Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Puuhis - 23.02.2016, 18:05:23
-
Tervehdys. Kävipä niin, että kyseinen motti kirskahti jumiin kuukausi takaperin noin 30-40km/h vauhdista. Tässä useampana ehtoona muutamia tunteja on konetta purettu. Tänään sain homman niin pitkälle, että sain nokkien päältä välikannen pois. Paljon saa kyllä purkaa että homman tuohon kuosiin saa.
Vikakin löytyi. Nelosesta toinen pakoventtiili poikki. Nyt on pohdinnassa, että pitäisikö kiikuttaa kansi koneistamolle, vai hommata tehdasuusi tilalle? Vai kokonaan "uusi" moottori. Tässä paikallaan olevassa koneessa on kilsoja 224tkm.
Tässä vaiheessa kädet hieman pystyssä. Jos päädyn ostamaan vanhaan kanteet osat erikseen, mistä? Tai sitten saavat koneistamolla hoitaan kaiken. Hyviä osien ostopaikkoja, marmorin lisäksi?
Kaikki tieto olis tervetullutta ko. aiheesta. Kiristysmomentit jo löysinkin, mutta räjäytyskuvista ja ajoituksista ei ole vielä havaintoa. Nämä auttais kasausvaiheessa kummasti.
Ostoslistalla:
- Venttiilit (kaikki) + jouset yms. +oikasut/koneistus (pakoventtiili paikallisessa varaosaputkassa 18€/kipale)
- Yläpään tiivistesarja
- Kannen pultit
- Jakopään hilut ebaysta jo kattelin. Luokkaa 120-130€/satsi)
- Hehkut
- Muuta, mitä kannattaisi samalla laittaa?
-
"kirskahti jumiin"
Eli tippuiko se venttiili pyttyyn?
Onko alakerta siis ihan 100% varmuudella kunnossa?
-
Aika "valmis" tuo taitaa olla kaikkinensa. Kansiremontin saa unohtaa.
(http://i3.aijaa.com/b/00230/14116736.jpg) (http://i10.aijaa.com/b/00499/14116737.jpg)
Kone tähän on kokonaisuudessaan hommattava. Alustavasti kaupat koneesta sovittu. Kone on uudemmasta autosta ja sen jatkeena automaattilaatikko. Tämä nykyinen on vm.-05 ja 6.vaihteisella manuaalilla. Tuleeko tässä mahdollisesti jokin yhteensopivuus ongelma näiden kesken? Imuputkissa ja termostaatissa oli ainakin eroja yms. jotain pientä.
Turbokin tekis mieli käyttää vanhasta. Se nyt ainakin pitäis käyttää jossain tarkistettavana/puhdistettavana (missä?).. Mutta toisaalta, en tiedä onko joskus vaihdettu ennen minua, ja mittarissa päälle 220tkm, niin saattaisi olla aika uusiakkin.
-
Vähemmän näitä on ilmeisesti hajoillut (volvon huollon ja myyjänkin mukaan), avustavien kommentien vähyydestä päätellen. No, jokatapauksessa tänään hain kolaroidusta uudemman ja vähemmän ajetun koneen tähän. Kellään ostokokemuksia tästä puljusta: http://www.partsforvolvosonline.com/
Tiivisteitä (egr, korkeapainepumppu, pakosarja, suuttimien alle), jakoremmi+rullat, hehkut, ja kytkin kannattais nyt varmaan uusia samalla. Tuolta taitais saada kaiken tarpeellisen samasta paikasta.