sekä liittimien kuntoa. Kaikki näyttää kivalta. Myös volvon omamekaanikkoa on häiritty työssään ja saatu konsultaatiota ja vinkkiä tutkia nuo liittimet ja miten anturit toimivat.
Voiko tuota lämpömittaria kalibroida volvon virallisella ohjelmalla, vai ohjelmistoko on bugittanut?
-
Ootko selvittänyt onko antureita vielä muuallakin kuin peilissä?
-
Varaosatiski antaa yhden ulkolämpötila-anturin, joka on peilissä. Huollon mukaan ulkolämpötila muodostuu imuilman ja peilin mukaan.
-
Peilin sisällä kulkevissa johdoissa on ollu vikoja, hapettumaa, hiertymää ym.
Oven ja korin välisissä johdoissa on ollu vikoja.
Jos nyt en täysin höpöjä muista, niin joskus vuosia sitten tutkiin yhtä ulkolämpötilan väärin näyttämää, siinä oli vikana moninapaliittimen yksi pinni, joka ei ollut lukittunut liittimeen, vaan pinni karkasi liittimen kiinnitysvaiheessa ja kosketus oli vain vähäinen.
Tuo liitin oli auton oikeassa etukulmassa, heti puskurin takana on etukulmassa se alamuovi, niin sen päällä on tuo liitin.
Kun tuon lämpötila-anturin johtimet kiertää aika pitkän matkan moottoriohjausyksikköön, niin välille jää aika paljon vikapaikkoja. Esimerkiksi akkukotelon kylkeen hinkkaava johtosarja, josta johdot nousee akun ohi moottoriohjausyksikölle.
-
Jossakin ajoviimalle vaikutusalttiissa paikassa vian on pakko olla,sillä 40min ajon jälkeen ollaan jo 2 asteen päässä todellisesta. Auton kun sammuttaa ja käynnistää heti uudelleen lukema pysyy todellisena. Pidempi seisotus ja ulkona onkin +23
-
Peilin sisällä kulkevissa johdoissa on ollu vikoja, hapettumaa, hiertymää ym.
Oven ja korin välisissä johdoissa on ollu vikoja.
Tarkoitatko ihan peilin läpi ovesta tulevaa johtonippua, korista tulevan sarjan teippasin uudelleen, oven sisällä näyttää kaikki ihan hyvältä, liittimissä ei ollut haperoa
Jos nyt en täysin höpöjä muista, niin joskus vuosia sitten tutkiin yhtä ulkolämpötilan väärin näyttämää, siinä oli vikana moninapaliittimen yksi pinni, joka ei ollut lukittunut liittimeen, vaan pinni karkasi liittimen kiinnitysvaiheessa ja kosketus oli vain vähäinen.
Tuo liitin oli auton oikeassa etukulmassa, heti puskurin takana on etukulmassa se alamuovi, niin sen päällä on tuo liitin.
Tarkastin tuon muovin päällä olevan liittimen, yhdestä nastasta löytyi haperoa, mutta ongelma ei kyllä sen poistolla ja kiillotuksella muuttunut miksikään
Kun tuon lämpötila-anturin johtimet kiertää aika pitkän matkan moottoriohjausyksikköön, niin välille jää aika paljon vikapaikkoja. Esimerkiksi akkukotelon kylkeen hinkkaava johtosarja, josta johdot nousee akun ohi moottoriohjausyksikölle.
Pitää tutustua tuohon akkukotelon johtosarjaan seuraavaksi. Mittailin ajon aikana antureiden näyttämää autocomilla, ulkolämpötilamittari näytti 0, ulkolämpötila-anturi 0, imuilman anturilla oltiin sitten +7 asteessa. Todellinen -3 pihalla.
Muutenhan tämä ei niin paljoa kiinnostaisi, mutta webasto säätää esilämmitysajan tuon näytössä näkyvän "ulkolämpötilan" mukaan.... :idiot2:
-
Tarkoitatko ihan peilin läpi ovesta tulevaa johtonippua, korista tulevan sarjan teippasin uudelleen, oven sisällä näyttää kaikki ihan hyvältä, liittimissä ei ollut haperoa
Ei vaan ihan peilin sisällä kulkevia johtoja
-
Irtoanturilta ja hanskalokeron takana olevasta liittimestä saan samat ohmi arvot, joten johdot on ilmeisesti kunnossa.
Ilmamassamittari on irti, ahtoputken anturi irti ja hanskalokeron takana oleva liitos on irti, silti mittaristossa lukema 15 astetta.