Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: remotion - 22.02.2016, 19:50:27
-
Moi, ajelin parkkiin kotipihassa niin rupesi kuulumaan outo ääni konepellin alta ja laturin valo syttyi.
Tuossa sitten kokeilin laturin hihnaa niin se oli aivan uskomattoman löysä.
Pystyy sormilla nostamaan
Vaihdettu vielä viime talvena ja autolla ei juuri kesälläkään kukaan ajanut.
Miten voi olla mahdollista?
Hihnahan on melkoisen ohut kuminauha kyllä mutta pitäisi kai kestää sentään vähän pidempään ku vuoden.
Onko vika autofitin asentamassa tarvikehihnassa? Vai onko sieltä joku osa pettänyt totaalisesti?
Auto siis 940 classic. Hihna menee suoraan moottorin ja laturin välillä, kuuluisiko siellä olla joku kiristäjä jossain välissä?
-
Sain faijalta vihiä että kiristys tapahtuis pultilla. Vielä ku tietäis mikä pultti...
-
pitkä 6mm pultti 10 mm kannalla laturin alla kun katsot vasemmalta puolelta,mutta löystä ekax se 13mm kannalla oleva mutteri,se näkyy taas laturin alla suoraan edestä katsottuna.
-
Tarkoitat siis sitä laturin alla olevaa "poikittain" muihin pultteihin nähden, vähän piilossa siellä takana... Luulen että sieltä on joku kiinnike katkennut tai sitten mutteri karannut takapuolelta jostain niistä alapulteista jotka on naama keulaanpäin.
Mitä sille pitkälle poikittaispultille pitää tehdä? Katselin sitä ja sain laturin liikkumaan muita pultteja löysäämällä mutta en saanut sitä jäämään mihinkään asentoon vaan tippuu aina alas.
-
Tarkoitat siis sitä laturin alla olevaa "poikittain" muihin pultteihin nähden, vähän piilossa siellä takana... Luulen että sieltä on joku kiinnike katkennut tai sitten mutteri karannut takapuolelta jostain niistä alapulteista jotka on naama keulaanpäin.
Mitä sille pitkälle poikittaispultille pitää tehdä? Katselin sitä ja sain laturin liikkumaan muita pultteja löysäämällä mutta en saanut sitä jäämään mihinkään asentoon vaan tippuu aina alas.
Pultti on tainnut katketa, siellä pitäisi olla jossain kierre mistä se kiristyy.
-
Se pitkä M6 kiristinruuvi menee laturin alapuolella olevan isomman pultin kannan läpi, sen missä on 13mm kantainen mutteri etupuolella. Todennäköisesti siitä on kanta poikki sieltä takaa, vai onko se kiristinruuvi poikki?
Itse joskus katkaisin pakkasella vuorotellen molemmat. Isomman korvasin normaalilla pultilla, jonka kantaan hitsasin M6 jatkomutterin kiristinruuvia varten ja kiristinruuvin korvasin M6 kierretangon pätkällä, jonka päähän muistaakseni hitsasin mutterin kannaksi.
Hitsaamatta tuosta selviäisi niin, että laittaisi sinne laturin alle kulmaraudan, josta läpi normaali M10 pultti eteenpäin ja kääntäisi se kiristinruuvin toisin päin, eli kanta laturin alle ja mutteri siihen, missä kanta oli ennen. Tällöin pikkuruuvi jää vaan sojoittamaan aika pitkälle laturin viereen.
-
Pultti menee pultin läpi joka on katki ja jonka läpi menee pultti what.
Tajusin yhtä paljon kuin tästä: https://www.youtube.com/watch?v=cCQMAddqoFE
Mutta ei toki teidän vika että olen tyhmä.
Ajan sen 5km päähän huoltoon missä vaihtoivat hihnan vuosi sitten.
Mutta tälläinen kysymys: kannattaako katkaista nykyinen laturin hihna ettei se pyöri siellä valtoimenaan löysänä? vai kestääkö se sen 5km ajaa vaikka vähän heiluisikin...
Löysin tämän kuvan, tästä jo tajuan:
http://volvoforums.com/forum/attachments/volvo-240-740-940-12/4970d1316104959-240-alternator-bracket-broken-bolt-100_1121.jpg
-
Kävin pulttikaupasta hakemassa tuon pitkän pultin, ei tarvinnut patenttia tehdä.
Jos tuo pultti on poikki, pituus olisi alle 100-120mm.
Hihna löysällä voi ajaa jos se ei pääse menemään mihinkään väliin ja akku on täynnä.
-
Pultti oli kadonnut, jouduin kuitenki leikkaa hihnan varmuuden vuoksi joten nyt odotellaan uutta hihnaa...
-
Juu, varmasti vaikea tajuta selitystä, jos ei ole osaa luonnossa nähnyt :D Yritin omia kuvia kanssa kaivella sekä ehjästä alkuperäisestä, että omasta patentista, mutta on niin monen vuoden takaa, ettei löytynyt. Onneksi tuokin edellä ollut kuva selvensi jo paljon...
Ja malliahan näkee vaikka ohjaustehostimen pumpulta, jossa tuo kiristinsysteemi on ihan siinä päällipuolella näkyvillä.