Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: peeki - 19.07.2011, 11:39:44
-
..no vaihdoin ja kävin suuntaamassa.. ja turhaan.. kulmat olivat ennallaan ja asennossa..
En edes yrittänyt varoa jousijalan irrotuksessa.. kyllä pisti ihmettelemään väitteet joistain kulmien säädöistä jousijalassa.. miten se muka voisi edes teoriassa mennä väärään asentoon, jos ei raidetangon päätä varta vasten pyöritä..
Alhaalla kaksi tiukkaa pulttia tiukoilla sovituksilla.. ylhäällä 3 samanmoista.. väkisin menee samaan asentoon ja niin menikin, mikä tuli suuntaamisessa todistettua..,
65 ekee kankkulan kaivoon.. mutta ei sitten enää ensi kerralla
-
Ei yläpäässä varsinaista riskiä liikkumisesta ole, mutta tuon iskarin alapään kohdalla on. Ainakin omassa oli tuo alapään liikkumavara niin huomattava että kertaantuu renkaaseen jo useampana asteena.
Telakoin asetelman välyksen puoleenväliin ja yllätyin kun suuntauksessa oli osittain pielessä vain auraus. Välys oli kuitenkin aika reilun tuntuinen.
-
..no vaihdoin ja kävin suuntaamassa.. ja turhaan.. kulmat olivat ennallaan ja asennossa..
En edes yrittänyt varoa jousijalan irrotuksessa.. kyllä pisti ihmettelemään väitteet joistain kulmien säädöistä jousijalassa.. miten se muka voisi edes teoriassa mennä väärään asentoon, jos ei raidetangon päätä varta vasten pyöritä..
Alhaalla kaksi tiukkaa pulttia tiukoilla sovituksilla.. ylhäällä 3 samanmoista.. väkisin menee samaan asentoon ja niin menikin, mikä tuli suuntaamisessa todistettua..,
65 ekee kankkulan kaivoon.. mutta ei sitten enää ensi kerralla
Jos siellä ei ole säätöä niin ei se toki kulmia voi muuttakaan, eihän niitä sais enää säädettyä kohdalleenkaan sen jälkeen.
Omassa on reiät hiukan ovaalit ja sieltä löytyy aika selkeä välys eli iskarin/jousen vaihdon yhteydessä camperi voi muuttua. Periaatteessa aurauskin hivenen.
-
Joo itsekkin katselin samoja juttuja kun tosiaan olisi niissä alapulteissa pitänyt olla säätövaraa mutta omassa ei ollut sitten yhtään. Kai näitä on taas ainakin kahta mallia.
-
Joo itsekkin katselin samoja juttuja kun tosiaan olisi niissä alapulteissa pitänyt olla säätövaraa mutta omassa ei ollut sitten yhtään. Kai näitä on taas ainakin kahta mallia.
Tai sitten asennus on vain niin tiukka.
-
Kun ne reiät ovat täysin pyöreät ja pultit napsahtavat niihin just eikä melkein niin ei siinä silloin kyllä mitään säätöä ole...
-
Mutta, mites v70:n takapaan suuntaaminen..?
Itsellä on ihan perssiillään kulmat takana.
Etenkin kuskinpuolen pyörä on ihan ketuillaan, näkee jo silmällä tuon.
Epäilinkin jo, et ois saanu ison pusun, muttei mitään siihen viittaava isommallakaan tutkimisella/mittaamisella löytynyt.
Kankaat on ihan sisäreunasta näkyvissä, ulkolaidassa reilut 4mm pintaa, ja se on ihan kulmasta pois.
-
eikös 850 takapäätä voi säätää ainoostaan onko se nyt auraus nimeltään? Uskosin että 70 samalla tavalla, eli siel alla on simmoset metriset tangot joita kääntämällä kulma muuttuu. Nosta perä ylös niin näet.
-
Kyllä näyttäs olevan samanlaiset säädöt.
Tukivarressa oli joku toinenkin säätö mielestäni.
Tiistainahan tuo selviää mitä pystytään takapäälle tekemään.
-
Jos kyse tämän kategorian otsikon mukaisista autoista niin voi mennä kulmat pieleen ja kannattaa suunnata.
-
Takapyöristä pystyy ainakin aurausta säätään. Mullakin säädettiin kuskin puoleista.
Etupyörien pystykallistuksen säätö mahdollisuus on minimaalinen mutta mahdollinen.
Alapään kiinnitykseessä todellä vähän ja samoten yläpään kiinnityksestä.
-
Niin.. minullaki noli tiukat pyöreät reiät joustintuessa alhaalla..
Noi, jos ne kerran on kohdilleen laitettu niin mitä niitä säätämään.. :)
-
Nyt on pyörän kulmat säädetty.
Takana olikin kuskinpuolella reilusti haritusta, n. 5astetta.
Sieltä loppuikin säätövara kesken.
Täytyy hieman suurentaa reikiä, et saa just arvojen sisään.
Ei ihme, et meni sisäkulma renkaasta sileäksi.
-
Tuli vaihdatettua etuiskarit 60:een ja tarvi suunnata. Liekkö aloittajalla tarkistettu vain etupään kulmat.
-
Nyt on pyörän kulmat säädetty.
Takana olikin kuskinpuolella reilusti haritusta, n. 5astetta.
Sieltä loppuikin säätövara kesken.
Täytyy hieman suurentaa reikiä, et saa just arvojen sisään.
Ei ihme, et meni sisäkulma renkaasta sileäksi.
Onko ajettu johonkin että on saanu siipeensä?
-
Sama tuli mulle mieleen. Harvemmin säätövara loppuu ilman syytä.
-
Onko ajettu johonkin että on saanu siipeensä?
Mahdollista, mutta luulisi että oireilisi myös muuten ja jnkl vammoja olisi havaittavissa jossain.
-
Mahdollista, mutta luulisi että oireilisi myös muuten ja jnkl vammoja olisi havaittavissa jossain.
Ei välttämättä jos on vaan osunu pyörään ja tukivarsi saanut siipeensä.
-
Vammoja ei ole havaittavissa.
Minun aikana ei ole osunut, muuhun kuin muutamiin monttuihin, ja jos siitä menee ketuilleen kulmat, ni pienestä on kiinni.
Vanteissakaan ei ollut heittoja suuntaan eikä toiseen.
Pienestä se säätövara oli kiinni, oliko nyt puoli astetta mitä pitäisi saada aurausta lisää.
-
Ei välttämättä jos on vaan osunu pyörään ja tukivarsi saanut siipeensä.
Olettaisin että vanne tuossa ensin ottaisi siipeensä. Ei tietenkään mahdotonta.