Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Klpro - 24.02.2016, 06:24:09
-
Otsikon mukainen oire.Perusbensakone 2,5 l, mittarissa 370 tkm . Eli metallinen, matalataajuuksinen kolahtelu heti starttauksen jälkeen. Kuuluu muutaman kerran ja sitten katoaa. Lämpimällä moottorilla oiretta ei ole. Öljyt vaihdettu, pakokaasuarvot ok, eli sitä myöten sulkisin venttiilivikoja pois, samaten laakerivikaan ääni ei mielestäni täsmää. Omasta mielestäni kuuluu koneen edestä ja ehkä vasemmalta puolen. Starttimoottori, vaiko jotain muuta?
-
DMF
-
Eli suomeksi kaksoismassa vauhtipyörä. Hyvin mahdollista kun startatessa välykset on täysin toisessa laidassa.
-
Mmh.. Diagnoosi ei kuulosta hyvältä.
-
Ajoa vaan. Vaihtoon sitten vasta kun täristää tai pitää ääntä jatkuvasti :)
-
DMF
850 bensakoneissa on jäykkä vauhtipyörä muissa paitsi nelikossa.
-
Näinhän se, perkule :)
-
Moottorin kannakkeet on ok, ja mitään havaittavaa ei ole missään näkyvissä. Starttailin tänään kokeilumielessä kait 10 kertaa lämmintä moottoria ja ei kolahtele..
-
Auto viileässä tallissa 6-12h ja taas kolahtelee heti käynnistyttyä. Mystistä.
-
Ilmeisesti siis manuaali?
Muuttuuko tilanne jos starttaat kytkin pohjassa/ylhäällä tai vaihde vapaalla/kytkettynä?
(älä starttaa vaihde kytkettynä ja kytkin ylhäällä) :D
-
Manuaali. Mielestäni kytkimen asento ei vaikuta. Ja erikoista on se että ensimmäinen starttaus kylmänä antaa kolahdukset. Heti perään seuraava enää ei. Kolahduksia kuuluu yhdestä muutamaan ja mitä kylmempi sää niin sitä selvemmin.
-
Ei startti voi noin kolista ellei ole löysällä.
Ettei kuitenkin ole laakeriääni tai sitten kuulu katista, sisukalut irti? Käy kopistelemassa katti.
Tai sitten tyyppivika, yksi venttiilinnostin väljä ja kopsuttelee.
Saatko videota liitettyä äänestä, voisi moni antaa parempia vinkkejä.
-
Tämänhetkisen tiedon mukaan kolina olisi paikantunut moniurahihnan kiristimeen ja rulliin. Alkoi selvitä kun kuunneltiin konepelti auki. Kuskin paikalta kuunnellen äänen sijainti oli väärä.
-
Tämänhetkisen tiedon mukaan kolina olisi paikantunut moniurahihnan kiristimeen ja rulliin. Alkoi selvitä kun kuunneltiin konepelti auki. Kuskin paikalta kuunnellen äänen sijainti oli väärä.
Moniurahihna sitten pois vaan ja starttia kylmänä, koliseeko?
-
Kiristin vinossa, ohjainrullien laakerit sökö söö. Uudet kalikat paikalleen ja eipä enää kolise. Uutta oppi taasen.