Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kapa74 - 22.02.2016, 16:06:18
-
Terve!
En tiedä onko kenellekään käynyt -02 V70:n kanssa samaa mokaa kuin itellä, eli kun irroitin kuskinpuolen alapalloniveltä niin koko vetari pulpahti ulos ja laakeripesän kuulat lenteli pitkin hiekkaista pihaa..
Kuulathan saa toki pesään takaisin helpostikin mutta jos ei laita niitä oikein, niin vetarissa ei ole yhtään joustoa.. Ite pyörittelin tota laakeripesää monta päivää, ennenkuin satuin löytämään kuvia netistä, että missä asennossa pesä pitää olla kuulia takaisinlaittaessa.
Aattelin pistää tän viestin ihan vaan avuksi jos joku tuskailee noitten kuulien kanssa.
Eli noissa kuvissa näkee laakeripesän oikean asennon että saa ylä- ja alakuulan paikoilleen. Itellä oli vetari kiinni ja pyörittelin varovasti samalla kun laittoi loputkin kuulat paikoilleen.
Tiiän että tääkin on helppo juttu kun sen tajuaa, mutta itellä meni turhan monta päivää ja liian paljon tupakkaa kun yritti hahmottaa miten paketin saa kiinni oikein.. :idiot2:
(http://s14.postimg.org/l4kg7kgd9/laakeripesan_kasaus.jpg) (http://postimg.org/image/l4kg7kgd9/)
(http://s28.postimg.org/secem5qvt/laakeripesa_koottuna.jpg) (http://postimg.org/image/secem5qvt/)
-
On noita joutunut muiden jäljiltä useamman kokoamaan. Keskiosa vetarissa kiinni olen kasannut ja tosiaan nopea homma kunhan järjestys menee oikein.
-
Onko faceliftissä paljonkin erilainen tuo hässäkkä kun ei kuulat lennelleet vaikka lähestulkoon kaikki muu sitten lentelikin kun napaa jystättiin? Tasauspyörästöstäkin irtosi se vetarin pää vaikka siellä on sokkakin. Pakko olla tyystin erilainen. Kalliimpi ainakin.
-
Versiosta riippuen on joko tässä mainitunlainen tai sitten kolmella rullalla oleva neulalaakeroitu nivel. Siinä mallissa on painettu pienet olakkeet kupin reunoille, eikä nivel tule ulos kuin pakottamalla voimalla tai hiomalla ulokkeet pois. Erottaa päälipuolin siitä, että kuulilla olevassa on pyöreä kuppi ja rullamallissa kulmikas.
-
Sisäpäissä käytännössä aina tripodit (rullamallit) ja pyörän puolella sitten nuo (kuulamallit).
-
Ja tältähän vältytään ottamalla se napapultti irti ja painamalla vetari sisään ennen alapallon kanssa temuamista. ;) Ei se napapultti pallonivellaatikossa huvikseen ole.
-
Ja tältähän vältytään ottamalla se napapultti irti ja painamalla vetari sisään ennen alapallon kanssa temuamista. ;) Ei se napapultti pallonivellaatikossa huvikseen ole.
Tuo vetarin sisäänpainaminen ei todellakaan ole piece of cake joissain tapauksissa. Esimerkiksi minulla niin kuin monella muullakin vetari on jäsähtynyt niin maan turkasen tiukkasti napaan kiinni että ei irtoa kuin rälläkällä..
-
Sisäpäissä käytännössä aina tripodit (rullamallit)
Usein, mutta ei läheskään aina.
Tuo vetarin sisäänpainaminen ei todellakaan ole piece of cake joissain tapauksissa. Esimerkiksi minulla niin kuin monella muullakin vetari on jäsähtynyt niin maan turkasen tiukkasti napaan kiinni että ei irtoa kuin rälläkällä..
Rälläkkää ei ole vielä tarvinnut, mutta pidempi pultti, holkki sen alle ja lekaa reilusti. Ei lyttää akselin päätä.
-
No nyt heräsi mielenkiinto, että missä mallissa on sisäpäässä joku toisentyyppinen nivel? Ainakin mk1 ja mk2 v70 lienee molemmissa tripodi niin automaatilla kun manuaalillakin?
-
Usein, mutta ei läheskään aina.
Rälläkkää ei ole vielä tarvinnut, mutta pidempi pultti, holkki sen alle ja lekaa reilusti. Ei lyttää akselin päätä.
Tässä kuvassa muuten irroitetaan napaa vetarista :) Kuva löytyy yhdestä ketjusta jossa vatuloitiin tätä kiinni juuttumista. aika yleinen onkelma näyttää olevan
(http://s7.postimg.org/m53200chz/20150401_185918_zps3opxpex0.jpg) (http://postimg.org/image/m53200chz/)
-
Minä oon luullu että automaatissa on tripodi ja manuaalissa tuo kuulamalli.
Miten on oikeesti?
-
Tässä kuvassa muuten irroitetaan napaa vetarista :) Kuva löytyy yhdestä ketjusta jossa vatuloitiin tätä kiinni juuttumista. aika yleinen onkelma näyttää olevan
Vielä ei ole tullut niin jumissa ollutta vastaan, joka ei ois lähtenyt. 850:ssä on ollut todella tiukkoja näihin verrattuna. Kait noita on satakunta vuosien varrella tarvinnut irrottaa nimenomaan V70II/S60/S80.
Minä oon luullu että automaatissa on tripodi ja manuaalissa tuo kuulamalli.
Miten on oikeesti?
Voi hyvinkin pitää paikkansa. Ei ole tullut niin tarkkaan kiinnitettyä huomiota, mutta muutamista manuaaleista niitä on joutunut asettelemaan takaisin ainakin.
-
Mulla on noi molemmat omatkin manuaaleja ja tripodeilla. Ota tästä nyt selvää sitten, jos noita tosiaan on käytelty jotenkin sekaisin :idiot2: