Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Maikki_S - 24.02.2016, 13:36:56
-
V70 D5 2005 ja ajettu 380 000 km.
Moottori makaa melkein kumia vasten, väliä on parin millin verran. Kuva on otettu vasemman eturenkaan vierestä. Vaihdettuna on ylhäällä oleva tukikumi sekä alhaalla edessä oleva pien tukikumi.
Mikä tukikumi tulee vaihtaa?
(http://s14.postimg.org/bfvlz3dx9/volvo_tukikumi.jpg) (http://postimg.org/image/bfvlz3dx9/)
-
https://www.youtube.com/watch?v=Jp46qlS6UlY
Oliskohan tuosta mitään apua?
-
Olipas harvinaisen selkeä video. Tuon mukaan kun keväällä vaihtelee, niin ei varmastikaan jää sormi suuhun.
Onko muilla roikkunut noiden johdosta moottori normaalia alempana?
-
Olipas harvinaisen selkeä video. Tuon mukaan kun keväällä vaihtelee, niin ei varmastikaan jää sormi suuhun.
Onko muilla roikkunut noiden johdosta moottori normaalia alempana?
Juuri nuo kaksi kumia sen koneen suurimman painon kannattelee, ne kaksi vaihtamaasi kumia vain tukee konetta, ei kannata yhtään.
Eli jos kone roikkuu liian alhaalla, on vika noissa.
-
Mistä olette noita tukikumeja löytäneet kohtuuhinnalla myytävän?
Järkyttävän hintaisia näyttää joka paikassa olevan, ~ 80 -100 €/kpl.
-
Mistä olette noita tukikumeja löytäneet kohtuuhinnalla myytävän?
Järkyttävän hintaisia näyttää joka paikassa olevan, ~ 80 -100 €/kpl.
Sen verran ne tahtovat maksaa tarvikkeina. Skandixilta taitaa löytyä vähän halvemmalla, mutta postikulut on kovat.
-
(http://s14.postimg.org/bfvlz3dx9/volvo_tukikumi.jpg) (http://postimg.org/image/bfvlz3dx9/)
Kuinka paljon tuossa on väliä kun kaikki on kunnossa?
-
Omassa S80: ssa makaa myös vaihdelaatikko tuon kumin päällä.. Kuuluu kaikennäköisiä resonointiääniä auton sisälle, mutta ei ulos. Mikähän on noiden kumityynyjen vaihtoon menevä aika korjaamolla, vai joutuukohan tuota likaamaan omat kädet ;D
-
Nyt on molemmat tukikumit vaihdettu uusiin tarvikemallisiin. Arvioisin samaisen välin nyt noin 10 mm suuruiseksi. Tarvitsee vielä testailla, koliseeko kone vielä apurunkoon kiinni.
-
Sitäpä luokkaa se oli omassakin. Kiitos!
-
Millä ihmeellä saa sen takimmaisen kumityynyn alemman pultin irti?
Hylsy korkkasi 1/4" koossa hitsatulla jatkolla, 1/2" ei mahdu eikä välimalli.
Lenkillä ei saa voimaa tarpeeksi ja muutenkin kallistuksenvakain on edessä sekä ohjaustehostimen putket että ei sais mitään oikein siihen kiinni.
Videoissa siihen pääsee moottorin puolelta mutta tässä on sieltä päin se jalka ummessa joten ei onnaa.
Vai ajattaako mokoma nyt pajalle että saa nosturille.
Kumma kun näin helppoa hommaa ei saa perustyökaluilla tehtyä.
Yritin irroittaa jopa niitä paineputkia ohjausvaihteesta mutta sekin 10mm pultti aivan jumissa. Siis se joka painaa sillä metallinpalasella ne putket vaihteeseen kiinni.
Nykästy sitten oikein momenttiin....
-
Millä ihmeellä saa sen takimmaisen kumityynyn alemman pultin irti?
Hylsy korkkasi 1/4" koossa hitsatulla jatkolla, 1/2" ei mahdu eikä välimalli.
Lenkillä ei saa voimaa tarpeeksi ja muutenkin kallistuksenvakain on edessä sekä ohjaustehostimen putket että ei sais mitään oikein siihen kiinni.
Videoissa siihen pääsee moottorin puolelta mutta tässä on sieltä päin se jalka ummessa joten ei onnaa.
Vai ajattaako mokoma nyt pajalle että saa nosturille.
Kumma kun näin helppoa hommaa ei saa perustyökaluilla tehtyä.
Yritin irroittaa jopa niitä paineputkia ohjausvaihteesta mutta sekin 10mm pultti aivan jumissa. Siis se joka painaa sillä metallinpalasella ne putket vaihteeseen kiinni.
Nykästy sitten oikein momenttiin....
Kyllä sen saa sopivan mittaisella 1/4" jatkolla auki kun kulma on oikea. Onnistui minullakin vaikka ensin tuntui että ei millään. Luepa tämä
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=65742.0
-
Pitänee koittaa uudestaan vielä kolmannen kerran. Ensin katkesi se 1/4 jatko, toisella kerralla hylsy antautui.
Noh, ostettava parempia vehkeitä sitten kait.
-
Kylläpä vastustaa. Ei se minusta nyt niin tiukassa ollut että ei ois vehkeet kestänyt. Mutta herkästi se 1/4 jatko alkaa joustamaan jos on ylen pitkä.
-
Täydennetään hieman, josko tästä olisi muille avuksi:
- Käytin takana sijaitsevan alatuen pultin irroittamiseen 1/4" koossa olevia hylsyosia. 14 mm hylsyn pujottelin sormin pultin päähän ja sen jälkeen työnsin siihen 1/4" jatkovarren. Jatkovarren päästä räikkäavaimella lähti auki.
Tuossa käytetyt hylsysarja on IKH:n harrastelikastiin kuuluva sarja noin kymmenen vuoden takaa. Luulisi siis lähtevän auki melkein millä sarjalla vaan.