Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Marco - 23.02.2016, 16:07:18

Otsikko: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: Marco - 23.02.2016, 16:07:18
XC70 D3 vm12 ja mittarissa siis noin 180tkm, lievää tutinaa korissa esiintyy noin 100km/h vauhdissa, ratti ei tärise vaan lievää tutinaa/tärinää tuntuen penkissä istuessa. Tämä alkoi jo kesällä kesärenkailla sitten vaihtui talvirenkaat ja hiljattain vielä uusittiin uudet kitkat joten renkaiden tasapaino ongelmat lienee poissuljettu. Autossa ei kuulu milloinkaan mitään ylimääräisiä jurinoita tai ääniä ja nämä uudet kitkatkin on niin äänettömät että ylimääräiset äänet kuuluisivat helpoimmin läpi. Edellisessä huollossa eivät ”löytäneet” mitään vikaa mutta pieni tutina vain jatkuu. Moottorin kierroksilla tai vaihteella ei ole vaikutusta tutinaan, tutinaa myös siis rullatessa joten vaikuttaisi siis jonkin pyörivän voimansiirron osan ongelmalta. Tutina hieman lievenee kun vetopäällä (myös vauhti kasvaa yli 100km/h) ja esiintyy voimakkaimmin tasakaasulla tai rullatessa.

Mitä pitäisi siis tutkia seuraavaksi tarkemmin ?

Oikea vetoakseli / tukilaakeri ? kardaanin tukilaakeri ? jotain muuta ?

Tulee kalliiksi jos vain lähtee kokeilemalla osia vaihtelemaan….

Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: paku97 - 23.02.2016, 16:26:24
...putsaa vanteet sisäpuolelta. :) volvon ominaisuus.
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: Marco - 23.02.2016, 16:47:57
..niinkuin kirjoitin aloituksessa että tutina toistuu kolmella eri rengas setillä ja renkaat/vanteet on puhtaat kun ne vaihdetaan alle. Rengasongelmat myös yleensä tuntuu ratissa, kuvaamani tutinia ei tunnu ratissa. Eli muita ehdotuksia kiitos...
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: Bawuka - 23.02.2016, 17:31:38
Onko vanteiden suoruutta tarkistettu ? Kyllähän ne koneessa saa "tasapainoon" mutta saattavat silti lievästi tutista ajaessa. Oikeastaan yksikään vanne ei ole suora, kuin siihen asti kun se laitetaan alle, varsinkin isommissa. Eikä ne ole itseasiassa uutenakaan suorat :). Puhutaan sitten eri hintaluokan valsseista kuin näistä 500-1000e marketti sarjoista. Itsellä on varmaan tasan jokainen vannesarja saanut osumaa parissa vuodessa. Kerran kun vetää routakuoppaan niin, että tärähtää kunnolla pohjaan niin avot, suurella todennäköisyydellä on 18" alkuperäinenkin vanne klommolla. Kauheeta kuraahan noi perus vanteet on. Edellisessä V60:ssä oli Volvon omat 18" Ixionit ja ne oli ainakin joka suuntaan niin saatanan kierot kahden kesän jälkeen, että kävivät suoristettavana. Itse väitän että 99.9% vanne/rengas on syyllinen.  Ei se ratissa tunnu jos on vaikkapa pystyheittoa.

Sekin on sitten vähän kuskista kiinni. Joku ei huomaa koko pikku tutinaa/vapinaa, kun toisella palaa jo siinä vaiheessa hermot. Itse olen aika kriittinen tuon vapinan suhteen. Joku varmaan noilla Ixioneillakin olisi ajellut ihan tyytyväisenä  ;). Tuollainen perus rengasjamppa kun kiepauttaa sen renkaan vanteelle niin sitä ei paljon kiinnosta onko just siinä, vaan se riittää kun on sinnepäin. Itse ole useamman kerran kurvannut takaisin liikkeeseen ja kertonut, että nyt otetaan uusi yritys siinä tasapainoituksessa. Aina se on parantunut ja yleinsä painot siellä vanteella vähentynyt, kun vaivaudutaan vaikkapa vähän pyöräyttämään sitä rengasta siinä vanteella. Täytyisi tuokin tehdä itse niin tulisi kerralla hyvä.

Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: paku97 - 23.02.2016, 17:50:23
..niinkuin kirjoitin aloituksessa että tutina toistuu kolmella eri rengas setillä ja renkaat/vanteet on puhtaat kun ne vaihdetaan alle. Rengasongelmat myös yleensä tuntuu ratissa, kuvaamani tutinia ei tunnu ratissa. Eli muita ehdotuksia kiitos...
Takavanteiden tutinako tuntuu ratissa?
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: Marco - 24.02.2016, 18:10:43
 ei toki, itsellä vaan jotenkin tuntuma että tutina tulisi kuintenkin etupään suunnasta mutta faktoja ei ole.

Ongelma on esiintynyt jo noin 10tkm ajan ja kesärenkaatkin ovat uudehkot. Kesällä renkaista uusittaessa kysyin tasapainotuksen yhteydessä että ovatko vanteet suorat ja vastaus oli että ovat kuin uudet. Sitten syksyllä vaihtui vanhat talvirenkaat (eri vanteilla) ja tutina jatkui eikä helpottanut vaikka nekin renkaat uusittiin ja tasapainotettiin. Tällöin vain tuli mieleen että eipä taida vika rengaisssa olla...
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 24.02.2016, 22:00:57
Eipä siinä sitten jää,kuin alustan osat. Joku pusla ja/tai iskarit,kertonevat seur. katsastuksessa.
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: HulluJaYlpee - 24.02.2016, 22:54:31
Ihan villi veikkaus takaa pitkittäistukivarren puslat entiset.. mut tää oli ihan villi veikkaus.
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: Taikaviitta - 23.03.2016, 19:44:24
Ihan villi veikkaus takaa pitkittäistukivarren puslat entiset.. mut tää oli ihan villi veikkaus.

Juu tuohan olisi selkeä homma mutta täällä tarkistettiin pitkittäistukivarret ja ei ratkennut.
Ongelmahan ei ole vakavan oloinen. Iskarit tuli uudet kun etupumput luovutti (180tkm)
Tärinä tuntuu sekä talvi että kesävanteilla. Gummit on uudet keskihintason renkaat. Ratti ei tärise
Kuljettajaan välittyy oletettavasti rungon kautta tärinää.
Onko mk3:ssa muuta mitä voisi kokeilla. Moottorin kumityynyt? Voimansiirto puolella välystä?
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: veeaa - 24.03.2016, 08:03:06
Tutisee täälläkin eikä järkeevää syytä ole löytynyt. XC70. Vm 2010 160 000tkm. Noin satasen vauhdissa eniten. Olen pannut vanhenevien talvirenkaiden tai ei suorien vanteiden syyksi ja katson nyt kun saan kesärenkaat alle. Renkaat minullakin tasapainotettu ja puhtaat. Volvon orkkisvanteiden suoruutta ei tosin ole tarkistettu. Hyvin mielenkiintoista.
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: veeaa - 13.04.2016, 08:37:35
Vaihtui uudenkarheat kesärenkaat alle ja pieni värinä jatkuu. Tämähän se mielenkiintoista on :-[
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: Marco - 13.04.2016, 09:18:17
Aloittajallakin vaihtui uudehkot kesärenkaat alle puhtaana ja siten että edestä renkaat vaihtui taakse. Mutta sama värinä jatkuu, syy on edelleen löytämättä. Jenkki Volvo palstoilla valitellaan paljon oikean etuvetoakselin/tukilaakerin ongelmia, mutta sekin vaihdettuna olisi tonnin joten ei viitsi lähetä kokeilemaan tuon vaihtoa...

Ja takaa ne  puslatkin on vaihdettu n. 20tkm sitten jota joku aikaisemmin ehdotti...ja mietin jopa että voisiko värinä liittyä tähän jotenkin koska värinät alkoi noin 20tkm sitten mutta kun en enää muista tarkalleen. Eli pitäisikö tehdä nelipyöräsuuntaus ja varmuuden vuoksi vielä tasapainottaa kesärenkaat ? Auto toki kulkee suoraan ja renkaat näyttää kuluvan tasaisesti.

Muuten auto on priima ja hyvin pidetty joten värinä ketuttaa...
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: HulluJaYlpee - 13.04.2016, 13:39:47
Aloittajallakin vaihtui uudehkot kesärenkaat alle puhtaana ja siten että edestä renkaat vaihtui taakse. Mutta sama värinä jatkuu, syy on edelleen löytämättä. Jenkki Volvo palstoilla valitellaan paljon oikean etuvetoakselin/tukilaakerin ongelmia, mutta sekin vaihdettuna olisi tonnin joten ei viitsi lähetä kokeilemaan tuon vaihtoa...

Ja takaa ne  puslatkin on vaihdettu n. 20tkm sitten jota joku aikaisemmin ehdotti...ja mietin jopa että voisiko värinä liittyä tähän jotenkin koska värinät alkoi noin 20tkm sitten mutta kun en enää muista tarkalleen. Eli pitäisikö tehdä nelipyöräsuuntaus ja varmuuden vuoksi vielä tasapainottaa kesärenkaat ? Auto toki kulkee suoraan ja renkaat näyttää kuluvan tasaisesti.

Muuten auto on priima ja hyvin pidetty joten värinä ketuttaa...

Kannattaa suunnata ja painottaa nakit.. eihän tuo vaarallista ole mutta kyrpii ku tutisee ja vapisee.
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: mulugren - 03.05.2016, 22:06:50
Sekin on sitten vähän kuskista kiinni. Joku ei huomaa koko pikku tutinaa/vapinaa, kun toisella palaa jo siinä vaiheessa hermot.

Jos taloudessa on useampi auto niin nämä Volvo-tutinat kyllä huomaa ja käy hermoille. Itsellä on Volvon lisäksi muun muassa 200tkm ajettu 9v ikäinen kia cee'd ja vaikka sille tulee naureskeltua niin se pirulainen menee täysin(!) tutinoitta ja vakaasti sekä kesä että talvirenkailla. Tuo koppiainen tuli taloon kohtalon oikusta mutta on kyllä pakko sanoa että hieman on mielipide kiasta muuttunut kun tuolla on hieman pärtsännyt. Muun muassa juurikin tuo alusta toimii vielä noillakin kilometreillä oikein hyvin.

Mutta näistä tutinoista piti sanomani että melko varmasti siihen ei ole yhtä ainutta syytä. Näin ainakin vaikuttaa kun tutinajuttuja lukee. Itse olen vaihtanut mk2 Volvoon molemmat vetoakselit ja etunavat ja suht hyvillä kesärenkailla on liki tutinaton nyt. Mutta ei täysin. Veikkaan että jos etujarrulevyt ja alatukivarret vielä raskis niin se ois siinä. Silloin ei pitäisi olla enää tutinan lähdettä eikä sitä "vahvistavia" elementtejä. Tai no oishan ne vielä ne joustintuen yläpäät.. Ne muuten kannattaa kokeilla kiristää jos mk3:ssa sen on mahdollista.

Edit: jarrulevyt alkaa muuten olla jo aikalailla ruostuneet 200tkm paikkeilla ja taitaapa se napakin jo vähän korroosiosta kärsiä tuossa vaiheessa. Ruostunut, kulunut ja raskas levy joka vielä vähän epäkeskeisesti paikoillaan niin...
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: JKR - 04.06.2016, 11:37:57
Minulla on ollut hyvin vaihtelevaa tärinää V70 -09:ssä reilut pari vuotta. Välillä etupää tuntui tärisevän pystysuunnassa ja välillä ratti tärisee. Ei kovasti, mutta häiritsevästi. Sitten mennään välillä kymmeniä kilometrejä tasaisesti. Mitään logiikkaa ei tärinälle tuntunut löytyvän.

Pyöriä tasapainotettiin ja vaihdeltiin autojen välillä. Useampi paja tutki alustaa eikä siellä koskaan mitään muuta vikaa löytynyt kuin takatukivarsien etupuslat. Niiden vaihto poisti takapään nuljuamisen mutkissa. Jarrutkin tulivat vaihtoikään 180 tkm kohdalla, mutta niiden vaihdolla ei ollut tärinään vaikutusta.

Sitten toisella kertaa vaihdettiin kokeeksi etutukivarret, kun puslat vaikuttivat vähän pehmeiltä. Tämä ei vaikuttanut tärinään, mutta urien ja sivutuulen vaikutus autoon loppui.

Kuukausi sitten auton kulku muuttui epävakaammaksi moottoritien mutkissa ja olin varma, että viimein jotakin on etupäästä niin rikki, että vika löytyy. Autosta löytyi kaksi vikaa: eturenkaat epätasapainossa ja takaiskarit aivan loppu. Noiden korjauksen jälkeen on menty 400 km tasaisesti. Toivotaan, että tilanne on pysyvä.

Kaksi asiaa tuli opittua: jos ratti tärisee, niin kannattaa koittaa tasapainotusta joskus toisellakin tasapainotuskoneella ja jos auton etupää tärisee niin tutkitaan myös takapää huolella...
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: 855 TDI - 04.06.2016, 14:08:22
Omasta -08 V70:stä loppui lievä tutina kanssa, kun hieman kostea mutta katsastuksen iskaritestin mukaan toimiva nivomat-iskari vaihtui kuivaan.
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: Ribbe - 05.06.2016, 10:02:06
Itselläkin on S80 välillä tutinaa. Takapäässä on huollon mukaan menossa etumainen tukivarsi. Ja kerran yks huoltomies katsoi että etuiskari olisi ihan vähän märkä :'(. Ei ihan kokeilun takia viitsi 4C iskareita vaihtaa.
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: mulugren - 08.06.2016, 21:46:39
Minulla ei takaiskarien vaihdolla ollut mitään vaikutusta tutinoihin. Vai onko tuossa nyt sitten väärät iskarit, mistäpä tuon tietää. Toinen vaihdetuista hajosi alle vuodessa ja vaihtui uuteen. Sitäkään ei kyllä ratin takana huomannut mitenkään.

Veikkaan et huonot iskarit ei ole varsinainen syy vaan vain yksi lenkki ketjussa. Jotkut ovat vaihtaneet iskareita, tukivarsia ja napoja myöten kaikki ja tutina ei vaan lakkaa
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: Haippu - 09.06.2016, 18:49:58
Onkohan tarkistettu/putsattu jarrulevyn ja vanteen väliset tasopinnat renkaanvaihdon yhteydessä, ettei ole ajan kanssa kertynyt ruostetta/likaa, joka aiheuttaisi sen ettei vanne ole suorassa napaan nähden. Ja jos jarrulevy olisi ollut irti, onko navan ja levyn väliset tasopinnat puhtaat. Jos auto on nosturilla voisi pyöritellä renkaita ja koittaa mittailla heittoa, varsinkin sivusuunnassa tässä tapauksessa, kun kerran kumeja on jo vaihdeltu.

Tietysti lika kerääntyy yleensä tasaisesti tasopintoihin, jolloin ongelmaa ei välttämättä synny, mutta kannattanee nyt tämäkin asia huomioida, ainakin jos renkaita/jarrulevyjä irrottelee.
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: mulugren - 09.06.2016, 22:29:58
kyllä minulla ainakin on pinnat puhtaat. Nehän kannattaa aina renkaanvaihdossakin tsekata. Eteen on uusittu navatkin jolloin navan&levynkin liitos tuli taatusti puhtaaksi. Sitä vähän epäilen nyt että mahtaako tarvikelevyt ruostuessaan jotenkin istua epäkeskeisesti napaan. Minusta sovite oli kyllä ok mutta eipä se (kai) hirveitä tartte niin tutajaa.
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: Haippu - 10.06.2016, 00:01:54
Jos asennettaessa oli puhtaat kartiopinnat niin eiköhän se riitä.
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: volvoville - 30.06.2016, 12:38:40
Piti ihan tänne kirjautua kun oli V70 D4 vm14 tutinaa/tärinää sekä ohjaupyörässä että penkissä tuntuen. Ehdin jo pelästyä että noinko on kallista korjattavaa tiedossa... Mutta sitten tein ihan perusasiat

1. vanteiden puhtaus (oli puhtaat)
2. renkaiden tasapainotus (kunnollinen rengasliike)
3. rengaspaineiden palautus suosituksiin (oli jotkut ecopaineet...)

ja takapuolituntumalla arvoiden suurinpiirtein 98,72% tärinöistä/värinöistä katosi  ja kyyti taas mukavaa  8)

Että näköjään kannattaa ainakin kokeilla näitä edullisia vaihtoehtoja ensin  :)
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: Haippu - 01.07.2016, 14:48:14
Rengaspaineilla on merkitystä tärinöihin. Kannattaa hommata tarkka rengaspainemittari, mulla on vanha mutta loogisia lukemia näyttävä Bilteman mittari, jolla olen säädellyt vuosia. Hakee itselle sopivat paineet, ettei täristä (liikaa painetta) eikä kuluta rengasta reunoista (liian pienet paineet) Yleensä olen hieman valmistajan suosituksia suurempia paineita käyttänyt Volvoissani.
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: mulugren - 03.07.2016, 17:39:27
Mutta kun minulla (kuten monella muullakin) ratti ei tärise vaan tutina tuntuu vain penkissä. Renkaat on tasapainotettu ja uusittukin mutta tutina vaan pysyy. Renkaiden epätasapaino yleensä oireilee niin selvästi (ratin tärinät jne) että osaa heti sanoa missä vika.

On kyllä todella kauan siitä kun viimeksi piti renkaat uudelleen tasapainottaa tärinöiden takia. Kesärenkaat on mulla perinteisesti kestäny kaks kesää eikä todellakaan ole siinä välillä tarttenu tasapainottaa. Silloin kun oli tuhannen ruosteisia peltivanteita ja niitä vanteen reunaan vasaralla paukutettavia "puntteja" niin niitä saattoi lentää pusikkoon ja alkoi ratti vispaamaan jne. Olen vasta näissä Volvo hommissa eka kerran kuullut siitäkin että vanteen sisäpuolen kura voi alkaa tärisyttämään. Ikinä ole niitä pessyt. No nyt sitten kerran pesin (oli aika paksu kurakerros) niin ei yhtään mitään vaikutusta :) Kura oli tasaisena kerroksena tietystikin niin mitenpä se mitään siellä tärisyttelee
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: Haippu - 03.07.2016, 18:41:30
Rengaspaineet ja tasapainotus on oikeastaan eri asioita. Eli sinunkin kannattaa kokeilla madaltaa rengaspaineita ja kokeilla sitten vaikutusta, jos siis paineet on laitettu yläkanttiin. Ja takanahan paineita vähemmän normiajossa. Rengasliikkeet laittavat useimmiten kovempia paineita kuin olisi tarvis. Lisäksi itse huomasin aiemmissa Bridgestonen renkaissa sen, että paineita oli laskettava enemmänkin, koska runko on sivuilta melko jäykkä. Muuten oli ikävä ajella, kovahko ja täristävä. Volvoni oli 850. Esim. Nokian, Michelinin ja Continentalin renkaissa on yleensä notkeampi runko (sivut ohuemmat?), joten ne sietää vähän enemmän painetta täristämättä.

En nyt ala väittelemään kenenkään kanssa renkaista tämän enempää. Omia havaintoja nämä vain ovat.
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: mulugren - 03.07.2016, 23:15:37
Kokeiltu myös eri rengaspaineilla ja ei siitä minun volvossa ollut apua. Nyt on aika matalat paineet eli valmistajan suosittelemat 2.4(2.5?) Minulla on kyllä 10v vanha ja 300tkm ajettu että kuluneita kohtia varmasti piisaa. Tarvittais varmaan joku supertietokone laskemaan tuon härdellin värähtelyt ;D
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: perjokin - 04.08.2016, 12:06:40
Itse kävin juuri hetki sitten tuon samaisen ongelman takia rengasliikkeessä ja sanoivat että 4-pyösuuntaukseen kiireen vilkkaa ja 3 rengasta uusiksi.. sanoivat että on yleinen ongelma kyseisessä autossa... Minulla on ensimmäinen volvo (v70/D3 2012, 80tkm) ja tällä hetkellä tuntuu siltä että on viimeinen. sen verran on mahtunut ongelmia viimeiseen 8 kuukauteen etten olisi uskonut tämän ikäisen auton kohdalla mahdolliseksi.
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: mulugren - 05.08.2016, 14:59:28
Itse kävin juuri hetki sitten tuon samaisen ongelman takia rengasliikkeessä ja sanoivat että 4-pyösuuntaukseen kiireen vilkkaa ja 3 rengasta uusiksi.. sanoivat että on yleinen ongelma kyseisessä autossa... Minulla on ensimmäinen volvo (v70/D3 2012, 80tkm) ja tällä hetkellä tuntuu siltä että on viimeinen. sen verran on mahtunut ongelmia viimeiseen 8 kuukauteen etten olisi uskonut tämän ikäisen auton kohdalla mahdolliseksi.

Minulla ei näy renkaissa mitään epänormaalia kulumista. Olen ollut siinä uskossa että sen pitäisi (edes vähäisessä määrin) näkyä renkaissa jos on suuntaukset pielessä. etupyörät on suunnattu aika vasta koiranluiden vaihdon yhteydessä mutta ei vaikuttanut mitenkään mihinkään. pitää kuitenkin jossain välissä käydä suuntauttamassa kaikki neljä pyörää esimerkiksi talvirenkaiden vaihdon jälkeen. Niillä kun tutina on pahinta. Edellinen omistaja oli suuntauttanut kaikki neljää pyörää useampaa kertaan perä perää ;D En tiedä mikä ongelma oli ollut ja oliko lopulta vaihdettu jotain palikkaakin. Toisaalta, auto ei kyllä tutissut silloin ostettaessa vaan vaati mittariin yli 200tkm ennen kuin alkoi.

mk3 saattaa ikävä kyllä olla laadultaan huonompi kuin mk2. näin ainakin tuntuu kun kuuntelee tuttavien valitusta ja lukee palstoja ja katsastustilastoja. hämmästyttävästi jopa ruostesuojaus on huonompi ihan ruotsalaisten omienkin tilastojen mukaan. ruostetta saattaa alkaa esiintymään ihan ulkopinnoillakin eli siinä tuulilasin ja korin saumassa. XC60 on käsittääkseni aivan toista maata. ehkä myös loppupään mk3
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: ops - 05.08.2016, 18:26:23
Itselle tullut sellainen mielikuva että Volvolla on viisi vuotta uuden mallin esittelyn jälkeen facelift jossa on korjattu pahimmat ongelmat ja tästä kolmen vuoden kuluttua classic-mallit edustavat mallisarjan parasta niin laadullisesti kuin varusteluiltaan. Voi olla enää ei näin pitkiä (8 v.) mallisarjan ikiä enää pysty valmistamaan, mutta V70 kohdalla pystyi..
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: janne81 - 05.08.2016, 22:55:48
Minulla ei näy renkaissa mitään epänormaalia kulumista. Olen ollut siinä uskossa että sen pitäisi (edes vähäisessä määrin) näkyä renkaissa jos on suuntaukset pielessä. etupyörät on suunnattu aika vasta koiranluiden vaihdon yhteydessä mutta ei vaikuttanut mitenkään mihinkään. pitää kuitenkin jossain välissä käydä suuntauttamassa kaikki neljä pyörää esimerkiksi talvirenkaiden vaihdon jälkeen. Niillä kun tutina on pahinta. Edellinen omistaja oli suuntauttanut kaikki neljää pyörää useampaa kertaan perä perää ;D En tiedä mikä ongelma oli ollut ja oliko lopulta vaihdettu jotain palikkaakin. Toisaalta, auto ei kyllä tutissut silloin ostettaessa vaan vaati mittariin yli 200tkm ennen kuin alkoi.

mk3 saattaa ikävä kyllä olla laadultaan huonompi kuin mk2. näin ainakin tuntuu kun kuuntelee tuttavien valitusta ja lukee palstoja ja katsastustilastoja. hämmästyttävästi jopa ruostesuojaus on huonompi ihan ruotsalaisten omienkin tilastojen mukaan. ruostetta saattaa alkaa esiintymään ihan ulkopinnoillakin eli siinä tuulilasin ja korin saumassa. XC60 on käsittääkseni aivan toista maata. ehkä myös loppupään mk3
En nyt ihan tätä kyllä allekirjoittais.. molemmat omistaneena  :) XC60 kyllä on varmaan seuraava mullakin.
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: mulugren - 06.08.2016, 16:07:57
Itselle tullut sellainen mielikuva että Volvolla on viisi vuotta uuden mallin esittelyn jälkeen facelift jossa on korjattu pahimmat ongelmat ja tästä kolmen vuoden kuluttua classic-mallit edustavat mallisarjan parasta niin laadullisesti kuin varusteluiltaan. Voi olla enää ei näin pitkiä (8 v.) mallisarjan ikiä enää pysty valmistamaan, mutta V70 kohdalla pystyi..

Ehkä joutuvat tekemään vähän dramaattisempia faceliftejä tulevaisuudessa. Tähän saakka faceliftaukset on ollu minusta aika mietoja. Eipä muuten VW golfkaan ole niin ylen dramaattisesti muuttunut vuosien saatossa. Siis ulkonäöllisesti. Toisaalta uusi V90 meni minusta liian pitkälle. Auton tyyli muuttui joksikin ihmeen autobahn sukkulaksi minun mielestä
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: Heijo - 29.09.2016, 08:07:01
 Minulla tutisee V70 -08 voimakkaasti 60-80:n välillä, ei hitaammassa eikä kovemmassa vauhdissa, vaihdettiin oikean vetarin laakeri (22 €) mutta ei vaikutusta vaikka oli aivan sökönä.  Jotenkin tuntuu kuin tutina tulisi vasemmalta puolelta.  Renkaat on painotettu ja kunnossa. Voisikohan vetonivel tehdä tuon, tuntuu oudolta kun vain tuolla nopeusalueella tutisee. 
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: 536nm - 19.02.2017, 11:28:02
Oma 12 s80 awd vaihdettu osia 6 tonnin edestä. Edelleen tutisee penkissä alueella 40 km ylöspäin kukaan ei löydä syytä ajattelin vielä koittaa ajoa ilman kardaanin ja awd sulake irti  tosin nykypäivän renkas  tuntuu paskalta niin kesä ja talvi   Autoon vaihdettu kaikki iskarit  eteen molemmat vetarit kaikki jarrut kaikki laakerit  väljää ei löydy mistään silti tutisee  täytyy vielä käydä roadforce hunter koneella tasapainoittamassa renkaat itse epäilen pystyheittoa renkaissa
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: mulugren - 19.02.2017, 12:05:05
Joo mystistä on. Et muuten sattunut tarkistamaan apurungon puslia? Siis se kehikko jossa moottori makaa
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: 536nm - 19.02.2017, 16:17:42
Nekin on tarkastettu oli ehjät  tuntuma ajaessa on kuin ajaisi 8 kulmaisilla renkailla rattia nopeasti heiluttamalla tärinä katoaa ja kun pysäyttää ratin jo vapisee taas ja missään ei ole välystä usean eri merkkihuollon mukaan sekä katsastus  toki voihan alatukivarsien puskat olla niin vetelät että kaikki tulee läpi lisäksi kun ajaa 100 km tunnissa sillan liitos kohtaan niin tuntee kun auto jää soimaan jousien tärähdyksestä omassani on nivot takana ei voi muuta sanoa että melko outo vika on ja tuntuu olevan monella merkkiliike sanoo että auto kunnossa koeajon perusteella mikäli näin on niin voisi sanoa että koulutukseen koko porukka omani ei värissyt kun ostin silloin oli 110 t mittarissa värinä alkoi 140 t kohdalla ja nyt metsästänyt sitä 35 tuhannen kilometrin verran  varmaan apurunkoon täytyy vaihtaa puslat sekä alatukivarret ja raidetankot vaikka välystä ei ole  huono alusta kun kaikki värinä tulee läpi tuntuma on kuin ajaisi madalletulla autolla vaikka täysin vakio alusta ja orkkis osat Volvon orkkis vanteet millin välystä napaan ajattelin kesärenkaat laittaa uusiin vanteisiin sovitetenkailla mitkä ei ole Volvon ylihintaista paskaa
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: Volvo For Life - 19.02.2017, 17:08:53
Nekin on tarkastettu oli ehjät  tuntuma ajaessa on kuin ajaisi 8 kulmaisilla renkailla rattia nopeasti heiluttamalla tärinä katoaa ja kun pysäyttää ratin jo vapisee taas ja missään ei ole välystä usean eri merkkihuollon mukaan sekä katsastus  toki voihan alatukivarsien puskat olla niin vetelät että kaikki tulee läpi lisäksi kun ajaa 100 km tunnissa sillan liitos kohtaan niin tuntee kun auto jää soimaan jousien tärähdyksestä omassani on nivot takana ei voi muuta sanoa että melko outo vika on ja tuntuu olevan monella merkkiliike sanoo että auto kunnossa koeajon perusteella mikäli näin on niin voisi sanoa että koulutukseen koko porukka omani ei värissyt kun ostin silloin oli 110 t mittarissa värinä alkoi 140 t kohdalla ja nyt metsästänyt sitä 35 tuhannen kilometrin verran  varmaan apurunkoon täytyy vaihtaa puslat sekä alatukivarret ja raidetankot vaikka välystä ei ole  huono alusta kun kaikki värinä tulee läpi tuntuma on kuin ajaisi madalletulla autolla vaikka täysin vakio alusta ja orkkis osat Volvon orkkis vanteet millin välystä napaan ajattelin kesärenkaat laittaa uusiin vanteisiin sovitetenkailla mitkä ei ole Volvon ylihintaista paskaa
Jos vanne väljä auton napaan niin siinä ainakin potenttiaalinen paikka mistä saattaa ravistus johtua ainakin osittain
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: mulugren - 19.02.2017, 19:06:25
Joku fundamentaalinen käpy näissä V70 malleissa on kun tämä tutina vaivaa sekä mk2 että mk3 malleja. Ratkaisua ei vaan löydy.. Pitäisi varmaan polkaista kickstarter hanke että saataisiin ratkaistua :2funny:
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: 536nm - 20.02.2017, 13:34:15
Ja s80 awd myös samaa vaivaa  apurunkojen puslitus voi olla syynä kun kaikki tulee suoraan läpi jousituksessa vaikka uudet palikat joka nurkassa saa nähdä varaan ajan ammattikorkeakoulun hunter koneelle niin nähdään pystyheitot renkaissa/ vanteissa infoa kun on käyty miten kävi
Otsikko: Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
Kirjoitti: mulugren - 20.02.2017, 18:05:02
Tuo on muuten tuttua että kaikki tulee läpi. Välillä ihmetellyt että jumitteleeko siellä alustassa jokin vai miten näin pehmeä alusta voi välittää joka pikku tienkolosen