Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: juuso14 - 20.02.2016, 20:56:12
-
Moro
Tuossa tuli ostettua "pikkuvikainen volvo" auton sanottiin pukanneen öljyt ulos ja vedon loppuneen.Ajattelin että huohotin jäätynyt jne..
Mutta tarkemmin kyseltynä vetokin kadonnut autolla nilkuttettu n.200m huoltikselle.Nyt tutkittuna öljytty konehuone täysin,lohko ehjä,turbon putket äkkiseltään ok.Öljyä lisäsin koneseen n1,5litraa ja kokelin starttia,tulos startti hurraa,jostain hampaat tai jotain rikkoontunut,ei siis mitään vastusta startatessa.Pohjapanssaria irrottaessa huomasin öljylammikko ilmestynyt yön aikana(öljyt eilen lisäsin)
panssari pois ja näytti että automaattivaihteiston ja moottorin välistä tihkui öljyä,siinä on semmoinen tehdastekoinen reikä lohkon ja askin välissä.Lisäksi panssarin päällä jotain hakkautuneita niittejä.Pistän kuvan niiteistä vielä.Jollakin varmaan samaa vikaa ollut joskus...Jakopää ainakin remmi oli paikallaan ja sillä oli ajettu n.35tkm.Helppoa tuo kuvan lisääminen tänne O0
(http://s30.postimg.org/dcpwg3qil/20160220_202202.jpg) (http://postimg.org/image/dcpwg3qil/)
-
Oliskoha vetolevyn niitit antautunu.. :-[
Jos noin on nii ei varmana liiku eikä startti pyöritä konetta.
Eikä noita niittejä oikeen muualta voi tulla että totanoin..
Kysäse nimim. C70, vaikka yv:llä jos ei muute, se nää tietää. Mä oon harrastelija vaan.
-
Ok jotain tollista ajattelin,mutta automaattilaatikko ei kovin tuttu minulle.Milläs tuo öljyn tiputus selittyisi?
-
No en tiiä mutta jos turbiini ei enää oo kohllaan niin onhan tiiviste voinut rikkoontua?
Kuten sanosin, en oo asiantuntija, vain muutamaa vauriota ihmetelly.. Mutta toi C70 kertoo kyllä miten asiat oikeesti on.
..ja hänhän lukee just näköjään tätä... :)
-
Vetolevy hajonnut. Se on näiden dieseleiden ongelma. Jos se on moottoriöljy, mitä valuu koneen ja laatikon välistä niin varmasti kampiakselin tiiviste vuotaa. Vetolevyn kappaleet voineet mennä sinne väliin ja repinyt sen rikki. Sillon on myös riski että kampiakselin tiivistepinta (itse kampiakseli) saanut vaurioita. Ja sitä ei korjataan enää.
Varmasti veto loppunut ja sitten tullut öljyt ulos. Öljyvuoto itsessään ei voi rikkoa siellä mitään. Toisin kun manuaaleissa, joissa kytkinlevy menee piloille öljykylvystä.
-
Se turbiini on vaihteistossa akselilla ja keskittää kampiakselin keskireikään. Se ei voi rikkoa kampiakselin stefaa.
-
Se turbiini on vaihteistossa akselilla ja keskittää kampiakselin keskireikään. Se ei voi rikkoa kampiakselin stefaa.
Nii mut voisko vaihteistoöljy alkaa vuotaan, jos vetolevy hajoo, sitä meinasin. :)
-
Asia selvä,kampiakselin stefa ja vetolevy antautuneet varmaan.Asia selviää kun saan irti vaihteiston.Sitten selviää auton tulevaisuuskin.
Kiitokset kaikille vastanneille.
-
No ju, hyvä homma ja sanoithan tuolla aloituksessa moottoriöljyä katoavan joten ei muutaku loota pois ja toivotaan että vaan stefa menny. O0
-
Nii mut voisko vaihteistoöljy alkaa vuotaan, jos vetolevy hajoo, sitä meinasin. :)
Eipä oikeastaan.