Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: nestori1978 - 18.07.2011, 22:23:42
-
Kyseessä remontoitu kone (uudet renkaat, laakerit, ym), kone siis ollut aivan osina. Suuttimin ei ole koskettu eikä myöskään syöttöpumppuun. Moottori pukissa peräkärryssä.
Vika seuraavanlainen todella pitkällä startilla alkaa lupaamaan(kokoajan savua putkesta) ja jossain vaiheessa ryntää muutaman sekunnin ajan hirveän mustan savun saattelemana, tekee tämän joka kerta, mutta ei jää käymään millään tavalla. Ilman hehkutusta ei lupaakaan. Ajoitus katsottu useaan kertaan digitönärillä.
Alkuun ei käynnistynyt mitenkään, kunnes antoi pienen suhauksen pilottia, nyt käynnistyy sen verran kuin käynnistyy ilman.
-
nopeesti kyllä vaikuttas ettei ajotukset ole kohillaan.
savu viittais että ainetta se sais...
oletko varma että nokkakin on ajotettu oikein kun siinä ei ole kiilaa hihnapyörässä?
toinen että toimiihan pumpussa sammutin solenoidi oikein?
-
Korjaamo ja yleistekniikka puolelle kirjoitin saman ja sieltä sain vastaukseksi 180 ast. pielessä. nokka ajoitettu niin että kone oli YKK:ssa ja nokka-akselin ura oli kansitason suuntainen, pumppu taasen niin että kone YKK:ssa, hihnapyörä auki nokka-akselin takapäästä pumppua väärän suuntaan kunnes lukema ei muutu, tönärin nollaus ja pyöritys oikeaan suuntaan kunnes lukema ~0.9
-
Korjaamo ja yleistekniikka puolelle kirjoitin saman ja sieltä sain vastaukseksi 180 ast. pielessä. nokka ajoitettu niin että kone oli YKK:ssa ja nokka-akselin ura oli kansitason suuntainen, pumppu taasen niin että kone YKK:ssa, hihnapyörä auki nokka-akselin takapäästä pumppua väärän suuntaan kunnes lukema ei muutu, tönärin nollaus ja pyöritys oikeaan suuntaan kunnes lukema ~0.9
Täytyneekin lisätä tähän tarinaan, että ykkösen nokat kuuluis olla ylöspäin tuossa vaiheessa, muutenhan se nokan lovi kansitason suuntaan niin nokkahan voi olla kahdessa asennossa...
-
nokat oli ylöspäin, tämä tarkastettu jo ennenkuin edes laskin kantta paikoilleen
-
Tarkemmin ajatellen eihän venttiilit olisi ottaneet tietystikään mäntiin kiinni vaikka nokat olisi olleet alaspäin... Pumpussa oleva kolo ei taida olla edes suuntaa antava koska sitä ynnäsin jalan viivoihin kun nokat olivat ylöspäin ja kone YKK:ssa?? Otan siis hihnapyörän auki nokka-akselin takapäästä ja pyöräytän konetta yhden kierroksen ja sen jälkeen ajoitus.
(http://nestori78.kuvat.fi/kuvat/Moottorin%20vaihto/Kuva0127.jpg/_smaller.jpg?rotation=1)
Lisäkysymys vielä mikä mahtaa olla pumpun alaosassa oleva sammutinsolenoidin kaltainen magneettiventtiili(polttoaineputken takana, sininen abiko), napsuu kun antaa sähköä. Kone on siis vm90 940 egr:llä ?
-
sen tiiän että deekussa on se sähkönen polttoaineen katkasu että ilman virtaa ei löpö virtaa oliskohan tuo se polttoaineen katkaisu venttiilli, ilman virtaa se on kiinni ja aukee kun saa jänöä...
-
Deekun pumpussa sammutin on reilusti ylempänä, tuo on joku mystinen himmeli kyllä...
-
Löysin selityksen solenoidille, se vaikuttaa kylmänä savutukseen http://i159.photobucket.com/albums/t130/Begle1/Rotary%20IP%20Familiarization/CCF06182009_00027.jpg (http://i159.photobucket.com/albums/t130/Begle1/Rotary%20IP%20Familiarization/CCF06182009_00027.jpg)
Käänsin pumppua 180 ast. (merkit kohilleen, hihnapyörä auki ja ja konetta kierros ympäri) ei minkäänlaista vaikutusta..
Koitettiin toista syöttöpumppua, ei minkäänlaista vaikutusta..
Seuraavaksi tarvii koittaa vaihtaa toiset suuttimet, tarvii vaan tarkastaa niiden avautumispaineet ensin. Jos nykyisiin suuttimiin olisi jollain ihmeellä mennyt jotain ylimääräistä, olleet kyllä teipattuna kun kansi oli irti.
Alkaa olemaan keinot vähissä..
Tänään otti jo kaksi kertaa kierroksia ennen kuin sammui.
-
Tuo kone käy (jos sitä käymiseksi voi sanoa) kaasulla avittaen vaikka soppa menee väärään pyttyyn, pitää vaan aivan uskomattoman pahaa ääntä. Kyllä sun edelleen tarttee ettiä pumpun asento kohdilleen. Minkä merkin mukaan olet kohdistanut pumpun, siinä jalassahan on pieni jälki, ja hihnapyörän kupeessa samaten?
-
vauhtipyörän merkki kohilleen (0 ei X) 1 nokat ylhäällä, hihnapyörä auki nokka-akselin takapäästä sitten pyörittänyt takaapäin katsottuna pumppua myötäpäivään kunnes lovi pyörässä on jalassa ja pumpussa olevan viivan kohdalla, sitten hitaasti pumppua vastapäivään kunnes lukema ei muutu, tönärin nollaus, ja taas myötä päivään kunnes lukema n. 0.9. lovi on silloin jonkun verran oikealla viivoista.
-
Hmm, jotenkin tuo nyt vaan silti menee vika pyttyyn... Menetelmä on äkkiseltään oikean kuulonen.
-
Suutinputketkin olleet kiinni kokoajan pumpussa joten nekin oltava oikeassa järjestyksessä. Vähäinen käynti kuulosti kyllä ehkä ihan normaalilta oli pumppu millä kierroksella tahansa. Musta savu oli hirveä kun hörähti.
-
Etenkin jos käynti kuulosti samalta molemmilla pumpun asennoilla, menee varmasti tavara vika pyttyyn.
-
ota joku suihku kannesta irti ja kato tartilla minkälaista sumua tulee jos epäilet niiden kuntoa.
tosin luulis sieltä tulevan jos se pitää välillä pahaaki ääntä :)
-
Ajattelin lähinnä että jos suuttimet vuotaa solkenaan läpi. Moottori on purkamosta ja piti käynnistyneen en irroitusta.
-
Suuttimet tarkastettu, yksi jäi auettuaan vuotamaan, aukesi reippaassa 100:ssa ja ruikki niin kauan kunnes paine putosi nolliin.
-
Nyt on taas yritetty käyntiin, nyt käynnistyy jo ja käy raskaasti tyhjäkäyntiä kun hetken pitänyt isompia kierroksia. Savuttaa vieläkin reilusti (vaaleaa) ja jos höllää nopeasti kaasusta niin sammuu.. Onkohan ajoitus vieläkin väärin vai mikä voi olla? Vaatii vieläkin pitkän starttauksen ja "lupaamalla" käynnistyy.
-
Ajoitusongelma tuo yhä on. Pumppua voi kääntää kahdella 19mm(?) avaimella ihan summassa aavistuksen aikaisemmalle ja kokeilla mitä vaikuttaa, eli toisella pitää pumppua paikallaan kun toisella avaan nokan päästä pultin, kääntää hitusen ja taas itää pumppua paikallaan ja pultti kiinni. Sit jos kuulostaa aivan karmeelta, vähän takasin, ja sitten kun kuulostaa aika ilkeeltä ni on hyvä. ;)
-
valkonen on palamatonta.
elikkä sulla on myöhäsellä pumppu. :-\
-
Nyt käy tyhjäkäyntiä! Ajoitettiin väärin?? Tönärin nollauksen jälkeen kierrettiin pumppua nollauskohdasta kunnes oli 0.9 lukema kun olisi pitänyt kiertää pumppu jalan merkkeihin ja siitä oikeaan suuntaan kunnes 0.9, näinkö? nyt ainakin käynnistyy lämpimänä ilman kaasua. Tyhjäkäynnillä tulee savua, haju hieman kitkerä, ajoitus ~0.95, kun ilman mittausta koitin kääntää vähän niin savutus oli pienempi ja ajoituksen kun tarkasti niin oli 0.77. Kitkerän pakokaasun kun saisi vielä pois niin olisi aika priima.
-
vauhtipyörän merkki kohilleen (0 ei X) 1 nokat ylhäällä, hihnapyörä auki nokka-akselin takapäästä sitten pyörittänyt takaapäin katsottuna pumppua myötäpäivään kunnes lovi pyörässä on jalassa ja pumpussa olevan viivan kohdalla, sitten hitaasti pumppua vastapäivään kunnes lukema ei muutu, tönärin nollaus, ja taas myötä päivään kunnes lukema n. 0.9. lovi on silloin jonkun verran oikealla viivoista.
Tuo "takaapäin" voi sekottaa mut mutta minusta vaikuttaa et sulla on oikeat ohjeet mutta toteutus huono.
Muutama pikku juttu jotka voi olla ilmeisiä mutta ne auttaa että kaikki on samalla "aaltopituudella"
-motoria katsotaan jakopäästä vauhtipyörään päin, eli normi moottorin pyörimissuunta on myötäpäivään JA ruiskutuspumppu(kin) pyörii myötäpäivään vaikka hihnaveto tuleekin sen takapäähän...
-pyöritä konetta AINA kampiakselista, silloin hihnojen välykset ei muuta mittauksia
OK, sit lähdetään:
-pyöritä kone 1:sen YKK:hon (0-merkki kohdalleen ja nokat ylös niinkus tiiet)
-mittaa s-pumpun männän asento, sit alat pyörittämään konetta vastapäivään(pumpun männän asennon mitan tulee suurentua, muuten olet väärällä rampilla)
-jatka kunnes pumpun männän liike loppuu( olet ns. perusympyrällä)eli mitta-arvo on suurimmillaan
-nollaa tönäri tai heittokello
-pyöritä konetta normi pyörimissuuntaan kunnes merkit täsmää ( k-akselin 0-kohta) ja lue ennakko
-jos ennakkoa on liikaa tai liian vähän=> MIETI kumpaan suuntaan pumppua käännät( eli jos ennakkoa on liikaa => käännä pumppua myöhäselle eli jakopäästä katsottuna vastapäivään(vasten normi pyörimissuuntaa), liian pienellä ennakolla päinvastoin
Nää ohjeet on likinnä toistoa mutta aika moni on menny sekaisin irtokonetta ajoittaessaan +kannattaa muistaa se kultainen sääntö että AINA dieseliä ajoittaessa pyöritä konetta kampiakselilta!!! muuten hihna/ketjuvälykset voi aiheuttaa heittoa mittaukseen
-
Korjaamon FAQ-osiossa on myös mittausohje, jossa lisäksi eriteltynä se kylmäpatruunan käytöstäpoisto mittauksen ajaksi, se sotkee pahasti arvot jos se on mukana, omasta mittasin jotakin 1.3mm luokkaa olevaa ennakkoa kylmänä kun perusennakko 0.95mm.
-
juu on ollu patruuna pois pelistä mittausten aikana. Laitan ennakon siihen 0.9-0.95 kohdalle. Ihmeesti vaan kärytti..