Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 22.02.2016, 08:05:09
-
Mulla on S80 2,4 D vm. -03, jolla on nyt ajettu 377 tkm.
Viimeksi siihen vaihdettiin osittain takuuseen Sinisellä jakohihna noin 75 tkm sitten.
Tuosta tulee piakkoin kuluneeksi 4 vuotta.
Tuntuu kuin se olisi ollut aika äskettäin, mutta vaihtosuositus taitaa olla 120 tkm tai 48 kk.
Kuinka tarkkaa on tuon ajan kanssa?
-
hyvin vaikea sanoa kun on poikkeillut jo ennen aikojaankin,sitten on taas menty yli vuositolkullakin,kyllä mä lähtisin kumminkin siitä että suurinpiirtein ajallaan kun vaihtaa niin homma on hoidossa! ;)
-
Vaihtoväli on 160tkm.
-
Kumpi ensin tulee täyteen:
-Vuodet
-Kilometrit
Omassa menee keväällä vaihtoon, kun vuodet täynnä....
-
Vaihtoväli on 160tkm.
Jep.
Vähän yllätti, kun Volvojen huoltovälikopion sain täältä tai entiseltä Landian sivustolta.
Siinä on vaihtoväli merkitty 120 tkm, mutta tänään sain varmistuksen myös Siniseltä, että jakohihnan vaihtoväli onkin 160 tkm tai 48 kk.
8) 8)
-
Täällä tuskin kellään on kristallipalloa josta näkisi kestääkö se hihna vaikkapa 6 vuotta, saattaahan se kestääkkin, tai sitten ei.
Jos siinä on vaihtoväli 160tkm/4v, kyllä se vaihtaa kannattaa kun toinen noista tulee täyteen.
-
Ja virhevastuuhan on voimassa jos hihna pettää tuon ajan/kilometrien sisällä eli itse ainakin vaihdatan ajoissa.
-
Ajoissa meinaan vaihtaa minäkin.
Sain muuten eilen ymmärtääkseni todella hyvän ja asiallisen tarjouksen jakohihnan vaihtamisesta.
Gatesin hihnasarja kiristimineen, Volvon (?!) vesipumppu ja muut tarvittavat pienosat + jäähdytysneste töineen hieman päälle 300,- euroa.
Ja sellaiselta takuuvarmalta liikkeeltä, joka näitä tekee.
Vuosia vuosia sitten Volvon huoltopäällikkö sanoi 2,5 TDI -koneesta, että kyllä se kestää enemmän kuin silloin vaaditun 90 tkm:n vaihtovälin. Mutta sanoi, että et ole sitten häneltä kuullut. Olin lähdössä reissuun Viroon ja kauemmas, kun huomasin 90 tkm:n juuri täyttyvän...
-
Täällä tuskin kellään on kristallipalloa josta näkisi kestääkö se hihna vaikkapa 6 vuotta, saattaahan se kestääkkin, tai sitten ei.
Jos siinä on vaihtoväli 160tkm/4v, kyllä se vaihtaa kannattaa kun toinen noista tulee täyteen.
Eikös vaihtoväli Saksassa ole 8v? Jos oikein muistelen, ainoa ero on kylmäkäynnistyksissä tai huolto-organisaation kyvyssä tehdä rahaa. En ole koskaan kuullut, että pelkkä hihna olisi mennyt poikki vaan joku on sen vioittanut ensin. Löysälle jäänyt kiristin, jämähtänyt apulaitehihnan vapaakytkin jne.
-
Ruotsissa vaihtoväli 160tkm/10v
-
Ruotsissa vaihtoväli 160tkm/10v
Onko noin?
Ja vielä nimenomaan juuri tällainen konemalli?
Ei kyllä uskalla venyttää vaihtoväliä, sillä Siniseltä tuli eilen tieto, että vaihtoväli on tarkka.
Liekö sitten ollut alan miesten huumoria.
Mietityttää ihan pikkuisen, koska ajokilometrejä ei ehdi tulla kuin semmoiset 83-87 tkm edellisestä vaihdosta. Mutta tuo 4 vuotta täyttyy. Hmm.
-
Suomessa 4V on ilmastollisista syistä... enemmän varotoimi joka on osottautunut jossain määrin paikkaansapitäväksi. Ruotsissa lienee paremmat kelit kun kestää pidempään... muutettiinhan suomessakin noita kilsa rajoja osaan koneista.... kuten on tässäkin viestiketjussa tullut selväksi.. ja ihan ohimennen sinisellä jakohihnanvaihto kaikkine kaluineen kolmisen vuotta sitten siniseltä ~350€ (D5)
-
Vuosia vuosia sitten Volvon huoltopäällikkö sanoi 2,5 TDI -koneesta, että kyllä se kestää enemmän kuin silloin vaaditun 90 tkm:n vaihtovälin. Mutta sanoi, että et ole sitten häneltä kuullut. Olin lähdössä reissuun Viroon ja kauemmas, kun huomasin 90 tkm:n juuri täyttyvän...
Tämä perustunee päivittyneisiin osiin, olikohan -99 eteenpäin tdi:n hihnahuollon väli 120tkm.
Mulla on vapaahkosti pyörivässä japsikoneessa kestotesti käynnissä, oliskohan tällä hetkellä 170tkm ja 12 vuotta (100tkm vaihtoväli). Dieselin käyntiin tärskähtämiset ja muut kyllä rasittaa hihnaa ihan eri tavalla, joten tällaisessa en kauheasti pitkittäisi. Melko helppo ja halpa remppa kuitenkin.
-
Suomessa 4V on ilmastollisista syistä... enemmän varotoimi joka on osottautunut jossain määrin paikkaansapitäväksi. Ruotsissa lienee paremmat kelit kun kestää pidempään... muutettiinhan suomessakin noita kilsa rajoja osaan koneista.... kuten on tässäkin viestiketjussa tullut selväksi.. ja ihan ohimennen sinisellä jakohihnanvaihto kaikkine kaluineen kolmisen vuotta sitten siniseltä ~350€ (D5)
Mulle tarjottiin yli 650 eurolla Siniseltä. Nyt.
-
Onko noin?
Ja vielä nimenomaan juuri tällainen konemalli?
Joo
Suomessa sellanen ilmasto? ettei kestä maahantuojan mukaan kuin 4 vuotta, vaikka Ruotsissa kylmämpää, kuumempaa, enemmän lunta jne ;D
Volvoja Ruotsissa 5 kertaa enemmän kuin Suomessa ja ilmeisesti hihnat on kestäny kun ne ei ole Göteborgissa suosituksia muuttanu
-
Toki maahantuoja pyrkii maksimoimaan huollon tuoton asettamalla mahdollisimman alhaisen vaihtovälin, joka ei kuitenkaan näytä vielä härskiltä (esim. kerran vuodessa).
-
Onko noin?
Ja vielä nimenomaan juuri tällainen konemalli?
2,5tdi -01 12000mil 8 år
140/170 2,4t 2,5t 2.4d d5 -04 16000mil/10år
140/170 2,5t 05-08 18000mil/10år
2,4d d5 06 15000mil/10år
2,4d d5 07- 18000mil/10år
Tällaista tietoa löysi google naapurimaasta.