Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: northwolf - 20.02.2016, 23:18:58
-
Tuli sörkittyä oma b19a koneella oleva 244 '83 leimaan ja heräsi vahva ajatus siitä, että strömbergistä on päästävä. Samalla tiedossa on jakopään remontti keväämmällä, kun edellisestä vaihdosta ei ole edes perimätietoa.
Varastosta löytyy jo valmiina 530 kansi ja VX3 nokka.
Olisiko yhdistelmä B19A alakerta + portattu ja 1,25mm laskettu 530 kansi + VX3 nokka + Solexin imusarja + Weberin DGV (tai joku muu 2-kurkkuinen pystykaasari) = Toimiva ja vähän pirteämpi käyttöauto? Tehoja 115-120?
Jotain selkeää heikkoutta tai helppoa tehonlisää mikä on jäänyt huomaamatta?
-
B23 alakerta
-
Ei millään jaksaisi vaihtaa tuota juuri ja juuri 200k ajettua alakertaa...
Onko tuo tehokuvitelma täysin päin honkia ja minkälainen luonne tuollaisella Koneella voisi olla?
-
Ei millään jaksaisi vaihtaa tuota juuri ja juuri 200k ajettua alakertaa...
Onko tuo tehokuvitelma täysin päin honkia ja minkälainen luonne tuollaisella Koneella voisi olla?
Mä muistasin että b200e koneessa olis ~115hv ja kokoopano liki sama kun sulla. Eiköhän tuosta sen nyt ainakin saa
-
Nokaksi voisi kokeilla myös V, H tai K nokkia, jos haluaa vielä muutaman hp lisää. Haittapuolena näillä voi havaita jo tehoalueen nousevan selvästi ylemmäksi ja alaväännön kärsivän.
-
Nokaksi voisi kokeilla myös V, H tai K nokkia, jos haluaa vielä muutaman hp lisää. Haittapuolena näillä voi havaita jo tehoalueen nousevan selvästi ylemmäksi ja alaväännön kärsivän.
V-sarjan nokissa ei hirveesti alavääntö kärsi, sanoisin tasainen ja suht laaja. Toisin on A, D, K tai H näistä taas löytyy jerkkua ylhäältä
-
B200E 530 kannella, A-nokalla ja polttoaineen monipistesuihkutuskella ( :2funny:) varustettuna tuottaa 116hp, V-nokalla 121hp. Pikkuporttaus, rutut sinne 10 ja joku V/VX(3) tahi muu niin kyllä se ihan kivasti vetää, viikon tai ainaki 3-4 päivää. Kyllähän kuupik intsit ois poikaa, mutta kansi on kyl helpompi vaihtaa.
-
LH-jetti ja turbo kylkeen, ~130-180hv.
-
Jos turbo tulee, niin sitten tehdään kunnon kone. Mutta nyt olisi tarkoitus fiilistellä kaasarivaparilla.
Tuossa b19a:ssahan on kai a nokka jo valmiina?
-
Jos turbo tulee, niin sitten tehdään kunnon kone. Mutta nyt olisi tarkoitus fiilistellä kaasarivaparilla.
Tuossa b19a:ssahan on kai a nokka jo valmiina?
Jos on alkuperäinen niin A-nokka siinä on.
-
Kyllä noissa vapareissa oma viehätyksensä on...
Tuo 530 portattuna ja kunnon seeteillä, lisänä tuo solexin imusarja ja dgv tuottaa melko hyvän tehon lisäyksen. Mulla oli b200k:ssa tuollainen setti+H-nokka ja keskialueella oli joku ihme "notkahdus..muuten vetoja oli ihan hyvin.
Nykyään on joku ihme buumi turbottaa aina kaikki. Mun mielestä on hienoa että joku muukin kun minä tekee jotain massatuotteista poikkeavaa.
-
Nykyään on joku ihme buumi turbottaa aina kaikki.
Menee vähän OT...
1. Mulle-kaikki-heti-asenne. Ahdin kupeeseen ja lastut purkkiin jopa tuli helpolla tehoa. Ei tarvitse osata saati ajatella paljoakaan
2. Taantuma. Halavalla pitäis saada voimaa. Pakokaasuahdin on melko kustannustehokasta moottorin tekohengitystä
-
Muakin on vetäny vaparit aina puoleensa. Joo rahaa menee ja ei yhtä suuria tehoja saa, kun turbolla. Ollut noin neljä vuotta vaparivirikone ajossa käyttiksissä, muutaman kerran sama motti vaihtanut koppaakin ja ei siihen kyllä vielläkään ole kyllästynyt. Voisin sanoa että erittäin ripeä vakio B230 äffään verrarttuna.
-
Asia tekstiä. Kyllä tuo vapari virittäminen vaatii enemmän moottoritekniikkaan tutustumista ja vaparissa on niin paljon asioita mitkä luo toimivan kokonaisuuden että se kiehtoo kyllä. Tuohon kun sotketaan vielä vaakaimukaasarit ni äänet on kyllä korvia hivelevät ja sitä voimaakin on noilla setupeilla saatu.
Jos haluaa tuollaista pikkukonetta kutitella niin mulla olis pari soivaa kantta noihin
-
Jäi hämään ku alussa oli puhe b19a koneesta ja sit b200k koneesta?
Ihan turhaan sen vakio 530 kannen sinne laitat kun on ihan sama kun 160 mikä on todennäkösesti b19a koneessa.
Nokan vaihdolla pääsee alkuun. K tai H vakio nokista on varmaan passeli. Koneen luonne muuttuu ja muutama heppa tulee lisää.
Putkistoon on turha satsata. Ennemmin vaparissa kanteen ja koneen läpivirtaukseen, tarkoittaan imu ja pakosarjan kohdistamista kanteen kunnolla. Turhat purseet ja muut veke.
Vaparia kun virittelee niin voi varautua tekeen ympäripyöreetä päivää että rahat riittää.
Jostain rallimieheltä kuulin et jos vaparina saa 100hv per litratilavuus niin se on saavutus jo sinällään. Jos vaparina vinokoneesta otetaan opeskelijabudjetilla yli ohjekirjan tehot niin viritys on onnistunu.
-
Siinä on 200k km ajettu alakerta. Eli 200 000 km
-
Siinä on 200k km ajettu alakerta. Eli 200 000 km
Ahaa joo, no ajatusvirhe kävi.
Ihan aihetta lainatakseni tuli mieleen kuinka pitkälle riittää vakio vaakaimukaasari vaparikoneella. Vaikkapa b23 alakerralla ja yläkerran hifistelyllä, nokka yms kansi työt.
En lähde ite veikkaileen mitään lukemia.